پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:02:09 - سه شنبه 28 فروردین 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نقش ‏آفرینى‏ هاى ارتش در صیانت از نظام اسلامى‏/علت نام‏گذارى روز ارتش از سوى حضرت امام خمینى(ره)
فرمان تاریخى امام راحل سبب شد ارتش از آن زمان تاکنون حضور فعال و قدرتمندى را در راستاى حفظ نظام اسلامى داشته باشد که از آن جمله حضور در بسیارى از عملیات‏هاى پیروز جنگ تحمیلى با تقدیم نمودن هزاران شهید و جانباز است.

به گزارش “صبح رابر”؛ بیست‏ ونه فروردین، مصادف با روز ارتش جمهورى اسلامى ایران و بزرگداشت حماسه ‏آفرینى‏ هاى دلاور مردان این نیروى مقدس و مقتدر نظامى جمهورى اسلامی ایران از ابتداى پیروزى انقلاب اسلامى تا به امروز است؛ این مناسبت را به فرماندهى معظم کل قوا و تمامى نیروهاى ارتش جمهورى اسلامى تبریک و تهنیت عرض مى‏نماییم.

نامیدن این روز به اندیشه و تدبیر حضرت امام(ره) یکى از اقدامات مهم و تأثیرگذار تاریخى انقلاب اسلامى در راستاى حفظ و انسجام نیروهاى نظامى نظام اسلامى محسوب مى ‏شود؛ چراکه با پیوستن نیروهاى ارتشى در ماه ‏هاى آغازین پیروزى انقلاب اسلامى به حرکت انقلابى مردم ایران و نیز حمایت از نظام اسلامى با سرکوبى حرکت‏هاى ضدانقلابى ازجمله ناآرامى ‏ها در منطقه ترکمن‏ صحرا و در نزدیک مرزهاى شوروى (سابق) توسط گروهک‏هاى چپ و نیز ناآرامى‏ هایى در کردستان و آذربایجان غربى، توطئه‏ ها و جنگ روانى شدیدى با هدف تخریب و انحلال علیه ارتش در داخل و خارج کشور به راه افتاده بود و به‏ دنبال آن بود تا ارتش را یک نیروى ضد مردمى و عامل امپریالیسم معرفى کند.

این فشارها و اقدامات توطئه گرانه که با هدف نابودى نظام اسلامى از طریق تضعیف نیروى نظامى و اختلاف میان قواى مردم و نیروهاى نظامى در دستور کار دشمنان قرار داده شده بود، با فرمان تاریخى حضرت امام مبنى بر نامیدن روز ارتش و حمایت همه ‏جانبه از آن در ۲۹ فروردین ۵۸، نقشه بر آب شد.

ارتش جمهورى اسلامى ایران، در کنار سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و نیروى انتظامى یکى از قواى مهم و قدرتمند نظامى کشور است. این نیرو طبق اصل ۱۴۳ قانون اساسى، وظیفه «پاسدارى از استقلال و تمامیت ارضى و نظام جمهورى اسلامى کشور را بر عهده دارد.» و نیز طبق اصل ۱۴۴، «ارتش جمهورى اسلامى ایران، باید ارتشى باشد که ارتشى مکتبى و مردمى است و باید افرادى شایسته را به خدمت بپذیرد که به اهداف انقلاب اسلامى مؤمن و در راه تحقق آن فداکار باشند.»

این نیروى مقتدر نقش و جایگاه والا و بااهمیتى را در اقتدار و پیروزى نظام اسلامى از همان ماه‏ هاى آغازین پیروزى انقلاب بر عهده داشته است. چنان‏که هم‏زمان با به ثمر رسیدن انقلاب اسلامى، ارتش رژیم شاهنشاهى که پیکره‏ ى اصلى آن ‏را جوانان برومند خانواده ‏هاى مسلمان و ایرانى تشکیل مى ‏داد، به دعوت الهى و انقلابى خمینى کبیر(ره) لبیک گفت و همراه با امت اسلامى ایران در براندازى نهایى رژیم ستم‏شاهى به مبارزه بى امان با دشمنان داخلى و خارجى انقلاب برخاست.

با پیوستن ارتش به جمع مردم انقلابى، شور و نشاط و روحیه امید بیشترى در دل مردم جارى شد. پیوستن ارتش به نیروهاى انقلابى و همراه شدن آنان با حرکت عظیم مردم ایران، بدون حمایت‏هاى حضرت امام(ره) ممکن نبود. آن امام حکیم و بزرگوار، با بصیرت والایى که داشتند از ارتش حمایت کرده و در آن زمان فرمودند: «شما خیال مى‏کنید ارتش دل‏خوشى دارد از این‏ها؟ کسى‏ که زمام همه ارتش را بدهد دست چهار نفر آمریکایى، مستشار آمریکایى، که همه جهات در دست آن‏ها باشد، این‏ها همه در تحت‏ فشار باشند، این‏ها دل‏خوشى دارند؟…… اگر کسى غیرتمند باشد دل‏خوشى نمى‏تواند داشته باشد، نباید این‏ها همه ساکت باشند، این‏ها هم روابط باید داشته باشند، بین احزاب و لشکرى‏ ها، بین لشکرى‏ ها و روحانیون. همه باید باهم روابط داشته باشند و نقشه بکشند براى زوال این آدم.» حضرت امام خطاب به ارتش فرمودند: «اى سربازان غیور که براى وطن و کشور خود فداکارى مى‏ کنید، بپاخیزید، پیوند خود را با ملت عزیز استوارتر کنید و کشور خود را از زبونى و ذلت نجات دهید و دست غارتگران را کوتاه کنید و شرف و عزت را براى خود به یادگار بگذارید و سعادت دو دنیا را بیمه کنید»

این سخنان گهربار که از اعماق وجود رهبرى هوشمند و با بصیرت برمى خاست سبب شد تا ارتش همراه و همیار مردم در حرکت عظیم انقلاب شده و به خیل عظیم مردم بپیوندد و روحیه مضاعفى را به آن ببخشد تا حدى که حضرت امام(ره) از این جریان با عبارت حکیمانه «لحظه شادى بندگان خدا و یأس ستمگران» و نقطه عطف درخشان و افتخارآمیز قلمداد فرمودند. ازجمله اقدامات انقلابى ارتشیان در آن زمان عبارت بود از: فرار روزافزون نظامیان از پادگان‏ها، استنکاف و خوددارى از مقابله با مردم، خلق حماسه جاوید لویزان، هم‏صدایى با مردم در راه پیمایى ‏ها، رژه رفتن پرسنل نیروى هوایى روز ۱۹ بهمن در محضر امام «قدس سره» سرپیچى از دستورات فرماندهان طاغوت، شرکت در خنثى کردن کودتاى ۲۱ بهمن ۱۳۵۷.

این نقش‏آفرینى‏ ها و اقدامات انقلابى سبب شد که ارتش از همان روزهاى اول انقلاب به ‏عنوان نخستین بازوى توانمند نظامى انقلاب در جهت تحقق اهداف جمهورى اسلامى ایران تلاش‏هاى خستگى ناپذیر و مستمرى را با فداکارى و ایثار و در ابعاد مختلف آغاز نموده و تا زمان حال دنبال نماید.

علت نام‏گذارى روز ارتش از سوى حضرت امام خمینى(ره)

از ۱۹ بهمن ۵۷ و دیدار هم افران نیروى هوایى ارتش با امام خمینى(ره) ارتشى‏ ها با سرعت بیشترى به انقلاب اسلامى پیوستند و پس از پیروزى انقلاب اسلامى، از همان اولین روز، کار خود را براى دفاع از انقلاب اسلامى ایران شروع کردند. اولین درگیرى و ناآرامى در منطقه ترکمن‏ صحرا و در نزدیک مرزهاى شوروى (سابق) توسط گروهک‏هاى چپ و مزدوران استکبار با هدف خودمختارى منطقه آغاز شد که با اعزام یگانى از کارکنان داوطلب نیروى زمینى ارتش سرکوب شد. ارتش به سراغ کنترل ناآرامى ‏هاى سایر مناطق مثل کردستان و آذربایجان غربى رفت. همزمان جنگ روانى علیه ارتش در داخل و خارج کشور به راه افتاده بود و به ‏دنبال آن بود تا ارتش را یک نیروى ضد مردمى و عامل امپریالیسم معرفى کند که همچنان سرکوب مردم را ادامه مى ‏داد و بایستى منحل مى‏ شد و جاى خود را با یک ارتش خلقى یا بى ‏طبقه توحیدى عوض مى‏ کرد. همین جوسازى‏ ها سبب شد تا شهید سپهبد ولى الله قرنى اولین رییس ستاد مشترک ارتش، در نامه ‏اى استعفاى خود در روزهاى اول فروردین ۱۳۵۸ را به امام خمینى(ره) تقدیم کند.

کمتر از یک ماه بعد، سپهبد قرنى توسط گروهک فرقان ترور شد و به شهادت رسید تا علاوه بر آثار جنگ روانى سنگینى که به‏ طور مستقیم و غیرمستقیم توسط دشمنان خارجى، طیف ضدانقلاب، منافقین، حزب توده و عناصر ناآگاه در ارتش جریان داشت،بى‏ انضباطى، سستى و عدم تمکین از فرماندهان نیز به مشکلات ارتش اضافه شود.

در این شرایط نیز دشمنان کمین کرده انقلاب و به تبعیت از آنان دوستان ناآگاه، نغمه شوم و خطرناک انحلال ارتش را سر داده بودند و ارتش در حساس‏ترین شرایط حیات خود قرارگرفته بود.

این مسائل و نیز مشکلات فراوان ارتش سبب شد تا فرماندهان وقت ارتش جمهورى اسلامى ایران با درخواست وقت ملاقات از امام خمینى(ره) براى بیرون رفتن از این وضعیت چاره ‏اندیشى کنند و از امام(ره) بخواهند ایشان فرماندهى خود بر کل نیروهاى مسلح را مجدداً اعلام نمایند تا با استفاده از این حکم حکومتى قوام و انضباط بر ارتش برگردد.

حضرت امام(ره) که از زمان شروع حرکت‏هاى مردمى انقلابى اسلامى حمایت‏هاى بسیارى از نیروهاى ارتشى نموده بودند، در این زمان پا در میدان نهاد و نقشه شوم دشمنان انقلاب را نقش بر آب نمود و طى پیامى، با قاطعیت هرچه تمام‏تر، ضرورت حفظ ارتش را اعلام و در جهت انسجام، یکپارچگى و وحدت ارتش، فرمان تاریخى و مهمى را در تاریخ ۲۹ فروردین سال ۵۸ خطاب به ملت، صادر فرموده و این روز را روز ارتش جمهورى اسلامى نام‏گذارى نمودند.

حضرت امام(ره) در این فرمان خود، ضمن نام‏گذارى این روز، ملت ایران را موظف به حمایت از ارتش و احترام برادرانه نموده و مخالفت با ارتش اسلامى که حافظ استقلال و نگهبان مرزهاى آن است را جایز ندانستند. هم‏چنین ارتش را موظف به حفظ نظم و سلسله‏مراتب و ضوابط در داخل کشور نموده و سربازان و درجه‏داران و افسران را موظف به رعایت سلسله ‏مراتب نمودند، چنان‏چه رؤساى فوق موظف‏اند با ارتش به ‏طور محبت و برادرى رفتار نمایند و از دیکتاتورى که در رژیم طاغوت بود اجتناب نمایند. ارتش اسلامى باید با حفظ سلسله‏ مراتب و نظام صحیح اسلامى و اطاعت کامل زیردست از مافوق و رعایت کامل مافوق از زیردست، اداره شود. تخلف از این امر ضدانقلاب است و مورد مؤاخذه خواهد بود. هم‏چنین حضرت امام(ره) افراد خارج از ارتش را از دخالت در امور ارتش ممنوع کردند. (صحیفه امام، ج‏۷، ص: ۲۰ و ۲۱)

 

   نقش‏ آفرینى‏ هاى ارتش در عرصه نظامى کشور

این پیام تاریخى حضرت امام موجب شد تا ارتش باقدرت هرچه تمام‏تر و نیز با حمایت‏هاى مردمى بیشتر از آن زمان تاکنون به فعالیت مهم و تأثیرگذار خود در راستاى حمایت از نظام اسلامى فعالیت نماید.

با شروع جنگ تحمیلى ارتش جمهورى اسلامى که از ظرفیت عظیم نیروى نظامى و سازمان‏دهى قوى تسلیحاتى برخوردار بود، با حضور در جبهه‏ هاى نبرد نقش تأثیرگذار و مهم خود را ایفا کرد و طى هشت سال نبرد مقدس دوشادوش برداران پاسدار خود و خیل عظیم جان‏ برکفان بسیج موفق به دفع تجاوز و سرکوب متجاوز شدند، و در این ‏راه پرفرازونشیب، شهداى گران‏قدرى را به اسلام تقدیم کردند. نیروهاى ارتش در عملیات‏هاى مهمى و پیروزى شرکت داشتند که ازجمله مهم‏ترین آن عبارت است از:

          عملیات خوارزم (میمک) که منجر به بازپس‏گیرى ارتفاعات میمک و کنترل محورهاى نظامى مهمى گردید.

          عملیات ثامن‏ الائمه که منجر به بازپس‏گیرى کلیه ‏ى مناطق اشغالى آبادان: (کوى ذوالفقارى، فیاضیه، ایستگاه هفت، دارخوین و میدان تیرآبادان)

          عملیات طریق‏ القدس (آزادسازى بستان)

          عملیات فتح المبین (آزادسازى مناطقى به وسعت ۲۰۰۰ کیلومترمربع، در منطقه ‏ى عمومى دزفول)

          عملیات بیت ‏المقدس که با انجام آن در سه مرحله شهرهاى خرمشهر، هویزه و پادگان حمید از لوث وجود دشمنان پاک‏سازى شد و بیش از ۵۰۰۰ کیلومترمربع از خاک میهن اسلامى از تسلط اجانب آزاد شد.

حضور قواى سه‏ گانه ارتش در این عملیات‏ها، خسارات و تلفات عمده‏اى بر متجاوزان وارد آورد و در تغییر مسیر اولیه‏ى نبرد به سود جمهورى اسلامى ایران نقش بسزایى داشت و نشان دادند که نیروهاى کارآمد، پرافتخار و پرقدرت هستند و آمادگى انجام هر مأموریتى را دارند. شاهد ثابت این امر واقعیتى است که حضرت آیت‏الله خامنه‏اى، فرماندهى کل قوا، در دیدار فرماندهان و کارکنان ارتش بر آن تأکید فرمودند: «اگر ارتشى در دنیا باشد که جنگ را در میدان‏هاى واقعى نبرد تجربه نکند این ارتش یک ارتش واقعى نیست. لااقل یک ارتش سرافراز نیست اما آن ارتشى که جنگ را با پوست و استخوان خود آن‏هم نه یک روز و دو روز، بلکه بیش از هشت سال لمس مى‏کند این یک ارتش واقعى و آبرومند و سرافراز است.»

ارتش جمهورى اسلامى ایران در این هشت سال جنگ تحمیلى و سال‏هاى پس‏ ازآن، در راستاى حفظ و امنیت کشور سربازان و فرماندهان شهید بسیارى را تقدیم انقلاب نمود. یادشان گرامى و روحشان با سرور و سالار شهیدان کربلا محشور باد.

یاداشت از : اکبری

 انتهای پیام 

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب