پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

16:39:56 - دوشنبه 31 اردیبهشت 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
جنگ اقتصادی آینده در دنیا جنگ مواد اولیه خواهد بود/در دوران تحریم ها استارت تمام تولیدات فعلی را زدیم
پورمند گفت : امکان واردات سنگ‌آهن به‌صورت کلوخه وجود ندارد، واردات سنگ‌آهن از هر کشوری باید به‌صورت دانه‌بندی، کنسانتره یا گندله صورت گیرد، برخی از واحدهای فولادسازی تصور می‌کردند که از راه واردات می‌توانند نسبت به تامین سنگ‌آهن مورد نیاز خود اقدام کنند، اما این امر محقق نشد زیرا دنیا با کمبود مواد اولیه مواجه است.

به گزارش “صبح رابر”؛ علی اصغر پورمند مدیرعامل شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) در گفتگو با راه آرمان  گفت : هدف اصلی میدکو تمرکز بر زنجیره‌ کامل تولید فولاد و مس بوده و تقریبا یک دهه از آغاز تاسیس آن و فعالیت گسترده شرکت در ۸ سال گذشته که  با شدت و فعالیت بیشتری کار خود را انجام داده است، می گذرد.

 

 

علی‌اصغر پورمند  افزود : میدکو به‌عنوان هلدینگ، در حال حاضر ۱۶ شرکت تابعه مجموعا ۳۵ کارخانه و طرح را در دست دارد ، بخشی از این طرح‌ها، طرح‌های معدنی و اکتشافی هستند ،ا هداف ما بعد از تکمیل زنجیره‌ کامل این مجموعه صنعتی ، تولید ۲/ ۴ میلیون تن شمش فولادی «بیلت» و «بلوم» است که کل آن به بازار عرضه می‌شود. هم اکنون ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در این شرکت تولید می‌شود و تمامی آهن اسفنجی‌های تولیدی به بازار عرضه می‌شود.

 

 

وی ادامه داد : ۵/ ۷ میلیون تن گندله‌ سنگ‌آهن، ۸ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن، ۱/ ۱ میلیون تن زغال فرآوری‌شده و ۲/ ۱ میلیون تن کک متالورژیکی، ۴۰۰ هزار تن آهک ‌و ‌دولومیت و ۲۴ هزار تن فروسیلیسیوم، ۵۰ هزار تن کاتد مسی، ۱۲ هزار تن لوله‌ مسی و ۶۳۰ مگاوات الکتریسیته در پرتفو در  سبد پروژه‌های گروه صنعتی میدکو قرار دارد.

 

 

مدیرعامل میدکو  اذعان کرد : مدل کسب‌ و‌کار میدکو به این صورت است که کل زنجیره‌ ارزش فولاد و مس را از معدن تا محصول نهایی که به تعریف ما اینجا شمش فولادی یا کاتد مسی یا لوله‌ مسی اعم از اکتشاف، بهره‌برداری از معادن، تولید کنسانتره، گندله، احیای مستقیم و آهن اسفنجی و در نهایت فولادسازی است پوشش می‌دهد. در مورد مس هم همین طور است،  همچنین تمامی مواد جانبی عمده‌ لازم برای تولید فولاد را هم میدکو پوشش می‌دهد که شامل آهک‌ و‌ دولومیت، سیلیس و ذغال‌سنگ است.

 

 

وی افزود : کسب عنوان شرکت برتر معدنی در منطقه غرب آسیا و همچنین به ظرفیت رسیدن تولیدات و تحقق بازپرداخت‌ها از اهداف میدکو تا سال ۱۴۰۴ است که در همین راستا برنامه‌ریزی‌های لازم هم شده است.

 

 

پور مند تاکید کرد : عمده‌ پروژه‌های میدکو از جمله فرآوری‌سازی‌ها، در سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسند. کنسانتره و گندله سنگ‌آهن، فرآوری زغال‌سنگ و کک‌سازی به بهره‌برداری رسیده‌اند و پیش بینی می‌شود که واحد فولادسازی شرکت در سال جاری به بهره‌برداری برسد گرچه تمامی محصولات میدکو نظیر گندله و کنسانتره قابلیت صادرات دارند، اما سیاست شرکت براساس چارچوب سیاست‌های وزارتخانه است لذا اگر اولویت با تامین نیاز داخل باشد ما نیز نیاز صنایع داخلی را تامین می‌کنیم.

 

 

مدیرعامل میدکو  در پاسخ به این سئوال که ایا درآینده امکان واردات سنگ اهن وجود دارد ؟  گفت : امکان واردات سنگ‌آهن به‌صورت کلوخه وجود ندارد، واردات سنگ‌آهن از هر کشوری باید به‌صورت دانه‌بندی، کنسانتره یا گندله صورت گیرد، برخی از واحدهای فولادسازی تصور می‌کردند که از راه واردات می‌توانند نسبت به تامین سنگ‌آهن مورد نیاز خود اقدام کنند، اما این امر محقق نشد زیرا دنیا با کمبود مواد اولیه مواجه است ، به اعتقاد من جنگ اقتصادی آینده در دنیا جنگ مواد اولیه است.

 

 

پور مند ادامه داد : هم اکنون در کشور به‌صورت بالقوه مواد اولیه وجود دارد که باید به بالفعل تبدیل شود،  به همین علت طی چند سال اخیر ایمیدرو و شرکت مس در حوزه‌ اکتشاف به‌ویژه حفاری اقدامات خوبی انجام داده اند؛ اما باید فعالیت‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد، زیرا در طول تاریخ اقدامات زیادی در ایران  انجام شده اما شاید حداکثر میزان حفاری طولی که در طول تاریخ استخراج معادن در ایران صورت گرفته معادل ۳ میلیون متر باشد، و این در حالی است ‌که کشورهای معدنی نظیر کانادا، برزیل و استرالیا سالانه ۶ میلیون متر حفاری می‌کنند.

 

 

مدیر عامل میدکو تاکید کرد : باید یک نهضت اکتشافی در کشور انجام شود که حداقل بتوان سالی یک میلیون متر کار حفاری کرد تا نسبت به ذخایر زیرزمینی خود شناخت پیدا کنیم و  باید ذخایر کشور را به صنایع وصل کنیم، به این معنی که زنجیره تولید فولاد از معدن تا فولاد را یکپارچه کنیم که خوشبختانه هم اکنون این روش سیاست وزارتخانه و ایمیدرو است زیرا با قرار گرفتن در این زنجیره و توسعه اکتشاف، نگرانی‌‌های موجود برای مواد اولیه برطرف خواهد شد.

 

 

وی تصریح کرد :آماده‌سازی معادن مهم است و در این میان، تامین مالی برای آماده‌سازی معادن امری ضروری  است، زیرا تامین مالی آماده‌سازی معادن الزاما از محل تولید انجام نخواهد شد و مستلزم هزینه برای سرمایه‌گذاری جدید است که شرکت‌ها باید برای آن حتما منابع مالی ارزان‌قیمت در اختیار داشته باشند.

 

 

پور مند  در خصوص خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها گفت : خوشبختانه در دوران تحریم، میدکو به افزایش ظرفیت خوبی در بخش فولاد و سنگ‌آهن دست یافت از این رو شرکت با بازگشت تحریم‌های ثانویه با مشکلی مواجه نخواهد شد و در این مورد نگرانی نداریم ، به اعتقاد من دنیای کسب‌ و‌کار با دنیای سیاست متفاوت است و در برخی از مواقع با وجود موضوعات مطروحه در دنیای سیاست شاهد اتفاقات متفاوتی در دنیای کسب‌و‌کار بودیم، از سوی دیگر ما در زمان تحریم‌ها به  کشور ماشین‌آلات را وارد و نصب کرده ایم و در همین شرابط نیز  و تولید را شروع کردیم لذ ا از این اتفاقات تاثیری نمی گیریم.

 

 

مدیرعامل شرکت میدکو  در پایان خاطر نشان کرد :در چشم انداز ۱۴۰۴ برنامه‌ ما این است که طرح‌ها و پروژه‌های در حال اجرا  وارد مدار تولید شود و به ظرفیت برسند تا زنجیره تولید کامل شود،  اما در زمینه سایر مواد معدنی و خصوصا فلزات با توجه به اکتشافات در دست اجرا، چنانچه مواد اولیه و ذخایرش در کشور موجود باشد، احتمال ورود به چرخه تولید در عرصه  دیگر فلزات  نیز وجود دارد.

 

 

تهیه و تنظیم: طهماسبی

 

 

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب