پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

18:35:46 - شنبه 16 دی 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حجاب چه فوایدهای اجتماعی و اقتصادی دارد
یک کارشناس فرهنگی گفت: عفاف باطنى و فطرى زن، زینت گوهر روح و دژ محکم امنیتى اوست و عامل حجاب کامل و عدم اختلاط با مردان ضامن کنترل غریزه‏ ها و میل‏ هاى او و حافظ بهداشت و سلامت روانى، اخلاقى و غریزى افراد جامعه و بالاخره باعث تأمین امنیت اجتماعى زن است‏.

به گزارش “صبح رابر”؛ حجاب فقط یک باید و نباید تکلیفى نیست بلکه هنجاریست که علاوه بر نماد آشکار دینمدارى، کاملا برخوردار از ارتباط دوسویه با سایر هنجارهاى دینى و آسیبهاى اجتماعى است. هنجارهایى همچون: ایجاد آرامش روانى، استحکام بیشتر کانون خانواده، حفظ و استیفاى نیروى کار در جامعه، فایده ‏ى اقتصادى حجاب، مبارزه ‏ى زنان با دشمنان اسلام و آسیب هایى همانند: طلاق و تهدید خانواده، هوس‏ مدارى در خانواده، چشم‏ چرانى و مقایسه با همسر، شهوت‏ طلبى و لذت‏گرایى ، غفلت از معیارهاى اصولى در گزینش همسر، فریب ظواهر آراسته، ترویج چندهمسرى، سلب امنیت زنان می باشد.

کارشناس فرهنگی با اشاره به آثار و فواید حجاب‏ بر ایجاد ایجاد آرامش روانى در فرد تأکید کرد و گفت: یکى از فواید و آثار مهم حجاب در بُعد فردى، ایجاد آرامش روانى در افراد جامعه است که یکى از عوامل ایجاد آن عدم تهییج و تحریک جنسى است؛ در مقابل، فقدان حجاب و آزادى معاشرت‏هاى‏ بى‏ بندوبار میان زن و مرد، هیجان‏ها و التهاب‏ هاى جنسى را فزونى مى‏ بخشد و تقاضاى سکس را به‏ صورت عطش روحى و یک خواست اشباع‏ نشدنى درمى‏ آورد که مخلّ آرامش روانى افراد است.

وی افزود: غریزه‏ ى جنسى، غریزه ‏اى نیرومند، عمیق و دریاصفت است و هرچه بیش‏تر از آن اطاعت شود بیش‏تر سرکش مى‏ گردد؛ هم‏چون آتشى که هرچه هیزم آن زیادتر شود شعله‏ ورتر مى ‏گردد. بهترین شاهد بر این مطلب اینکه در جهان غرب که با رواج‏ بى ‏حیایى و برهنگى، اطاعت از غریزه‏ ى جنسى بیش‏تر شده است.

علیزاده با تأکید بر استحکام بیشتر کانون خانواده‏ گفت: یکى از فواید مهم حجاب در بُعد خانوادگى، اختصاص یافتن التذاذهاى جنسى به محیط خانواده و در کادر ازدواج مشروع است. اختصاص مذکور، باعث پیوند و اتصال قوى‏ تر زن و شوهر و در نتیجه، استحکام بیش‏تر کانون خانواده و برعکس، فقدان حجاب باعث انهدام نهاد خانواده مى ‏گردد.

این کارشناس فرهنگی،تأثیر برهنگى را در اضمحلال و خشکیدن درخت تنومند خانواده، دانست و افزود: در جامعه‏ اى که برهنگى بر آن حاکم است، هر زن و مردى، همواره در حال مقایسه است؛ مقایسه‏ ى آنچه دارد با آنچه ندارد؛ و آنچه ریشه ‏ى خانوده را مى‏ سوزاند این است که این مقایسه آتش هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در وجود شوهر دامن مى‏زند.

وی ادامه داد: زنى که بیست یا سى سال در کنار شوهر خود زندگى کرده و با مشکلات زندگى جنگیده و در غم و شادى او شریک بوده است، پیداست که اندک اندک بهار چهره‏اش شکفتگى خود را از دست مى‏ دهد و روى در خزان مى گذارد. در چنین حالى که سخت محتاج عشق و مهربانى و وفادارى همسر خویش است، بنابراین باید گفت زنى که چادر بر سر مى‏گذارد، نه تنها اولین قدم را در حفظ کانون گرم خانواده برداشته، بلکه آبرو و شرافت مادرى را بدین‏وسیله فراهم ساخته است و خود را از آزار و اذیت‏ها و نگاه ‏هایى که همچون تیر به قلب خانواده اصابت مى‏ کند و آن‏را از هم مى‏پاشد محفوظ داشته است.

 

این کارشناس فرهنگی یکى از فواید مهم حجاب در بُعد اجتماعى را حفظ و استیفاى نیروى کار در سطح جامعه برشمرد و گفت:  در مقابل، بى‏ حجابى و بدحجابى باعث کشاندن لذت‏هاى جنسى از محیط و کادر خانواده به اجتماع و در نتیجه، تضعیف نیروى کار افراد جامعه مى‏ گردد. بدون‏ تردید، مردى که در خیابان، بازار، اداره، کارخانه همواره با قیافه ‏هاى محرّک و مهیّج زنان بدحجاب و آرایش‏کرده مواجه باشد، تمرکز نیروى کارش کاهش مى‏ یابد. برخلاف نظام‏ها و کشورهاى غربى که میدان کار و فعالیت‏هاى اجتماعى را با لذت‏ جویى ‏هاى جنسى درهم مى ‏آمیزند، اسلام مى‏ خواهد با رعایت حجاب و پوشش، محیط اجتماع از این‏گونه لذت‏ها پاک گردد و لذت‏هاى جنسى، فقط در کادر خانواده و با ازدواج مشروع انجام شود.

وی افزود: پژوهش‏ها نشان مى‏ دهد که زنان ایران ‏زمین از زمان مادها داراى حجاب کاملى شامل: پیراهن بلند چین ‏دار، شلوار تا مچ پا و چادر بر روى لباس‏ها بودند. برابر متون تاریخى، در همه ‏ى آن زمان‏ها پوشاندن موى سر و داشتن لباس بلند و شلوار و چادر رایج بوده است و زنان با آن‏که آزادانه در محیط بیرون از خانه رفت و آمد مى‏ کردند و هم پاى مردان به کار مى پرداختند، داراى حجاب کامل بودند و از اختلاط هاى فسادانگیز شدیداً پرهیز مى‏ کردند.

حجت الاسلام علی زاده با بیان  فایده‏ ى اقتصادى حجاب‏ گفت: استفاده از حجاب و پوشش، به ‏ویژه در شکل چادر مشکى، به‏ دلیل سادگى و ایجاد یکدستى در پوشش بانوان در بیرون منزل، مى ‏تواند از بُعد اقتصادى نیز تأثیرى مثبت در کاهش تقاضاهاى مدپرستى بانوان داشته باشد؛ البته به شرط این‏که خود چادر مشکى دست‏خوشِ این تقاضاها نگردد.

وی افزود: متأسفانه بعضاً مظاهر مدپرستى در چادرهاى مشکى نیز مشاهده مى‏ گردد؛ به‏ گونه‏ اى که برخى از بانوان به ‏جاى استفاده از چادرهاى مشکى متین و باوقار، به چادرهاى مشکى تورى، نازک و داراى طرح‏هاى جِلف و سبک که با هدف و فلسفه‏ ى حجاب و پوشش تناسبى ندارند روى مى‏ آورند. پس مى‏ توان گفت که چادر امنیت و آرامش زن را تأمین مى‏ کند. زنانى که با خودآرایى وارد جامعه مى‏ شوند، همواره نگران قضاوت دیگران در مورد خود هستند و ناآرام و مضطرب‏ اند. در صورتى که زن مى‏ تواند با رعایت حجاب کامل و پوشیدن چادر از دغدغه‏ ى شرکت در یک رقابت و مدپرستى نجات یابد.

این کارشناس فرهنگی حجاب را به نوعی  مبارزه‏ ى زنان با دشمنان اسلام‏ خواند و تصریح کرد:حجاب کامل بانوان در جامعه‏ ى اسلامى مبارزه‏ اى است با سلطه گران و جنایتکاران دنیا که همیشه سعى داشته‏ اند با ترویج‏ بى‏ بندوبارى و بدحجابى، ارزش‏هاى اسلامى را پایمال و بر ملت‏هاى ستمدیده سلطه پیدا کنند. مستر همفر، جاسوس انگلیسى در کشورهاى اسلامى، در بخشى از خاطرات خود، آن‏جا که نقاط قوت مسلمانان را برمى‏ شمارد، به مورد حجاب اشاره مى‏ کند و مى‏ گوید: زنان مسلمان داراى حجابى محکم هستند که نفوذ فساد در میان آن‏ها ممکن نیست؛ بنابراین باید آنان را فریب داد و از زیر چادر و عبا بیرون کشید. پس از آن‏که زنان را از چادر و عبا بیرون آوردیم، باید جوانان را تحریک کنیم که دنبال آن‏ها بیفتند تا در میان مسلمانان فساد رواج یابد؛ و براى پیش‏برد این نقشه، لازم است اول زنان غیرمسلمان را از حجاب بیرون آوریم تا زنان مسلمان از آنان یاد بگیرند.

وی با بیان اینکه اگر چادر سر راه نفوذ دشمنان استعمارگر نبود، هیچ‏گاه یک جاسوس این اندازه براى زوال آن به فریبکارى‏ نمی ‏پرداختافزود: اگر حجاب اسلامى، به‏ ویژه چادر، اهمیت خاصى نداشت، چه در کشورهاى اسلامى و چه در کشورهاى غربى، آن‏را به ‏عنوان یک مدل لباس زنانه، در کنار صدها مدل دیگر مى ‏پذیرفتند. اگر چادر از جایگاه حساس و ارزش بلند برخوردار نبود، هرگز استعمار غرب، رضاخان را بر آن نمى‏ داشت که تمام حکومت خود را براى از بین بردن چادر بسیج کند.

علیزاده تأکید کرد: چادر خیمه‏ ى عفاف پیروان فاطمه(علیها السلام) است که با گذشت ۱۴ قرن، نداى آزادى‏ بخش آن‏ حضرت هم‏چنان در گوش تاریخ طنین‏ انداز است.

وی با اشاره به دیگر فوائد حجاب گفت: حفظ ارزش‏هاى انسانى در جامعه، مانند عفت، حیا و متانت و نیز کاهش مفاسد اجتماعى؛ هدایت، کنترل و بهره‏ مندى صحیح و مطلوب از امیال و غرایز انسانى؛ تأمین و تضمین سلامت و پاکىِ افراد جامعه است.

این کارشناس  فرهنگی با اشاره به پیامدهای  بد حجابى با آسیب‏های اجتماعى‏ عنوان کرد: از پى‏آمدهاى زیان ‏بار رعایت نکردن عفاف و حجاب، طلاق و جدایى زن و شوهر و از هم پاشیدن نظام خانواده است؛ طلاق در نظر اسلام مبغوض‏ترین حلال مى ‏باشد که تنها در صورت اختلافات حل ‏ناشدنى ضرورت مى‏ یابداساسا طلاق در اثر اختلافات عمیق زن و شوهر تحقق مى‏یابد که عمدتا از خودخواهى و هوس ناشى مى‏ شود.

علی زاده با اشاره به معیارهایى شایسته انتخاب همسر  از قبیل ایمان، آراستگى به فضایل اخلاقى و انسانى، اصالت خانوادگى افزود: حقوق و وظایفى را براى زوجین مشخص کرده است، براى طلاق نیز شرایطى معین کرده که شامل بعد از آن، هم‏چون رجوع و بازگشت دوباره شوهر به زندگى مشترک مى‏ شود، همه این‏ها مربوط به خانواده است اما آنچه به اجتماع باز‏مى ‏گردد، سلامت و امنیت جامعه از هرگونه اقدامات منافى عفت و حیا است.

 

وی بیان داشت: عامل بسیار مؤثر و سازنده در شخصیت الهى انسان، عفت عمومى، سلامت و پاکى جامعه از عوامل غفلت ‏آفرین و هوس ‏آلود و ناپاکى‏ ها است که عمده آن‏ها هتک حریم حجاب و پوشش عفیفانه و ضعف غیرت و عفت دختران، احساس مسؤولیت پدران و مادران و شوهران آن‏ها مى‏ باشد که افراد جامعه را به سمت هوس‏ هاى نفسانى سوق داده و باعث تباهى اخلاق آنان مى‏ گردند؛ در نتیجه حق ‏محورى جاى خود را به هوس‏ بازى و خودخواهى مى‏ دهد که عامل اصلى بروز اختلافات و در نهایت طلاق است.

این کارشناس فرهنگی از دیگر پیامدهای بدحجابی به چشم ‏چرانى و مقایسه با همسردانست و گفت:هرگاه زنان با ظاهرى آراسته و بدن‏ نما در جامعه حاضر شوند، مردان عادى با چشم‏ چرانى و مشاهده زیبایى‏ هاى ظاهرى و مقایسه همسران خویش با این زنان که طبیعتا میوه تلخ آن‏ بى ‏رغبتى یا کاهش محبت به همسران خود می‏ باشد زمینه بهانه‏ جویى مردان و عیب‏ جویى وتحقیر و بى‏ احترامى به زنان خویش و درنتیجه بروز اختلافات ایجاد شده و در نهایت به طلاق و جدایى کشیده مى‏ شود.

وی شهوت‏ طلبى و لذت گرایى را پیامد دیگر بدحجابی دانست و عنوان کرد: ‏آزادى غیرمعقول زنان که آزادى در اسارت هوا و هوس است، شعله‏ هاى هوس و شهوت را در مردان برمى ‏فروزد و لذت‏ گرایى را در آنان رشد مى‏ دهد لذا عده ‏اى براى تأمین خواسته ‏هاى شهوانى‏ بى ‏حد و مرز خود با ترفندهاى گوناگون، همسران خویش را طلاق مى ‏دهند تا به خودخواهى و شهوت حیوانی‏ شان پاسخ مثبت بدهند! غریزه جنسى از نظر حرارت جسمى ظرفیت محدودى دارد، به‏ همین‏ دلیل غریزه جنسى با یک همسر ارضا مى ‏گردد، اما از نظر روحى ممکن است به‏ صورت عطش نفسانى درآید و گنجایش نامحدود و ارضا نشدنى پیدا کند. این حالت غالبا به‏ خاطر کنار زدن حریم ارزشى حجاب و معاشرت‏هاى آزاد و سهولت اطفا و ارضاى شهوت از راه نامشروع به ‏وجود مى‏ آید و از آن‏جا که آرزوها و خواسته ‏هاى نفسانى نامحدود در دنیاى محدود محقق نمى ‏شود لذا در اثر احساس محرومیت تعادل روحى و روانى خویش را ازدست داده و گرفتار انواع بیمارى‏ها و اختلال‏ هاى روانى خواهد شد!

علیزاده گفت: حضور تحریک‏ آمیز زنان درصحنه اجتماع، از یک‏سو باعث ایجاد روحیه شهوانى در مردان، در نتیجه رواج دوستى با صنف مخالف و روابط نامشروع مى‏ شود؛ به گونه‏ اى که علاقه آن‏ها به همسران خود کاهش مى ‏یابد و در نتیجه پایه و رکن زندگى شیرین متزلزل مى‏ گردد.

وی غفلت از معیارهاى اصولى در گزینش همسر را از پیامدهای دیگر بد حجابیبرشمرد و افزود: خودنمایى دختران سبب انتخاب و گزینش غلط و نادرست آنان در ازدواج مى ‏گردد، و غفلت از معیارهاى اصولى و سازنده درانتخاب همسر، مانع واقع‏بینى شده و در نتیجه پس از ازدواج و گذشت مدت زمانى متوجه شکست در ازدواج شده و به ‏تدریج میان آنان و شوهران‏شان فاصله مى ‏افتد و سرانجام کارشان به طلاق کشیده مى ‏شود.

این کارشناس فرهنگی گفت: خودآرایى و نمایش جاذبه هاى زنانه موجب مى‏ شود جوانان مجرد، از ظواهر آراسته و آرایش‏ شده آن‏ها فریب خورده و شیفته آن‏ها گردند و پس از ازدواج و چند روز و سال درمی‏ یابندکه همسرشان شایسته محبوبیت نبوده و در این پیوند زناشویى ناموفق بوده و دچار زیان شده اند. دراین صورت عشق تبدیل به نفرت و دشمنى مى‏ شود و درصدد انتقام برمى ‏آیند و ضمن تحقیر، سرزنش و عیب‏جویى و سوءظن به همسران خود، درنهایت آنان را طلاق مى‏ دهند.

وی همچنین به ترویج چندهمسرى‏ و سلب امنیت زنان‏ رااز دیگر پیامدهای بدحجابی عنوان کرد و افزود: امنیت جنسى، جانى و آبرویى زنان در جامعه از مهم‏ترین نیازهاى اجتماعى آنان است. این امنیت با توجه به ویژگى‏ه اى خاص آنان چه از بعد جاذبه‏ هاى جنسى، جسمى و رفتارى که خداوند براى تحقق و تداوم مقام معشوقه بودن در خانواده به آنان ارزانى داشته و چه از جهت ضعف جسمانى در مقایسه با مردان که آن‏ هم ناشى از لطافت، ظرافت و جمال آن‏هاست از اهمیت بسیارى برخوردار است.

علیزاده خاطرنشان کرد: عفاف باطنى و فطرى زن، زینت گوهر روح و دژ محکم امنیتى اوست و عامل حجاب کامل و عدم اختلاط با مردان ضامن کنترل غریزه‏ ها و میل‏ هاى او و حافظ بهداشت و سلامت روانى، اخلاقى و غریزى افراد جامعه و بالاخره باعث تأمین امنیت اجتماعى زن است‏.

 

  1. مشاوره خانواده   دی ۳۰, ۱۳۹۶  

    تشکر و قدردانی از اشتراک گذاری های جذاب و عالیتون
    به امید موفقیت های بیشتر

  2. ثبت نام تیزهوشان ششم ابتدای   بهمن ۲۸, ۱۳۹۶  

    سلام سایت خیلی خوبی دارید تشکر

  3. کاغذ دیواری   فروردین ۲۱, ۱۳۹۷  

    ممنون از وب سایت بسیار خوبتون

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب