پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

12:12:17 - دوشنبه 28 خرداد 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تمرکز شب های امتحان با طعم مسمویت و رخوت
مدیر اداره دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مصرف خود سرانه داروی رتالین به دلیل وابستگی و مصرف خود سرانه کافئینبالا و بدون تجویز پزشک مسمویت را در پی خواهد داشت.

به گزارش “صبح رابر”؛ محمد حسیبی مدیر اداره دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با راه آرمان ؛ در خصوص مصرف برخی از داروها توسط دانش آموزان، دانشجویان در شب امتحان اظهار کرد: در دوران امتحانات معمولا افرادی که می خواهند از فرصت های خود استفاده بیشتری داشته باشند؛ به جهت اینکه در طول سال موفق نشده اند  و دروس خود را مورد مطالعه قرار نداده اند معمولا از سه دسته دارو در این دوران استفاده می کنند.

 

 

وی ادامه داد: دسته اول که جزو بیشترین موارد دارویی است که مورد استفاده قرار می گیرد؛ دارویی است که به منظور افزایش تمرکز استفاده می شود و آن ریتالین است که مصرف این دارو تمرکز فرد مصرف کننده را بالا می برد.

 

 

حسیبی دسته دوم داروها را ضد اضطراب دانست، ابراز کرد: بسیاری از افراد که می خواهند آزمون دهند و دچار اضطراب پیش از امتحان شده اند داروهایی استفاده می کنند که بر اضطراب خود فائق آیند؛ در صورتی که اضطراب افراد از حد طبیعی بیشتر باشد فرد با مراجعه به پزشک و تحت تجویز دارویی او داروهایی برای کاهش اضطراب می تواند مورد استفاده قرار دهد.

 

 

مدیر اداره دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه بسیاری از مردم با توجه به تجویز اطرافیان یا به صورت خود درمانی دارو استفاده می کنند، عنوان کرد: برای افرادی که اضطراب دارند دارویی مانند کلرودیازپوکساید ۵ و پروپرانولول با دوزهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که به طور معمول پروپرانولول ۱۰ توصیه می شود؛ به طور کلی مصرف این دسته دارو باید با توجه به مشاوره و راهنمایی پزشک انجام بگیرد.

 

 

وی تصریح کرد: دسته سوم دارو پر مصرف در بین دانش آموزان، دانشجویان و افراد پشت کنکور دارویی است که افراد را دچار خواب آلودگی کمتر می کند و همچنین فرد فرصت بیشتری پیدا خواهد کرد تا مدت زمان بیشتری مطالعه کند؛ کافئین از جمله این داروها می باشد.

 

 

حسیبی با اشاره به مطلب فوق ادامه داد: استفاده از کافئین باید تحت نظر پزشک باشد در صورت مصرف بدون تجویز پزشک و به صورت خود سرانه فرد دچار مسمویت خواهد شد؛ چرا که میزان کافئین قرص مربوطه بسیار بالاتر از میزان کافئین موجود در چای و قهوه می باشد.

 

 

مدیر اداره دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به افرادی که رتالین مصرف می کنند، بیان کرد:این دارو در ابتدای مصرف اثر بهتری دارد و در ادامه مصرف فرد را دچار وابستگی می کند؛ به این صورت که روز بعد از مصرف فرد حس می کند که باید برای یادگیری بهتر رتالین بیشتری استفاده کنند.

 

 

وی با تأکید بر اینکه مصرف خودسرانه رتالین به دلیل وابستگی که ایجاد می کند بسیار خطر ناک است، ابراز کرد: استفاده از این دارو برای دانش آموزان از طرف تجویز پزشک صورت نمی گیرد؛ بلکه با سفارش همشاگردیان، اطرافیان و بدون تخصص دارویی انجام می شود.

 

 

حسیبی با بیان اینکه مصرف خود سرانه و بالای کافئین موجب مسمویت می گردد، عنوان کرد: افراد معمولا برای اینکه در شب قبل از امتحان دچار خواب آلودگی نشوند از این دسته داروها و یا نوشابه های انرژی زا که دارای میزان بالای کافئین و قند پایین استفاده می کنند.

 

 

مدیر اداره دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تأکید بر اینکه داروهای ضد اضطراب نیز باید با تجویز و مشاوره پزشک مصرف شود، بیان کرد: فردی که مرتبا دچار اضطراب می شود مصرف و یا منع استفاده از داروهای ضد اضطراب باید توسط پزشک مربوطه انجام شود.

 

 

انتهای پیام/م

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب