پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:05:39 - شنبه 12 بهمن 1398
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
۱۲ بهمن؛ روز تجلی وحدت مردم و روحانیت/ ضرورت تلاش مضاعف روحانیت در راستای بقای ثمرات انقلاب
نمایندگان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ضمن گرامیداشت چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی تأکید دارند که تحقق ثمرات انقلاب اسلامی بسیار مهم است و در این زمینه مردم، مسئولان و به ویژه روحانیت باید تلاش مضاعف داشته باشند.

به گزارش “صبح رابر“؛ چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهند ایران اسلامی را پشت سر می گذاریم که برخی از کارشناسان معتقدند انقلاب اسلامی و حرکت امام خمینی(ره)، موجد اصلاحات عمده ایی‏‎ ‎‏در حوزه ها و روحانیت و سیره نظری و عملی مراجع بوده است و تغییرات بنیادینی را در‏‎ ‎‏این نهادها ایجاد کرده است.

امام خمینی(ره) روحانیت را جانشین پیامبران دانسته در این رابطه فرموده اند”حوزه های روحانیت، محل تدریس و تعلیم و تبلیغ و رهبری مسلمانان است. جای فقهای عادل و فضلا و مدرسین و طلاب است. جای آن هاست که امانت دار و جانشین پیامبران هستند، محل امانت داری است و بدیهی است که امانت الهی را نمی توان به دست هر کس داد”.

بر همین اساس در گفتگو با دو تن از نمایندگان استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری در خصوص نگاه و دیدگاه امام خمینی(ره) نسبت به روحانیت و ولایت فقیه به گفتگو نشسته ایم که مشروح آن را در گزارش زیر می خوانید.

۱۲ بهمن؛ روز تجلی وحدت مردم، روحانیت با رهبری امام است/ ضرورت تلاش مضاعف روحانیت در راستای بقا ثمرات انقلاب

حجت الاسلام و المسلمین محمد بهرامی خوشکار در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: در دست نوشته و توقیع که از امام زمان(عج) رسیده است ایشان فرموده اند” در حوادث و وقایع و مسائل اجتماعی که در زندگی با آنها رو به رو می شوید به  فقیهان مراجعه کنید زیرا آنان حجت و نماینده من در مردم هستند و من حجت و نماینده خداوند متعال بر فقیهان هستم”.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: همان گونه که مشاهده می کنید در این حدیث شریف یک نوع هماهنگی بین امام زمان(عج)، مردم و فقیهان وجود دارد؛ با این بیان اینکه فقیهان و روحانیت که با دستورات و احکام اسلامی آشنایی کامل دارند؛ فاصله امام زمان(عج) قرار داده شده اند و امام زمان در حل مسائل، انتقال مبانی اسلامی به مردم به آنها اعتماد کرده است.

وی بیان کرد: در همین راستا بیان می شود که روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ تجلی وحدت مردم و روحانیت با رهبری امام خمینی(ره) است و این وحدت بود که پیروزی انقلاب اسلامی را سرعت بخشید و اگر وحدت مردم و روحانیت و ولایت امام راحل و رهبری ایشان نبود تحقق این انقلاب عظیم غیر ممکن بود.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی خوشکار اظهار کرد: در هر صورت روحانیت اصیل در طول تاریخ با تلاش فراوان و خون دل خوردن بسیار سعی کرده است که مبانی فکری اسلام ناب را حفظ نماید و آن را به نسل های بعد از خود انتقال دهد.

 نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود: در این امر مهم، مردم متدین نیز نقش ویژه خود را ایفا کرده اند و اکنون تحقق و بقا ثمرات این انقلاب بزرگ مهم است که در این راستا تمامی مردم و مسئولان باید تلاش بسیار زیاد داشته باشند و تلاش روحانیت نیز باید مضاعف باشد.

وی با بیان اینکه هزینه دادن برای بقا یک تفکر بیشتر از به وجود آوردن آن است، تصریح کرد: همان گونه که نقش روحانیت در حدوث جمهوری اسلامی ایران پر رنگ بوده است؛ این نقش در بقا آن نیز غیر قابل انکار است.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی خوشکار با تأکید بر نقش پر رنگ ولایت فقیه خاطر نشان کرد: دشمنان همواره کوشیده اند تا نقش کم رنگی برای آن تعریف کنند اما هوشیاری مردم و روحانیت تا کنون تمامی تلاش های دشمنان را خنثی کرده است.

بررسی نقش روحانیت نسبت به مردم و اسلام از نگاه امام راحل

حجت الاسلام و المسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به اولین دهه فجر پس از چهل سالگی انقلاب اسلامی در خصوص کارکردها و خدمات علمای شیعه نسبت به مردم و اسلام از نگاه امام خمینی(ره) گفت: علما نقش موثری در حفظ منابع و سرمایه های اصلی دین داشته اند.

وی ادامه داد: بدون شک تردید جهاد علمی علما موجب حفظ منابع اصلی دین یعنی قرآن و روایات شده است و این امر سبب شد که روایات ما در کتب معتبر گردآوری شوند که می توان به نمونه های از این منابع اصیل همچون صفیحه سجادیه، نهج البلاغه، اصول و فروع کافی و .. اشاره داشت.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: چنانچه علما و روحانیون نبودند اثری از این کتب باقی نمی ماند آن هم در دورانی که امکانات بسیار ناچیز بود و حاکمان در آن دوران در صدد این مسئله بودند که منابع اصیل دینی محفوظ نماند.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی با تأکید بر اینکه این مسئله از جمله برکات وجود علمای شیعه، مراجع عظام و تقلید بود که نقش ریاست و هدایت جامعه را به عهده داشتند، عنوان کرد: جهاد علمی علمای شیعه بوده است که معرفت دینی به مردم داده شود.

وی افزود: به این معنی که آموزه های دین را از متون دینی، قرآن و روایات استخراج می کردند و در اختیار مردم می گذاشتند این مسئله یکی از جهادهای بزرگ علمای دین بود که چنانچه علمای دین چنین اقدامی را انجام نمی دادند معلوم نبود که چه مطالبی را به نام اسلام به مردم می دادند.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: امام خمینی(ره) فرمودند ” همیشه مستضعفان از کوثر زلال معرفت فقهای بزرگوار سیراب شده‌اند” و علمای اسلام آب زلال معارف را از منابع دینی، قرآن و روایات متناسب با هر عصری استخراج کردند و در اختیار مردم گذاشته اند.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی ادامه داد: معارف دینی در زمینه های فلسفه، سیاست، فقه و … توسط جهاد علمی علما و روحانیت از منابع دینی استخراج شده و در دسترس آحاد بشر قرار گرفته است و گفتنی است این جهاد علمی و معرفتی علما در رشته های علمی مانند ریاضیات، نجوم، شیمی، فیزیک، ادبیات و … انجام شده است.

وی با بیان اینکه روحانیت با جهاد تبلیغی علمی دین برای رساندن پیام الهی به مردم تلاش می کردند، اظهار کرد: همان گونه که قرآن کریم این وظیفه را به عهده علما گذاشته است.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: علمای دین در طول تاریخ در سخت ترین شرایط با امید و قلبی سرشار از عشق و محبت به تعلیم و تربیت انسان ها پرداخته اند و در این مسیر محرومیت ها کشیده و مورد تهمت قرار گرفته اند و هیچ گاه مایوس نشدند وحیثیت دینی انسان ها را حفظ کرده اند و در این راه در بین علمای دین شهدای زیادی نیز تقدیم راه حق کرده اند.

انتهای پیام

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب