پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

23:27:27 - پنجشنبه 12 اردیبهشت 1398
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آذری جهرمی: صرف بومی کردن فضای مجازی مشکلات ما را حل نمی‌کند/فیروزآبادی: برخی‌ها در فضای مجازی در ‌زمین دشمن بازی می‌کنند‌
صبح امروز همایش و نمایشگاه رسانه های نوین و شکل دهی نهادهای اجتماعی با حضور دکتر خوراکیان و دکتر فیروزآبادی آغاز به کار کرد.

به گزارش “صبح رابر“؛ به نقل از راه آرمان، صبح امروز همایش و نمایشگاه رسانه های نوین و شکل دهی نهادهای اجتماعی با حضور دکتر خوراکیان و دکتر فیروزآبادی آغاز به کار کرد.

این همایش با تأکید بر شکل‌دهی نهادهای اجتماعی و بررسی ابعاد مختلف آن و با محوریت رویکردهای اقتصادی برگزار شده است.

حمایت از محصولات داخلی، نهادسازی اقتصادی (دگردیسی، مبارزه با فساد و شفاف‌سازی)، کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار، اقتصاد دانش‌بنیان و بکارگیری اقتصاد دیجیتال و نیز حمایت هدفمند از صادرات کالا و خدمات از‌جمله محورهای این همایش است. در همین حال جذب سرمایه‌های خارجی و امنیت و ثبات اقتصادی نیز از دیگر رویکردهای این همایش است.

 

صرف بومی کردن فضای مجازی مشکلات ما را حل نمی‌کند

محمدجواد آذری‌جهرمی امروز در نخستین همایش ملی و نمایشگاه رسانه‌های نوین و شکل‌دهی نهاد‌های اجتماعی با اشاره به اینکه برگزاری همایش رسانه‌های نوین بسیار با اهمیت است اظهار داشت: امیدوارم این همایش یک نقشه راه برای برنامه‌های قوی رسانه‌ای باشد.

وی با بیان اینکه رسانه نوین اگر به معنای ابزار به آن نگاه کنیم نوین نبوده و اگر با عنوان شیوه به آن نگاه کنیم نوین است گفت: شیوه مرسوم برای انتقال اخبار همواره شیوه ترویج اخبار، سینه به سینه بوده است و بعد شکل رسانه‌های جدید را پیدا کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه امروز شاهد این اتفاق هستیم و به نوعی بازگشت به شیوه گذشته را شاهدیم و هر فرد به نوعی انتقال‌دهنده اخبار است افزود: البته موثق نبودن و سطحی بودناخبار و ترویج سریع شایعات آفت این رسانه است.

وی با بیان اینکه امامان ما در حصر بودند اما آیا گفتمان شیعه ترویج پیدا نمی‌کرد گفت: مکانیزم آنها بر اساس نظام وکالت بود و علوم زیادی برای هدایت صحیح ترویج اخبار وجود دارد که در دانشگاه و حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود.

آذری‌جهرمی با اشاره به اینکه چه شده است که امروز با یک پدیده به اسم فضای مجازی روبه‌رو شدیم و خودمان را منفعل نشان می‌دهیم افزود: شیعه در سخت‌ترین شرایط ترویج افکارش را داشته است و منفعل نشده است.

وی با بیان اینکه ظرفیتی بالاتر از شبکه‌های اجتماعی و قلوب انسان‌ها نیست که در فطرت انسان است گفت: باید اول به ذات رسانه پرداخت و اگر روایت داشته باشی می‌توانید در فضای مجازی حرف برای گفتن داشته باشید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه هیچ گفتمانی بالاتر از گفتمان پیامبر رحمت(ص) وجود ندارد و باید این گفتمان را در فضای مجازی منتشر کرد بیان کرد: در گفتمان اسلام دروغ و تهمت جایی ندارد و البته بعضیها به اسم گفتمان انقلابی دروغ و تهمت می‌زنند که جایی در اسلام ندارد.

وی با بیان اینکه با نگاه انتقادی و مطالبه‌گری می‌خواهیم دولت را ناکارآمد جلوه دهیم که به کجا برسیم گفت: روایت ما باید گفتمان انقلاب اسلامی باشد که فرموده مقام معظم رهبری است و اگر بر این اساس در فضای مجازی روایتگری کردیم رشد پیدا خواهیم کرد اما اگر اینگونه نباشد و به‌دنبال جریان‌سازی علیه خودمان باشیم شکست خواهیم کرد.

آذری‌جهرمی با اشاره به اینکه بعضی وقت‌ها حرف‌هایی که علیه فضای مجازی گفته می‌شود احساس می‌کنم که این حرف‌ها از سوی جریانات ضدانقلابی است تا ما رشد نکنیم افزود: باید از این فضا علیه دشمن استفاده کرد.

وی با بیان اینکه قوانین و مقررات رسانه در فضای حقیقی باید در فضای مجازی هم تعیین شود گفت: برای مدیریت فضای مجازی کشور باید قانون تعیین کرد و با قانون از مشکلات پیشگیری و جلوگیری کرد و اگر این فضا قانونمند و نظام‌مند نشود آثار آن باعث می‌شود نتوانیم از مزیت‌های این فضا بهره ببریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه به فرض بومی کردن فضای مجازی مشکلات ما حل نخواهد شد عنوان کرد: همان‌طور که خیلی‌ها آرزوی حذف جمهوری اسلامی ایران از نقشه دنیا را به گور بردند آقای ترامپ هم خواهد برد.

برخی‌ها در فضای مجازی در ‌زمین دشمن بازی می‌کنند‌/ کاربران را در فضای مجازی به کارگر تبدیل کرده و از آنها ثروت تولید می‌کنند

ابوالحسن فیروزآبادی صبح امروز در نخستین همایش ملی و نمایشگاه رسانه‌های نوین و شکل‌دهی نهاد‌های اجتماعی که با حضور محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دانشگاه هایتک کرمان برگزار شد اظهار داشت: در قرآن هم بحث فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها به گونه‌ای مورد بررسی قرار گرفته است که به ارتباط انسان با دیگران می‌پردازد.

وی با بیان اینکه تولید علم از داده صورت می‌گیرد و باید به آن پرداخته شود گفت: اولین تحول تاریخ بشر چاپ بوده است و در دورانی که به عنوان پست مدرن در آن هستیم رسانه مهم‌ترین تحول زندگی بشر است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با یادآوری اینکه بعد از جنگ جهانی دوم که آمریکا سعی کرد رهبری جهان را در دست گیرد سعی کردند در کشورها بحث مدرنیته را اجرا کنند افزود: این مسئله یکی از تحولاتی که رسانه ایجاد کرد فروپاشی حزب کمونیستی شوروی است.

وی با بیان اینکه بازارهای صنعتی رو به اشباع شدن رفتند در حالیکه باید این بازارها رو به گسترش می‌رفتند افزود: برنامه گسترده آمریکا این بود که کامپیوترها به خانه‌ها و امروز به جیب‌ها بروند تا این بازارها گسترش یابند و درحال حاضر آمریکا با رسانه مردم را وارد اقتصاد خدماتی کرده است زیرا دیگر کشاورزی نمی‌تواند بازارها را گسترش دهد.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه با گسترش رسانه‌ها بازارهای خدماتی شکل می‌گیرند و تکنولوژی‌هایی شکل گرفته‌اند که دولت گریز هستند و تضعیف دولت‌ها و ملت‌ها را در بر دارند گفتک در این حوزه می‌توان به ارز مجازی بیت کویین اشاره کرد.

وی با بیان اینکه چیزی که به انسان کرامت می‌داد قدرت اختیار بود که امروز ربات‌ها به نوعی جای انسان را گرفته‌اند و انسان محوری تبدیل به ربات محوری شده است عنوان کرد: امروز با مسئله‌ای مواجه شدیم که بخش‌های مختلف یک جامعه مانند گروه‌های مردمی از تمام اقشار مختلف فرهنگ را ترویج می‌دهند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به اینکه اقتصاد دیجیتال از آمریکا و پلت‌فرم‌های بزرگی که در اختیار آنهاست شروع و شکاف دیجیتالی ایجاد شده است گفت: شکاف بعدی در اطلاعات و داده‌ها وجود دارد که آمریکا آنها را در اختیار دارد اما خود کشورهایی که آن اطلاعات مربوط به آنهاست این اطلاعات را در اختیار ندارند و این اطلاعات تولید علم و محتوا می‌کنند و البته هیچ گونه اطلاعاتی به کشورهای دیگر نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه شکاف دیگر ایجاد شده شکاف پلت‌فرمی است افزود: استراتژی ما باید محیط شناسی باشد که بدانیم چه بر سر ما می‌آید و نمی توانیم نسبت به چیزی که داریم و با آن زندگی می‌کنیم بی تفاوت باشیم.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه درحال حاضر فضای مجازی بخشی از زندگی ما است تصریح کرد: باید بدانیم فرق نمی‌کند که در چه جناح سیاسی هستیم اگر به شکاف ملت و حکومت نپردازیم و جلوی آن را نگیریم در زمین دشمن بازی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بعد از آن باید به شکاف پلت‌فرمی بپردازیم گفت: در این شکاف سعی می‌کنند وضعیت کشور را تیره نشان دهند و ما باید پلت‌فرمی قوی‌تر از تلگرام داشته باشیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با ااشره به اینکه متاسفانه در فضای کنونی کاربران جایگزین کارگران شده‌اند و از کاربران تولید ثروت می‌کنند و آنها را به نوعی به این فضا معتاد کرده‌اند افزود: حواسمان باشد که وقت خود را در کجا صرف می‌کنیم و بدانیم که بازیگران اصلی بازی دنیا کسانی هستند که نوآوری می‌آورند.

دولت باید ادبیات مقاومت و پایداری در مقابل آمریکایی ها داشته باشد/لزوم اصلاح ساختار اقتصادی متناسب با تحولات کشور

محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در همایش و نمایشگاه رسانه های نوین و شکل دهی نهادهای اجتماعی در محل دانشگاه هایتک ماهان کرمان با بیان اینکه مسئله اقتصاد کشور از جمله مهمترین موضوعات است، گفت: آنچه که باید در این حوزه پیگیری شود صادرات غیر نفتی است.

وی با تأکید بر اینکه به منظور ارز آوری از این ظرفیت باید به نحو مطلوب استفاده شود، عنوان کرد: در قوانین برنامه های توسعه موضوعات غیر نفتی مد نظر است.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه تنوع قوانین از جمله اشکالات اساسی است، ابراز کرد: حجم تجارت در سال گذشته با کاهش رو به رو بوده است و در سال ۹۸ باید این مسئله جبران شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: میزان تجارت باید به عدد ۱۰۰ میلیارد دلار باشد و در ۵ سال گذششته ۵۰ میلیارد دلار صادرات نفتی و به همین میزان صادرات غیر نفتی داشته ایم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تراز بازرگانی در سال های اخیر مثبت بوده است، تصریح کرد: حجم تجارت در سال ۹۷  نسبت به سال ۹۶ در عرصه واردات و صادرات کاهش پیدا کرده است و میزان تجارت از عدد ۱۰۰ میلیارد دلار به ۸۰ میلیارد دلار رسیده است و آخرین آمار صادرات غیر نفتی ۴۴ میلیارد دلار بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه استان کرمان، استانی صادراتی است که در عرصه فرآورده های معدنی و کشاورزی صادرات صورت می گیرد، اظهار کرد: وضعیت صادرات نسبت به سایر استان ها مناسب نیست.

پور ابراهیمی تأکید کرد: امروز تصمیم گیری در عرصه صادرات کشور نیازمند تحول ساختاری در این عرصه است و با توجه به تحریم هایی که صورت گرفته باید اقداماتی انجام گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشکال اساسی دولت در بخش تجارت خارجی این است که عمدتا مبتنی بر رویکرد سابق است، گفت: در کمیسون اقتصادی کمیسیون ضد تحریم تشکیل داده ایم و پنج کشور هند، چین، روسیه، عراق و ترکیه مد نظر برای صادرات است.

وی ضمن تأکید بر اینکه اولین اولویت ما اصلاح و بهبود شرایط ساختاری در حوزه صادرات است، اظهار کرد:ظرفیتی که امروز برای بانک مرکزی وجود دارد مهم است.

پور ابراهیمی ادامه داد: خوشبختانه در پایان سال ۹۷ با پییگری هایی انجام شده مسئله بازار متشکل برای صادر کنندگان فراهم شد و در این راستا افزایش حجم صادرات و تعیین و تکلیف بازار متشکل ارزی مد نظر است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد:زمانی که کشور با شوک ارزی رو به رو می شود با افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم مواجه می شویم.

این مقام مسئول تأکید کرد: اساس حرکت باید تولید باشد تا صادرات صورت گیرد و همچنین وظیفه بانک مرکزی افزایش ارزش پول ملی است.

وی گفت: امروز تمام ارکان نظام اعم از مجلس و دولت باید کمک کنند که موضوع بسیار مهم و اساسی در حوزه تولید و اقتصاد در کشور فراهم شود.

پور ابراهیمی خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آذری جهرمی اظهار کرد: در سال گذشته ، ۴۰ بخشنامه که بعضا متناقض هستند، در عرصه صادرات صادر شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تعیین  و تکلیف دیپلماسی در حوزه اقتصاد باید صورت گیرد و سفرای ایران در دیگر کشورها باید به اقتصاد مسلط باشند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه دولت باید ادبیات مقاومت و پایداری در مقابل آمریکایی ها داشته باشد؛ چرا که ورود به مذاکرات خیانت به مردم است.

پور ابراهیمی در پایان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی خود را با شرایط تحریم تطبیق دهد و با حفظ انسجام از شرایط تحریم عبور کند؛ همچنین با تبعیت از مقام معظم رهبری اصلاح ساختار اقتصادی متناسب با تحولات ایران باید صورت بگیرد.

لزوم استفاده از رسانه های نوین در جهت صادرات اقتصادی و منابع انسانی

علی اکبر فرهنگی دبیر اولین همایش و نمایشگاه رسانه های نوین و شکل دهی نهادهای اجتماعی ضمن عرض تشکر از مقامات استانی و کشوری در زمینه برگزاری همایش گفت: زمانی اولین بار به من گفتند که می خواهند چنین همایشی را برگزار کنند یکی از بهترین روزهای زندگی من بود؛ چرا که همیشه فکر می کردم چگونه می توانیم از رسانه ها در جهت توسعه منابع انسانی استفاده کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نشست های متفاوت در راستای برگزاری همایش رسانه های نوین ابراز کرد: در این راستا نشست های متفاوتی در این زمینه داشتیم و ضمن دیدار استاندار پیشین از قلعه گنج بازدید داشتیم؛ قلعه گنج و جاهایی مثل این مکان نیاز به توجه ویژه ای دارد؛ بعد از بازدید از قلعه گنج به این نتیجه رسیدیم که باید به این منطقه به عنوان یک برنامه توسعه نگاه کرد.

دبیر اولین همایش و نمایشگاه رسانه های نوین خاطر نشان کرد : امروزه رسانه ابزاری است که می توانیم در جهات خوب از آن استفاده کنیم و این موضوع را در قلعه گنج یافتم که می شود کاری را از طریق رسانه انجام داد و با آگاهی آگاهی می توان زندگی آن ها را کاملا زیر و رو کرد.

فرهنگی افزود : ورود تکنولوژی جدید دگرگونی ها را در ابعاد مختلف آغاز می کند و عنوان رسانه های نوین برای این همایش به معنای همین رسانه های نوین تکنولوژی جدید است که تمام نهادهای اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه رسانه های نوین تک تک نهادهای اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده اند؛ اضافه کرد : این رسانه‌ها فر هنگ سازی می کنند و اکنون می خواهیم بدانیم که این تکنولوژی های نوین چه تأثیر بر نهادهای اجتماعی گذاشته است.

دبیر اولین همایش و نمایشگاه رسانه های نوین و شکل دهی نهادهای اجتماعی ادامه داد : نهاد اقتصاد با شکل گیری رسانه های نوین از حالت خود مصرف به حالت اقتصاد مبادله تبدیل خواهد شد که در این صورت از طریق تکنولوژی ها پا از قلمروها فراتر خواهد گذاشت بنابراین از این رسان های نوین باید در جهت اقتصادی صادرات استفاده کرد .

فرهنگی ابراز داشت : رسانه های نوین باید شکل منابع انسانی را برای ما تغییر دهند و چهره مناطق محروم را عوض کنند و توانمند سازی را انجام دهند.

وی با بیان این که  جهان به سمت اخلاقی شدن گرایش پیدا می کند، توضیح داد : در این فلسفه اولین بحثی که مطرح می شود عدالت منابع انسانی است و آیا ما می توانیم عدالتی را در جهان ایجاد کنیم که همه مردم از حداقل آن برخوردار شوند و بتوانند استعدادهای خود را بروز دهند .

فرهنگی در پایان گفت : همه مردم از جمله زنان و مردان باید آن چیزی را که در ذهن خود دارند را به منحصه ظهور برسانند و رسانه ها در خدمت بشر است تا هستی خود را به راستی برسانند.

 

هدف اصلی همایش بهره وری علمی است/تنظیم بازار و اقتصاد کشور از محورهای همایش است

امیر خوراکیان رئیس همایش رسانه های نوین صبح امروز در اولین همایش و نمایشگاه رسانه های نوین و شکل دهی نهادهای اجتماعی در کرمان گفت: مسئله فضای مجازی به طور عام و رسانه های نوین به طور خاص از جمله مسائل نو پا هستند و با وجود این که پیشینه طولانی در کشور ندارند سرعت تحولات زیاد است.

وی گفت: بر همین اساس ما نیازمند کار عملی و ذهنی هستیم و نیازمند پاسخگویی به سوالات در کشور در این عرصه هستیم .

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با تاکید براین که مباحث فضای مجازی  در کشورهای غربی وجود دارد ؛ خاطر نشان کرد : از این جهت  نیازمند کار ،مشارکت و بحث  اساتید و فعالیت دانشگاه ها هستیم تا بتوانیم بخشی از نیاز دانشی را از این طریق تأمین کنیم .

خوراکیان با اشاره به هدف از این همایش افزود : از یک سال گذشته دوستان تلاش کرده اند با اتکاء به ظرفیت های مردمی ، خصوصی و به دور از تشریفات اداری حرکت علمی را در کشور سر و سامان دهند.

وی ادامه داد : بهره مندی و بهره برداری علمی از این همایش اولویت اصلی ما می باشد؛ اهمیت اقتصاد در شرایط کنونی سبب شده است تا موضع اول این همایش مباحث اقتصادی باشد .

رئیس همایش رسانه های نوین ادامه داد: مسئله فضای مجازی و رسانه های نوین باید با مباحث اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد و محورهای اعلام شده همایش در حوزه محصولات داخلی و نقش فضای مجازی در تبلیغ و ترویج  این محصولات و تولیداتی که در این حوزه می تواند به عنوان ابتکار عمل می باشد .

خوراکیان ابراز داشت : تعاملات اقتصادی و مسائل حقوقی در حوزه اقتصاد دچار تحولات جدی شده است که از جمله محورهای این همایش است.

وی تشریح کرد : از بین رفتن بسیاری از مشاغل ، تنظیم بازار و اقتصاد کشور و اشتغال در این حوزه از محورهای دیگر این همایش بود و همچنین  به اقتصاد دانش بنیان و نقش مکملی که در حوزه صادرات دارد توجه شده است .

رئیس همایش رسانه های نوین گفت: ثبات اقتصادی از جمله محورهای این همایش بوده است که مقالات بسیار خوبی  در این زمینه ارائه شده است.

???????????

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب