پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:28:32 - دوشنبه 10 اردیبهشت 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اسناد تاریخی خلیج فارس؛ بیانگر خلیج همیشه فارس است
یک کارشناس کرمان شناسی گفت:تمام اسناد تاریخی گواه است که نام این منطقه، خلیج فارس بوده و هست و در هیچ دوره تاریخی خلیج عربی نبوده است.

به گزارش “صبح رابر“؛ به نقل از راه آرمان ؛  دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس است که در ۲۲ تیرماه ۱۳۸۴ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی نام گذاری شد و باید توسط تمام ایرانیان پاس داشته شده و به نسل های بعدی هم یادآوری شود که خلیج فارس تا ابد خلیج فارس خواهد ماند.

 

چرا دهم اردیبهشت؟ اگر نگاهی گذرا به تاریخ داشته باشیم، می بینیم که پرتقالی ها بر منطقه خلیج فارس تسلط داشتند و ظالمانه منافع منطقه را به تاراج می بردند تا اینکه در چنین روزی، برابر با ۱۶ آوریل ۱۶۲۲ مبارزه ایرانیان سلحشور به نتیجه رسیده و اشغالگران پرتقالی را از منطقه خلیج فارس اخراج کردند و به جهت پاسداشت این مجاهدت، چنین روزی را، روز ملی خلیج فارس نامیدند.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با توطئه های مختلف و اختلاف افکنی استکبار، حاکمان و دست نشانده های عرب ،موذیانه، این منطقه را خلیج عربی می نامند.

 

گرچه تمام اسناد تاریخی گواه است که نام این منطقه، خلیج فارس بوده و هست ،اما خباثت انگلیسی های مکار در جعل نام خلیج فارس به خلیج عربی کاملا مشهود است، چنانچه اولین بار، نام خلیج عربی توسط کارگزار انگلیسی بکار برده شد.

 

اما آنچه که باید مدنظر باشد این است که در دفاع از نام خلیج همیشه فارس، با حساسیت خاص عمل کنیم و اجازه عملی شدن توطئه و نقشه های مستکبرین را ندهیم.

 

به مناسبت روز ملی خلیج فارس، سید محمد علی گلاب زاده در گفتگو با خبرنگار ما گفت : آنچه که مسلم است، ایران کشوری با یک پیشینه کهن و ارزشمند می باشد.

این کارشناس کرمان شناسی در ادامه افزود: با بررسی پیشینه تاریخی کرمان نیز می توان به قدمت تمدن ایران پی برد. تاریخ تجارت و اقتصاد کرمان به هزاره سوم پیش از میلاد بر می گردد، یعنی تنها کرمان به عنوان بخشی از خاک ایران، یازده هزار سال پیش دارای اقتصاد و تجارت بوده است و با سرزمین هایی مانند سومر، بین النهرین، آشور و … مراوده تجاری داشته است و این مسئله نشان می دهد که سرزمین ما از چه قدمتی برخوردار است.

وی تصریح کرد: ما از دیرباز صاحب تمدن، فرهنگ، اقتصاد و بسیاری از مواردی که حیات جوامع مختلف بشری را رقم می زند، بوده ایم و زمانی که نام ایران ثبت و ضبط تاریخی شد، کشورهای عربی که الان داعیه دار هستند، وجود نداشتند، البته سرزمین هایی مانند بین النهرین و بغداد دارای قدمت قابل توجهی بودند اما از ایران قدیمی تر نیستند و بر خلیج هم اشرافی نداشته اند.

مدیر موسه کرمان شناسی استان کرمان خاطرنشان کرد: همه اینها بیانگر این است که این خلیج به ایرانیان تعلق داشته و در هیچ دوره تاریخی خلیج عربی نبوده است.

 

 

تعدادی نقشه از مرحوم پور کمال، پدر جغرافیا ایران و عضو جغرافیایی جهانی موجود است که نشان می دهد در نقشه های ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح هم خلیج، خلیج فارس بوده است.

 

 

تهیه و تنظیم:سیروئی نژاد

 

انتهای پیام/م

بر چسب ها: ,
  1. بواسیر   خرداد ۸, ۱۳۹۷  

    خیلی جالب و مفید بود

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب