پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

22:42:13 - یکشنبه 26 فروردین 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پولشویی، نوسانات ارزی و خروج ارز؛ دستاوردهای پول دیجیتال برای کشور/ پشت پرده تلاش تلگرام برای راه‌اندازی پول مجازی چیست؟
باید توجه داشت که چرا تلگرام قصد دارد واحد پول دیجیتال خود را راه‌اندازی کند در حالی که شبکه های اجتماعی بزرگتر مانند فیس بوک و توییتر و غیره دست به این اقدام نزده اند.

به گزارش “صبح رابر“؛ به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پول مجازی یکی از انواع ارز هایی است که در چند سال گذشته مورد خرید و فروش قرار گرفته است؛ بیت کوین یکی از معروفترین این پول ها بود. از آنجا که مبادلات بیت کوین از طریق بلاک چین رمزنگاری شده و در سرورهای مختلف در سراسر دنیا رکوردگیری می شوند از امنیت نسبی برخوردارند.

پول های مجازی مضرات زیادی را داشته و می توانند در کمتر زمانی ارزش پول های واقعی را کاهش داده و یا اینکه برای کشورهای مختلف بحران های مالی به وجود آورد.

هم اکنون ارزهای مجازی در ایران رواج زیادی ندارد و سهم این بازار در اقتصاد ایران بسیار کم است اما بعد از نوسانات زیاد در بازارهای دیگر ارزی مانند دلار و یورو، ارز های مجازی بین مردم ایران رواج پیدا کرد؛ در ماه های نیمه دوم سال ۹۶ هر ماه بالغ بر ۶۵۰ میلیون تومان بیت کوین توسط مردم ایران خریداری می شد و این نشانه خوبی برای اقتصاد کشور به شمار نمی رفت.

گرام؛ ظاهری سود آور اما بدون پشتوانه

پول های مجازی اگرچه در ظاهر سود آوری خوبی دارند اما در باطن مشکلات زیادی را به همراه می آورند؛ قطعاً آسیب هایی که ورود گرام به اقتصاد می زند بسیار بیشتر از آسیب های بیت کوین است چرا که بیت کوین چندین سال تجربه را پشت سر نهاده اما گرام تنها به واسطه حجم کاربران تلگرام روی کار آمده است.

از آنجا که پول های مجازی نظیر گرام یک بانک مرکزی ندارد و به هیچ دولتی وابسته نیست امکان پولشویی از طریق آن نیز زیاد است، اما در حقیقت بسیاری از سپرده‌گذاران که اعتماد خود را به نظام بانکی سنتی از دست داده‌اند بیش از پیش به پول مجازی گرایش پیدا کرده‌اند.

کشورهای مختلف براساس منافع ملی شان با پول مجازی برخورد می‌کنند و الگوی مشخصی بر آن حاکم نیست. برخی کشورها این موضوع را ممنوع کردند و برخی نیز پول مجازی را در حد کالا و سرمایه می‌بینند. اما پول گرام از آنجایی که ارز زیادی را از کشورها خارج می کند با مخالفت بسیاری از کشورها و دولت ها مواجه شده است.

پول های مجازی اعم از بیت کوین و گرام که به تازگی مطرح شده‌اند برای پرداخت غیر قابل ردیابی و از طرف دیگر قابل دستکاری و تغییر نیستند؛ هرچند به نظر می رسد، در سالهای پیش رو تلگرام مبادلات مبتنی بر بستر سرویس های خود در کنار ابزارهایی مانند پیام‌رسان را با استفاده از مبادلات بیت کوین ارائه کند.

اجرای FATF و ممانعت از رواج پول‌های مجازی

البته لازم به ذکر است که مبادلات و بازار مالی بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده با تهدیداتی نیز مواجه است. سازمان بین المللی مبارزه با پولشویی (FATF) طی نشست اخیر خود در ماه می ۲۰۱۷ درباره ارزهای رمزنگاری شده و تکنولوژی های جدید مالی نگرانی های را مطرح می کند و تدوین قوانین و مقررات تبادلات در این حوزه را در دستور کار آینده خود قرار داده است.

در حقیقت هدف این روش، استقلال تراکنش های بانکی از سیستم حسابداری بانک ها و بانک مرکزی کشورها است و فرصت و تهدیدی بالقوه است که پیام رسان تلگرام به دنبال راه اندازی پلتفرم ویژه ارزهای رمزنگاری شده خود است. این پلتفرم با نام تون یا همان Telegram Open Network معرفی و بر اساس نسخه بسیار پیشرفته تکنولوژی زنجیره بلوکی ارائه شده است.

روزن برگ، یکی از کارمندان سابق تلگرام که برای اولین بار این خبر را منتشر ساخت اعلام کرد که “تون” می تواند به کسانی که تحت سلطه حکومت خود قرار دارند کمک کند و به نوعی حاکمیت مالی دولت را بر تراکنش های مالی شهروندان محدود سازد.

همچنین اعلام شده است قرار است ارز مجازی بر بستر تون، با نام «گرام» معرفی شود و کیف پول مجازی مخصوص آن نیز در اختیار کاربران قرار گیرد. مزیتی که پلتفرم ارز مجازی تلگرام دارد این است که برخلاف نمونه های مشابه نیازی به گذراندن دوره چندساله برای فراگیری اش ندارد، چرا که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر از این پیام رسان استفاده می کنند.

حال نکته اینجاست که در صورتی که نقدینگی جامعه به سمت پول های مجازی نظیر گرام برود و سازمان مبارزه با پولشویی اجازه جا به جایی این ارزها را ندهد سرمایه کلانی از مردم از دست آنها خارج شده و ضرر کلانی متوجه آنها می شود.

اکنون این سوال مطرح می شود که چرا تلگرام قصد دارد واحد پول دیجیتال خود را راه‌اندازی کند در حالی که شبکه های اجتماعی بزرگتر مانند فیس بوک و توییتر و غیره دست به این اقدام نزده اند؟

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب