پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:14:27 - دوشنبه 14 مرداد 1398
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
معاون شبکه بهداشت رابر:
نجات جان سالانه ۸۰۰هزار کودک با شیر مادر /شیر مادراولین واکسن برای نوزاد
معاون شبکه بهداشت رابرگفت: ترکیب شیر خشک ثابت است و تغییر نمی کند اما ترکیب شیر مادر بر حسب نیاز کودک متفاوت است .

به گزارش “صبح رابر”؛ به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر مراسم جشنی با حضور معاون مرکزشبکه بهداشت شهرستان وکارشناس تغذیه با شیر مادر و جمعی ازمادران در سالن اجتماعات فرمانداری رابر برگزار شد.


در این مراسم معاون شبکه بهداشت رابر ضمن تبریک هفته جهانی تغذیه با شیر مادر گفت: تغذیه با شیر مادر سالانه جان ۸۰۰ هزار کودک را در جهان نجات می دهد.

وی با اشاره به تأکید سازمان بهداشت جهانی بر حمایت از این قشر و اهمیت زایمان طبیعی و تغذیه با شیر مادر گفت: اگرمادر می دانست تغذیه با شیر مادر چه میزان اهمیت دارد هرگز پستانک دهان نوزاد خود نمیگذاشت، نه تنها نوزاد از تغذیه با شیر مادر نفع می برد به نفع مادر هم می باشد.

نرجس تاج الدینی بااشاره به  توانمند سازی والدین و تقویت تغذیه با شیر مادرگفت: آموزش وحمایت از مادران کارمند و غیر کارمند از وظایف کارکنان بهداشتی است امکانات لازم در اختیار شما قرار می دهند.

وی از دردناکترین پروسه عمل  را عمل زایمان خواند و گفت: شیر سه روز اول زایمان را آغوز یا کلستروم شیر مادر  که برای نوزاد بهترین غذاست، معده نوزاد در سه روز اول اندازه تیله  که دو یا سه سی سی شیشه شیر مادربرای او کفایت میکند.

تاج الدینی اولین واکسن برای کودک را  آغوز یا کلستروم شیر مادر دانست و افزود: بچه ای که شیر مادر تغذیه می‌کند کمتر دچار بیماری آسم، آلرژی، بیماری قلبی عروقی، دیابت و حتی فشارخون می‌شود.

 وی افزود:  نبایددر شش ماه اول حتی آب به بچه داد، شیر مادر یک غذای کامل برای نوزاد است.

معاون شبکه بهداشت رابر با اشاره به فواید شیردهی برای مادران، نوزادان و خانواده عنوان کرد: این  یک موهبت الهی که خداونددر وجود ما زنان به ودیعه گذاشته است، نوزادبلافاصله سینه مادر را پیدا می‌کند در همان لحظات اولیه اولین مزیت آن رحم مادر جمع می شود،  احتیاج به  هیچ دارو کمک کننده نیست و مانع خونریزی  و کم خونی می شود .

وی اولین تأثیرشیردهی را آرامش مادر دانست گفت: مقرون به صرفه و دسترسی آسان دارد، کودکی که از شیر مادر استفاده میکنند بار اقتصادی میلیاردی از روی دست  خانواده و کشور برمی دارد.

تاج الدینی گفت: بچه هایی که شیر مادر تغذیه کردند باهوش ترند و کمتر به سرطان های دوران کودکی آسم و آلرژی دچار می شوند واز چاقی کاذب جلوگیری می‌کند.

وی افزود: مادرانی که با شیر خود بچه را تغذیه می‌کنند کمتر دچار سرطان پستان، دهانه رحم می شود مادران دیابتی نیز در این زمان کمتر به انسولین نیاز دارند و از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

تاج الدینی  طبق آیات و روایات یکی از توصیه های دین اسلام را تغذیه با شیر مادر خواند و با اشاره به آیه ۲۳۳ سوره مبارکه بقره افزود: دوران شیردهی ۲۴ماه برای مادر در نظر گرفته شده و کمتر از ۲۱ماه در حق بچه گناه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت  تغذیه با شیر مادر در اسلام،  شیر دهی مادر به  نوزاد را یک عبادت خواند و افزود: زن در دوران ﺑﺎرداری، زاﻳﻤﺎن،  ﺷﻴﺮدادن؛ اﺟر ﻣﺠﺎﻫﺪ درراه ﺧﺪا را دارد و اﮔﺮ در اﻳﻦ ﻣﻴﺎن ﺑﻤﻴﺮد ﺑﺮای او اﺟﺮ ﺷﻬﻴﺪ اﺳﺖ.

تاج الدینی با بیان اینکه ترکیب شیر خشک ثابت و تغییر نمی کند اما ترکیب شیر مادر بر حسب نیاز کودک متفاوت است گفت:شیرصبحگاهی مادر با شیر عصر او متفاوت است و مکمل کامل برای  کودک است حتی برای بچه های دوقلو شیر مادر کفایت می کند هر وعده غذایی یک سینه برای بچه کافی است.

 تاج الدینی خاطر نشان کرد: امیدوارم روزی برسد مصرف شیر مصنوعی در شهرستان نداشته باشیم.

کارشناس تغذیه با شیر مادرنیز از روش شیردهی و مشکلات آن مطالبی را مطرح نمود.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب