پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

22:50:09 - پنجشنبه 24 تیر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
زیستگاه حیات وحش رابر در دوران قدیم+ دست نوشته
تخت شاهزاده؛ در شمال غرب کوه شاه شهرستان رابر واقع شده است این منطقه یکى از ارزشمندترین زیستگاه‌هاى حیات‌وحش وگونه‌های متنوع گیاهی در دوران قدیم است

به گزارش “صبح رابر”؛ وبلاگ اختصاصی ولی الله مهدی پور نوشت: تخت شاهزاده در شمال غرب شهرستان رابر و در کوه شاه واقع شده است و از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است .

وجود چمنزارها ، جویبار های متعدد ،گل های پونه،ازگن ،آلاله ،آویشن،دمنه ترکی،کتیرا،سمیسک،گارچی و … تخت شاهزاده را به منطقه بسیار بکر و زیبا تبدیل کرده است که و در اوج گرمای تابستان هوایی بسیار خنک و مطبوع دارد .

کوه شاه یکی از بکرترین و بهترین قلل کشور از لحاظ رویش گیاهان دارویی محسوب می شود . پوشش گیاهی این کوه از نوع استپ کوهی و چمن زارهاست و درختان تنومند اورس ( سرو وحشی ) بنه ( پسته وحشی ) روزگاری در این کوه خودنمایی میکرده اند هنوز هم به صورت پراکنده از این دو گونه زیبا در کوشاه و دامنه های اطراف آن یافت می شود .وجود چشمه سارهای فراوان در هر دره از کوه شاه (حتی تا ارتفاع چهار هزار متری ) این کوه را به یکی از منحصر به فردترین قلل کشور از حیث کثرت چشمه سارها در ارتفاعات تبدیل کرده است و به دلیل کثرت همین چشمه سارها و پوشش گیاهی متنوع مأمن بسیار خوبی برای حیات وحش محسوب می شده است که نژاد کل این منطقه منحصر به فرد بوده به طوری که گفته می شود به روایت شکارچیان قدیم با افزایش سن کل وزن آن افزایشی معادل سی من داشته است . در ارتفاع چهار هزار متری این کوه سنگ نگاره ای موسوم به تخت شاهزاده وجود دارد که متن این سنگ نوشته به شرح ذیل است .

(لدوله فرمانفرما سالی یک مرتبه تشریف به شکار می آورند بکوه شاه در سنه ۱۳۰۵ تشریف آوردند و امسال بهروزبادتر از همه سال شکار کردند و از آن جمله در یک کمین پنج قوچ هفت سال با تفنگ نازنین زدند و بنده حقیر نصرالله بیگ تفنگ دار لاله زاری که قوروقچی این شکارگاه هستم فرمودند که این تفضیل را بر این سنگ بیادگار بنگار که حکام بعد به کرمان تشریف می آورند و هر یک عامل شکار باشند و به این کوه تشریف می اورند و بدانند ما هم از مستان این می بوده ایم).

متن این سنگ نگاره خود دلیل محکمی بر این مدعاست که زمانی کوه شاه زیستگاهی غنی از حیات وحش بوده و هم اکنون نیز زیستگاه در حال انقراض قوچ ، میش ، بز و کل  می باشد.

wp-1468497936404 wp-1468497917539 wp-1468497808502 wp-1468497801467 wp-1468497784043 wp-1468497778802 drg5_۲۰۱۶-۰۷-۱۳_۲۰.۳۲.۴۷ ۸۴x_۲۰۱۶-۰۷-۱۳_۲۰.۴۳.۵۳ hca_۲۰۱۶-۰۷-۱۳_۲۰.۳۶.۵۰

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب