پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

19:30:20 - پنجشنبه 10 مرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
راهپیمایی روز قدس، این روز را برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن به روز عزا تبدیل کرده است.
یکی از مراجع تقلید شیعیان، روز قدس را خاری در چشم اسرائیل غاصب دانست و گفت: برپایی راهپیمایی روز قدس، این روز را برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن به روز عزا تبدیل کرده است. به گزارش “صبح رابر”آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، بعد از ظهر پنج شنبه در جلسه تقسیر قرآن کریم که […]

یکی از مراجع تقلید شیعیان، روز قدس را خاری در چشم اسرائیل غاصب دانست و گفت: برپایی راهپیمایی روز قدس، این روز را برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن به روز عزا تبدیل کرده است.

به گزارش “صبح رابر”آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، بعد از ظهر پنج شنبه در جلسه تقسیر قرآن کریم که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد، با اشاره به در پیش بودن جمعه آخر ماه مبارک رمضان و روز قدس، با بیان اینکه روز قدس روز بسیار مهمی در تاریخ اسلام است اظهار داشت: نام گذاری روز قدس ابتکار حساب شدهای از سوی امام خمینی (ره) در برابر رژیم صهیونیستی بود.

وی با بیان اینکه روز قدس خاری در چشم اسرائیل غاصب و جنایتکار است بیان داشت: برپایی راهپیمایی روز قدس در کشورهای اسلامی ، این روز را برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن به روز عزا تبدیل کرده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، با بیان اینکه یکی از فواید برپایی راهپیمایی روز قدس آن است که مسئله فلسطین و قدس شریف به فراموشی سپرده نمی‌شود، افزود: راهپیمایی هر ساله امت اسلام در روز قدس برای مسلمانان دنیا این مطلب را یادآوری می‌کند که قبله اول آن‌ها همچنان در چنگال اسرائیل غاصب است.

روز قدس موجب اتحاد و وحدت امت اسلام جهان می‌شود

آیت الله مکارم شیرازی، با بیان اینکه دیگر فایده برپایی راهپیمایی روز قدس آن است که موجب اتحاد و وحدت امت اسلام  درجهان می‌شود ادامه داد: همه مسلمین معتقدند که قبله اول مسلمین قدس شریف بوده و برای آن ارزش بسیاری قائل هستند و همه مسلمانان بدون استثنا اعم از عرب و عجم فلسطین را سرزمینی اسلامی می‌دانند.

وی با تاکید بر حضور مسلمین در راهپیمایی روز قدس با بیان اینکه حضور در این راهپیمایی به عنوان یک فریضه بشمار می‌رود و کار خیر در نامه اعمال است، افزود: در روز قدس همه مسلمین باید فریاد «مرگ بر اسرائیل» و «القدس لنا» سر دهند چرا که این شعار پشت رژیم صهیونیستی و حامیان آن‌ها را می‌لرزاند.

مفسر قرآن کریم، با بیان اینکه در دوران جاهلیت سه دسته سنت شامل، سنت‌های پذیرفته شده، سنت‌های تغییر یافته و سنت‌های غیر قابل اصلاح از نگاه اسلام وجود داشت ادامه داد: در زمان جاهلیت سنت‌های زیادی وجود داشت که برخی از آن سنت‌ها خوب بود و اسلام هم نسبت به ان تعصب نشان نداد، اما برخی سنت‌ها بد بود و قابل دگرگون شدن و تغییر شکل دادن بود و برخی دیگر از سنت‌ها نیز از ریشه غلط بود که اسلام آن‌ها را نپذیرفت.

آیت الله مکارم شیرازی، در ادامه با بیان اینکه برخی‌ها گفته‌اند عبدالمطلب جزو اوصیای حضرت عیسی بود، افزود: عبدالمطلب شخص محترمی بود که تمام مردم مکه و عرب نسبت به ایشان احترام می‌کردند.

پنج سنت عبدالمطلب که مورد تایید اسلام قرار گرفت

استاد برجسته حوزه علمیه قم، اضافه کرد: عبدالمطلب ۵ سنت را در میان عرب قرار داده بود که اسلام بر همه آن‌ها مهر تایید زد.

وی با بر شمردن سنت‌های عبدالمطلب که مورد تایید اسلام بود عنوان کرد: عبدالمطلب گفته بود، زن پدر برای پسر حرام است که قرآن نیز بر این مسئله مُهر تایید زد.

مرجع تقلید شیعیان، گفت: سنت دیگر عبدالمطلب قرار دادن دیه برای قتل انسان بود که در زمان جاهلیت دیه قتل مهم نبود و وجود نداشت اما ایشان برای اینکه قتل و کشتار کم شود، دیه انسان را صد شتر که معادل امروزی حساب کردند ۱۶۰ میلیون تومان می‌شود قرار داد.

آیت الله مکارم شیرازی، با بیان اینکه عبدالمطلب طواف خانه کعبه را نیز ۷ دور قرار داد و اسلام هم بر آن مهر تایید گذاشت ادامه داد: ایشان در هنگام گسترش چاه زمزم هم گنجی پیدا کرد که خمس آن را پرداخت کرد و از آنجا به بعد بود که برای یافتن گنج خمس در نظر گرفتند.

وی بیان داشت: عبدالمطلب نام زمزم را سقایته الحاج قرار داد بدان معنا که آّب زمزم برای سیراب کردن حجاج است که اسلام هم این سنت عبدالمطلب را پذیرفت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، افزود: در زمان جاهلیت و قبل از اسلام، سنت‌های نیمه غلطی هم وجود داشت که یکی از آن‌ها تفکر شوم بودن قدم زن بود که اسلام آن را اصلاح کرد که در حدیثی از خاتم انبیاء (ص) آمده، می‌دانید خاتم بد قدم کیست؟ زنی که مهریه او سنگین بوده و بسیار پر خرج است این زن بدقدم است.

برخی از سنت‌های زمان جاهلیت از ریشه غلط بود

وی تصریح کرد: برخی از سنت‌های زمان جاهلیت از ابتدا و ریشه غلط بود و اسلام در مقابل آنها ایستاد که یکی از آنها زنده به گور کردن دختران بود که اسلام به شدت با این مسئله مخالفت کرد و آن را جنایتی بزرگ دانست.

مرجع تقلید شیعیان، ابراز داشت: پیامبر (ص) دو سنت هم طرازی در ازدواج بر اساس و معیارهایی چون ثروت و جایگاه خانوادگی و سنت ازدواج نکردن با همسر مطلقه پسر خوانده را که از سنت‌های غلط به شمار می‌رفتند را نپذیرفت هر چند که سنت غلط قبیله گرایی امروز هم در برخی از مناطق و در میان عرب‌ها رواج دارد.

منبع:مهر

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب