پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:37:14 - یکشنبه 27 مرداد 1398
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در گفتگوی اختصاصی مطرح شد؛
بودجه ای که در نبود صنایع دستی سوخت شد /احیا«گیوه رابر» سردرگم در کلاف وعده ها
یکی از هنرمندان رابر گفت:بودجه صنایع دستی رابر برگشت می خورد این برای شهر ماخوب نیست، با این همه هنرهای دستی که دارد اما معروف به شهر بدون هنر دستی شده است مسئولین از جمله فرماندار شهرستان همکاری کنند هنرهای کهن رابرمانند«گلیم سگار»، «قالی گل سرخ» و «گیوه» ثبت جهانی شوند.

به گزارش “صبح رابر”؛ رابراز شهر های بسیار قدیمی استان کرمان است و پیشینه‌ای چندهزار ساله دارد. بدیهی است هر جا تمدن وجود داشته است صنایع مختلفی به همت زنان و مردانی در آن رواج پیدا کرده که به فراموشی سپرده شدند و حال بانوی رابری در سن ۶۵سالگی آستین همت را بالا زده تا یکی ازاین هنرهای فراموش شده همچون «گیوه» شهرستان را که از گذشتگان و اجدادشان آموخته احیا کند.


حیات کریم قاسمی در گفت و گو با خبرنگار”صبح رابر”؛ از هنردستی که ریشه در تاریخ کهن رابر دارد، گفت: کفش «گیوه» ریشه ای دیرینه در تاریخ رابردارد از زمانی که اشکانیان دراینجا زندگی می کردند.


وی با اشاره به انواع کفش های زمان گذشته یادآور شد: اولین کفش« کلارک» بودخطوط خاص به خود را داشت بعد از آن کفش ملکی را دوختند که مخصوص مجلس و مهمانی ها بود وسپس«گیوه» را بروز کردند.


کریمقاسمی که خود بومی شهرستان رابرمیباشد در تشریح فعالیت های خود جهت احیای هنرهای دستی می گوید: اینگونه هنرها ارث و میراث ماست و بزرگترین هدف من زنده کردن و احیای این هنرهای فراموشی سپرده شده است.


وی با بیان اینکه برای اولین بار در جهان این کفش قالی را زده ایم گفت: به کفش های «گیوه» رابر؛ کفش سلامت یا کفش دیابتی و ملکی هم می گویندچرا که فقط در آن دانه های پنبه بکار رفته است و رابری ها به آن کفش “نشل” هم می گویند هر کفشی حداقل ۵تا ۴ سال به پایش دوام داشت آن زمانی که نه آسفالت و موزائیک بوده اکنون که آسفالت و سرامیک دوام آن بیشتر است.


کریمقاسمی درمورد نحوه ساخت کفش «گیوه» عنوان کرد: اول ریوار بافته می شود بعد چرم رسانی و سپس کف ملکی را تخت درست می کنند و روی آن را با ریوارمی‌پوشانند و دورکفش راکمرگیری همان کمربند مثلثی توی آن میگذارند پاشنه کفش است،به جلوی کفش سنگ شکن می‌گویند.


وی گفت: درسال ۱۳۴۶ از پدرم مرحومم و همشهریانم این کار را میدیدم ۱۰ سال بیشتر نداشتم ازآن زمان یاد گرفتم.
کریمقاسمی از انگیزه روی آوردن دوباره به این هنرگفت: در این موقعیت یک نفر از رابر از خون همه مسلمانان دفاع می‌کند و آن سردار سلیمانی است به خودم واجب دانستم؛ هنرهای به فراموشی سپرده شده شهرش را احیا کنم ازهمه همشهریان می خواهم استقبال کنند به این هنر رونق ببخشند وآنرا ثبت جهانی کنند.


وی با تأکید بر اهمیت پتانسیل های صنایع دستی بر جاذبه تورهای گردشگری افزود:شهرستان گردشگری رابرمیتواند مثل سایرشهرها از طریق صنایع دستی همه ساله گردشگران زیادی را به خود فراخواند .

کریمقاسمی از تمام هنرهای دستی منطقه نهفته در سینه خود گفت: با احیای هنر نیاکان‌مان همچون «گلیم سگار» و «قالی گل سرخ» می‌توان منبع درآمدی خوبی برای همه شود.

این هنرمند رابری پایه و اساس آموزش «گیوه» را ریوار دانست و افزود: هنرجویان تا آموزش ریوار رایاد نگیرند نمی توان نحوه درست «گیوه» را یاد بگیرند، زمان گذشته خانم ها علاوه بر کارهای خانه هنرهای دست زیادی داشتند هر جابودند یک ریوار روی سرشان زده بود کنار هم این هنر را می بافتند.


وی گفت: دوخت یک جفت کفش گیوه یک هفته ای طول میکشد تا تحویل دهیم مردم خودشان استقبال نمی‌کنند توصیه می‌کنم یاد بگیرندبرایشان درآینده شغل است.


وی افزود: برای استقبال مردم یکسری آموزش های رایگان گذاشتیم و تعدادی یادگرفتند خودمان ازآنها ریوارها را می خردیم با استقبال از این هنر هم در اشتغالزایی وکسب درآمد مؤثر است.

حیات کریمقاسمی از سرمایه اولیه خود گفت: بهتر است صنایع دستی خود شهر رابر را احیا کنیم با سرمایه اولیه یک خانه ای خریداری کردم وآن شد کارگاهم ، دوست دارم این هنر را به نسل جوان بشناسانم .


کریمقاسمی گفت: بودجه صنایع دستی رابر برگشت می خورد این برای شهر ماخوب نیست، با این همه هنرهای دستی که دارد اما معروف به شهر بدون هنر دستی شده است مسئولین از جمله فرماندار شهرستان همکاری کنند هنرهای کهن رابرمانند«گلیم سگار»، «قالی گل سرخ» و «گیوه» ثبت جهانی شوند تاما هم مثل سایر شهرستان های استان درآمدی داشته باشیم.
وی افزود: با تشکیل اتحادیه وتعاونی وشرکت در نمایشگاه ها سراسری صنایع دستی حرفی برای گفتن خواهیم داشت وبا این هنر کهن برای هموطن خود نزدیک به ۲۰۰ نفر شغل ایجاد خواهیم کرد.
کریمقاسمی ازمسئولین خواستارشد: هنر های رابر را ثبت جهانی کنند، این دوره مسئولیت ها می‌گذرداما کاری کنید که یادی بماند یک شغلی برای مردم رابرباشد.
کریمقاسمی از مشکل صنایع دستی خود گفت: تقاضای وام کردم هنوز واگذار نشده که تولیدی و مرکز خریدی برای هموطنان خود راه اندازی کنم.
وی افزود: هر کسی آموزش می بیند هدفی جزء کسب درآمد ندارد کسی اینها را از ما نمی خرد، من خودم قول میدهم از آنها خریداری کنم اما وقتی بودجه ای نداشته باشم؛ چه کنم.


کریمقاسمی در پاسخ به این سوال که آیا گیوه رابر رقیب کفش های خارجی می‌شودگفت: صددرصد؛ کفش های خارجی پلاستیکی اند، دوام ندارند وهر ۲۵ روزی یکی می‌خریم، «گیوه» کفش سلامت و کفش نخی است پوشش قلب دوم ماست بسیار اثر روی سلامت مان دارد.
وی افزود: ما پول یک نسخه پزشک را نمی دهیم یک کفش سلامت خریداری کنیم، اینها چقدر هزینه می برد، پا قلب دوم ماست با خرید کفش سلامت می‌توان سم را از بدن دفع کرد.
کریمقاسمی در پایان از همه هموطنان رابری خواست هنر رابر را احیا کنند و خود برای آن نرخ گذاری کنند مثل سایر شهرها صنایع دستی در این شهرستان رونق دوباره گیردو جوانان بیکاربا ایجاد شغل برای خود کسب درآمد داشته باشند.
وی همچنین ازبرک بافی در این شهرستان خبر دادو گفت: با این دستگاه شال می‌بافند آرزوی احیا ی این هنرهای دستی رابردارم واینکه تا زنده ام تولیدی کفش «گیوه» راببینم.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب