پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

17:31:24 - یکشنبه 22 مهر 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
یک میلیارد و دویست تومان اعتبار برای آبخیزداری شهرستان رابر اختصاص یافت
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان رابرگفت: شهرستان رابر از ۲۰۰میلیون دلار در سطح کشور برای آبخیزداری، یک میلیارد و دویست میلیون تومان به خاطر سد بالاترین اعتبار در مرکز استان کرمان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش “صبح رابر”؛ منظری رئیس منابع  طبیعی شهرستان رابر با اعلام ابن خبر گفت: بنا به موافقت و عنایت مقام معظم رهبری در سال جاری ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص داده شده است که از بین ۱۶ شهرستان استان کرمان ؛ رابر بیشترین اعتبار را برای اجرا و توسعه طرح‌های آبخیزداری دارد.

وی با اشاره به حوزه آبخیر اسکر، سید مرتضی و پدم آباد افزود: در حوزه آبخیز سید مرتضی  ۴ بند سنگی ملاتی در استان با مساحت  ۷۴۲متر مکعب تعریف شده است؛ که کاربرد این بندها، کنترل سیلاب و تقویت منابع زیر دست و خیلی موارد مفید دیگر می باشد.

منظری گفت: بیومکانیکی در حوزه آبخیز  که اشتغال روستاییان را در بردارد روستاییان و عشایر با مشارکت منابع  طبیعی از فواید این طرح بهره مندخواهند شد.

وی اضافه کرد: در حوزه آبخیز سید مرتضی کل اعتبار ۳۲۵ میلیون تومان و در حوزه آبخیز اسکر که بند گاویونی با توری به  صورت باکس باکس انجام می شود جایی که توان اجرای پروژه سازه نیست مثلا بالادست حوزه اسکر؛ بند گاو یونی انجام می شود.

این مقام مسئول گفت: دو مورد بند سنگی ملاتی در حوزه آبخیر پدم آباد بالای روستای توکل آباد با اعتبار  ۳۷۸ میلیون تومان اجرا خواهد شد.

وی افزود: کار ما ذخیره سازی آب نیست، کنترل سیل و تقویت منابع زیر دست مثل قنوات و چشمه ها است . امروزه کارشناسان به این نتیجه  پی بردند که اهمیت آبخیزداری در راههای مقابله با خشکسالی را دو چندان می کند.

مهندس ارجمند  با تأکید بر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در چند سال اخیر از این بحث‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و مانند این‌ها مطرح شد و کارهایی هم انجام گرفت؛ باید این‌ها با جدیت و قوت دنبال شود و این کارها متوقف نماند، گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اسفندماه ۹۳ در دیدار مسئولان و فعالان محیط زیست درباره اهمیت خاک تأکید می‌کنند: «قضیّه‌ خاک از قضیّه‌ آب مهمتر است؛ ما مشکل آب هم داریم، مشکل بزرگی هم هست، لکن برای تهیّه‌ آب راه‌های فراوانی وجود دارد؛ برای تهیّه‌ خاک حاصلخیز این راه‌ها دیگر وجود ندارد».

وی  حفظ تقویت سرمایه ها و دارایی ها و معیشتی ساکنین  را  مهم خواند و افزود:  مدت دو ماه از طرف اداره منابع طبیعی کار تسهیل گری را در حوزه آبخیز سید مرتضی که  حدودا  ۱۵ آبادی را در بر می گیرد در نزدیکترین نقاط آبادی ها بند سنگی ملاتی اجرایی می شود.

این تسهیل گر، به اهمیت مشارکت دست اندرکاران، مسئولین  و مردم در اطلاع رسانی و آگاه سازی اشاره  کرد.

انتهای پیام

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب