پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

13:03:53 - شنبه 16 مرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خبرنگاری حرفه ی جذابی است که موجب افزایش سطح آگاهی می شود/ کاش مسئولین خودشان را به جای مردم و خبرنگاران می گذاشتند
کاش مسئولین خودشان را به جای مردم و خبرنگاران می گذاشتند تا از اهمیت موضوع واقف می شدند و در کوتاهترین زمان پاسخ گو بودند، زمان ارزش والایی در حیطه ی خبرنگاری دارد اما متاسفانه گاه ممکن است چند روز منتظر پاسخ مسئولین بمانیم و در آخر جواب روشن و شفافی از سوی مسئولین داده نمی شود.

به گزارش” صبح رابر“؛ به نقل از زنان کویر در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید و این زمینه ای شد تا به پاس زحمت های همه ی خبرنگاران ایرانی این روز را به نام خبرنگار بنامند.
همه می دانیم کار خبرنگار، انعکاس رخدادهایی است که قابلیت خبرشدن و اطلاع رسانی به جامعه را دارد. لازمه خبرنگار خوب بودن، داشتن علم و دانش، تجربه و جسارت است تا در کنار آن با سرعت، دقت و صحت، که سه اصل مهم در کار خبری است بتواند موفق عمل کند.
خبرنگاران استان کرمان نیز در کنار همه ی خبرنگاران کشور موفق عمل کرده اند و توانسته اند تا در این عرصه زبانی برای مردم شهر و مطالبه گری برای خواسته های آنان باشند.
زنان کویر به مناسبت روز خبرنگار با ” مژده مهدوی راد ” یکی از خبرنگاران کوشا و موفق عرصه ی خبرنگاری صدا و سیما به گفتگو نشسته است که در زیر می خوانیم:
زنان کویر-اهل کجا هستید؟
کرمان
زنان کویر- متولد چه سالی و تحصیلاتتان در چه زمینه ایی است؟
بیست و ششم آبان ماه سال ۱۳۵۹ متولد شده ام و لیسانس پرستاری دارم.
زنان کویر-متاهل هستید یا ازدواج کرده اید؟
سال ۸۴ ازدواج کردم و دارای دو پسر به نام های محمد و مسیحای کاشانی هستم.
زنان کویر- از چه سالی وارد عرصه ی صدا و سیما و بعد از آن خبر و خبرنگاری شدید؟
در مدرسه فعالیت های هنری بسیاری انجام میدادم و گاهی در بیرون از مدرسه اجراهایی نیز داشتم ، ۱۵ ساله بودم که متوجه شدم برنامه ی نیم رخ در تهران برای برنامه اش از افراد تست می گیرد ، راهی تهران شدم و خوشبختانه بعد از تست در زمینه ی مجری گری پذیرفته شدم اما چون محصل بودم خانواده ام نپذیرفتند تا در تهران ادامه کار دهم.
به کرمان برگشتم و این بار برای برنامه ی کودک و نوجوان صدا و سیمای کرمان تست دادم و اینبار نیز پذیرفته شدم.
از سال ۸۷ در کنار فعالیت هایی که در حوزه ی کودک و نوجوان داشتم وارد عرصه ی خبرنگاری شدم در حالیکه هرگز به فعالیت در عرصه ی خبر و خبرنگاری فکر نکرده بودم.

زنان کویر- الگو و راهنمای شما در عرصه ی خبرنگاری چه کسی است؟
از زمانی که وارد عرصه ی خبرنگاری شدم سعی کردم با کمک تجربیات کاری به همراه مطالعه به تجربیاتم اضافه کنم ، ضمن این که همه ی همکارانم چه در شهرستان ها و یا در مرکز تولید کرمان الگوهای کاری ام هستند و سعی می کنم از آنان ایده بگیرم.
زنان کویر- اولین خبر تولیدی تان را به یاد دارید؟
بله، خبری بود که مربوط می شد به آمار مارگزیدگی برخی نقاط از استان کرمان به ویژه کشاورزان که سعی کردم در قالب گزارش و با بهره گیری از سخنان کارشناسان تهیه کنم.
زنان کویر-از دیدگاه خودتان جذابترین خبر تولیدی تان تا کنون چه بوده است؟
چون رشته ی تحصیلی ام پرستاری بوده، خبرهای پزشکی برایم جذابیت خاصی دارند برای مثال خبر تولد چهار قلو ها یکی از جذابترین خبرهای تولیدی ام بوده است.
همچنین به ثبت جهانی رسیدن آثار تاریخی کرمان نیز برایم با ارزش و ستودنی است.
زنان کویر-چه دیدگاهی نسبت به حرفه ی خبرنگاری دارید؟
به واقع حرفه ی جذابی است که باعث افزایش سطح آگاهی و دانایی افراد می شود چرا که یک خبرنگار با سوژه های متفاوتی در ارتباط است بالطبع تهیه ی خبر یا گزارش باید آگاهی نسبت به آن داشته باشد و این ملزم به مطالعه است همچنین خبرنگار بواسطه ی کارش نگرش دقیق تری نسبت به سایر مردم به محیط اطراف و جامعه دارد.
زنان کویر-از مشکلات کاری خبرنگاران برایمان بگویید.
عموما خبرنگاران با انبوهی از توقعات مردم روبرو هستند ، مردم فکر می کنند که خبرنگاران کلید حل مشکلات آنان هستند برای مثال اخیرا هر بار که سوار تاکسی می شوم رانندگان توقع دارند تا افزایش نرخ کرایه تاکسی را پی گیری کنیم هر چند که ما نیر در حد و توان خود پی گیر مطالبات مردمی هستیم.
سختی دیگر کارمان این است که به عنوان یک خبرنگار پی گیر مطالبات مردم هستیم ولی وقتی که پاسخ مناسبی از سوی مسئولین نمی شنویم یا در زمان مناسب مسئولان پاسخ گوی ما نیستند ، در نتیجه موضوع لاینحل می ماند سبب می شود تا بی نتیجه از کار باز بمانیم.
گاهی اوقات مدت ها منتظر پاسخ مسئولین بابت مطالبات مردمی هستیم در حالی که زمان با ارزش ترین عنصر در عرصه ی خبرنگاری است.
باید دانست خبرنگار ساعت مشخصی ندارد چرا که یک رویداد در هر ساعت از شبانه روز ممکن است اتفاق بیافتد و خبرنگار باید در آن جا حاضر و ناظر باشد و کارش را دقیق انجام دهد؛ کار ما شب و روز نمی شناسد…
موضوع دیگر این است که وسعت استان کرمان سختی را برای خبرنگاران دو چندان می کند به واقع گاهی باید برای تهیه ی یک گزارش از شهر خارج شد و تا در محل مورد نظر مستقر شویم و بهد از آن فورا برگردیم و گزارش را برای آنتن آماده نماییم.
زنان کویر-بنظر شما چه قطعه ای از پازل خبرنگاری در خبرنگاران کرمان کمتر یافت می شود؟
فکر می کنم با توجه به وسعت استان کرمان خبرنگاران باید وسعت پی گیرشان بیشتر شود همه به خوبی می دانیم که استان کرمان وسیع ترین استان کشور است بنابراین هم در جهت شناساندن ظرفیت های استان کرمان و هم در جهت معرفی ناشناخته های کرمان باید فعالتر باشیم.
زنان کویر- مطالبه ی شما به عنوان یک خبرنگار از مسئولین چیست؟
کاش مسئولین خودشان را به جای مردم و خبرنگاران می گذاشتند تا از اهمیت موضوع واقف می شدند و در کوتاهترین زمان پاسخ گو بودند.
زمان ارزش والایی در حیطه ی خبرنگاری دارد اما متاسفانه گاه ممکن است چند روز منتظر پاسخ مسئولین بمانیم و در آخر جواب روشن و شفافی به ما داده نمی شود.
زنان کویر- سخن آخر شما؟
یکی از جذابیتهایی که این چند سال با آن روبرو بوده ام ، مسافرین نوروزی بوده اند که هر سال با دیدن من و همکارانم که در حال تهیه ی گزارش هستیم به سوی مان می آیند و بدون این که ما از آنان بخواهیم شروع به صحبت می کنند و از میهمان نوازی کرمانی ها و مکان های گردشگری تعریف می کنند اما متاسفانه اکثریت گلایه می کنند که چرا بازار کرمان از سرویس بهداشتی و یا آبسردکن برخوردار نیست، به جاست به بازار کرمان که دارای پیشینه ی تاریخی و گرانبهایی است ارزش داده شود تا بازدیدکنندگان با رضایت کامل راهی شهر خود شوند.
انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب