پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:26:42 - یکشنبه 17 شهریور 1398
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
با قدمتی چندین ساله؛
آیین “علم گردانی” در شهرستان رابر
مراسم علم گردانی در سراسر شهرستان رابر یکی از مراسم عزاداری مهم درشهرستان به شمار می رود.

به گزارش “صبح رابر”؛ آیین “علم گردانی ” یکی از مراسم پر شورعزاداری شهرستان رابر دارای قدمتی چند صد ساله است که  این آیین علم گردانی از دیر باز هر ساله در روز هفتم محرم برگزار می‌شود.

تعدادی ازاهالی هر هیئت مذهبی با مدیحه سرایی و نوحه خوانی بدین صورت که علم را پیشاپیش هیئت سینه زنی حرکت می دهند به درب خانه ها رفته و نذورات اهالی را جمع آوری و برای اهل خانه دعای خیر می کنند .

برخی نذورات خود را برای رفع حاجت گوسفند قربانی ، شیرینی، پارچه و وجه نقد تقدیم خادمان امام حسین می‌کنند.

شهرستان رابر خاستگاه تشیع و مرکز تبلور و تجلی شور و عشق حسینی و میراث‌دار فرهنگ عاشورایی است و مردم آن از گذشته تاکنون ارادتی خالصانه به حسین (ع) سالار شهیدان، حضرت ابوالفضل (ع) و یاران باوفای او دارند، به طوری که تمام این ارادت و سرسپردگی با برگزاری آئین هایی نمود پیدا می کند که صدها سال قدمت داشته و سینه به سینه به نسل ها منتقل می شود، آئین هایی که مختص شهرستان رابر و مردم این دیار بوده است.
روز پنجم محرم پس از شست و شوی علم ها، آن ها را با لباس های رنگی می پوشانند و این پوشش علم تا روزعاشورا نگهداری می شود.

پس از مراسم ظهر عاشورا پوشش رنگی علم ها عوض می شود و علم ها مشکی پوش می شوند و تا روز اربعین با همین پوشش در حسینیه نگهداری می شوند. بعد از اربعین حسینی علم ها از پوششان خارج می شوند و غسل داده می شوند و تا سال بعد در محل حسینیه نگهداری می شوند.


مردم شهرستان رابر به مانند سایر مناطق و فرهنگ ها مختلف استان، دارای آداب و رسوم و سنن خاصی در برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری بوده، اما برخی از این مراسم ها از جمله علم گردانی، همراهی کاروان حسینی  با شتر و اسب ، خیمه سوزانی، برپایی دسته های عزاداری همه ساله مورد استقبال مردم  منطقه رابر قرار می گیرند.

مراسم عزاداری مختلفی در این شهرستان  برگزار می شود که یکی از مهمترین آنها برگزاری مراسم علم گردانی است که همه هیئت های مذهبی در آن شرکت می کنند و این نقش مهمی در وحدت و همدلی همه هیئت های مذهبی این شهردر برگزاری مراسم عزاداری دارد.

در این مراسم برخی از علم ها قدمت تاریخی دارند به چشم می خورد که برخی از انها از جنس نقره هستند.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب