پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:05:34 - چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آلودگی بیش از هزار هکتار باغ گردو رابر به کرم خراط
عملیات اجرایی هرس درختان گردو برای مبارزه با کرم خراط در یکهزار هکتار از بحرانی‌ترین کانون‌ها و مناطق آلوده شهرستان رابرآغاز شد.

به گزارش “صبح رابر“؛ بنابه اعلام  روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان رابر طرح هرس درختان آلوده به کرم خراط در سطح بیش از  ۶۰   هکتار در سطح باغات شهرستان رابر با همکاری بسیجیان ناحیه مقاومت شهرستان رابر و کارشناسان جهاد کشاورزی در حال انجام می باشد.

تاج الدینی مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی رابر با اعلام مطلب فوق افزود: طرح مشترک هرس درختان آلوده به کرم خراط با هدف کنترل و پیشگیری از گسترش هرچه بیشتر این آفت در سطح باغات شهرستان اجرا می شود

وی با بیان اینکه شیوع آفت کرم خراط که پس از انتقال نهال آلوده از استان‌های همجوار  به استان کرمان  آغاز شد گفت: در کنار بحران خشک‌سالی سنوات گذشته، خسارات جبران‌ناپذیری را به گردوی شهرستان رابر زده به‌طوری‌که تنها راه مبارزه با گسترش بیماری قطع  و هرس درختان آلوده و آتش زده آن‌ها وهمچنین تغذیه درختان آلوده به کرم خراط با کودهای پوسیده حیوانی و شیمیایی است که تغذیه در این مبارزه نقش بسیار مهمی دارد.

این مسئول از مبارزه جدی با آفت کرم خراط در سطح وسیعی از باغات این منطقه خبر داد و افزود: تغییر شرایط آب و هوایی و بروز خشک‌سالی در منطقه و کاهش آب‌های زیرزمینی و کاهش دشمنان طبیعی از قبیل دارکوب و مورچه‌ها و سن‌های شکاری باغی موجب شده آفت کرم خراط در این منطقه طغیان کرده و باعث خشک شدن ساقه درختان گردو  شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رابر نیز با اشاره به اقدامات این مدیریت در خصوص کرم خراط به خبرنگارما گفت: درزمینه وجود این آفت در سطح شهرستان اطلاعیه‌هایی را در اختیار دهیاری‌ها و شوراها  قرار داده‌ایم  همچنین کلاس‌های آموزشی برای توجیح کشاورزان و باغداران در خصوص مبارزه با این آفت  برگزار کرده‌ایم.

محمدی نژاد گفت : با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم بر شهرستان، گردوی تولیدشده در مقایسه با سایر مناطق از کیفیت مطلوبی برخوردار است کاملا ارگانیک می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رابر به باغداران نیز توصیه کرد: جهت  افزایش کمی و کیفی محصولات باغی، احداث باغات جدید، اصلاح باغات، تغذیه، هرس، مبارزه بیولوژیکی، نگهداری و برداشت محصول، با کارشناسان جهاد کشاورزی همکاری داشته باشند.

وی در ادامه  برگزاری دوره‌های آموزشی برای کشاورزان را امری مهم دانست و افزود: برای اینکه کشاورزی را توسعه دهیم لازم است کشاورزان و باغداران با شیوه‌های نوین کشاورزی آشنا شوند که در این راستا روستاها را تقسیم‌بندی و برای هر روستا یک کارشناس به‌عنوان کارشناس فنی معرفی‌شده که به روستاها مراجعه  می‌کنند و تازه‌ترین شیوه‌های نوین کشاورزی را  مطرح کرده و مسائل و مشکلات کشاورزی روستاها را حل کرده و به ما منعکس می‌کنند.

در حاشیه اجرای این طرح سرگرد امامبخش فرمانده ناحیه مقاومت بسیج  سپاه شهرستان رابر گفت: در این زمینه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج با تشکیل گروه‌های جهادی آمادگی خود را برای کمک به دولت در امر مبارزه با کرم خراط اعلام کرده است.

وی در همین زمینه به تفاهم ناحیه مقاومت بسیج شهرستان  با مدیریت جهاد کشاورزی رابر برای مبارزه با کرم خراط در یکهزار هکتار از بحرانی‌ترین کانون‌ها و مناطق آلوده شهرستان اشاره کرد و افزود: چنانچه سایر دستگاه‌های مربوطه همکاری کنند و توان خود را به کار گیرند، در سال ۹۶ شاهد اتفاقات مبارکی در این زمینه خواهیم بود.

در پایان امامبخش گفت : ناحیه مقاومت بسیج شهرستان رابر از گذشته همکاری هایی مشترک با جهاد کشاورزی شهرستان داشته و این همکاری امروز نیز ادامه خواهد داشت که بایستی ابعاد گسترده تری به خود بگیرد .

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب