پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:14:18 - چهارشنبه 13 شهریور 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عمارت موسی خانی شهربابک؛ شاهکار معماری ایرانی
به گزارش” صبح رابر” برای ورود به عمارت موسی خانی از لنگه های چوبی در عمارات که بگذری باید دالانی را به نسبت طولانی طی کنی تا منظره چشم نواز محوطه عمارت دلت را مسخ خویش کند . بعد از گذر از دالان، چشمت شاهکار معماری ایرانی را با ظرافتی خاص به تماشا می نشیند، […]

به گزارش” صبح رابر” برای ورود به عمارت موسی خانی از لنگه های چوبی در عمارات که بگذری باید دالانی را به نسبت طولانی طی کنی تا منظره چشم نواز محوطه عمارت دلت را مسخ خویش کند .

بعد از گذر از دالان، چشمت شاهکار معماری ایرانی را با ظرافتی خاص به تماشا می نشیند، حیاتی مستطیل شکل که با پنجره و در اتاق های عمارت محصور شده است .

حوضچه ای زیبا و لبریز آب در وسط حیاط عمارت می تواند روزگار گذشته ای را در ذهن هر بیننده به تصویر بکشد؛ روزگاری که زندگی به معنای واقعی در عمارات موسی خانی شهربابک جریان داشته است .

باغچه های مستطیل شکل پر گل اطراف حوض، دنیایی از ناگفته ها را برای آدمی بازگو می کند و ذهن جوینده بیننده را به هزار و یک شب قصه ها رهنمون می شود .

تلالوء شیشه های رنگی پنجره ها، شادی، نشاط و سرزندگی ایرانیان را متذکر می شود و این همه هنر که نزد پیشینیان ما بوده است .

عمارت موسی خانی شهربابک که به دست موسی خان پسر شیخ الله ساخته شده، جامانده از دوران قاجاریه است
این بنا با هفت هزار مترمربع مساحت در دو طبقه به وسعت دو هزار و ۳۰۰ مترمربع احداث شده است

از این مکان تاریخی در گذشته به عنوان ساختمان فرمانداری استفاده می‌شد، اما اکنون ساختمان میراث فرهنگی و موزه مردم‌شناسی است، این بنا از جمله ابنیه مسکونی اعیانی و حاکم‌نشین شهربابک بوده که از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده و به صورت حیاط مرکزی است .

ورود به اندرونی بنا از جبهه جنوبی امکانپذیر است، بدین نحو که در پشت سردرب هشتی واقع شده که با ۹۰ درجه زاویه و گذشتن از دالانی طولانی به حیاط خانه راه می‌یابیم .

در ضلع شمالی حیاط مرکزی، ایوان در محور باریکه‌ها و سه دری‌ها در طرفین آن به صورت قرینه واقع شده‌اند در ضلع جنوبی بنا با توجه به موقعیت زمین صرفا طاق‌نمایی ایجاد شده است و در ضلع شرقی و غربی نیز پنج دری و در طرفین آن راهروها و سه دری به صورت قرینه قرار دارند .

در بخش میانی حیاط مرکزی فضای اندرونی حوض بزرگ مستطیل شکلی وجود دارد که پیرامون آن را باغچه‌ها در برگرفته‌اند در منتهی‌الیه ضلع غربی بنا و در پشت پنج دری ایوان، فضای بیرونی قرار دارد، این بخش از بنا نیز فضای مستطیل شکل مجزایی است که در اضلاع شمالی جنوبی و غربی آن در امتداد دیوار، طاق نماهایی در ارتفاع پایین‌تر ایجاد شده است .

در جلوی این بخش از بنا حوض بزرگ دیگری وجود دارد، ورود به این بخش از بنا نیز در ضلع شمالی حیاط و از میان طاق‌نماها امکانپذیر است، بنای باعظمت عمارت موسی‌خانی از جمله بناهای دوران قاجار است که توسط موسی‌خان پسر شیخ‌الله ساخته شده است .

شاید بتوان یکی از دلایل اهمیت بنای زیبای موسی‌خانی را تزئینات آن دانست که به صورت گچ‌بری و سیم در بخش‌های مختلف نمای ساختمان اجرا شده‌اند .

از مهم‌ترین تزئینات گچ‌بری اجرا شده در این بنا می‌توان به نقوش حیوانی « کبوتر»، نقوش گیاهی «سرو، گل و بوته» و نقوش هندسی «شمشه و قاب‌بندی » اشاره کرد .

این عمارت سال ۱۳۷۲ توسط فرمانداری و برنامه پیشنهادی و نظارت میراث فرهنگی مورد مرمت قرار گرفت، طی این اقدام عملیات پی‌چینی، کف‌سازی، آجرکاری، برق‌کشی و مرمت تزئینات انجام شد و در حال حاضر عملیات محوطه‌سازی در حیاط اصلی آن در دست اقدام است . عمارت موسی‌خانی از بناهای تاریخی زمان قاجاریه در شهر بابک از شهرهای استان کرمان جنوب شرق ایران واقع است و تاریخ احداث آن ۱۲۶۵-۱۲۷۰ هجری قمری است، مساحت بنا ۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع   است که شامل ۲ هزار و ۳۰۰ متر مربع زیر بنا و ۵ هزار و ۲۰۰ متر مربع باغ عمارت می‌شود .

پس از حاج محمدعلی ملقب به «حاج آقا» فرزندش در شهربابک به حکومت رسید، دوران حکومت او همزمان با سلطنت محمد شاه و ناصرالدین شاه قاجار بود و موقوفات بسیاری داشته است .

وی نزدیک ۳۰ سال حکومت کرد و عمارت بزرگی ساخت که به «عمارت موسی‌خان » معروف است و امروزه سازمان میراث فرهنگی از آن محافظت می‌کند .

بنای با عظمت عمارت موسی‌خانی از جمله بناهای دوران قاجار است که توسط موسی‌خان پسر شیخ‌الله ساخته شده است، بنای زیبای موسی‌خانی تزیینات آن به صورت گچ‌بری و سیم در بخش‌های مختلف نمای ساختمان اجرا شده‌اند .

مصالح به کار رفته در بنا خشت خام و گل رس، کاه، آهک، گچ، سنگ، چوب و شیشه است، نوع چوب‌های به کار رفته در درها و پنجره‌ها و ارسی‌ها از چوب گردو و تمام ستون‌ها و حایل‌ها از چوب درخت توت است .

بنا در دو طبقه و در سه ضلع اصلی ساخته شده است و ضلع شمالی یا زمستانی که به صورت دوبلکس ساخته شده، دارای یک بادگیر دوقلو بوده که برای استفاده در بهار کاربرد داشته است، بادگیرها در زمان فرج‌الله‌خان نوه موسی‌خان به برج نگهبانی تبدیل شده‌اند و این قسمت در حال حاضر به عنوان موزه مردم‌شناسی استفاده می‌شود .

ضلع غربی یا تابستانی که کاربرد این ضلع در تابستان بوده است در این ضلع یک بادگیر بزرگ و بلند قرار دارد که تاج آن در سیل سال ۱۳۶۵ خورشیدی تخریب شده است .

ضلع جنوبی یا بهارنشین که تمام اتاق‌ها و ایوان اصلی آن به باغ بزرگ عمارت و حیات داخلی آن مشرف است، طرف جنوبی ضلع بهارنشین که رو به باغ عمارت است از دو ایوان دو طبقه به صورت متقارن و یک ایوان اصلی در وسط تشکیل شده است .

در تقاطع ضلع شمالی و غربی، انبار غله وجود دارد، که به خاطر نوع طراحی خاص آن همیشه دمایی کمتر از بقیه قسمت‌های عمارت دارد در تقاطع ضلع جنوبی و غربی برج اصلی عمارت است که بر رودخانه و قسمت غرب و جنوب بنا اشراف کامل دارد . عمارت موسی‌خانی شهربابک در سال‌های ۷۱ تا ۷۳ مورد بازسازی قرار گرفته است .

 منبع: بابک آنلاین

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب