پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

13:38:20 - چهارشنبه 16 مرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سیل زدگان جیرفتی شب گذشته را در گل و لای گذراندند
به گزارش”صبح رابر”به نقل ازجیرفت – خبرگزاری مهر: بارش ناگهانی باران و احداث سیل بند غیر اصولی در شهر جیرفت خانه و زندگی دو هزار جیرفتی را به زیر آب برد این درحالیست که عدم هشدار نسبت به بروز این سیلاب و همچنین روند نامطلوب امدادرسانی برای اسکان موقت به سیل زدگان مشکلاتی را برای […]

به گزارش”صبح رابر”به نقل ازجیرفت – خبرگزاری مهر: بارش ناگهانی باران و احداث سیل بند غیر اصولی در شهر جیرفت خانه و زندگی دو هزار جیرفتی را به زیر آب برد این درحالیست که عدم هشدار نسبت به بروز این سیلاب و همچنین روند نامطلوب امدادرسانی برای اسکان موقت به سیل زدگان مشکلاتی را برای این افراد به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اثر بارش باران سیل آسا  آن هم در دمای  بالای ۵۰ درجه، عصر روز سه شنبه پانزدهم مردادماه در شهرستان جیرفت خسارات زیادی به تاسیسات آب،برق و منازل مسکونی واردشد.

بر اساس این خبر ، بارش شدید باران به همراه باد و رعد و برق علاوه بر آبگرفتگی شدید معابر عمومی و جاری شدن سیل  ۵۰۰ خانوار در شهرک حسین آباد جیرفت غرق در گل و لای شدند.

سیل بندی که سیل به پا کرد

همجواری این شهرک با یک سیل بند غیر اصولی بیشترین خسارت  را به  اهالی این شهرک  به همراه داشته است.

بارش باران سیل آسا در شهر جیرفت از  بعد از ظهر سه شنبه پانزدهم مردادماه شروع و به مدت دو ساعت ادامه داشت.

فروریختن دیوار ها منازل،خسارت جدی به بیش از ۲۰ خودروی سواری و کشته شدن یک نفر در اثر ریزیش  دیوارو  زیر گل و لای رفتن اسباب و اثاثیه اهالی شهرک حسین آباد  از جمله موادری بودند که بر اساس شواهد عینی خبرنگار ما گزارش شده اند.

المان میدان امام حسین (ع) ورودی شهر جیرفت نیز در اثر بارش شدید باران تخریب دیده است.

سیلاب در معابر شهری جیرفت طی ۱۰ سال گذشته بی سابقه بود

اینکه در اولین فرصت شهرداری جیرفت تمام توان خود  برای مهار کردن سیل به خانه های مردم بکار  گرفته بود ولی در این زمینه به دلیل شدت باران و جاری شدن شدید سیل در معابر عمومی که طی ۱۰ سال اخیر بی سابقه بوده است  موفق به کاهش خسارات ناشی از این حادثه نشد.

در کنار هر آنچه بیان شد، عدم حضور به موقع نیروهای امداد و نجات و هلال احمر در محل وقوع سیل عصبانیت شدید مردم را به همراه داشت.

اینکه به دفعات از پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال احمر جیرفت به عنوان پشتیان شهرستانهای جنوبی نام برده شده است ولی در ساماندهی سیل زدگان در جیرفت به درستی  نتوانست عمل کند و حتی در توزیع اقلام ضروری مورد نیاز اهالی شهرک حسین آباد که نزدیک به اذان مغرب و عشاء  دچار بحران شده بودند هیچ اقدام از طرف هلال احمر  صورت نگرفت.

از طرفی بر اساس  گزارشات دریافتی ،رئیس جمعیت هلال احمر جیرفت در منطقه اسفندقه جهت بازدید از مناطق سیل زده عزیمت کرده بود که به دلیل تخریب  جاده موفق به برگشت به شهر جیرفت  شنده است و این امر باعث بی سروسامانی امداد رسانی و تامین مایحتا ج اولیه سیل زدگان در شهر جیرفت شد.

بنا به گراش عینی خبرنگار ما از شهرک سیل زده حسین آباد جیرفت با گذشت بیش از ۶ ساعت از وقوع سیل،هیچ خدمات اولیه به مردم داده نشده است و مردم همواره در کوچه و خیابان بسر می بردند ولی حضور به موقع نیروهای امنیتی و انتظامی بخصوص سپاه و دسته رزمی شهید یبگ زاده در تامین امنیت اهالی شهرک حسین آباد جیرفت قابل تقدیر بود.

۲ هزار نفر سیل زده در محله حسین آباد در شهر جیرفت در انتظار کمک رسانی

احمد بلند نظر بخشدار مرکزی جیرفت در حاشیه آخرین بازدید خود از شهرک حسین آباد در ساعت ۲ بامداد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: در اثر جاری شدن سیل و بارش شدید ،همراه با طوفان به بیش از ۵۰۰ خانوار با جمعیتی بالغ ۲ هزار نفر خسارت جدی وارد شده است.

وی تصریح کرد: تخریب دیوارهای منازل مسکونی،خسارت جدی به بیش از ۲۰ خودرو تا کنون،خسارت به تاسیسات آب و برق شهرک و آبگرفتی شدید منازل مسکونی شهرک حسین آباد جیرفت از جمله موادری هستند که گزارش شده اند.

بلند نظر بیان کرد:در منطقه اسفندقه به صد درصد راه های روستایی خسارت وارد شده است و بیش از یک  کیلومتر از جاده آسفالته این محور تخریب و در حال حاضر مسدود می باشد .
وی همچنین از مسدود شدن محور گردشگری دلفارد به مدت ۴ چهار ساعت  در اثر جاری شدن شدید سیل خبرداد و گفت: در حال حاضر این محور باز است و رفت و آمد در آن جریان دارد.

بخشدار مرکزی جیرفت  افزود: در اثر بارش شدید باران  و ریزش تونل محور جیرفت-کرمان این محور نیز مدتی مسدود شده بود که در حال حاضر باز است و رفت و آمد  درآن به آسانی صورت می گیرد.

وی گفت: متاسفانه یک نفر در اثر ریزش دیوار  جان خود را از دست داده است.

خسارت جدی به منازل مسکونی و کشته شدن یک نفر

بلند نظر ضمن تقدیر و تشکر از  از حضور به موقع پرسنل شهرداری با تجهیزات مورد نیاز برای مهار کردن  سیل و تغییر مسیر آن به سمت رودخانه ملنتی افزود:شهرداری در این بحران غیر مترقبه با تمام توان وارد عمل شد ولی متاسفانه به دلیل شدت باران وسیل به منازل مسکونی خسارت جدی وارد شده است.

وی گفت: کارشناسان در حال بررسی میزان خسارت در بخش های مختلف در اثر سیل می باشند.

بخشدار مرکزی جیرفت همچنین از ساختار ضعیف سیل بند  مجاور شهرک حسین آباد جیرفت به شدت انتقاد کرد و بیان نمود: این سیل بند با این وضعیت ضعیف  قدرت مقاومت در برابر جاری شدن  سیل به این شدت را ندارد و باید برای تغییر مسیر سیل در موقع بارش باران به سمت رودخانه ملنتی  به صورت جدی برنامه ریزی شود.

تشکیل جلسه ستاد بحران در تاریکی مطلق

در حالی که برق فرماندرای جیرفت قطع شده بود جلسه ستاد بحران در تاریکی تشکیل  و محمود معناصری معاون برنامه ریزی فرماندار جیرفت گفت: در اولین فرصت برای ساماندهی وضعیت موجود جلسه ستاد  بحران شهرستان در محل فرماندار جیرفت تشکیل شد.

وی  افزود: عدم حضور رئیس جمعیت هلال احمر جیرفت در محل شهرک حسین آباد جیرفت دلیل حضورش در منطقه اسفندقه می باشد.

معناصری در پاسخ به اعلام گلایه مندی شدید  اهالی شهرک حسین آباد به دلیل عدم خدمات رسانی موردنیاز  تصریح کرد: با مسئول مربوطه تماس گرفتم و قرار شد به محض اینکه جیرفت برسد  خبر بدهد.

وی  همچنین در آخرین تماس تلفنی خود با خبرنگار ما افزود:تلفن ایشان در دسترس نمی باشد ولی فردا صبح به سیل زدگان کمک می شود.

در ادامه سید دادخدا حسینی معاون سیاسی فرمانداری  جیرفت  گفت: در حال حاضر نیروهای نظامی و انتظامی برای تامین امنیت اهالی شهرک حسین آباد حضور دارند.

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “چرا به مردم هیچ گونه خدمات رسانی اولیه ای صورت نگرفته “تنها به این جمله که “الآن بررسی می کنم”اکتفاء کرد.

در آخرین بازدید خبرنگار ما از شهرک حسین آباد ساعت ۲ بامداد تعدادی از مردم در کوچه بسر می بردند و با نشان دادن خانه هایشان که غرق در گل و لای بودند از عدم خدمات رسانی به شدت گلایه مند بودند و دیگر اینکه عدم مدیریت بحران و برخورداری از تجربه کافی در ساماندهی بحران پیش رو به درستی مشهود بود.
…………………………….
گزارش: سیمین سنجری

 

بر چسب ها: ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب