پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

18:14:41 - دوشنبه 16 مرداد 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پرسمان سیاسی روز خبرنگار
شوراى فرهنگ عمومى کشور به پاس قدردانى از مقام والاى شهید محمود صارمى، هفدهم مرداد هر سال را به‏ نام روز خبرنگار نامگذارى نمود تا ضمن گرامیداشت یاد و نام همه شهداى عرصه اطلاع ‏رسانى کشور، فرصتى براى یادآورى رسالت خطیر خبرنگارى و قدردانى از زحمات آنان فراهم شود.

به گزارش “صبح رابر”؛ در هفدهم مرداد ۱۳۷۷محمود صارمى خبرنگار خبرگزارى جمهورى اسلامى مستقر در مزار شریف افغانستان به همراه ۸ نفر از کارکنان سرکنسولگرى ایران در این شهر، مظلومانه توسط عوامل گروه طالبان به شهادت رسیدند و با وقوع این جنایت، موجى از بهت و اندوه مردم ایران را فرا گرفت.

شوراى فرهنگ عمومى کشور به پاس قدردانى از مقام والاى شهید محمود صارمى، هفدهم مرداد هر سال را به‏ نام روز خبرنگار نامگذارى نمود تا ضمن گرامیداشت یاد و نام همه شهداى عرصه اطلاع ‏رسانى کشور، فرصتى براى یادآورى رسالت خطیر خبرنگارى و قدردانى از زحمات آنان فراهم شود.

در ایران اسلامى چه در دوره هشت سال دفاع مقدس و چه پس از آن به دفعات شاهد از جان گذشتگى خبرنگاران رشید میهن عزیزمان در امر تهیه واقعیات و دفاع از آزادگى و اسلام بودیم. دفاع مقدس ملت ایران در مقابل تجاوز بیگانه، فصلى‏ تأثیرگذار در تاریخ این مرز و بوم است که بخشى از آن ماحصل تلاش خبرنگاران، نویسندگان و روزنامه‏ نگارانى بود که با هدف اطلاع ‏رسانى و نیز انتقال فرهنگ اسلامى انقلابى جبهه به این معرکه وارد شده بودند. بسیارى از این عزیزان پس از جنگ نیز همچنان به آرمان‏هاى خود وفادار مانده و به تلاش خستگى‏ ناپذیر خود ادامه دادند.

با توجه به فضاى جدید جهان و انقلاب‏ هاى اسلامى منطقه، مهم‏ترین وظایف رسانه ‏اى یک خبرنگار انقلابى را اینگونه تعریف می کنند؛ در دنیا صدایى متفاوت در حوزه خبر و اطلاع‏ رسانى به‏ جز صداى رسانه ‏هاى جمهورى اسلامى ایران و معدودى دیگر از رسانه‏ ها، شنیده نمى‏ شود و تنها حوزه‏اى که صدایى متفاوت از آن شنیده شده و منادى یک اتفاق متفاوت در سپهر رسانه‏ هاى امروز جهان است، جمهورى اسلامى ایران و رسانه‏ هاى همسو با نظام اسلامى ایران است. اگر سؤال این‏گونه پرسیده شود که کدام فعالیت رسانه ‏اى جمهورى اسلامى موفق‏ترین فعالیت بوده و آیا ما مى‏ توانیم با رسانه‏ هاى هم عرض در تقابلات رسانه ‏اى جهان هم اوردى کنیم یا خیر؟ پاسخ دقیق و چشمگیرى نداریم اما یک نکته وجود دارد و آن این‏که مواضع جمهورى اسلامى در ۳ دهه اخیر، خودش بهترین رسانه و پیام در دنیا تلقى شده است، حتى وقتى این حرف از تریبون آن‏ها گفته شده است.

بهترین رسانه انقلاب اسلامى، «ذات فرهنگى انقلاب اسلامى» بوده که رسانه ‏ها را به خود جلب کرده و حتى وقتى رسانه‏ ها خواسته ‏اند آن‏را تحریف کنند، باز هم از لابه لاى این امپراطورى، سخنى متفاوت از سایر سخنان به گوش رسیده است؛ این اصل قضیه است البته در برخى مواقع که مواضع‏مان دقیق‏تر بوده این صدا را بهتر رسانده ‏ایم.

بنابراین از یک زاویه، خبرنگار انقلابى را مى ‏توان ناظر به فضاى داخلى تعریف کرد ولى رسالت و مأموریت اول یک خبرنگار انقلابى باید ناظر به فضاى بین‏ المللى بسنجیم. اینجاست که مى‏ توان شفاف‏تر این مسأله را نقد کرد و مى‏ توان حتى اعتراف کرد که خبرنگار و رسانه انقلابى آنچنان موفق که بشود مثال زد، نداریم.

خبرنگاران، رسانه‏ ها و هنرمندان ما بى ‏تعارف نسبت به مواضع انقلاب اسلامى دچار جاماندگى هستند و یکى از نشانه ‏هاى آن این است که ما مطبوعات و آدم بین ‏المللى نداریم. ما در حال حاضر باید ۱۰ روزنامه‏ نگار مثل حسن هیکل داشته باشیم اما کمتر کسى را داریم که در این حوزه معرفى کنیم لذا وقتى چنین افرادى را نداریم، شبکه الجزیره و العربیه جاى آن‏را پر مى‏ کند.

مصر، تونس، لیبى، یمن، فلسطین از دسترس ما خارج هستند و تازه این‏ها کشورهایى هستند که ما در تحولات اخیر با آن‏ها سر و کار داریم چراکه بخش عظیمى از جهان اسلام را اصلا توجهى به آن نداریم. کل جهان عرب ۱۷ درصد جهان اسلام است و ۸۳ درصد جهان اسلام، جهان عرب نیست. ما حدود بیش از ۳۰۰ میلیون نفر مسلمان اردوزبان داریم که در پاکستان، افغانستان، بنگلادش و کشمیر و بخشى از هند زندگى مى‏کنند و اتفاقا براى پذیرش پیام انقلاب اسلامى بسیار آمادگى بیشتر دارند اما ما ۴ مبلغ اردوزبان نداریم که یک شبکه مستقل ماهواره‏اى و یک رسانه مستقل براى آن‏ها ایجاد کند.

ما از اول انقلاب همیشه این‏گونه بوده ‏ایم. انقلاب به ‏قدرى خود یک پدیده پیشرو است که ما از آن‏ جا مى‏ مانیم. ریشه چنین امرى نیز این است که ما به این پدیده توجه نکرده ‏ایم و کسى باور نکرده که صدور انقلاب اتفاق افتاده و قرار است ما شاهد یک‏سرى رخداد جدید باشیم. رسانه‏ هاى ما با اشتباه خود ما را سرگرم درون انقلاب کرده ‏اند از این‏رو ما از اصل انقلاب اسلامى که یک پدیده بین ‏المللى است غافل شده ‏ایم.

البته نمى‏ خواهیم از تأثیر انقلاب اسلامى ایران بر خبرنگاران کشورهاى اسلامى به ‏سادگى عبور کنیم اما این مقدار به ‏هیچ‏ وجه پاسخگوى نیاز جهان اسلام نیست. اگر مى‏ شنویم که در جنگ ۳۰ روزه غزه، ۱۱ خبرنگار شربت شهادت نوشیدند، قطعا این حضور میدانى مرهون تأثیرات الهام ‏بخشى بوده که جمهورى اسلامى بر جهان اسلام به ‏ویژه فلسطین داشته و نسل جدیدى از خبرنگاران و عکاسان را جهت ارسال پیام مقاومت در برابر نظام سلطه به میدان آورده است.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب