پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

13:15:34 - یکشنبه 26 دی 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خیانت آمریکا در برجام را توجیه نکنید
بدحسابى‏ هاى طرف غربى را، یعنى به‏ خصوص آمریکا رابه‏ حساب بیاوریم؛ مطلقاً در صدد این نباشیم که بدحسابى طرف مقابل را و بدقِلقى طرف مقابل را و خیانت طرف مقابل را یک‏ جورى توجیه کنیم؛ این دارد بدحسابى مى‏ کند، الان مشخّص است، آمریکایى‏ ها دارند بدحسابى مى‏ کنندبرجام با این‏ همه بدعهدى، قطعا مشکلات اقتصادى، معیشتى و بیکارى را حل نخواهد کرد.

به گزارش “صبح رابر”؛ نشست کمیسیون مشترک برجام بنا به درخواست ۲۶ آذر (۱۶ دسامبر) محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و براى بررسى نقض برجام توسط آمریکا با تمدید قانون ایسا با حضور معاونین وزراى خارجه ایران و کشورهاى ۱+۵ روز سه‏شنبه دهم ژانویه (۲۱ دى) در محل هتل کوبورگ وین به‏مدت سه ساعت برگزار شده بود، با صدور یک بیانیه مطبوعاتى به کار خود خاتمه داد. از زمان اجرایىشدن برجام، این دومین‏ بار است که کمیسیون مشترک بر اساس درخواست ایران و براى رسیدگى به بدعهدى‏ هاى آمریکا و اقدامات غیرمنطقی آن کشور با مفاد برجام تشکیل جلسه مى‏ دهد.

در نشست کمیسیون مشترک علاوه بر بررسى گزارش ارائه‏ شده توسط کارگروه کارشناسى، نمایندگان کشورمان ضمن ارائه شرحى از بدعهدى‏ هاى آمریکا در یک سال اخیر، با ارائه مستندات حقوقى، تمدید قانون ایسا را مغایر با تعهدات آمریکا در قالب برجام دانستند. تمام مسؤولان ایرانى اعم از رهبرى، رئیس جمهور، دبیر شوراى عالى امنیت ملى، روساى قوا، وزیر و معاونین وزارت امور خارجه و حتى رئیس برجام با تصویب تمدید تحریم‏ هاى ایسا و امضاى رئیس جمهور آمریکا، بر نقض برجام تأکید کرده بودند.

اما نمایندگان سایر دولتهاى عضو کمیسیون با جدى قلمداد کردن نگرانى ایران، خواستار اقدامات آمریکا در جهت بلااثرماندن این قانون و شفاف‏ سازى کامل در این زمینه شدند به گونه ‏اى که هیچ ابهامى نسبت به این‏که این قانون اثرى بر تجارت و همکارى با ایران ندارد باقى نماند. وقتى قضاوت را به کسانى واگذار کردیم که منافع ملت ایران براى آن‏ها اهمیتى ندارد، طبیعى است که چنین قضاوتى را ارایه کنند.

هیأت آمریکایى با تأکید و ادعاى مجدد بر پایبندى کامل!!! این کشور به برجام، ضمن اشاره به عدم امضاى این مصوبه از سوى رئیس جمهور آمریکا به‏عنوان یک تصمیم مهم سیاسى و برشمردن یک سلسله از اقدامات حقوقى و اجرایى که از سوى دولت این کشور براى‏ بى‏اثر کردن قانون ایسا صورت‏ گرفته است، عنوان نمود که با اقدامات انجام‏ شده، هیچ تأثیر عملى بر قانون مزبور مترتب نبوده و لذا نفس تصویب این قانون در کنگره آمریکا مشکلى براى تعهدات برجامى این کشور ایجاد نمى‏نماید.

درادامه جلسه، همه کشورها بر تعهد کامل خود به برجام و ضرورت پرهیز از اقداماتى که به اجراى مؤثر و جامع برجام در بخش لغو تحریم ها لطمه وارد آورد، تأکید کرده و بر ضرورت‏ بى‏اثر ماندن قانون ایسا و نیز سایر قوانینى که به‏موجب برجام اجراى آن‏ها بایستى متوقف باشد، پافشارى نمودند. در این نشست هم‏چنین با اغتنام فرصت و با توجه به نزدیک شدن به زمان یک سال از اجرایى شدن برجام، مرورى نیز بر روند اجراى سایر بخش هاى برجام ازجمله کانال خرید و همکارى‏ هاى صلح‏ آمیز هسته ‏اى با ایران (موضوع پیوست سوم برجام) و نحوه ارتقا و گسترش این همکاری ها صورت گرفت.

نگاهى به روند دستیابى به برجام توسط ایران و ۶ کشور ۱+۵ نشان مى‏دهد که دولت جدید واشنگتن اگرچه‏ می‏تواند هر توافق خارجى و قانون داخلى را نقض کرده و زیرپا بگذارد اما باید هزینه ‏هاى سیاسى چنین تصمیمى را هم بپردازد. هزینه‏ هایى که در روند اجراى توافق هسته‏ اى، براى دونالد ترامپ بسیار سنگین خواهد بود.

قطعاً برجام از سوى آمریکا با تمدید تحریم‏هاى ده ساله ایران و قانون ایسا نقض شد و البته این بدعهدى چندان دور از انتظار نبود. صرفا براى شیفتگان غرب که‏ بى‏اعتمادى نظام به آمریکا را وهم و دشمن‏تراشى مى‏دانستند، این اتفاق تجربه جدید بود و شاید حالا به دوراندیشى رهبر انقلاب ایمان بیاورند.

اکثر کسانى‏ که حامى برجام بودند و به توافق هسته‏اى خوشبین، دقیقاً خواهان رفع مشکلات مردم و رقم‏ خوردن فردایى بهتر براى کشور بودند و یکى از راه‏هاى رسیدن به این هدف را، کنار آمدن با آمریکا مى‏ دانستند، زیرا هنوز به این اطمینان نرسیده بودند که آمریکا مطلقاً سودى به ملت ما نخواهد رساند. براى این دسته، کافى بود تا بدعهدى آمریکا در موضوع برجام به اثبات مى‏ رسید.

قطعا اصل مذاکره و برجام خیانت نبود. خیانت آن است که برجام را قاب بگیریم و فقط مشتاقانه به آن نگاه کنیم و از توان داخل کشور غفلت کنیم. به اعتقاد یکى از مسؤولان، براى کسى‏که خودش را به تخت زنجیر کرده چه فرقى‏ می‏کند که در باز باشد یا بسته؟ چه فرقى مى‏ کند که برجام نقض شود یا آمریکا در تهران سفارت بزند وقتى که ما خودمان به پاى اقتصاد قفل زدیم و هزاران واحد تولیدى را تعطیل کردیم و با سوء مدیریت، بیکارى را به بحران تبدیل کردیم؟!

امید بستن به برجام، غرب و آمریکا براى حل همه مشکلات بس است، برجام با این‏ همه بدعهدى، قطعا مشکلات اقتصادى، معیشتى و بیکارى را حل نخواهد کرد.

در ادامه گزیده ای از سخنان مقام معظم رهبری را بخوانید :

دشمن، امروز مشخّصاً عبارت است از آمریکا، انگلیس، زرسالاران بین‏ المللى، صهیونیست‏ها و دنباله‏ هایشان؛ حالا دنباله‏ هایشان خیلى اهمّیّتى ندارند، ارزشى ندارند که آدم اسم از آن‏ها بیاورد؛ اصلى‏ ها این‏ها هستند. آمریکا دشمن است با جمهورى اسلامى، با ایران مستقل، با ایران روبه‏جلو و پیش‏رونده؛ انگلیس که مستعمرِ پیرِ از کارافتاده دوره قبل است و حالا باز مجدّداً به این منطقه می‏خواهد نفوذ کند، دشمن است؛ صهیونیست‏ها دشمنند؛ سرمایه‏داران بین‏ المللى و زرسالاران بین ‏المللى دشمنند؛ این‏ها دشمن هاى اصلى (هستند).(۱۲/۸/۱۳۹۵)

امتیازگرفتن از ایران با سخت‏گیرى!!

وزیر خارجه خوش ‏اخلاق آمریکا در نامه و داعیّه خود توصیه مى‏ کند به دولت بعدى که به ایران سخت بگیرید، هرچه مى‏توانید سخت‏گیرى کنید، تحریمها را حفظ کنید، نگه دارید، بدانید با سخت‏گیرى مى‏شود از ایران امتیاز گرفت، کما این‏که ما گرفتیم – او مى‏ گوید – خب این دشمن است؛ حالا این دشمن، دشمن خندان است؛ یک دشمن بودکه مى‏ آمد صریحاً مى‏ گفت که ایران محور شرارت است، او این‏را صریحاً نمى‏ گوید، امّا رفتار او همین رفتار است.(۱۲/۸/۱۳۹۵)

چشمت را باز کن، نه سر را داخل برف‏

پس ما که دائم مى‏گوییم دشمن، دشمن، نه این است که مى‏خواهیم شعار بدهیم، نه این‏که به قول بعضى آدمهاى بى‏انصاف مى‏ گویند این‏ ها در کار داخلى خودشان درمانده‏ اند، ناچارند دشمن بتراشند؛ نه، دشمن‏ تراشى نیست؛ خب دشمن است، چشمت را باز کن تا ببینى؛ ببندى چشمت را، البتّه نمى‏بینى؛ سرت را داخل برف فروکنى، نمى‏بینى، امّا سرت را بلند کن، نگاه کن، مى‏بینى.(۱۲/۸/۱۳۹۵)

!!!اعتراف آمریکا به تحریم بعد از برجام

چند روز قبل از این، همین آقاى مذاکره ‏کننده آمریکایى صریحاً ایستاد و گفت – در تلویزیون ما هم پخش شد – که ما بعد از برجام هم ایران را تحریم کردیم.(۱۲/۸/۱۳۹۵)

اذعان مذاکره کنندگان ما به بدعهدى آمریکا

من چقدر در طول مذاکرات گفتم که این‏ها بدعهدند، این‏ها دروغگویند، این‏ها پاى حرفشان نمى‏ ایستند؛ حالا ملاحظه مى‏ کنید! امروز آن کسى‏که دارد مى‏ گوید آن‏ها بدعهدند دیگر من (فقط) نیستم؛ مسؤولین محترم کشور، خود مذاکره‏ کنندگان ما که این‏ همه زحمت کشیدند، یک سال و خرده‏اى مذاکره کردند، رفتند، نشستند، برخاستند؛ ده روز، پانزده روز، بیست روز خارج از کشور، پشت میز مذاکره با آن ‏همه زحمت، عرق ریختند، زحمت کشیدند، آن‏ها دارند مى‏ گویند.(۱۲/۸/۱۳۹۵) امروز مسؤولین دستگاه دیپلماسى خود ما و همان کسانى‏که در این مذاکرات از اوّل تا آخر حضور داشتند، همین ها دارند مى ‏گویند آمریکا نقض عهد کرده است، آمریکا زیر ظاهر آرام و زبان چرب و نرم مسؤولانش و وزیر خارجه‏ اش و دیگران، از پشت دارد تخریب مى ‏کند، مانع ارتباطات اقتصادى کشور با کشورهاى دیگر دنیا است؛ این‏را مسؤولین خود برجام دارند مى‏ گویند.(۱۱/۵/۱۳۹۵)

نقشه کشیدن براى بعد از پایان برجام!

این دشمن است، (مگر) دشمن شاخ و دُم دارد؟ از حالا نشسته ‏اند، دارند براى دوران بعد از پایان برجام فکر مى‏ کنند که بعد از آن چه محدودیّت‏هایى را بر ایران تحمیل کنیم – که دوران برجام به خیال آن‏ها ده سال، دوازده سال مثلاً باید طول بکشد – از حالا دارند فکر آن‏وقت را مى‏کنند که ما با ایران، آن‏وقت چه‏ کار کنیم، چه بگوییم، چه‏ جورى عمل کنیم که محدودیّت ایجاد کنیم. دیگر دشمن از این بدتر؟ از این خبیث‏ تر؟(۱۹/۱۰/۱۳۹۵)

مشکل کنونى کشور؛ آدمهاى سهل‏ اندیش‏

مشکل کنونى کشور متأسّفانه به‏ خاطر وجود آدم هاى بعضاً بى‏ خیال و بعضاً سهل ‏اندیش (است) که البتّه معدودند، اقلّیّتند؛ در مقابل انبوه عظیم جمعیّت انقلابى و آگاه و بصیر کشور چیزى نیستند، امّا فعّالند: مى‏ نویسند، مى‏ گویند، تکرار مى‏کنند؛ تکرار مى‏ کنند! دشمن هم به این‏ها کمک مى‏ کند.(۱۵/۷/۱۳۹۴)

بى‏ اعتمادىِ فقط زبانى برخى به آمریکا!

هنگامى که در انسان، احساس دشمنى و بی ‏اعتمادى واقعى به طرف مقابل وجود داشته باشد، در مذاکرات و دیدارها، الزامات آن‏را رعایت مى‏ کند و به گفته‏ هاى طرف مقابل مطلقاً اعتماد نخواهد کرد. متأسفانه برخى ‏ها حاضر نیستند این بى‏ اعتمادى را قبول کنند و اگرچه به زبان مى گویند آمریکا دشمن است، اما احساس واقعى بى‏ اعتمادى به آمریکا، در آن‏ها وجود ندارد.(۲۸/۶/۱۳۹۵)

«و لن‏ ترضى عنک حتى…»

«و لن ‏ترضى عنک الیهود و لا النّصارى حتّى تتّبع ملّتهم»؛ تا از اسلام دست برندارید، دشمنان اسلام با شما مخالفند. دشمن مى‏ خواهد بگوید اگر من با کسى مخالف بودم، او باید از بین برود!(۶/۴/۱۳۶۹) استکبار جهانى نسبت به اسلام و انقلاب، از اعماق وجود کینه دارد و تا ملتى از اصول و دین خودش دست برندارد و تسلیم نشود، آن‏ها راضى نخواهند شد. کینه استکبار تمام‏ شدنى نیست.(۱۵/۴/۱۳۶۸)

خیانت آمریکاییها را توجیه نکنید

بدحسابى‏ هاى طرف غربى را، یعنى به‏ خصوص آمریکا رابه‏ حساب بیاوریم؛ مطلقاً در صدد این نباشیم که بدحسابى طرف مقابل را و بدقِلقى طرف مقابل را و خیانت طرف مقابل را یک‏ جورى توجیه کنیم؛ این دارد بدحسابى مى‏ کند – الان مشخّص است، آمریکایى‏ ها دارند بدحسابى مى‏ کنند – این بدحسابى را به‏ حساب بیاوریم، به این توجّه کنیم.(۳/۶/۱۳۹۵)

انتهای پیام /

بر چسب ها: ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب