پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:08:11 - دوشنبه 21 فروردین 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اعتکاف؛ خلوت دل براى نزدیکترشدن به خدا
امروز در ایام اعتکاف، دانشگاه‏ها و مساجد و سرتاسر کشور و مساجد جامع، مملو از معتکفین است؛ علاوه بر آن، در دهه آخر ماه رمضان، جمعیت عظیمى مشغول اعتکاف بودند. چه کسانى؟ پیرمردها؟ پیرزن‏ها؟ نه، همین جوان‏ها، جوان‏ترین‏ها. این دیگر در دنیا نظیر ندارد. این نسل جوان امروز ما است.

به گزارش “صبح رابر”،مقام معظم رهبری(مدظله‏العالی) فرمودند:اعتکاف در واقع (یعنى) خود را محبوس‏ کردن در یک مکان محدود و ایجاد محدودیت در خود. عُکوف یعنى بسته ‏بودن؛ خود را به یک نقطه‏ اى منحصرکردن، براى این‏که خلوتى در دل به‏ وجود بیاید که انسان بتواند فرصت ارتباط صمیمى و خالص با خداى عالَم را پیدا کند؛ اعتکاف این است، یعنى عبادتى است که جنبه ریاضت دارد. خیلى از عبادات همین‏جورند؛ جنبه ریاضت دارند. ریاضت‏ هایى که انسان با طوع و رغبت بر خود تحمیل مى‏ کند تا درون خود را، معنویت خود را، دل خود را ارتقا ببخشد؛ این ازجمله این‏چنین عبادت‏هایى است.(۱۵/۲/۱۳۹۳)

 براى نزدیک‏ترشدن با خدا

اعتکاف جاى عبادت است، البتّه عبادت فقط هم نماز خواندن نیست؛ تماسّ خوب با معتکفین، ارتباط دوستانه و برادرانه، فراگیرى از آن‏ها، تعلیم ‏دهى به آن‏ها، معاشرت اسلامى را تجربه‏ کردن و آموختن؛ همه این‏ها فرصت هایى است که در اعتکاف ممکن است پیش بیاید؛ (براى) این باید برنامه ‏ریزى بشود. اعتکاف براى نزدیک‏ شدن به خدا است. شما ببینید چه کار مى‏توانید بکنید که هم دل او به خدا نزدیک بشود، هم مغز و ذهنش به خدا نزدیک بشود که طبعاً وقتى انسان در درون، در دل، در باطن با خداى متعال انس پیدا کرد، در ظاهرِ او هم اثر مى‏گذارد و در ظاهر هم نشان داده مى‏شود.(۱۵/۲/۱۳۹۳)

 لزوم توجه به روح، نه صرفا ظاهر

در محیط دانشجویى جوان، پرداختن به معارف دینى، پرداختن به الگوهاى دینى، توسلات به پروردگار، توسلات به ائمه(ع)، خواندن دعاى عرفه، برگزارى مراسم اعتکاف و خواندن نماز جماعت بسیار خوب است. البته این‏را هم عرض بکنم (که) در مراسم مذهبى به روح مراسم توجه کنید. فقط صورت‏سازى نباشد. انسان شعرى بخواند، اشکى بگیرد یا بریزد. روح دعا و نماز عبارت است از ارتباط با خدا، آشناشدن با خدا، بهره ‏بردن از معنویت، پاکیزه‏کردن و پیراستن روح و پالایش ‏کردن ذهن از وسوسه ‏ها. نماز را با توجه و اول وقت بخوانید. تحجر بد است. فکرنکردن در لایه‏ هاى زیرین ظواهر، عیب بزرگى است. مواظب باشید به این عیب دچار نشوید.(۱۹/۲/۱۳۸۴)

اعتکاف؛ از رویش‏ هاى انقلاب‏

پدیده اعتکاف یکى از رویش‏هاى انقلابى است. ما اول انقلاب این چیزها را نداشتیم. اعتکاف همیشه بود. زمان جوانى ما وقتى ایام ماه رجب فرا مى ‏رسید، در مسجد امام قم – آن‏هم فقط قم؛ در مشهد من اصلاً اعتکاف ندیده بودم – شاید پنجاه نفر، صد نفر فقط طلبه اعتکاف مى‏ کردند. این پدیده عمومى؛ این‏که ده‏ها هزار نفر در مراسم اعتکاف شرکت کنند، آن‏هم اغلب جوان، جزو رویش‏هاى انقلاب است. من یک وقت عرض کردم که انقلاب ما ریزش دارد، اما رویش هم دارد؛ رویش‏ها بر ریزش‏ ها غلبه دارند.(۲۸/۵/۱۳۸۴)

اعتکاف جوانان؛ از برکات انقلاب‏

در نیمه‏ ى این ماه (ماه رجب)، جوانان ما سالهائى است که این سنت حسنه را در کشور رائج کرده‏ اند؛ سنت اعتکاف را، رفتن در مساجد را، روزه‏ گرفتن را. واقعاً چقدر منظره زیبا و معطّرى است که جمع کثیرى از جوان هاى ما برخلاف سیره متعارف جوان هاى دنیا که غرق در شهوات و تمایلات نفسانى هستند، روزها و شبهائى را روزه بگیرند؛ بروند در یک مسجدى بنشینند، اعتکاف کنند؛ شب و روزشان را ذکر و فکر و شنیدن معارف الهى و شنیدن احکام و مذاکره علم حقیقى – که علم توحید است – قرار دهند؛ این خیلى چیز مهمى است، این‏ها از برکت انقلاب است.(۲۵/۲/۱۳۹۲)

جوانى که پرورش‏ یافته دوران انقلاب است، از معرفت دینى برخوردار است؛ ایمانش هم ایمان عمیقى است؛ البته احتیاج دارد که تغذیه معنوى و فکرىِ دائمى شود.(۱۲/۲/۱۳۸۰)

 وجه غالب جامعه؛ گرایش به دین‏

امروز در ایام اعتکاف، دانشگاه‏ها و مساجد و سرتاسر کشور و مساجد جامع، مملو از معتکفین است؛ علاوه بر آن، در دهه آخر ماه رمضان، جمعیت عظیمى مشغول اعتکاف بودند. چه کسانى؟ پیرمردها؟ پیرزن‏ها؟ نه، همین جوان‏ها، جوان‏ترین‏ها. این دیگر در دنیا نظیر ندارد. این نسل جوان امروز ما است. امروز گرایش به دین و ارزش‏هاى انقلابى، وجه غالب جامعه است.(۲۱/۸/۱۳۸۵)

شما همین ‏روزها به مساجد دانشگاه‏ها بروید، ببینید در این روزهاى اعتکاف چه خبر است. از فردا جوانهاى ما مى‏روند در مساجد اعتکاف مى‏کنند. یکى از شلوغ‏ترین، گرم‏ترین و پرشورترین مراکز اعتکاف، مساجد دانشگاه‏هاى ما است؛ غیر از مساجد عمومى و مساجد بزرگ، که همه در آن شرکت مى‏کنند. این نشان‏دهنده حرکت مردم به‏ سمت معنویت است. با این‏ها است که ما مى‏توانیم تشخیص بدهیم، قضاوت کنیم، حکم کنیم به این‏که کشور ما، ملت ما، در حال پیشرفت است.(۱۴/۳/۱۳۹۱)

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب