پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:09:39 - سه شنبه 23 خرداد 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
از ثروت فرهنگی کشور تا تلاش دشمن برای نفوذ فرهنگى‏
به بهانه سالروز فرمان حضرت امام خمینى(ره) مبنى بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگى گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری را در ادامه می خوانید.

به گزارش “صبح رابر”؛ مقام معظم رهبری(مدظله ‏العالی) فرمودند: در زمینه فرهنگ، هم در آفند ضعیف عمل مى‏کنیم، هم در پدافند

ثروت فرهنگى کشور

یکى از مهم‏ترین ثروتهاى ما، ثروت فرهنگى ما است؛ ما ثروت فرهنگى داریم. ثروت فرهنگى چیست؟ مثلاً میل به جهاد و اعتقاد به جهاد، یک ثروت فرهنگى است، یعنى شما وقتى در بین ملّت ایران حرکت کنید و گردش کنید، جز عدّه معدودى، در بقیّه مردم کشورمان یک‏ انگیزه حرکت در راه دین هست؛ حالا اندازه‏اش مختلف است؛ کم دارد، زیاد دارد. یکى همین‏قدر انگیزه دارد که اگر چنان‏چه در مقابل دوربین تلویزیون قرار گرفت، به نفع کشور و به‏ نفع آرمانهاى انقلاب و اسلام شعار بدهد؛ خیلى خب، خیلى خوب است، این‏ انگیزه وجود دارد. یکى بیشتر از این‏ انگیزه دارد، یکى تا آن‏جا انگیزه دارد که جانش را حاضر است بدهد و فدا بکند؛ این حسّ مجاهدت‏طلبى و مجاهدت‏پذیرى و اعتقاد به مجاهدت یک ثروت فرهنگى است؛ این در کشور ما وجود دارد، در خیلى از کشورها نیست.

اعتقاد به ایستادگى در مقابل زورگو [هم‏] یک ارزش فرهنگى است. اعتقاد به این‏که اگر ایستادگى کردیم، در نهایت بدون تردید بر دشمن فائق خواهیم آمد، یک ارزش فرهنگى و یک ثروت فرهنگى است. ما اگر بخواهیم بشمریم ثروتهاى فرهنگى خودمان را، یک فهرست طولانى‏اى از ارزشها و ثروتهاى فرهنگى [داریم‏] که متعلّق به ما است و به ما نیرو مى‏دهد و اگر این‏ها را زنده نگه داشتیم یا آن‏هایى را که فراموش شده از فراموشى درآوردیم و به میدان آوردیم – مثل این‏که در دوران انقلاب این اتّفاق افتاد که فراموش‏شده‏ها به میدان آمدند – آن‏وقت کارهاى بزرگى انجام مى‏گیرد.(۱۶/۱۲/۱۳۹۵)

 تلاش دشمن براى نفوذ فرهنگى‏

[دشمنان‏] دارند فکر مى‏کنند؛ در همین مجموعه‏هایى که خودشان به آن مى‏گویند اتاق فکر، نشسته‏اند دارند فکر مى‏کنند که چطور مى‏توانند در فرهنگ ملّت ایران نفوذ کنند، چطور مى‏توانند جوانها را عوض کنند. آرزوى آن‏ها این است و دلشان مى‏خواهد که شما جوانهایى که امروز به عشق امام(ره) و به عشق انقلاب و به عشق ارزشهاى والاى دینى و اسلامى و انقلابى نفس مى‏کشید، از همه این ارزشها تهى بشوید، خالى بشوید، تبدیل بشوید به یک عنصر وابسته به فرهنگ غربى و تفکّر غربى، یک عنصر بى‏خاصیّتِ بى‏فایده براى کشور و براى خود و براى آینده‏اش؛ آرزوى آن‏ها [این است‏]. دارند براى این نقشه مى‏کشند، دارند براى این، کار مى‏کنند، فعّالیّت مى‏کنند.(۱۶/۱۲/۱۳۹۵)

 تلاش دشمن براى نفوذ در آموزش‏ وپرورش‏

گزارشهایى که به من مى‏رسد، نشان مى‏دهد که یک جریانى – این‏را من «جریان» احساس مى‏کنم – در کشور سعى مى‏کند آموزش‏وپرورش را از چشمها بیندازد؛ ارزش آموزش‏وپرورش را و اعتماد به آموزش‏وپرورش را در دلها از بین ببرد؛ مقاصدى دارند. این [جریان‏] از بیرون هم هدایت مى‏شود. حالا بعضى‏ها لجشان مى‏گیرد تا ما مى‏گوییم دستهاى خارجى، مى‏گویند شما مدام به خارجى‏ها حمله مى‏کنید! نه، ما ضعفهاى خودمان را مى‏بینیم؛ اگر ما قوى باشیم، آن خارجى هیچ غلطى نمى‏تواند بکند، امّا او از همین ضعفهاى ما است که دارد استفاده مى‏کند، برنامه‏ریزى مى‏کند، نقشه مى‏کشد، نفوذ مى‏کند؛ راه‏هاى مستقیم را کج مى‏کند، معوج مى‏کند.(۱۷/۲/۱۳۹۶)

خطرناکتربودن نفوذ فرهنگى‏

این غیر از کارهاى امنیّتى است، غیر از توطئه‏هاى امنیّتى است، غیر از تهدید به حرکت نظامى است؛ این به نظر من از آن‏ها خطرناک‏تر است. حرکت نظامى اگر چنان‏چه از سوى دشمن انجام بگیرد، ملّت را پُرانگیزه‏تر مى‏کند، مُشت ملّت را در مقابل آن‏ها محکم‏تر مى‏کند؛ حرکت نظامى این است؛ امّا حمله فرهنگى به‏عکس است؛ اگر دشمن بتواند حمله فرهنگى را انجام بدهد، [انسان را] بى‏حال مى‏کند، از تصمیم مى‏اندازد، اراده‏ها را تضعیف مى‏کند، جوانهاى کشور را از کشور مى‏گیرد؛ نیروهاى به‏دردبخور را بى‏خاصیّت مى‏کند؛ حمله فرهنگى این است. راه مقابله این است که تولید فرهنگى کنید.(۱۶/۱۲/۱۳۹۵)

 ضعف ما در آفند و پدافند فرهنگ‏

اولویّت بسیار مهمّ کشور، فرهنگ است. فرهنگ از ادبیّات و هنر تا سبک زندگى تا فرهنگ عمومى تا اخلاق تا رفتار اجتماعى، شامل همه این‏ها است؛ ما در این زمینه‏ها تکلیف داریم، مسؤولیّت داریم؛ دستگاه‏هاى فرهنگى ما واقعاً مسؤولیّت دارند در این‏زمینه. فرض بفرمایید حالا فیلم، تئاتر، سینما، خب اگر مراقبت نباشد [چه مى‏شود]. بنده طرفدار جزم‏اندیشى و فشار و اختناق در این‏زمینه‏ها نیستم، مى‏دانید، من اعتقاد راسخ دارم به آزاداندیشى؛ منتها آزاداندیشى غیر از ولنگارى است، غیر از اجازه‏دادن به دشمن است که از دالان آزاداندیشى و آزادعملى بخواهد ضربه بزند به [کشور]. امروز نیروهاى مؤمن و جوان انقلابى‏مان، بیشترین کارهاى خوب کشور را دارند انجام مى‏دهند، همین دانش‏بنیان‏ها، همین کارهاى گوناگون، همین فعّالیّتها، این‏ها بیشتر به‏وسیله جوانهاى مؤمن و مانند این‏ها انجام مى‏گیرد. حالا فرض کنیم یک تئاترى یا یک فیلمى تولید بشود که تیشه به ریشه ایمان این جوانها بزند؛ این خوب است؟ این چیزى نیست که انسان از آن احساس خطر بکند؟ دو مقوله است، مقوله آفند و پدافند؛ ما در زمینه فرهنگ، هم در مورد آفند ضعیف عمل مى‏کنیم، هم در مورد پدافند ضعیف عمل مى‏کنیم؛ به نظر من بایست در این‏زمینه‏ها کار کرد. فرهنگ با جوهر دین، با جوهر انقلاب، اساس کارهاى ما است که بایستى واقعاً به آن بپردازیم.(۳/۶/۱۳۹۵)

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب