پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:26:44 - یکشنبه 1 فروردین 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
«از دوگانگی فرهنگی تا بحران های اجتماعی»
به گزارش” صبح رابر“؛ به نقل از “مهندسان ایران “ ؛ متاسفانه برخی مردان با امیال و خواسته های غیر اخلاقی ، نامشروع و عقده های روانی به آزار و اذیت دختران و زنان ، با شیوه های خاص روی می آورند . خیلی وقت ها تحقیر و سر خوردگی ، برخی جوانان را راهی […]

به گزارش” صبح رابر“؛ به نقل از “مهندسان ایران “ ؛ متاسفانه برخی مردان با امیال و خواسته های غیر اخلاقی ، نامشروع و عقده های روانی به آزار و اذیت دختران و زنان ، با شیوه های خاص روی می آورند . خیلی وقت ها تحقیر و سر خوردگی ، برخی جوانان را راهی خیابان می کند تا با آزار دیگران شاد شوند .

مزاحمت های خیابانی و تعدی به زنان ، تنها به موارد خشونت فیزیکی محدود نمی شود . متاسفانه آمار آزار و اذیت زنان هم در جامعه کم نیست و آزار های جسمی ، لفظی و غیر لفظی ، به دلیل ویژگی های فرهنگی برخی افراد باعث رنجش بسیاری از زنان می شود . پدیده نا امنی و مزاحمت های خیابانی امروز به یک معضل تبدیل شده ، به طوری که برخی از جامعه شناسان معتقدند بسیاری از این ناهنجاری های اجتماعی آن چنان در پوست و گوشت جامعه نفوذ کرده که از بین بردن برخی از آن ها به عزم همگانی و جدی نیاز دارد .

مزاحمت هایی که قبلا در قالب متلک بودند ، اکنون به صورت مزاحمت های فیزیکی در آمده اند و به نوعی امنیت برخی زنان را مخدوش کرده اند . به ازای هر یک زن خیابانی ، ۷ مرد خیابانی وجود دارد و اگر کارشناسان فکری برای این موضوع نکنند به زودی با بحران های اجتماعی جدی تری روبرو خواهیم شد .

لازم به ذکر است ۷۶ درصد مردان خیابانی متاهل هستند و این در حالی است که هر مرد خیابانی در طول روز به طور میانگین ۱۰۰ بار برای زنان نجیبی که هرگز سوار اتومبیل آنان نمی شوند ، بوق می زنند . مردان متاهلی که به ارزش های اخلاقی خانواده و جامعه پایبند نیستند ، به مردان خیابانی تبدیل می شوند .

متاسفانه این روزها این موضوع به یک تفریح تبدیل شده ، تفریحی که عواقب ناگواری برای زنان کشورمان دارد . علت به وجود آمدن مردان خیابانی تربیت خانوادگی و محیطی که فرد در آن رشد کرده است ، می باشد . مزاحم های خیابانی و متلک پران ها بیمار هستند . امکانات مالی برخی مردان متاهل از یک سو و روحیات برخی زنان از سوی دیگر باعث به وجود آمدن این معضل می شود .

عده ای از مردان برای ارضای عقده های روانی خود در زمینه مسائل جنسی که از دوره نوجوانی داشته اند ، سعی در ایجاد ارتباط های متعدد دارند ، تا مردانگی خود را به اثبات برسانند ، اما باید توجه داشت مردانی که به این کار روی می آورند و همسر دارند ، از منظر طبی دچار مشکل روانی هستند . بر اساس تحقیقات یک مرکز خصوصی ، هر زن یا دختر ، به میزان مسافتی که در خیابان طی می کند ، یا مدت زمان حضورش در سطح خیابان ، بین یک تا ۲۰ بار به لحاظ مزاحمت های کلامی ، فیزیکی و چشمی ( نگاه نامناسب و آزار دهنده ) ، از سوی برخی مردان ، مورد آزار و اذیت قرار می گیرند . تقریبا می توان گفت بیشتر زنان در هر موقعیت سنی ، با هر نوع پوششی و با هر ترکیب ظاهر و چهره ، در تمام ساعات شبانه روز ، با انواع گسترده مزاحمت های خیابانی روبرو می شوند .

هر چند این اتفاق می تواند برای خانم هایی که پوشش مناسبی دارند ، به مراتب کمتر پیش بیاید . بیشتر لذت مردانی که قصد ایجاد مزاحمت های خیابانی را دارند ، احساس قدرت ، برتری و تحقیر جنسی طرف مقابل است ، که در قالب کلام یا تماس کوتاهی بروز پیدا می کند .

تغییر سبک زندگی در جامعه ما و ورود فناوری های جدید ارتباطی که از جلوه های زندگی مدرن است ، نوعی دوگانگی فرهنگی ایجاد کرده ، از یک سو ارزش های سنتی جامعه خودمان قرار دارد و در سوی دیگر دریافت آخرین تصاویر و محصولات فرهنگ غرب . در واقع این نبود تعادل بین فرهنگ وارداتی و فرهنگ خودی ، بین بلوغ طبیعی و بلوغ اجتماعی فاصله ایجاد کرده است .

از آن جا که هیچ طرح فراگیری هم برای پر کردن این فاصله وجود نداشته است ، اختلالاتی همچون مزاحمت های خیابانی به دفعات زیاد اتفاق می افتد . البته نوع و شکل مزاحمت ها همیشه در حال تغییر است ، شاید در یک دهه گذشته مزاحمت های تلفنی را می شد در صدر رایج ترین نوع مزاحمت در ایران به حساب آورد ، اما حالا با گسترش ضریب نفوذ اینترنت در میان خانواده ها و همچنین برخورداری تعداد بیشتری از افراد جامعه به ویژه جوانان از خودرو ، این مزاحمت ها به محیط های مجازی و تمام خیابان ها و کوچه های شهر کشیده شده است . در این شرایط خودرو می تواند به عنوان یک ابزار ، برای ایجاد مزاحمت به کار آید . خشکاندن ریشه این رفتار نابهنجار و آسیب رسان اجتماعی ، شاید نیازمند طی مسیری بس طولانی و اندیشیدن راهکارهای متعدد باشد .

در واقع اگر مردان جامعه تقوا و خویشتن داری را در خود تقویت کنند و زنان عفت را در خود پرورش داده و ظاهر ، پوشش و حتی رفتار خود را در خیابان از راه رفتن و شیوه برخورد تا صحبت کردن را ، از عرف جامعه دور نکنند و بر مبنای عفت و اخلاق عمل کنند ، مزاحمت های خیابانی به حداقل می رسد .

به قلم/مهندس ربیعی

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب