پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

19:18:06 - دوشنبه 20 فروردین 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
روز بزرگ تحقق شعار «ما مى‏توانیم»
سال‏ها قبل وقتى تقویم را نگاه مى‏ کردیم و براى بیستم فروردین دنبال مناسبتى مى ‏گشتیم، فقط به سالروز قطع رابطه سیاسى ایران و آمریکا، شهادت هنرمند بسیجى (سید مرتضى آوینى) و روز هنر اسلامى برمى خوردیم، اما به همت جوانان غیور ایرانى که با وجود تمامى ترفندهاى استکبار جهانى، به ‏خوبى فعل خواستن را صرف کردند، از سال ۱۳۸۵ رخداد میمون و بسیار غرورآفرین پیوستن ایران اسلامى به باشگاه هست ه‏اى جهان با عنوان روز ملى فناورى هسته ‏اى در تقویم‏ ها به ثبت رسید

به گزارش “صبح رابر”؛ ماجرا از این قرار بود که ۲۰ فروردین سال ۱۳۸۵، خبر دستیابى ایران به فناورى غنى‏ سازى اورانیوم و راه اندازى یک زنجیره کامل غنى‏ سازى در نطنز در رسانه‏ هاى ایران و جهان اعلام شد. در پى این خبر، با تصویب شوراى عالى انقلاب فرهنگى، به پاس قدردانى از تلاش‏هاى افتخارآمیز دانشمندان جوان ایران اسلامى، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته ‏اى در تقویم رسمى ایرانیان، روز ملى فناورى هسته ‏اى نام گرفت.

بى تردید ۲۰ فروردین، یادآور روز ملى فناورى هسته ‏اى و اعلام بومى شدن دانش هسته ‏اى در ایران اسلامى و مجهز شدن سرزمین ایران به انرژى هسته ‏اى و در واقع روز بزرگ تحقق شعار «ما مى‏توانیم» است. اکنون ایران اسلامى، به جمع اعضاى کم شمار باشگاه کشورهاى اتمى پیوسته و تاریخ براى همیشه، این افتخار بزرگ را به همراه خواهد داشت.

 

این فن آورى در برگیرنده بسیارى از علوم مهندسى و پایه است و در حال حاضر منحصراً در اختیار تعداد کمى از کشورهاى جهان است.این موفقیت بزرگ در فن آورى هسته ‏اى بیش از هر چیز مرهون تصمیمات و سیاست‏هاى مدبرانه و دوراندیشانه ‏اى بوده است که توسط مسؤولان عالى ‏رتبه نظام در رفع تعلیق از تأسیسات هسته‏ اى کشورمان صورت‏ گرفته است و نشان داد که پایدارى، مقاومت در مقابل خواسته نامشروع دیگران، خودباورى و اعتماد نیروهاى خلاق کشور مى‏ تواند قله‏ هاى دانش پیشرفته هسته ‏اى در حداقل زمان ممکن فتح شود.

انقلاب اسلامى و هزاران افتخار براى ایران زمین‏

تلاش آمریکا براى جلوگیرى از دستیابى ایران به فناورى هسته ‏اى با توجیه برخوردارى از منابع نفتى و گازى در حالى ادامه دارد که چهار دهه پیش ایران اولویت یک در خاورمیانه براى استفاده از این فناورى معرفى شده بود و آلمان نیز نیروگاه بوشهر را تقریباً به نیمه رساند.

در خصوص مخالفت‏هاى آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل و برخى کشورهاى غربى با فعالیت ‏هاى هسته‏ اى کارشناسان بر این عقیده ‏اند که آمریکا در این زمینه برخورد دوگانه و تبعیض ‏آمیز دارد، و کشورهاى غربى داراى انرژى هسته‏ اى، دانش مربوط به غنى‏ سازى اورانیوم را در انحصار خود قرار داده و از دسترسى کشورهاى جهان سوم به این فن آورى جلوگیرى مى‏ کنند و در عین حال همچنان به سکوت حمایت‏ آمیز خود از توسعه زرادخانه اتمى اسراییل ادامه م ى‏دهند.

اکنون با دستیابى ایران به دانش هسته‏ اى صلح ‏آمیز به هدف تأمین انرژى همه جهان به این باور رسیده ‏اند که امروزه با تمامى موانعى که در راه رسیدن ایران وجود دارد دستیابى به انرژى هسته‏ اى کارى بزرگ تر از ملى شدن نفت است.

دولت و مردم ایران تمامى تلاش را دارند تا ذره‏اى از حق خود براى دستیابى به انرژى هسته ‏اى کوتاه نیایند چراکه به گفته رهبرشان انرژى هسته‏ اى را یک نیاز و ضرورت و جزیى از پیشرفت علمى ایران مى ‏دانند.باید گفت که براى خود دشمنان نیز مسلم است که ایران به ‏عنوان یکى از امضاءکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‏هاى هسته‏ اى یا معاهده «ان پى تى» و طبق مفاد همین پیمان، به‏ عنوان یک کشور عضو، از حق غنى‏ سازى اورانیوم و تولید چرخه سوخت هسته ‏اى براى مقاصد صلح ‏آمیز برخوردار است.

دانشمندان جوان ایران زمین ثابت کردند که ایرانى مى‏ تواند و با هوش و ذکاوت بالاى خود بار دیگر گامى بلند در عرصه ‏هاى علمى و فناورى برداشته و دانش هسته‏ اى را براى ایران و ایرانى بومى کند و کشور سربلند مان اکنون آمادگى انتقال این دانش صلح‏آمیز را به کشورهاى آزاده سراسر جهان دارد.

 کاربردهاى صلح ‏آمیز انرژى هسته‏ اى‏

۱.  کاربرد انرژى هسته‏ اى در تولید برق: استفاده از علوم و فنون هسته ‏اى در تولید برق از طریق نیروگاه اتمى از اهمیت بالایى برخوردار است،جمهورى اسلامى ایران نیز با توجه به پایان پذیر بودن منابع فسیلى و روند روبه رشد توسعه اجتماعى و اقتصاد کشور،استفاده از انرژى هسته ‏اى براى تولید برق را امرى ضرورى و لازم مى‏ دانند و ساخت چند نیروگاه اتمى را از جمله سیاست‏هاى اصلى خود قرار داده است.

۲.  کاربرد انرژى اتمى در پزشکى و امور بهداشتى : دانش هسته ‏اى با دانش پزشکى پیوستگى ناگسستنى دارد به گونه اى که علم پزشکى بدون دانش هسته ‏اى تعریف نشده است.در کشورهاى پیشرفته صنعتى از این فناورى در علوم پزشکى استفاده مى‏شود. در حال حاضر علاوه بر استفاده از انرژى اتمى در اشعه ایکس و کاربرد آن در دستگاه هاى رادیوگرافى و عکسبردارى در کشورمان درمان بیماریهاى سرطان با رادیو داروها انجام مى‏شود.

۳.  کاربرد انرژى هسته ‏اى در بخش دامپزشکى و دامپرورى : تکنیک‏هاى هسته‏اى در حوزه دامپزشکى موارد مصرفى چون تشخیص و درمان بیمارى دامى، تولید مثل دام، تغذیه دام، اصلاح نژاد، بهداشت و ایمن‏سازى محصولات دامى و خوراک دام را دارد.

۴.  کاربرد انرژى هسته‏ اى در دسترسى به منابع آب : تکنیک‏هاى هسته‏ اى براى شناسایى حوزه‏هاى آب زیرزمینى، هدایت آب‏ هاى سطحى و زیر زمینى، کشف و کنترل نشت و ایمنى سدها مورد استفاده قرار مى‏ گیرد. براى شیرین کردن آبهاى شور نیز این انرژى کاربرد دارد.

۵.  کاربرد انرژى هسته‏اى در بخش صنایع غذایى و کشاورزى : از انرژى هسته ‏اى در حوزه کشاورزى و صنایع غذایى استفاده‏ هاى بسیار فراوانى صورت مى‏ گیرد، موارد عمده استفاده در این بخش عبارتست از : جلوگیرى از جوانه زدن محصولات غذایى،کنترل و از بین بردن حشرات،به تأخیر انداختن زمان رسیدن محصولات، افزایش زمان نگهدارى محصولات کشاورزى و…

۶.  کاربرد انرژى هسته‏اى در بخش صنعت : براى تولید چشمه‏ هاى پرتو زایى جهت مصارف صنعتى، تولید چشمه‏ هاى ایریدیم براى کاربردهاى صنعتى و بررسى جوشکارى در لوله‏هاى نفت و گاز از انرژى هسته ‏اى استفاده مى‏گردد ، هم‏چنین براى ساخت انواع سیستم سطح سنجى، ضخامت سنجى، دانسیته سنجى و اندازه ‏گیرى خاکستر زغال سنگ و بررسى کوره ‏هاى مذاب شیشه ‏سازى و نشت یابى در لوله هاى انتقال استفاده مى شود.

۷.  کاربرد تکنیک هسته ‏اى در شناسایى مین‏هاى ضد نفر : تکنیک‏هاى هسته ‏اى براى کشف مین‏هاى ضد نفر نیز کاربرد دارد. هرروز بر دامنه استفاده از انرژى هسته ‏اى افزوده مى‏گردد. فناورى هسته‏اى در بخشهاى مختلف به گونه‏اى است که اگر کشورى فناورى هسته ‏اى را بومى و نهادینه نماید در بسیارى از حوزه ‏هاى علمى و صنعتى ارتقاء جایگاه پیدا مى‏کند و مسیر توسعه را با سرعت طى مى ‏نماید.

گرامیداشت شهیدآوینی

۲۰ فروردین ‏ماه مصادف است با شهادت هنرمند متعهد و بسیجى، شهید سید مرتضى آوینى در سال ۱۳۷۲، که این روز با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنرى سازمان تبلیغات اسلامى به مقام معظم رهبرى، به ‏عنوان «روز هنر انقلاب اسلامى» نام‏گذارى شد. یاد آن شهید بزرگوار و تمامى شهداى جنگ تحمیلى گرامى و روحشان با سرور و سالار شهیدان کربلا محشور باد.

هنر و رسانه ابزار بسیار مهم و تأثیرگذارى است که هنرمند انقلابى همچون شهید آوینى که سالهاى عمر خود را در طول دفاع مقدس به ساخت برنامه ‏هایى در مورد جنگ تحمیلى و انتقال رشادت‏هاى رزمندگان اسلام گذراند،تواند در راستاى انتقال ارزش‏ها و مبانى فکرى انقلاب اسلامى و دفاع از آن بهره ببرد و آن‏را به کار گیرد.

به‏ همین دلیل هنرمند انقلابى، مبانى انقلاب اسلامى همچون استکبارستیزى و حق‏ جویى را خوب مى‏شناسد و خود را به آن‏ها متعهد مى‏ داند و این هدف را در تمام آثار خود منتقل مى‏نماید. هنرمند انقلابى هنرمندى موحد است و ارزش‏هاى اسلامى که انقلاب اسلامى برمبناى آن‏ها شکل گرفته است را مى ‏شناسد و در مقابل تفکر غیر الهى و ضد دینى غرب فعالیت نموده و «هنر دینى» را به نمایش مى‏ گذارد.

هنرمند انقلابى هنرمندى با بصیرت و حق‏جوست که حقیقت جامعه جهانى امروز را مى ‏شناسد و آن‏را آشکار مى‏کند و اسیر تاریکى‏ هاى جهل و نادانى زمانه نمى‏شود. هم‏چنین هنرمند انقلابى هم آگاه به زمانه خود و هم آگاه به ابزار هنرى بروز و کارآمد است تا بتواند از یکسو جامعه خود و شرایط حاضر را درک نموده و براى آن اقدام کند و هم بتواند پیام خود را به بهترین شکل و با بهترین ابزار هنرى و بسیار تأثیرگذار منتقل کند. این ویژگى‏ ها که همگى در اندیشه و شخصیت شهید آوینى تبلور یافته بود، رسالت و شخصیت هنرمند انقلابى را شکل مى‏دهد و لازم است هنرمندان جامعه ما نیز به این ویژگى ‏ها و اهداف خود را متعهد بدانند و با هنر خود در مقابل تهاجم فرهنگى دشمن بایستند.

گرامیداشت شهداى دانشمند هسته اى‏

شهداى دانشمند هسته ‏اى ایران، سند مظلومیت ایران اسلامى هستند. دانشمندانى که با ویژگى ‏هاى مشترک، اهداف هماهنگ و تلاش‏هاى مستمر در مسیر زنده نگه داشتن چرخه هسته ‏اى کشور گام برداشتند.

اولین ویژگى مشترک این شهیدان عشق به وطن بود. آنان به رغم تهدیدهایى که مى ‏شدند، تا زمانى که جانشان را فدا کردند و بزرگ‏ترین دارایى شان را در این راه تقدیم کردند، به وظیفه خود به بهترین شکل عمل کردند.

دومین ویژگى بارز این شهیدان، تعهد و مسؤولیت پذیرى آنان بود. همه این افراد تا پاى جان، پاى مسؤولیتى که به آن‏ها محول شد، از هیچ کوششى دریغ نکردند و تا لحظه آخر ماندند و کار کردند و به پیشرفت علم و تکنولوژى این کشور کمک کردند.

سومین ویژگى مشترک این شهیدان، خصیصه بارز تسلط بر علمشان بود، تمام آن‏ها از دانشگاه ‏هاى کشورهاى پیشرفته دنیا پیشنهاد داشتند، اما به‏ خاطر عشق و علاقه به وطن این پیشنهادها را رد کردند و ترجیح دادند که از تخصص خود براى کشورشان استفاده کنند.

ویژگى چهارم این شهیدان که ویژگى بارز و علت شهادت آن‏ها بود، پیوندى بود که بین علم، تحقیق و عمل بر قرار کردند، همه این افراد داراى مقالات برجسته علمى – پژوهشى در داخل و خارج کشور بودند، از لحاظ بحث‏هاى علمى بسیار فعال و افراد قوى بودند اما با این حال این‏ها در حد تئورى باقى نماندند و این تئورى را به عرصه عمل درآوردند.

شهداى هسته‏ اى ایران نماد پیشرفت، علم و آمیختگى علم، ایمان، شجاعت، خون و شهادت هستند که جوانان با بصیرت ایران باید راه آن‏ها را ادامه داده و با پیشرفت روزافزون در عرصه علم و فناورى انتقام خون آن‏ها را از دشمنان و معاندان نظام اسلامى پس گیرند.

شهادت پاداش این غیور مردانى بود که با جهاد علمى خود، چراغ علم و روشنایى را در سنگر دانشگاه پرفروغ نگه داشتند و در نهایت با اهداى خون خود، درخت انرژى هسته‏اى ایران را آبیارى کردند. شهادت بر این مردان آسمانى مبارک باد.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب