پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

20:43:32 - پنجشنبه 10 مرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تصمیم تاریخ ساز حضرت امام(ره) و بازتعریف مبارزات برای آزادسازی قدس
محمد مرادی حضرت امام(ره) با نامگذاری روزقدس و تغییر این مسئله از مقوله‌ای صرفا عربی به اسلامی، جهان اسلام را به وحدت در برابر خطر بزرگ اسرائیل فراخواند به گزارش “صبح رابر” بی شک، یکی از اثرات کلیدی پیروزی انقلاب اسلامی، ایجاد حس جمعی و وحدت اسلامی میان مسلمانان جهان بود. در حقیقت، عملکرد فرافرقه […]

محمد مرادی

حضرت امام(ره) با نامگذاری روزقدس و تغییر این مسئله از مقوله‌ای صرفا عربی به اسلامی، جهان اسلام را به وحدت در برابر خطر بزرگ اسرائیل فراخواند

به گزارش “صبح رابر” بی شک، یکی از اثرات کلیدی پیروزی انقلاب اسلامی، ایجاد حس جمعی و وحدت اسلامی میان مسلمانان جهان بود. در حقیقت، عملکرد فرافرقه ای و جهانی حضرت امام خمینی (ره) در سطح جهانی اسلام، به ویژه مسئله قدس شریف، موجب وحدت و هم دلی مسلمانان بر محور اسلام و آرمان های بلند اسلامی گردید.شهید بزرگوار دکتر فتحی شقاقی، رهبر جاودانه جهاد اسلامی درباره این منطق وحدت بخش اندیشه حضرت امام(ره) می‌گوید: «هیچ چیز به اندازه انقلاب امام خمینی رحمه الله نتوانست ملت فلسطین را به هیجان آورد و احساسات آنها را برانگیزد و امید را در دل‌هایشان زنده کند… با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ما به خود آمدیم و دریافتیم که امریکا و اسرائیل نیز قابل شکست هستند. ما فهمیدیم که با الهام از دین اسلام می‌توانیم معجزه کنیم. از این رو، ملت مجاهدان در فلسطین، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران را به دیده تقدیر می نگرند و امام خمینی رحمه الله را از رهبران جاوید تاریخ می دانند».

در اندیشه امام(ره)، صهیونیسم حرکتی بر ضد اسلام و مسلمانان است و ایشان با نام گذاری روز قدس و تغییر این مسئله از مقوله‌ای صرفا عربی به مقوله ای اسلامی، جهان اسلام را به وحدت در برابر خطر بزرگ اسرائیل فراخواند. بعد از گذشت یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، با تدبیر امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان “روز قدس” نامگذاری شد تا لااقل یک روز از سال همه به فکر فلسطین و فلسطینیان باشند. در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ مصادف با سیزدهم رمضان ۱۳۹۹، پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای رژیم صهیونیستی، امام خمینی (ره)، از مسلمانان جهان خواستند تا آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین به نمایش بگذارند. در بخشی از آن پیام آمده بود:«من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب، و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند.»

البته، سال‌‏ها قبل از پیروزی انقلاب، کشورهای عربی و در راس آن سازمان آزادی بخش فلسطین روزی را در ماه اکتبر که یادآور پیروزی فلسطینیان در دره کرامه بود روز فلسطین عنوان کردند. منشاء این نامگذاری نیز به این مساله برمی‌گردد که بعد از جنگ چند روز سال ۱۹۶۷ و شکست مصر و سوریه، برای اولین بار فلسطینی ‏ها توانستند با یک سلسله عملیات نظامی در دره کرامه که مرز اردن و سوریه بود ارتش اسرائیل را به داخل آن منطقه بکشانند و با عملیات چریکی لطمات بسیاری شدیدی علیه رژیم صهیونیستی وارد کردند. اما این نامگذاری هیچگاه با اقبال افکار عمومی جهان اسلام و عرب مواجه نشده و سرآغاز انگیزشی جدید در میان ملت‌ها نشده بود.

چند روز بعد(روز ۲۵ مرداد) حضرت امام(ره) در جمع اقشار مختلف مردم در شهر قم به تشریح ویژگی‌های روز جهانی قدس پرداختند و در بخشی از سخنان خود فرمودند: «روز قدس، یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم ‌آمریکا و غیر امریکا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند.» شاید تصور اینکه این حرکت و نامگذاری می‌تواند سرآغاز تحولی جدید جریان مقابله ملت مسلمان با رژیم صهیونیستی و حیات دوباره  نهضت انتفاضه ملت فلسطین باشد، برای اشغالگران قدس به هیچ وجه قابل تصور نبود، اما به تدریج مشخص گردیدکه با ایستادگی جمهوری اسلامی، اسرائیل در سراشیبی سقوط و نابودی قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد این تصمیم تاریخ ساز حضرت امام(ره) می‌فرمایند:«روز قدس یکی از برجسته‌ترین یادگارهای امام عزیز ماست؛ نشانه‌ی دلبستگی انقلاب و دلبستگی ملت ما به ماجرای قدس شریف و ماجرای فلسطین است. به برکت روز قدس، این نام را ما توانستیم هر سال در دنیا زنده نگه داریم. خیلی از حکومت‌ها و خیلی از سیاست‌ها می‌خواستند، مایل بودند، تلاش کردند، پول خرج کردند که مساله‌ فلسطین فراموش شود. اگر تلاش جمهوری اسلامی نبود، اگر ایستادگی جمهوری اسلامی با تمام قوا در مقابله‌ این سیاست خباثت‌آلود نبود، بعید نبود که بتوانند مساله‌ فلسطین را بتدریج به زاویه بکشانند؛ اصلاً فراموش کنند. الان هم خود دستگاه استکبار و خود صهیونیست‌های خبیث معترفند، معتقدند و ناراحتند از این‌که جمهوری اسلامی پرچم فلسطین را برافراشته است و نمی‌گذارد که با سازشکاری‌هایی که می‌خواهند انجام بدهند، مساله‌ فلسطین را از دور خارج کنند.»(۲۰/۶/۸۸)

از آن سال به بعد همه ساله ملت‌های مسلمان در سراسر جهان از جنوب آفریقا تا شمال اروپا و از مجمع الجزایر فیلیپین تا سواحل غربی قاره آمریکا در یک راهپیمایی سراسری و فراگیر، انزجار خود را از رژیم اشغالگر قدس اعلام می‌دارند. حرکتی که سال به سال بر عظمت و شکوه آن افزوده می‌شود.این حرکت مستمر توانست الهام بخش مبارزان فلسطینی و لبنانی بوده و بی‌شک شکل گیری انتفاضه ملت فلسطین و نهضت مقاومت به رهبری حزب الله لبنان را می‌توان مرهون حماسه بزرگ مسلمانان جهان اسلام در روز جهانی قدس دانست. از دیگر سو همه ساله با فرا رسیدن ماه رمضان و آماده شدن مسلمانان برای برگزاری مراسم روز قدس، اضطراب و التهابی شدید سراسری رژیم صهیونیستی را فرا می‌گیرد بطوری که یگانهای امنیتی و نظامی این رژیم به حالت آماده باش کامل در ‌آمده و فضای امنیتی در سراسر سرزمینهای اشغالی حکمفرما می‌شود.اوج تجمعات میلیونی علیه رژیم صهیونیستی را می‌توان در راهپیمایی روز قدس ملت ایران مشاهده نمود که هر ساله در سه دهه اخیر پس از شکل گیری جمهوری اسلامی باشکوهتر از سال گذشته برگزار شده و ملت ایران در این مراسم پشتیبانی و حمایت همه جانبه خود را از مردم مظلوم فلسطین در مبارزه مقدسی که علیه اشغالگران قدس شریف آغاز کرده‌اند، ابراز داشته‌اند.

این حضور پرشکوه امسال نیز با توجه به تشدید فشارهای استکبار جهانی بر جهان اسلام و ایجاد بحران علیه ملت‌های منطقه و تلاش برای انحراف در بیداری اسلامی و در نتیجه افزایش خشم و کینه ملتهای مسلمان و مظلوم عالم نسبت به نظام سلطه جهانی و رژیم غاصب صهیونیستی تداوم خواهد یافت و یک گام تا آزادی قدس شریف پیش خواهیم رفت. 

منبع :پایگاه بصیرت

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب