پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:28:11 - چهارشنبه 3 آذر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
امکان واردات یک سوزن بدون اجازه غرب را هم نداریم/ هنوز اسیر تحریم ها هستیم/ تحریم ها فقط از شکلی به شکل دیگر تغییر کرده است
مجتهد زاده ضمن طرح این سوال از دولت که دستاوردهای برجام چیست تصریح کرد: همه صنعت هسته ای را دو دستی تقدیم کردند؛ اما برنامه زمان بندی برای اجرای برجام هم حتی پیش بینی نکردند که بعد از چه اقدامی از سوی آمریکا ایران بقیه اقدامات را انجام دهد و همین مسئله باعث شده است که امروز ایران یک طرفه به اجرای برجام بپردازد.

به  گزارش “صبح رابر”؛ پیروز مجتهد زاده، کارشناس مسائل هسته ای که پیش از از توافق ایران و ۵+۱ جزو حامیان برجام به شمار می رفت و امروز به جرگه منتقدان پیوسته، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص تصویب تمدید قانون تحریم ها علیه ایران اظهار داشت: اقدامات اخیر کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا کاملا با توافقی که دولت روحانی نام برجام را بر آن نهاده است مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه از دید سیاستمداران کلان آمریکا اساساً برجامی وجود ندارد خاطر نشان کرد: رفتارهای اخیر آمریکا نشان داده است که وضع سابق ایران که دائماً به هر بهانه ای از سوی آمریکا تحریم می شد تغییری نکرده است و برجام هم نتوانست مانع اجرای سیاست های آمریکا در قبال ایران شود.

این کارشناس مسائل هسته ای با بیان اینکه هم من و هم دیگر منتقدان برجام چنین روزهایی را پیش بینی کرده و به اطلاع دولت رسانده بودیم تصریح کرد: چرا باید برجام و توافقی امضا شود که به این راحتی قابل نقض شدن باشد؛ توافق برجام اکنون به صورت یک طرفه از سوی ایران در حال اجراست.

مجتهد زاده ضمن طرح این سوال از دولت که دستاوردهای برجام چیست تصریح کرد: همه صنعت هسته ای را دو دستی تقدیم کردند؛ اما برنامه زمان بندی برای اجرای برجام هم حتی پیش بینی نکردند که بعد از چه اقدامی از سوی آمریکا ایران بقیه اقدامات را انجام دهد و همین مسئله باعث شده است که امروز ایران یک طرفه به اجرای برجام بپردازد.

وی در ادامه افزود: وقتی اعلام شد ایران قرارداد خرید هواپیما با اروپا بسته است هشدارهای لازم به دولت داده شد اما گویا دست هایی در دولت در کارند که اجازه نمی دهند هشدارهای کارشناسان به دولت برسد و یا اینکه دولت اجازه ندارد به این هشدارها توجه کند.

این کارشناس مسائل هسته ای اذعان داشت: در هنگام خرید هواپیما بارها اعلام کردیم ابتدا از اجرایی شدن برجام از سوی طرف غربی مطمئن شوید و سپس برای خرید هواپیما هزینه کنید اما مسئولان توجهی نمی کردند؛ اکنون نگران هستیم هزینه هایی که برای خرید هواپیما می شود هم به عنوان دارایی بلوکه شده از سوی غرب ثبت و ضبط شود.

مجتهد زاده عنوان کرد: طبق روال دنیا باید ابتدا پول داد و سپش هواپیما را خرید و یا اینکه هزینه آن را به صورت قسطی پرداخت کرد اما با توجه به اینکه طرف ما برای خرید هواپیما آمریکا بوده است قطعاً دریافت تضمین بیشتری برای این کار لازم بود.

وی بیان داشت: وقتی تحریم ها ادامه داشته باشه و یا حتی بانک ها اجازه همکاری با ایران را نداشته باشند، قطعا انتظار خرید از غرب وجود ندارد؛ چه معامله ای صورت بگیرد و یا خیر و یا اینکه هزینه ای برای آن پرداخت شود یا نه باید بر ای همکاری میان کشور ها باشد.

این کارشناس مسائل هسته ای با اشاره به مصوبه های اخیر آمریکا مبنی بر عدم فروش هواپیما به کشور اذعان کرد: ما همچنان اسیر تحریم ها هستیم و تحریم ها از شکلی به شکل دیگر در آمده و از سوی غرب پیگیری می شوند.

مجتهد زاده ضمن بیان این نکته که اوباما می تواند قوانین جدید را وتو کند تصریح کرد باید در نظر داشت: اوباما در تعهداتی که داده است تا کنون چه قدم هایی برداشته که امروز برخی از مسولان کشور دلشان را به آنها خوش کرده و می گویند اوباما قوانین علیه ایران را وتو می کند.

وی خاطر نشان کرد: اوباما و آمریکا تعهدات زیادی به ایران دادند اما وقتی آنها هیچ یک از این تعهدات را اجرا نکرده و تحریم های دیگری علیه ایران وضع می کنند چه امیدی به وتوی قوانین کنگره از سوی اوباما وجود دارد؟

این کارشناس مسائل هسته ای همچنین گفت: برای انجام اقدامات دیگر بسیار دیر شده است چرا که تمام صنعت هسته ای کشور از بین رفته است و طرف غربی تعهدات خود را انجام نداده و یا در راستای دور زدن تعهدات قبلی اقدامات جدیدی انجام داده است.

مجتهد زاده با بیان اینکه دیگر برای پشیمانی از برام دیر شده است تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه برجام از سوی آمریکا نادیده گرفته شده است، بر اساس مقررات بین الملل برجام مشروعاً و قانوناً نقض شده و دیگر لازم الاجرا برای ایران نخواهد بود.

وی ضمن اشاره به اینکه تمام تحریم ها به واسطه تلاش ایران برای دستیابی به فناوری هسته ای بود خاطر نشان کرد: اکنون صنعت هسته ای ایران از بین رفته و برخی از دستگاه ها یا مواردی که از کشور در طی توافق هسته ای خارج شد دیگر قابل بازگشت نیست.

این کارشناس مسائل هسته ای خاطرنشان کرد: سال های زیادی زمان لازم است تا ما به نقطه قبل از برجام برسیم که البته برخی از دستگاه ها و… صنایعی بودند که به کمک کشورهای پیشرفته تر باید تهیه می شدند که در زمان گذشته برخی از آنها را مخفیانه تهیه کردیم اما در حال حاضر با توجه به اینکه بعد از برجام اینگونه خود را زیر ذره بین قرار داده ایم دسترسی به آنها دشوار و یا تقریباً غیر ممکن خواهد بود.

مجتهد زاده با بیان اینکه با بازرسی های جدید حتی امکان خرید یک سوزن بدون اجازه غرب را نداریم تصریح کرد: چگونه مسئولین معامله چند صد میلیاردی خرید هواپیما را بدون اینکه هنوز اطمینانی از غرب داشته باشد امضا کرده و روی آن حساب می کند؟

وی همچنین گفت: با گذشت یک سال از بجام امیدواریم دولت به این نتیجه رسیده باشد که تمام این مصیبت ها ناشی از پیگیری سیاست تساهل و تسامح با غرب است و امیدواریم با این سیاست کشور به قعر چاه فرو نرود.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب