پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

18:59:22 - پنجشنبه 28 مرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ردپای گرگ در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲
آمریکایی ها که با تصاحب منابع نفتی مهم ایران که تصورمی کند دیگر رقیبی در برابرشان نیست لایحه کاپیتولاسیون را در مجلس پهلوی به تصویب می رساند اما یک سخنرانی تمام برنامه های آمریکا و رژیم پهلوی را به هم می ریزد.

به گزارش “صبح رابر“؛  ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، دکتر  مصدق  که  تصور می کرد در مبارزه با استعمار انگلیس می توان به آمریکا تکیه  کرد، حال با کودتای آمریکایی انگلیسی ۲۸ مرداد ۳۲ باید از پشت میز  دادگاه  نظامی  نظاره گر آنان باشد .

با این نظام ، آمریکا به قدرتی تهدید کننده در ایران تبدیل می شد ؛  شاه هم  که پیش از این به  رم  فرار کرده بود  پس از سه روز به ایران بازگشت تا ادامه حیات  سیاسی اش را مدیون  آمریکا و  انگلیس شود.

در سال ۳۲ وقتی که سازمان CIAو سازمان  اطلاعات بریتانیا با همکاری یکدیگر شاه را به قدرت برگرداندند، شاه به آنان ایمان  پیدا کرد و  در نتیجه  بیش از آنچه  که  لازم بود از  قدرت ‍CIA می ترسید .

در اولین  گام  پس از  کودتای  ۲۸ مرداد ۱۳۳۲این مرد،علی امینی به نمایندگی از رژیم  پهلوی قرارداد جدیدی  که طبق آن  ۸۰درصد نفت ایران  به  شرکت  های  آمریکا و انگلیس و  ۲۰ درصد  آن به برخی  دیگر از شرکت  ها ی اروپایی داده  شد که ایران را به  حق  الامتیازی  قانع  می کرد

با ورودگسترده  مستشاران  آمریکایی و به دست گرفتن  بیشتر منابع  حیاتی ایران  و  تشکیل  ساواک  قدرت آمریکا بیش از پیش  افزایش می یابد.

ردپای گرگ

آمریکایی ها  که با  تصاحب  منابع  نفتی مهم  ایران که   تصورمی کند دیگر رقیبی  در برابرشان نیست لایحه  کاپیتولاسیون را در مجلس پهلوی به تصویب می رساند اما  یک  سخنرانی تمام برنامه های آمریکا و رژیم  پهلوی را به هم می ریزد.

امام خمینی (ره) فرمود: دولت  با  کمال وقاحت از این امر ننگین  طرفداری کرد و  ملت ایران را فروختند  عزت ما پایکوب شد؛ عظمت ایران از بین رفت؛ عظمت ارتش ایران را پایکوب کردند.

رژیم  پهلویی  تصمیم گرفت که امام  را  دستگیر کند،  تصمیمی که  مردم را به خیابانها  کشانده و سیاست شرور و  شکنجه را در سراسر کشورتشدید می کرد.

دهه ۴۰ و سالهای  آغازین دهه۵۰؛  ماه  عسل آمریکا و رژیم  پهلویی است  در این   سالها با افزایش  درآمد های نفتی همچنان بر  وابستگی  رژیم پهلویی به آمریکا اضافه  می کند .

آمریکایی ها با محمد رضا  پهلویی در یک نقطه  اشتراک دارد و آن هم نشناختن  مردم ایران است؛ تظاهراتی که  از  ۱۹دی ۵۶ در قم  شروع  شده و به دیگر نقاط  کشور تسریع  پیدا می کند تا رژیم  پهلوی را سرنگون کند.  آمریکا که نمی خواهد  پایگاهش  را در منطقه از  دست دهد هایزر را  ۱۴ دی ماه ۵۷ به ایران می فرستد .

آمریکا هم  تصور می کند این بار هم همانند  سال ۳۲ می توان با انجام یک  کودتا  تاج  و تخت را به محمد رضا  برگرداند اما  نه تنها این  اقدام مؤثر واقع نمی شود بلکه انتخاب  بختیار و  خروج  شاه هم  نتوانست، آمریکایی ها که غافلگیر شده بودند اشتباه محاسباتی خود را  دلیل  این غافلگیری دانستند .

شاه  که به مهره  سوخته آمریکا تبدیل شده بود  آواره و  سرگردان از  کشوری  به  کشوری دیگر به  دنبال معمر و پناهگاهی است.تا اینکه  آمریکا مقصد سفر شاه شد

سفر  شاه  به آمریکا وانتشار خبر مذاکره آمریکا و  سران  دولت موقت درحاشیه  سران  الجزایر با  واکنش اجلاس موقت در  داخل  کشور رو برو  شد.

آمریکا سفارت  خانه  خود را محلی برای ایجاد  تشنج  در ایران تبدیل  کرد  این موضوع  در کنار فرار شاه به آمریکا خشم  ملت ایرانچند برابر کرد و با  آشکار شدن  دست های پیدا و نا پیدای  آمریکا در توطئه  ها  و موانعی که بر  سر راه  مردم ایران  قرار دارد  دانشجویان  سفارت  آمریکا در ایران را تصرف  می کنند این اقدام  با حمایت امام راحل و  مردم ،  انقلاب دوم  نامیده شد  .

حمایت های مردمی از  اقدام دانشجویان خط امام همچنان ادامه دارد و حال با افشای  اسناد مهم از  سفارت آمریکا در تهران مشخص می شود که آمریکا بیشترپایگاهی برای لانه  جاسوسی  و  سرنگونی انقلاب مردم  ایران است  تا  پایگاهی برای انجام کارهای دیپلماتیک . اسنادی  که  چگونگی تلاش ایالات  متحده را برای  خارج  کردن ایران اصیل انقلابی از  صحنه سیاسی کشور و همچنین  جذب برخی از افراد موثر و مهم دولت موقت را رو کرد.

چهار روز بعد از تصویب لانه  جاسوسی  رئیس‌جمهور وقت آمریکا جیمی ‌کار‌تر، به استناد« قانون کنترل  صادرات  تسلیحات»  ، صادرات هرگونه سلاح و جنگ‌افزار نظامی ‌به ‌ایران را ممنوع کرد. یکروز بعد از آن هم  دولت آمریکایی  با بلوکه کردن دارایی های بانک  مرکزی دولت ایران، گامی برای تحریم ها  علیه ایران  کرد.

کارتر پیش از قطع رابطه با ایران، چند مرحله اقدامات سیاسی و اقتصادی علیه جمهوری اسلامیایران به عمل آورده بود. روز ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ جیمی کار‌تر رییس‌جمهوری آمریکا طی دستوری قطع روابط سیاسی وبازرگانی با جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد. این دستور که ۵ ماه  پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام صادر شد، عکس‌العمل جدید دولت آن کشور در برابر گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی در ایران بود.

امام راحل  در طی پیامی  با اشاره به انتشار خبر دستور کار‌تر برای پایان روابط سیاسی ایالات متحده با ایران گفته بود: «اگر کار‌تر در عمر خود یک کار خیر کرده باشد، همین قطع رابطه است.»

متن پیام بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در مورد قطع رابطه  آمریکا با ایران بدین شرح بود:

«بسم الله الرحمن الرحیم

ملت شریف ایران، خبر قطع رابطه بین آمریکا و ایران را دریافت کردم. اگر کار‌تر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است همین قطع رابطه است. رابطه بین یک ملت بپا‌خاسته برای رهایی خود از چنگال چپاولگران بین‌المللی با یک چپاولگر عالم‌خوار همیشه به ضرر ملت مظلوم و به‌ نفع چپاولگر است. ما این قطع رابطه را به فال نیک می‌گیریم چون که این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید دولت آمریکا از ایران است، ملت رزمنده ایران این طلیعه پیروزی نهایی را که قدرت سفاکی را وادار به قطع رابطه یعنی خاتمه دادن به چپاولگری‌ها کرده اگر جشن بگیرد حق دارد.

هنوز ۱۰ روز  از  قطع  رابطه  با ملت ایران نگذشته بود که این کشور هر گونه معاملات اقتصادی و  تشکیلات  خریداری شده از ایران را توبیخ می کند ؛ اما  کارتر که  موقعیتش را در آمریکا در خطر می دیده است به حضرت  امام خمینی  (ره) نامه می نویسد و  از  صلح   و رابطه با ایران  سخن می گوید.

هنوز یک هفته از نامه کاتر به امام  خمینی(ره)  نگذشته که وی اقدام به عملیات نظامی و  سری درایران کرده  آمریکا که  برای  به زانو در آوردن و  شکست انقلاب  هر راهی را آزموده است با شکست حمله نظامی  در طبس این بار  محاصره  اقتصادی ایران و کودتای نوژه را آغاز کرده  سیاست هایی که به مانند گذشته  جز  شکست نتیجه  برای آمریکا نداشته است.

سرانجام اولین بیانیه مشترک ایران وآمریکا؛ ۲۹ دی  ۵۹ که طبق بیانیه الجزایر آمریکا متعهد می شود  اموال رژیم شاه را به ایران بازگردانیده، تحریمهای تجاری را لغو، دارایی‌های ایران را آزاد و از دخالت در امور داخلی  ایران  پرهیز  کند در مقابل ایران هم متعهد  شده بود که جاسوسان آمریکایی را آزاد کند ایران  برای نشان دادن حسن نیت خود بلافاصله جاسوسان را آزاد می کند  آمریکا اما  به  تعهداتش  پایبند  نبوده و  با  تصویب بودجه  ۲۰ میلیون دلاری  در  سنای آمریکا  برای براندازی  جمهوری اسلامی تلاش می کند.

 ۳۱ شهریور ۵۹ آغاز جنگ تحمیلی

آمریکایی با  تحریک صدام  جنگ  هشت ساله رابه ایران تحمیل  و آغاز  کرده واز هیچ  کمکی به  صدام دریغ  نمی کردند و کمک های مستقیم  تسلیحاتی، نظامی  و مالی به صدام گرفته تا  کمک های اطلاعاتی که امام راحل فرمودند: اگر چنانچه  قدرت آمریکا نبود  صدام هم  نمی توانست  که این کار احمقانه  را بکند .

دخالت نظامی آمریکا در سال ۶۶در خلیج  فارس این کمک  ها  علنی تر می شود  ۳۱ شهریور ۶۶ ؛ سرنگونی  هواپیمای مسافربری  ایرباس ایران توسط  موشک های  ناو آمریکا  و به شهادت  رسیدن  ۲۹۰مسافر آن  بازتاب های مختلفی داشت

رئیس جمهور آمریکا با  اهدای مدال  شجاعت  و  لیاقت  از  کاپیتان ناو  جنگی که دستور  شلیک موشک به هواپیما ایران راداده  بود حمایت رسمی خود را از این اقدام تروریستی آشکار کرد.

آمریکا که با  مشکلات فزاینده ای در منطقه از جمله گروگان گرفته شدن  برخی از  نیروهایش در ایران و نزدیکی با ایران  را راه حل  مشکلاتش در ایران می داند اما  مسئولان  وقت  خصومت های آمریکا رادر سالهای گذشته را سندی برای  تهدید بر  حسن نیت آمریکا در برابر ایران می داند .

با وجود حسن نیت  دولتمردان  وقت و همکاری گسترده برای آزادسازی  گروگان های  آمریکایی ؛ اما آمریکایی ها  خلف وعده  کرده تا مسئولان وقت از حسن نیت آمریکا نا امید  شوند.

خلف وعده تنها  پاسخ  آمریکابه  حسن نیت  ایران  نبود وارد  کردن اتهامات تازه به ایران  صدور حکم  جلب برای مقامات  بلند بالای  دولت  وبرخی  رقیب های تازه در حوزه نفت و  سرمایه گذاری در ایران  مسئولان  دولت وقت را از بهبود رابطه با آمریکا نا امید می کند .

با  تشکیل  دولت  آمریکا،  فشارها  و تهدیدها بر ایران  زیاد می شود  و هر  که در  حوزه نفت ایران سرمایه گذاری کند  مورد مجازات  آمریکا قرار می گرفت آمریکا که  پس از  پیروزی  انقلاب اسلامی با بهانه های مختلف از حقوق  بشر گرفته  تا حمایت از تروریسم ، ایران را تحت  فشارو تحریم های  گسترده  قرارداده  و اینک  استفاده ایران از فناوری  صلح آمیز هسته ای را  فرصتی برای وارد  کردن  فشارهای بیشتر بر ایران می بیند .

سازمان  CIA ایران را به داشتن برنامه هایی برای  دستیابی به  سلاح هسته ای متهم می کند دولت هفتم  که در سیاست  خارجی همانند  دولت  قبل به  دنبال توسعه  روابط  با  غرب  است .

وبا حمایت آمریکا از منافقین و صدام، تا سلطنت طلب ها،عبدالمالک ریگی و  ترور دانشمندان  هسته ای  و هر فرد و جریانی  که قصد  ضربه  زدن  به نظام جمهوری اسلامی را دارد.  بیش از  پیش  نمایانگر عدم حسن نیت آمریکا دربرابر تحریم  ایران  است و همچنان ادامه دارد از آشوب  ۷۷ گرفته تا  ۱۰ سال  بعد در  فتنه  ۸۸ که   پشت  پرده  کار می کردند .

و این بار به تحریم در حوزه نفتی ،  پترو شیمی و  بیمه؛ ایران را مستقیم و غیر مستقیم  تحت  فشار  قرار داده  تا بار دیگر از  گزینه های روی میز در برابر ایران  سخن می گوید،  گزینه هایی که حضرت امام خمینی (ره) به عنوان رهبر بزرگترین انقلاب قرن  بیستم از همان روزی که انقلاب  اسلامی با  بصیرت و  دور اندیشی آنها را  سیطره استکبار می دانست .

۲۹ فروردین ۱۳۵۹ روزی است که  روابط ایران با آمریکا  پایان  می یابد و خود آغازی می شود  بر  مسیر خودکفایی ایران  در عرصه های  مختلف، از پیشرفت های  سیاسی و  دفاعی گرفته تا  پیشرفت های  علمی و فناوری نانو، هوافضا، دارویی، سلول های بنیادی و  فناوری  صلح  آمیز هسته ای تا   ۲۰ فروردین به عنوان روز ملی  فناوری  هسته ای در  تقویم  ایران  ثبت  و در واقع  روز بزرگ  تحقق  شعار  ما می توانیم  شود.

رهبر معظم  انقلاب می فرمایند : ما  ۳۷ یا ۳۸ سال است که این دشمن را داشتیم و پیشرفت کردیم. من عرض میکنم [اگر] این دشمنی تا صد سال دیگر هم باقی بماند، به کوری چشم آنها ما تا صد سال دیگر مرتّب پیشرفت خواهیم کرد. آمریکا یک روز در اینجا همه‌کاره‌ی این کشور بوده؛ امروز حتّی یک سفارتخانه در این کشور ندارد؛ به‌خاطر اینکه نظام اسلامی سرِ کار آمده؛ خب با نظام اسلامی دشمن است و میخواهد همان وضع قبلی برقرار باشد.  ما مظلومیم امّا قوی هستیم؛ مثل مولایمان امیرالمؤمنین. ما اگر قدر خودمان را بدانیم، قدرت خودمان را بشناسیم، از این قدرت به بهترین شکل و انسانی‌ترین و اسلامی‌ترین شکل استفاده بکنیم، بر همه‌ی این موانع فائق خواهیم آمد.

انتهای پیام

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب