پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:18:09 - یکشنبه 19 دی 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سایه شوم مهمان ناخوانده “پان پراگ” بر سر دانش اموزان بافتی
پان پراگ(BT) مخدری سنتی است که این روزها به راحتی در دسترس نوجوانان خصوصا دانش اموزان قرار می گیرد.

به گزارش “صبح رابر”؛ به نقل از ”اقطاع“، ” پان پراگ” یا همان ” بی تی”(BT)،  میهمان ناخوانده  از هندوستان است که راهی خلوت نوجوانان، خصوصا دانش آموزان  ما شده است،  بسته سبز رنگ کوچکی  که بر خلاف جثه کوچکش ویرانیهای بسیاری به دنبال خودش دارد.

این ماده، جزو مخدرها ی سنتی بوده و به دلیل اطلاع ناکافی از مضرات آن، غالبا حساسیتی نسبت به مصرف آن در افراد بخصوص والدین و مدیران مدارس وجود ندارد و همین امر موجب گسترش استفاده از ان شده است.

این ماده مخدر با اسم های دیگری چون پان پراگ، پان اسفناج، ملبان زبل، راجا، تایتانیک، نسوار، پان عربی، چاآیا و … و در بسته بندی های زیبا، شکیل و جذاب با عکس‌هنرپیشه‌های هندی و پاکستانی به صورت آدامس، پاستیل و پودرهایی با طعم نعنا پرتقال، لیمو و … تحت عنوان هایی چون خوشبو کننده دهان وارد کشور می‌شود.

لازم است بدانید که، مواد اولیه این محصول خطرناک، تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه های معطر، ساخارین(ماده بسیار سرطان‌زا) و برای افزایش قدرت نشئه‌گی و سرخوشی ترکیبات مخدر و یا توهم‌زایی چون تریاک و حشیش و ترکیبات شیمیایی دیگری چون آرسنیک، منیزیم، سرب و حتی داروهای روان‌گردان از قبیل اکستازی گزارش شده است که مصرف ان موجب، افت تحصیلی، گیجی و از دست دادن تعادل روحی- رفتاری و حرکتی می‌شود.

اینها گوشه ای از اثرات مخرب این ماده است اما آنچه خطرناک تر از این عوارض است،  نداشتن اطلاعات کافی خانواده ها می باشد بصورتی که این ماده را اصلا جز مخدرات به حساب نمی آورند و همین امر، حاشیه امنی برای جولان این ماده در بین دانش اموزان و مقدمه ای برای افتادن در دام اعتیاد شده است.

این مخدر خطرناک متاسفانه به سادگی در بسیاری مغازه ها از جمله قلیان فروشیهای شهرستان بافت به راحتی با  قیمت کمتر از دو هزار تومان در دسترس نوجوانان و بعضا کودکان قرار می گیرد.

این مختصر نوشته زنگ خطری  برای دستگاه ها ذیربط برای آگاهی بخشی و مبارزه با عرضه این پان مرگ اور است.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب