پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:24:09 - پنجشنبه 30 اردیبهشت 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سرمشک یکی از جاذبه های تاریخی و طبیعی استان کرمان است
سرمشک یکی از مناطق دیدنی بخش هنزا واقع در شهرستان رابر واز جاذبه های تاریخی و طبیعی استان کرمان است.

به گزارش “ صبح رابر”؛ سرمشک یکی از مناطق دیدنی بخش هنزا واقع در  شهرستان رابر واز جاذبه های تاریخی و طبیعی استان کرمان است. این منطقه  گردشگری از طرف شمال به راین (شهر) و قریه العرب- از شرق به دهستان هنزا- از جنوب به دهستان اسفندقه بحرآسمان- از غرب به دهستان جواران و شهر رابر محدود می‌باشد.

سرمشک  از نظر آب و هوایی، دارای آب و هوای معتدلی می‌باشد که در فصل تابستان به دلیل چشمه سارها و باغهای میوه و کوهای دیدنی همچون کوههای هنزا، تخت سرتشتک و وجود معدن مس درآلو و دره گلی هوک توجه گردشگران زیادی رابه خود جلب نموده است.

به گفته بعضی از ساکنان قدیمی سرمشک به خاطر همین آب و هوا و درختان میوه سردسیری و بوی خوش همچون مشک، به سردمشک تغییر نام پیداکرده که امروزه بنام سرمشک معروف است.

آبادی‌های این منطقه عبارتند از باغ قلق، برف انبار، اسفنا، آبگرم، اشکنوئیه، آل غیاثی، باغ حسینی، پشته بلند، خمروئیه، درآلو، گردوستان، گنگو، بید شیرین، بندر سرمشک می باشد.

محصولات آن کلیه محصولات سردسیری از جمله گردو و گیلاس وسیب درختی و زردآلو و بادام و هلو و شفتال و آلبالو و زرشک هستند. انواع درختان اورس، بید، سپیدار و بوته‌های بابونه، آویشن، گل گاو زبان،گارچیک  و کرفس از دیگر طبیعت سرسبز آن می‌باشند.

دره گلی هوک یکی از مناطق دیدنی سرمشک است این یکی از دره های استان کرمان در بخش شرقی رابر واقع شده است. جایی که جریان آب رودخانه «سرمشک» در دره ای باریک با دیواره‌های سنگی سخت و بلند در حرکت است. این دره بلند حدود ۲ کیلومتر در شیب سنگی دامنه کوه ادامه دارد و عمق آن در نقاطی به ۱۰۰ متر می‌رسد. پوشش دامنه را درختان اورس و کهکم به صورت پر کرده اند. کف این دره طبیعی را جریان آب با عمق‌های متفاوت در بر گرفته است. در بخش بالایی، فاصله دیواره‌ها بیشتر است و در میانه، دیواره‌ها نزدیک و در نهایت دره‌ای باریک را به تصویر می‌کشند. سرچشمه آب این رودخانه «چشمه بد ذات» می‌باشد.

کوه سرمشک  یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گردشگری استان کرمان است ، این کوه با ارتفاع ۴۰۴۸ متر در ۱۰۵ کیلومتری شمال‌غربی جیرفت قرار داردو متعلق به شهرستان رابر هست و دومین قله از کوه‌های هزار است که سرچشمه رودهای رود رو و هلیل رود می‌باشد. از ارتفاعات مهم این کوه قله (دندانه هنزا) است که در غرب روستای هنزا (هنزای رابر) قرار دارد و حدود ۳۶۵۰ متر ارتفاع آن می‌باشد.

از شهدای این منطقه می توان یادی از شهید کیوان میرشکاری سلیمانی؛ سردار شهید علیناز امیرشکاری سلیمانی ، شهید عباس علیدادی سلیمانی کنیم روحشان شاد و یدشان گرامی باد .

photo_2016-07-17_22-53-00 photo_2016-07-17_22-53-06 photo_2016-07-17_22-53-10 photo_2016-07-17_22-53-14 ۵۴۳۹۱۶_۲۷۱photo_2016-07-17_23-30-59

انتهای پیام/

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب