پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

12:06:53 - دوشنبه 28 خرداد 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وعده هایی که آرامستان جدید را برای تدفین آماده نمی کند/انفجار جمعیتی متوفیان کرمانی پشت درب های بسته آرامستان جدید
در حالی که آرامستان فعلی کرمان تنها برای یک سال دیگر توان تدفین متوفیان کرمانی را دارد و بدون توجه به مسائل شرعی قبر های زیر ۳۰ سال تخریب و برای تدفین دوباره آماده می شوند اما آرامستان جدید شهر کرمان هنوز روی پله طراحی و مطالعاتی خود درجا می زند.

به گزارش “صبح رابر”؛ به نقل از راه آرمان ؛ با توجه به اینکه صدور حکم نبش قبر پس از ۳۰ سال تنها منوط به نابودی کامل بقایای میت است؛ اما قبر هایی که تنها چند سال از قرار گرفتن میتی در ان می گذرد تبدیل به قبر دو طبقه می شوند هم جای بسیار تامل دارد اما تنها عاملی که می تواند شبهاتی را که اکنون وجود دارد ، رفع کند ، تسریع در ساخت آرامستان جدید است که از سال ۹۰ کلنگ های آن به زمین خورده است .

آرامستان جدید شهر کرمان که مراحل طراحی آماده‌سازی و ساخت آن از سال‌ها پیش آغاز شده است اما متاسفانه با گذشت چندین سال همچنان آماده دفن اموات نیست و این درحالی است که ابوالقاسم سیف‌الهی شهردار وقت کرمان در سال ۹۲ با اشاره به مشکلات قبرستان فعلی کرمان بر ساخت آرامستان جدید برای شهرکرمان تاکید داشته و در آن زمان اعلام کرده بود که ظرفیت قبرستان فعلی شهر کرمان تکمیل شده است.

گرچه از سال ۹۲ تا کنون از ادعای تکمیل ظرفیت آرامستان فعلی می گذرد اما همچنان متوفیان در همان مکان قبلی دفن می شوند لذا با وجود مشکلات فراوان قبرستان فعلی و صد البته  آماده نبودن آرامستان جدید و نبود زیرساخت‌ های مناسب در ان ، همچنان تدفین اموات در این آرامستان انجام می‌شود حال  که نه اجل منتظر ساخت آرامستان جدید شهر کرمان می‌ماند و نه مرده‌ای می‌تواند بر زمین بماند! باید به این امر توجه کرد که چه زمانی به مدیران استان بر خواهد خورد تا در خصوص اجرای طرح جدید و ساماندهی وضعیت آرامستان کرمان قدمی از پیش بردارند .

با توجه به این نکته که از انتخابات شورای شهر کرمان  ۱ سال می گذرد اما در خصوص ساخت و یا حتی جابجا شدن یک سنگ در منطقه جدید که برای آرامستان تعیین شده است گامی برداشته نشده است .

محسن پوراسماعیلی سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان با اشاره به اینکه در گذشته اختلاف نظری بین سازمان مسکن و شهرسازی و ارتش در مورد زمین آرامستان جدید شهر کرمان بود گفت : خوشبختانه این اختلاف نظر برطرف شده و در حال حاضر زمین آرامستان جدید شهر کرمان از نظر مالکیت مشکلی ندارد لذا  این آرامستان زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار را به خود اختصاص داده است و مراحل آماده‌سازی و جدول‌گذاری را طی می‌کند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان ادامه داد : مهمترین مسئله آرامستان جدید، انتقال آب و برق به این محل است ، آرامستان جدید کرمان از ابتدای بزرگراه چیزی در حدود ۱۰ کیلومتر جاده آسفالته  نیز نیاز داشته  که در زمان سیف‌الهی شهردار اسبق کرمان احداث شده است.

وی  اذعان کرد :با پیگیری‌های انجام شده جواز حفر دو  حلقه چاه برای انتقال آب آرامستان جدید کسب شده است اما برای برق هنوز مجوزات دریافت نشده و در دست  پیگیری است .

پوراسماعیلی تاکید کرد : در طراحی فضای آرامستان جدید غسالخانه، مسجد و موارد از این دست هم پیش‌بینی شده که باید آماده شوند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان با اشاره به اینکه همزمان ساخت قبور و جدول‌گذاری آرامستان جدید هم در دستور کار است تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که تا پایان سال این کار به پایان رسیده و یا اینکه حداقل آرامستان جدید کرمان سامان پیدا کند.

علی خدادادی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرمان در تاریخ شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری از اصلاح و آماده‌سازی آرامستان جدید شهر کرمان خبر داده و گفت بود : همه مسئولان استان و شورای شهر بر این مسئله که شهر کرمان نیاز به آرامستان جدید دارد، واقف هستندلذا این مهم در اولویت خواهد بود و ضرورت تحقق دارد .

وی با بیان اینکه دو سه سال قبل نقشه‌ آرامستان جدید تهیه، تصویب و تا حدودی اجرا شد،اذعان کرد : از آنجا که طرح و نقشه‌ آرامستان نیاز به  مطالعات جدید و اطلاعات به روز داشت لذا زمانی برای این برزو رسانی لازم است لذا قول می‌دهیم تا دو ماه آینده پس از اصلاح و به روز شدن نقشه‌ها، سرمایه‌گذاران کار را شروع کرده و آرامستان را آماده‌سازی کنند.

گرچه مسعود محمدی‌فرد مدیرعامل وقت سازمان بهشت زهرا( س) کرمان در گفتگویی در تاریخ ۲۰ فروردین سال ۹۱ به آغاز پیش فروش ۲۰ هزار قبر در آرامستان جدید کرمان از اول اسفندماه سال ۹۰ اشاره کرده بود اما تاکنون و با گذشت هفت سال از این مسئله جواز هیچ دفنی در این آرامستان صادر نشده است .

باتمام تفاسیر و وعده و وعیدهای مدیران شهری اما همچنان تدفین در آرامستان قدیم کرمان در دامنه کوه‌های مسجد صاحب‌الزمان(عج) و گلزار شهدای شهر کرمان انجام می‌شود و مکان ارامستان جدید تبدیل به مکانی برای نگهداری اسب و باشگاه اسب سواری شده است  و درب آن نیز بسته است .

تهیه و تنظیم : طهماسبی

انتهای پیام/

بر چسب ها:
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب