پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

19:12:45 - دوشنبه 27 اردیبهشت 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حضور مؤثر رسانه ملی در فضای مجازی
رهبر فرزانه انقلاب در حکم دکتر علی عسکری به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما ضمن تذکر نکات مهمی از جمله برنامه‌ریزی، رعایت راهبردهای کلان، جذب و حفظ و تربیت نیروهای انقلابی و کارآمد در رسانه ملی، حضور مؤثر در فضای مجازی را نیز به عنوان راهبرد مهم برشمردند.

به گزارش “صبح رابر“؛ معظم له در پیوست حکم رئیس مستعفی نیز نکات مهمی را متذکر شده بودند که از آن جمله مأموریت خطیر «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» به مثابه دانشگاه عمومی است که با تکیه بر فعالیت‌ها و برنامه‌های حرفه‌ای پیشرفته و عمیق رسانه‌ای، وظیفه گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملت را بر عهده دارد.

در آن حکم همچنین با اشاره به مسئولیت تاریخی رسانه ملی در مقطع کنونی، حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی، «عزم ملی و ابتهاج معنوی و نشاط انقلابی» آحاد جامعه در مسیر اهداف بلند نظام اسلامی، در گرو آگاهی و معرفت عمیق و گسترده عمومی و نیازمند پیوند با سرچشمه‌های تولید فکر ناب دینی و خیل دلبستگان فرهیخته و پرانگیزه انقلاب اسلامی آورده شده که باید مورد اهتمام جدی قرار گیرد. رهبر حکیم انقلاب سازمان صدا و سیما را به عنوان موتور محرک و مشوق پیشرفت کشور دانستند و وظیفه پشتیبانی رسانه‌ای همه جانبه و مبتکرانه در امر بسیج عمومی ملت و نیز کمک به مدیریت‌های اجرایی در جهت تأمین اهداف و اجرای سیاست‌های کلان نظام و تحقق سند چشم انداز کشور را بر دوش این سازمان دانستند.

آنچه در دوره نه چندان موفق سرافراز بر رسانه ملی گذشت، از بی‌مهری دولتمردان و کسری بودجه گرفته تا گفت‌وگوها و مصاحبه‌های هدایت شده علیه رسانه ملی، توقعات فراقانونی از این رسانه از سوی دولتمردان، تلاش برای به انحصار درآوردن آن به عنوان رسانه‌ای دولتی و در خدمت دولت، کم‌لطفی و کم‌توجهی مجلس در بودجه سالانه حداقل ۹۴ و ۹۵ و خروج گسترده نیروهای انقلابی از این رسانه به بهانه تعدیل، استعفا یا جابه‌جایی در کنار برخی حواشی، همه و همه دوران موفقی را برای سرافراز رقم نزد.

گرچه در سلامت، روحیه انقلابی و تدین ایشان تردیدی وجود ندارد، اما حوزه گسترده رسانه ملی و با بیش از یکصد شبکه رادیویی، تلویزیونی استانی، ملی، بین‌المللی  ایجاب می‌کرد ایشان از وجود افراد خبره‌تر، نخبه‌تر و با اندیشه انقلابی مورد تأکید رهبری معظم انقلاب بیشتر استفاده کند و فضا به سمتی نرود که مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رسانه کشور، در خلأ نیروی انسانی و مدیریتی قرار گیرد.
صدا و سیما به مثابه یک دانشگاه عمومی، فراگیر و دارای پتانسیل‌های مختلف، ظرفیت تربیت عمومی جامعه در حوزه‌های مختلف را برعهده دارد و در نظام جمهوری اسلامی ایران که این رسانه دارای نقش حاکمیتی در برخی حوزه‌ها ازجمله همه حوزه تصویر و فیلم است، این نقش مهم‌تر است.
موضوعی که در حکم رهبر انقلاب به رئیس جدید رسانه ملی به عنوان یک اصل مهم تأکید شده است، استفاده از ظرفیت فضای مجازی است که متأسفانه تاکنون مورد غفلت جدی بسیاری از دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما قرار گرفته است.

حوزه گسترده پیام در کنار حوزه گسترده صوت و تصویر به عنوان سه حوزه کاربردی رسانه ملی در فضای مجازی باید مورد اهتمام جدی قرار گیرد، در غیر این صورت رقبای نوظهور این سه حوزه گوی سبقت را از رسانه ملی می‌ربایند و با مجوز و بی‌مجوز، مبدل به رسانه‌های نوین اثرگذار می‌شوند، کما اینکه در دو سال اخیر شبکه‌های اجتماعی تحت وب و شبکه‌های اجتماعی تحت موبایل در کنار برخی تلاش‌ها برای ‌ای‌پی تی‌وی و شبکه‌های ویدئویی آنلاین و آفلاین، توان رقابت را تضعیف و به ارائه تصویر و پیام به جامعه می‌پردازند. آنچه رسانه ملی را متمایز می‌کند، ظرفیت بالای این رسانه در این حوزه‌هاست؛ در کنار تجربه گسترده دکتر علی عسکری که سال‌ها در حوزه فضای مجازی دارای فعالیت و مسئولیت و اثرگذاری بوده و پدر دوران گذار رسانه از آنالوگ به دیجیتال بوده است. وی چهره‌ای علمی، پژوهشی و مشورت محور در دوران بیش از ۳۰ سال خدمت در نهادهای مختلف از جمله سازمان صدا و سیماست و در صورت بهره‌گیری از تجربیاتش در این حوزه گسترده، خواهد توانست رسانه ملی را با شرایط روز همراه کند و حرکت سازمان را به ریل اصلی برگرداند و تأثیرگذاری آن در افکار عمومی را افزایش دهد.

جذب و حفظ نیروهای انقلابی و جوانان متخصص دارای تفکر انقلابی از مهم‌ترین نکاتی است که وی همواره مورد توجه قرار داده و همان گونه که ولی امر مسلمین روی آن تأکید فرمودند، در این دوره نیز باید مورد توجه جدی‌تر قرار گیرد.

قائم مقام مرکز فضای مجازی سازمان بسیج مستضعفین

نویسنده : رسول شکری‌نیا

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب