پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:19:33 - شنبه 16 شهریور 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عزم جدی مسئولان برای ترغیب مردم به مصرف کالای غیر ایرانی!
امروز با توجه به درگیری های شدید مسئولین کشور در امر انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت جدید، بی توجهی به چنین امر مهمی شده است و در سایه غفلت ها، تبلیغات کالای خارجی در حال جولان دادن هستند. به طوری که با گذری سطحی ازاتوبان‌هایی مثل شهید مدرس، شهید همت ، شهید آیت الله […]

امروز با توجه به درگیری های شدید مسئولین کشور در امر انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت جدید، بی توجهی به چنین امر مهمی شده است و در سایه غفلت ها، تبلیغات کالای خارجی در حال جولان دادن هستند. به طوری که با گذری سطحی ازاتوبان‌هایی مثل شهید مدرس، شهید همت ، شهید آیت الله حکیم و رسالت می‌توان بیلبوردهایی را که هیچ نشانی از کالای وطنی ندارند، به وفور دید.

بر مبنای نظر بسیاری از اساتید وکارشناسان اقتصادی در شرایط فعلی، یکی از مهمترین و کلیدی ترین مولفه هایی که سبب بهبود وضعیت اقتصادی کشور می شود توجه و حمایت از تولید ملی است. چرا که با به گردش درآمدن چرخ های تولیدی کشور بسیاری از مسائل و بحران های فعلی اقتصادی کشور از بن بست خارج شده و قابل حل می گردد.

به عنوان مثال در حال حاضر اقتصاد کشور با حجم بالایی از نقدینگی مواجه است. مسلما یکی از ضروری ترین اقدامات  اقتصادی دولت باید سیاست گذاری و برنامه ریزی دقیق برای کنترل این نقدینگی سرگردان باشد تا به سمت فعالیت های اقتصادی مولد چون تولید، هدایت شود. در غیر این صورت نقدینگی روانه بازارهای نامولد چون ارز و سکه و مسکن و… خواهد شد و تنش و بحران اقتصادی را تشدید می کند. از طرفی  گسترش و رونق تولید کشور سبب می شود فرصت های شغلی جدیدی به وجود آید و مسأله اشتغال جوانان که به یکی از اصلی ترین معضلات فعلی نظام اقتصادی کشور بدل شده است، تا حدی مرتفع گردد.

اما یکی از مهترین اقداماتی که در راستای رونق تولید ملی اهمیت دارد  حمایت از تولید کنندگان داخلی در جهت تبلیغات مؤثر برای معرفی محصولات است؛ چرا که اثبات شده است تبلیغات در دنیای امروز خرج و هزینه کردن نیست بلکه سرمایه‏گذاری است، مخصوصا در جهت  تبلیغات  از نوع شهری که تأثیرگذاری بالایی بر سلیقه مصرف کننده دارد.

در سال گذشته به دلیل نام گذاری سال به نام حمایت از تولید ملی و البته رهنمون‌های مکرر رهبری بر مصرف کالاهای تولید داخل و البته فشارهای زیادی که از سوی برخی رسانه‌ها  برای توقف و کاسته شدن تبلیغ کالای خارجی اعمال شد ، شورای فرهنگ عمومی مصوبه را تصویب کرد که بر اساس آن مقرر شد که تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی دارند و تبلیغات کالا و خدمات داخلی که نام خارجی دارد ممنوع شود.

در همین راستا شهرداری تهران وعده داده بود که از اول تیر ماه سال گذشته  بیلبوردها و تبلیغات محیطی اجناس ۱۰۰ درصد خارجی را ممنوع کند. تا با ساماندهی فضای تبلیغاتی، توانایی تولیدکنندگان داخلی را جهت استفاده از این امکانات افزایش دهد.

اما حالا با گذشت بیش از یک سال از این مصوبه جز مصاحبه های دلخوش‌کننده از سوی اعضای شورای شهر، مدیران شهرداری، استانداری، وزارت ارشاد و وزارت صنعت کار دیگری انجام نشده است و در واقع بدون اینکه عزم راسخی برای اجرای این طرح وجود داشته باشد مسئولان هر روز این طرح را از دستی به دست دیگر می‌چرخانند به طوری که پس از مصاحبه ها بار دیگر همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود.

این در حالی  است که  به اذعان برخی مسئولان شهری:

” خیلی از همین مسئولان از شرایط موجود بیشترین بهره را می‌برند! آن زمانی هم که انتقاداتی انجام می‌شد، مسئولان تنشان داغ بود و چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کردند.”

در هر صورت امروز با توجه به درگیری های شدید مسئولین کشور در امر انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت جدید،  بی توجهی به چنین امر مهمی شده است و در سایه غفلت ها، تبلیغات کالای خارجی در حال جولان دادن هستند. به طوری که با گذری سطحی ازاتوبان‌هایی مثل شهید مدرس، شهید همت ، شهید آیت الله حکیم و رسالت می‌توان بیلبوردهایی را که هیچ نشانی از کالای وطنی ندارند، به وفور دید.

نکته مهم آنکه در حالی تبلیغات گسترده کالاهای خارجی باعث افزایش متقاضیان این کالا‌ها شده است که علاوه بر اینکه خرید هر کالای خارجی زمینه نابودی فرصت‌های شغلی را سبب می‌شود، تأسف آور است آن است که برخی از این کالاهایی که اصرار بر  تبلیغ و مصرف آنها توسط خانوارهای ایرانی است، کالاهایی  هستنند که ساخت کشورهایی است که در سال های اخیر شدیدترین تحریم‌های اقتصادی را برای تحت فشار قراردادن مردم ایران و نشان دادن دشمنی بیشتر خود با این مردم علیه ایران اعمال کرده‌اند  و در صدد تنگ تر و گسترده تر کردن این تحریم ها هم هستند. اما همچنان و در کمال تعجب مسئولان دست روی دست گذاشته‌اند و با توجیه‌های متفاوت از تبلیغ وسیع این اجناس در فضای عمومی شهر‌ها چشم‌پوشی می کنند.

گفتنی است در حال حاضر جمله «تبلیغ کالای خارجی ممنوع است»به یک جمله کلیشه ای بدل شده است در حالی که مبرهن است این اقدام مهم، خیلی اثر گذار تر از همایش‌ها و سخنرانی‌ها و نطق‌های پر طمطراق برای حمایت از تولید ملی است که در حمایت هرچه بیشتر از تولید داخل تاثیر بسزایی داشته و در نهایت به سود ایرانی و ایرانی می شود.

اما در هر صورت تا به حال با وجود تأکیدات گوناگون در اجرایی شدن این مسئولیت مهم کم کاری شده است؛ شاید چون مسئولان گمان می کنند سال حمایت از تولید ملی به پایان رسیده است و حالا وقت سر دادن شعار دیگری است!

سمانه منصوری

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب