پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

20:31:01 - دوشنبه 8 شهریور 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اگر شهید باهنر زنده بود درخصوص فیش های نجومی قیام می کرد/ شهید باهنر و رجایی خود را خدمتکار مردم می دانستند در صورتی که هم اکنون عکس این را شاهدیم
بانو مخدره باهنر گفت:اگر شهید باهنر، رجایی و بهشتی امروز بودند می توانستند بهترین یاوران و پشتیبانان رهبر معظم انقلاب باشند اما متاسفانه دشمنان آنها را از ما گرفتند، اگر شهید باهنر در این زمان حضور داشتند در برابر چنین مسائلی قیام می کردند.امام خمینی (ره) در جایی فرمودند که عامل پیشرفت رجایی و باهنر که موجب شده است مردم ایران برای شهادت آنها بر سر و روی خود بزنند این بود که ان ها مردم را حاکم می دانستند و خود را خدمتکار مردم می دانستند درصورتی که الان این موضوع برعکس شده است.

به گزارش “صبح رابر“؛ به نقل از “ آرمان کرمان” هشتم شهریور ماه سالروز انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت مظلومانه شهیدان رجایی و باهنر است. هفته اول شهریور هرسال، هفته دولت نامگذاری شده تا یاد و خاطره این شهدای بزرگ برای همیشه در تاریخ ایران زنده بماند.

به همین مناسبت خانم مخدره باهنر، خواهر دکتر محمد جواد باهنر در نشستی صمیمی باحضور جمعی از اصحاب رسانه در مجتمع رسانه ای کویر پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

 

 

آرمان کرمان: در ابتدا مختصری از زندگی شهید باهنر و خانواده تان را برای ما شرح دهید.

خانم باهنر: خانواده ما خانواده پرجمعیتی است و پدرو  مادرم ۹ فرزند داشتند که شهید باهنر دومین فرزند و من آخرین فرزند آنها هستم. من وشهید ۲۳ سال تفاوت سنی داشتیم.ایشان در سن ۴۸ سالگی به شهادت رسیدند که من آن زمان ۲۵ ساله بودم و ۲۵ سال با هم زندگی کردیم.به هرحال خودمان هم باورمان می شد که چنین شخصیتی از چنین خانواده ساده ای و از قدیمی ترین محله شهر کرمان واز پدری پیشه ور به وجود بیاید البته به این باور رسیدیم که هرکس نان حلال بخورد چنین نتایجی به بار خواهد آورد پدر ما پیشه ور ساده ای بودو هرکس از پدرمان در خصوص معیشتمان می پرسیدایشان می گفتند که ما در وفور نعمت هستیم در صورتی که اگر به زندگی پدرمان نگاهی می انداختیم ایشان بساط بسیار ساده ای داشتند و ایشان بسیار مومن بودندبه حدی که همگان ایشان را شیخ علی اصغر باهنر صدا می کردند.

آرمان کرمان: رفتار شهید باهنر در خانواده به ویژه با پدر و مادر چگونه بود؟

خانم باهنر: شهید باهنر از نظر اخلاقی بسیار خوش اخلاق بودند و با پدرو  مادر رفتاری خوب و صمیمی داشتند. پدر ما پیشه ور ساده ای بودند وبا وجود شرایط زندگی سخت مادی اما همیشه شاکر نعمات خداوند بودند و می گفتند غرق در نعمت هستیم؛ مادرم هم مکتب خانه داشتند. معمولا در آن زمان خانواده هایی که پسر داشتند، دوست داشتند پسرشان کمک دست آنها و در کنار پدر نان آور خانه باشند. اما در آن زمان آقای حقیقی که امام جماعت مسجد جامع بوده و با پدر آشنایی داشتند، از ایشان خواستند اجازه دهد محمدجواد درس علوم دینی بخواند و گفتند چیزهایی در باطنش هست که می تواند موفق باشد.پدر بااین موضوع موافقت کردند و گفتند من توقعی از او ندارم اما درآمدی هم ندارم که برایش خرج کنم.

برادرم در چنین زمانی علوم دینی را خواند؛ ایشان تهران زندگی می کرد و در کنار تحصیل علوم دینی به دانشگاه هم می رفت. او دکترای الهیات و فوق لیسانس علوم تربیتی داشت و در عین حال درس حوزه را به قدری ادامه داد که به درجه اجتهاد رسید. ایشان  اتاق کوچکی در حوزه داشت که فاصله آن تا دانشگاه مسیری طولانی بود.برادرم با پول مختصری داشت که قرص نانی می گرفت و به همین دلیل پیاده به دانشگاه می رفت. از انجا که از وضع مالی خانواده اطلاع داشتند که در مضیقه هستند، همین مبلغ را هم نصف کرده و در ایام عید برای خانه خرید می کرد.

آرمان کرمان: زمانی که برای تحصیل تهران بودند چگونه باایشان در ارتباط بودید؟

خانم باهنر: آن زمان تلفن نبود که بتوانیم به راحتی صحبت کنیم لذا نامه نگاری می کردیم؛ ما شش خواهر بودیم. در اوایل دوران محمدرضا شاه، خانم ها می بایست بی حجاب باشند به همین دلیل خواهرانم به مدرسه نرفتند و فقط در حد قرآن خواندن سواد داشتند. شهید باهنرو سایر برادرانم  واسطه شدند که من را برای تحصیل بفرستند تا بتوانم در حدی که به دین و حجابم ضربه نخورد، درس بخوانم.به همین دلیل من تا دیپلم درس خواندم و واسطه نامه نگاری بین شهید باهنر و خانواده بودیم.

شهید باهنر در کلام رهبر انقلاب

آرمان کرمان: از خصوصیات اخلاقی و روحیات شهید باهنر بگویید.

خانم باهنر: اگر بخواهم به خصوصیات اخلاقی شهید اشاره کنم، در حد غریزه خواهرو  برادری می توانم بگویم بسیارخوش اخلاق وقانع بود. اما صلاح می دانم در این رابطه از دیدگاه امام خامنه ای بگویم که چگونه شخصیت شهید باهنر را معرفی می کنند.معظم له در این رابطه می فرمایند “هرجا شهید بهشتی کار می کرد شهید باهنر بایستی حتما در کنار او می بود. لذا در همه فعالیت های علمی وفکری شهید بهشتی، باهنر هم حضور داشت به جز مدتی که مرحوم بهشتی خارج از کشور بود.” ایشان در ادامه می فرمایند “شخصیت باهنر یک شخصیت برجسته، انسانی پرمغز، کم تظاهر، انسانی زبده، طراح و آینده نگر بود که در قالب موجودی معصوم، کم حرف، بی تظاهر، بی توقع، پرکار و پر تلاش جلوه کرده بود.”

اولین کسی که مسئولیت نهضت سواد آموزی از طرف امام(ره) را برعهده گرفت شهید باهنر بود،حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص شهید باهنر فرمود: هرکاری که به زمین می ماند به هرکس که می گفتند و نمی توانست آن را انجام دهد شهید باهنر آن را انجام می داد، به طور مثال در جلسات مخفیانه قبل از انقلاب نحوه برگزاری کلاس ها و جمع آوری افراد کاری بس دشوار بود که مسئول نظم دادن به تمام این جلسات شهید باهنر بود.

آرمان کرمان: با توجه به اینکه شهید باهنر در زمان پهلوی زندگی و تحصیل می کردند، از روحیه استکبار ستیزی ایشان بگویید و نحوه مبارزات ایشان با طاغوت چگونه بود؟

خانم باهنر: اگر فرض کنیم انقلاب از سال ۴۲ و تبعید امام شروع شد، باید بگوییم شهید باهنر کارهای انقلابی خود را زودتر از آن سال و از حدود سال ۳۷ آغاز کرد و به نوعی از اولین دستگیرشدگان آن زمان بود.ایشان شاگرد امام بود. زمانی که بحث کاپیتولاسیون مطرح بود، امام به طلاب دستور دادند زمانی که در ایام محرم به شهرها دعوت می شوند، تا پنجم و ششم محرم حرف های عادی و عزاداری را مطرح کنند و نزدیک عاشورا، پس از جمع شدن مردم، درخصوص استکبارستیزی و کاپیتولاسیون صحبت کنند. شهید باهنر در آن ایام به همدان رفته بود و مطابق دستور امام، روز هفتم چنین مسائلی را مطرح کرد که موجب شد ماموران برای دستگیری وی اقدام کنند که در ان زمان مردم اطراف شهید را گرفته و با لباس مبدل از مجلس خارج کردند. ماموران گمان کردند شهید باهنر از همدان خارج شده است. هشتم و نهم محرم اعلام کردند فرد دیگری جای ایشان برای سخنرانی می رود که این شخص همان شهید باهنر اما با کت و شلوار و لباس مبدل بود که سخنرانی خود را ادامه داد.

عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد

برادرم از سال ۵۰، در سخنرانی های خود علیه شاه صحبت می کرد که از همان زمان ممنوع المنبر شد؛ درآن زمان برای نوشته شدن کتاب های علوم دینی از دبستان تا دوره دانشگاه، به دنبال کسی بودند که این کتاب ها را بنویسند. لذا به شهید باهنر و گروهشان که شهید بهشتی هم با ایشان بود، پیشنهاد نوشتن این کتاب ها داده شد. شهید باهنر شروع به نوشتن کتاب ها کرد و آن زمان برنامه به این صورت بود که نویسنده کتاب، باید به معلمین کتب دینی تدریس می کردند لذا ایشان شهر به شهر و روستا به روستا در جلسات بیش از ۳۰۰ نفری حضور پیدا کرده و در جمع انها صحبت می کرد. همیشه گفته ام عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ در چنین شرایطی ماموران شاه شهید باهنر را ممنوع المنبر کردند حال آنکه در پای منبر ها معمولا بیش از ۵۰ نفر کسی نبود اما مسئولیت نوشتن کتب دینی را به عهده او گذاشتند و جلساتی که با معلمان داشتند با تعداد بالایی روبه رو بود.

برخی معتقد بودند در آن کتب دینی که همچنان هم موجود است، حتما تعریفی از شاه وجود داشته که آزاد است اما حتی کلمه ی از موافقت با شاه و طاغوت در انها دیده نمی شد. حتی یک بار در سال ۵۵ زیر تمام کلمات طاغوت، استبداد و استعمار را خط کشیدند که حدود ۶۰ درصد کتاب می شد، و خواستند کلمه جایگزین قرار دهند که کلمه ای یافت نشدو گفتند همان کتاب تدریس شود.

عده بسیاری معتقدند قسمت بزرگی از به وجود آمدن انقلاب به دلیل همین کتاب ها بود که عده زیادی  از جوانان را تربیت کرد و با خواندن این کتاب ها، جوانان تبدیل به افرادی انقلابی شدند.

وقتی که چنین استعدادهایی در شهید باهنر کشف شد پس از آن مسئولیت هایی رابه ایشان سپردند، قبل از یکسال قبل از انقلاب  همه ارگان ها،دانشگاه ها و اداره جات همه اعتصاب کردند و مامور رسیدگی به این کارها از طرف امام خمینی (ره) شهید باهنر بود، و بعد از پیروزی انقلاب اولین کسی که این اعتصاب ها را به حالت اول برگرداند شهید باهنر بود.

آرمان کرمان:شهید باهنر بسیار اهل مطالعه بودند به گونه ای که در مراسم ختم مادر بزرگوارشان گویا به کسانی که به ختم ایشان می آمدند کتاب هدیه می دادند این مسئله تا چه اندازه صحت دارد؟

خانم باهنر: بله، حتی در عید نوروز که ایشان برای دیدن اقوام به کرمان می آمدند به بچه ها که عیدی می دادند در کنارش کتابی هم به آن شخص عیدی می دادند که این ها به کتاب علاقمند شوند، حتی زمانی که به کرمان می امدند میگفتند که جوان های کرمان را جمع کنید و غیر از انکه به انها هدایا وکتاب هایی را هدیه می دادند، خوب گوش کردن و مشورت کردن را به آن ها می آموختند.

آرمان کرمان: چگونه خبر شهادت شهید بهشتی را شنیدید و وضعیت خانواده در ان زمان چگونه بود؟

خانم باهنر: درسال  ۶۰ و دوماه قبل از شهادت شهید باهنر، انفجار حزب جمهوری رخ داد که ۷۲ تن به شهادت رسیدند. شهید باهنر هم ابتدا در آن جلسه حضور داشت اما معاون ایشان گفت شما خسته اید، از جلسه خارج شوید من به جای شما آنچه باید گفته یا یادداشت شود، انجام می دهم. لذا برادرم از جلسه خارج شده و به محض اینکه از پله ها پایین آمد، حزب منفجر شد و افراد حاضر در جلسه به شهادت رسیدند. پس از این اتفاق شهید باهنر بسیار ناراحت بود که لیاقت شهادت نداشتم.

پس از این حادثه، پدرم همیشه به ایشان پیغام می دادند که به شهادت نزدیک می شود مخفیانه کار کن اما ایشان به نحوی پدر را راضی می کرد. زمان شهادت شهید باهنر، مادرم در قید حیات نبود. خانواده آنها به دستور امام در ساختمان نخست وزیری زندگی می کردند. هنگام غروب بود که همسر شهید با ما تماس گرفت و گفت از ساختمان فقط شعله آتش می بینم و انفجار رخ داده است. هنوز آن زمان اتفاق را از صدا و سیما اعلام نکرده بودند. خانواده شهید بی قرار بوده و گریه می کردند ما هم ناراحت بودیم تا اینکه مشخص شد ایشان شهید شده اند.انفجار به گونه ای بود که حتی شناختن پیکر شهید باهنر و رجایی مقدور نبود.

شهدا به هدف خود رسیدند و بزرگترین هدیه ای که ازخداوند گرفتند، شهادتشان بود چرا که این دنیا جز رنج وسختی نیست اما بهرحال برای ما از دست دادن شهید باهنر بسیار سخت بود.

آرمان کرمان: از خانواده و همسر شهید باهنر و روحیات ایشان بگویید.

خانم باهنر: ما از خانواده و همسر ایشان بسیار راضی هستیم؛ در این هیاهوی سیاسی، فرزندان شهید باهنر همیشه به راه راست می روند و کار خود را انجام داده اند وحتی ذره ای از مسیر پیروی از ولایت فقیه خارج نشدند.

آرمان کرمان: به نظر شما در شرایط امروز کشور ما وباتوجه به مسائل پیش آمده مانند برجام، فیش های نجومی و … اگر شهید باهنر زنده بودند، چگونه موضع گیری داشته و برخورد می کردند؟

خانم باهنر: امروز اگر شهید باهنر نیستند، اما بیانات، کتاب ها وسخنرانی هایشان موجود است و انگار زمان تکرار شده باشد، یکی از کتاب های ایشان”تعلیم و تربیت” است که گویا اتفاقات امروز را پیش بینی کرده است و حرف ها و سخنرانی هایی که دارد درخصوص شرایط امروز است. ایشان مسئله نفوذ را مطرح کرده و به مسئولین هشدار دادند که عامل نفوذی دردفتر شهید بهشتی است که شهید باهنر فرمودند: آفت اجتماعی آفت پیشرفت و رشد است.

شهید باهنر می گفت رابطه آمریکا با ایران مثل گرگ و میش است؛ هرزمان توانستید گرگی را در کنار میش مسالمت آمیز قرار دهید آمریکا را هم می توانید کنار ایران بگذارید؛ این همان حرفی است که امروز رهبری هم تاکید می کنند و می فرمایند برجام همین موضوع گرم و میش است.همچنین شهید باهنر بر مسئله بصیرت بسیار تاکید داشتند.

توصیه شهید باهنر به جوانان/ آمریکا گرگ است

برادرم در خصوص جوان ها می گفتند “جوان در سنین جوانی به دنبال گمشده می گردد و دائما می خواهد چیزی بیابد و با او سرگرم شود. در این بین دام های خطرناک فسادهای اجتماعی می تواند اورا گرفتار کند. جوانی که برای آینده باید به فکر باشد، اگر گرفتار دام هاشود، از آینده خود عقب مانده و از آنچه به دست آورده باز می ماند.”

ممکن است برای برخی این سوال پیش آید که در کشورهای اروپایی با وجود آلودگی های اخلاقی و اجتماعی چگونه پیشرفت کرده اند؟ جوان ما چنین برداشت می کنند که در اروپا شهوات و نیازهای خود را ارضا می کنند و سپس به تحقیقات علمی خود می رسند اما شهید باهنر می گوید کشورهای غربی که کاباره در کنار امورات صنعتی و علمی وجود دارد، علم خود را بروز نمی دهد و هیچگاه از علم خود چیزی در اختیار ایران قرار نداده اما فساد را ترویج می کند؛ جوان ایرانی که از آنها تقلید می کند، علم آنها را نمی بیند اما فساد آنها را به راحتی مشاهده می کند.

آمریکا واقعا گرگ است؛ فساد خود را در سایت ها و شبکه های اجتماعی ترویج می دهند اما علم خود را یاد نمی دهند؛ جوان ایرانی اگر به دنبال این کارها رفت از پیشرفت عقب می ماند لذا شهید باهنر تاکید دارد فکر نکنید این فساد تکمیل کننده علم است. چرا شهوت را نامشروع ارضا کنیم؟ باید ازدواج ها را آسان کنیم و بین جوانان ترویج دهیم تا از راه حلال شهوت خود را فرونشانده و به علم برسند. این حرف را شهید باهنر سی و چند سال پیش زد و درست امروز در زمان ما همین اتفاق می افتد.

اگر شهید باهنر، رجایی و بهشتی امروز بودند می توانستند بهترین یاوران و پشتیبانان رهبر معظم انقلاب باشند اما متاسفانه دشمنان آنها را از ما گرفتند، اگر شهید باهنر در این زمان حضور داشتند در برابر چنین مسائلی قیام می کردند.

امام خمینی (ره) در جایی فرمودند که عامل پیشرفت رجایی و باهنر که موجب شده است مردم ایران برای شهادت آنها بر سر و روی خود بزنند این بود که ان ها مردم را حاکم می دانستند و خود را خدمتکار مردم می دانستند درصورتی که الان این موضوع برعکس شده است.

آرمان کرمان: دکتر محمدرضا باهنر، برادر شهید باهنر قصد کاندید شدن در انتخاب ریاست جمهوری را دارند؟

خانم باهنر:خیر، هیچ گونه صحبتی در این مورد نشده است و ایشان قصد کاندید شدن برای ریاست جمهوری ندارند، و هم اکنون در حزب پیروان خط امام و رهبری که تمام احزاب پیروانولایتزیر نظر اینحزب هستند فعالیت می کنند.

 

آرمان کرمان:و در اخر اگر سخنی با خوانندگان دارید عنوان کنید.

خانم باهنر: سخنی از شهید باهنر برای اساتید، دانشجویان، طلاب و دانش آموزان هست که خوب است این سخن را در همه مدارس بگذارند: خدا علم مطلق است؛ ما به هر اندازه عالم تر شویم به خدا نزدیک تر می شویم؛ علمی در اسلام مطلوب است که تواضع و فروتنی بیاورد.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب