پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

16:24:56 - چهارشنبه 25 مهر 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
صنایع دستی، حرف اول اقتصاد کشور را می زند/هنرهای سنتی رابر نیازمند حمایت مسؤولان و سرمایه گذاران
هنرمند رابری گفت: صنایع دستی، در کشور حرف اول را می زند می بینید هر کجا نمایشگاهی باز می شود از صنایع دستی می گویند؛ ما از مسئولین می خواهیم  با حمایت و همکارهای خود از این هنرمندان فرصتی را برای تولید صنایع دستی فراهم و گامی مؤثر برای اقتصاد غیر نفتی بردارند.

به  گزارش “صبح رابر”، صنایع دستی بخشی از صنعت، هویت، فرهنگ، هنر و تاریخ هر شهر به شمار می رود،  بانوان رابر از دیرباز جدا از کارهای کشاورزی به صنایع دستی مشغولند، این خود گام مهمی در زنده نگه داشتن فرهنگی بومی و هویت شهرستان رابر را در بردارد و می توان نقش مهم و حیاتی در گردش چرخه اقتصادشهرستان، استان و کشور بر عهده داشته باشند.

به همین مناسبت گفت و گوی خواندنی با دو هنرمند خلاق رابری در عرصه صنایع دستی داشتیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

عذرا علی محمدی، مادری زحمت کش  با ترکیب مهار ت وعمل  تلاش کرده با هنرهای سنتی در صنایع دستی خود نقش موثری در اقتصاد خانواده داشته باشد. این هنرمند سخت کوش به همراه دخترش به خوبی دریافتند  خودکفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی نقش بی بدیلی در توسعه  کشور و موفقیت در جنگ اقتصادی دارد. وی می گوید: در سن ۱۸ سالگی دوست داشتم مهارتی کسب کنم واوایل  با کمک همسایگان ، مادرم و خواهربزرگم  قالی بافی ، جوال و پلاس را یاد گرفتم و بعدها گلیم بافی، گره چی ، سفره نانی در اندازه های کوچک و بزرگ یاد گرفته و درست کردم و اکنون هر نمونه صنایع دستی را  بلدم ببافم .

وی اکنون ۶۰سال دارد و ۸ فرزند، توانسته مهارت خود را به دو دختر و ۱۰ نفر که علاقمند بودند؛ یاد دهد می گوید: روستا و طایفه ما اکثر این مهارت و هنر را دارند.

خانم محمدی از دخترش که  هنرآموزش بوده گفت: دخترم زینب دوران ابتدایی را در مدرسه استثنایی رابر و  دوران راهنمایی و  دبیرستان را در فرزانگان کرمان خواند دوست داشت وارد دانشگاه شود اما آن زمان رشته خیاطی را فقط دانشگاه تهران داشت .

وی افزود: دختر با استعدادم نگاه می کند زود یاد می گیرد،  اکنون علاوه بر خیاطی مهارت های ابریشم دوزی، هنرهای تزئینی پولک و منجوق، سرمه دوزی، هنرهای تزئینی عروسک دوزی، قلاب دوزی ، تکه دوزی را دارد.

 

این هنرمندان با گلایمندی از گرانی نخ کاموا گفت: قبلا هر کلاف کاموا  ۶۰۰ گرم بود اکنون ۳۰۰گرم هم نیست هفت تومان است من قبلا یک گلیم بافتم که حدوداً یک میلیون تومان ریس برد اکنون اگر همان گلیم را بخواهم  ببافم توان خرید نخ کاموایش را ندارد.

محمدی، خواستار حمایت مسئولین  چه از طریق وام و یا راه اندازی تولیدی شد و افزود: صنایع دستی، در کشور حرف اول را می زند می بینید هر کجا نمایشگاهی باز می شود از صنایع دستی می گویند؛ ما از مسئولین می خواهیم  با حمایت و همکارهای خود از این هنرمندان فرصتی را برای تولید صنایع دستی فراهم و گامی مؤثر برای اقتصاد غیر نفتی بردارند.

وی همچنین به یک تولیدی که قرار بود از طرف اداره بهزیستی شهرستان رابر راه اندازی شود خبر داد و گفت: در این زمینه  تاکنون اقدام  خاصی صورت نگرفته است.

زینب محمدی سلیمانی این هنرمند خوش ذوق گفت: ناشنوایان زیادی مثل من هستند، من خدا را شکر گزارم، دوست دارم در کارم موفق باشم .

فراموش نکنیم رمز پیروزی در جنگ  اقتصادی تلاش مجاهدانه وحرکت  عالمانه در مسیر تولید ملی و اقتصاد مقاومتی  است.

در ادامه نظاره گر گوشه ای از هنرهای سنتی این هنرمندان رابری باشید.

????????????

انتهای پیام/

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب