پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:23:09 - سه شنبه 16 مهر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تبدیل دانشگاه به نمایشگاه مُد غربی
با آغاز سال تحصیلی جدید بحث داغ چند سال گذشته یعنی الگوگیری دانشجویان از غرب بازهم سر زبان ها افتاده ولی متاسفانه گویا مسئولان همچنان در خواب غفلت و یا موضع انفعال تشریف دارند! به گزارش ” صبح رابر”  به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، این روزها بدحجابی و بدپوششی در دانشگاه‌های کشور قابل […]

با آغاز سال تحصیلی جدید بحث داغ چند سال گذشته یعنی الگوگیری دانشجویان از غرب بازهم سر زبان ها افتاده ولی متاسفانه گویا مسئولان همچنان در خواب غفلت و یا موضع انفعال تشریف دارند!

به گزارش ” صبح رابر”  به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، این روزها بدحجابی و بدپوششی در دانشگاه‌های کشور قابل مشاهده است و این موضوع فقط به دختران دانشجو اختصاص ندارد چرا که بدپوششی در میان دانشجویان پسر نیز معضلی است که این روزها در دانشگاه‌های کشور دردسرساز شده است.

نوع پوشش یکی از مهم ترین معیارهای دانشگاه ها در سراسر دنیا بوده و تابع مقررات خاصی است؛ با توجه به اینکه ایران، کشوری اسلامی است، پوشش مردان و زنان در کشور ما نیز تابع قوانین ومقررات ویژه خود است و برخلاف اظهارات برخی افراد که آزادی در دانشگاه های سراسر جهان را بی حد و حصر می دانند اما اکثر دانشگاه های معتبر جهان نیز محدودیت هایی را در نوع پوشش دانشجویان خود دارند.

قدیمی ها می گفتند اگر می خواهید خانه بخرید جایی را انتخاب کنید که همسایه تان با زیر شلواری جلوی در نیاید و این نشان می دهد که پوشش وحجاب چه در مردان و چه در زنان از  اهمیت بالایی برخوردار است، اما برخی افراد فرق پوشیدن شلوارک در خانه و سطح کوچه  و خیابان  را نمی دانند یا اینکه  با لباس، آرایش و موهایی به محیط تحصیل می روند که انگار به مهمانی یاعروسی می روند.

گاهی اوقات مدل هایی در سطح جامعه رواج می یابد که تقلیدی ازفیلم های غربی و اروپایی است که حتی شاید جوانان آن کشورها و مردم آن جامعه هم از آن نوع پوشش یا مدل های آرایش استفاده نکنند وحتی آن را تقبیح دانند؛ اما برخی از این مدل ها  گاهی به صورت  یک ویروس تا دروازه دانشگاه های ما نیز نفوذ پیدا می کنند و دانشجویانی که از محیط  مدرسه وفضای دوره متوسطه وارد محیط دانشگاه  می شوند، هنوز خود را در دوران سنین نوجوانی وجوانی می پندارند و بعضا احساس می کنند محیط دانشگاه با مدرسه فرق می کنند و آزادی عمل بیشتری باید داشته باشند و در برابر برخورد های قانونی مسئولان فرهنگی کشور و روسای دانشگاه ها، آزادی در جوامع غربی را به رخ می کشند و اظهار می کنند که در خیلی از کشورهای اروپایی وآمریکایی، دانشجویان به هر نحو که تمایل داشته باشند می توانند سر کلاس های دانشگاه حاضر شوند و نوع پوشش در آنجا اجباری نیست.این در حالی است که قوانین پوششی در این کشورها نیز تابع مقررات خاص و محدودیت هایی است که البته این قوانین محدودیت نیست بلکه احترام به شخصیت  و وقار دانشجو و رعایت شئونات اخلاقی  است.

در زیر ماحصل گفتگوی خبرنگار ما با تنی چند از دانشجویان و اساتید دانشگاه را ملاحظه می کند.

دکتر احسان تقی زاده یکی از اساتید دانشگاه پیام نور گفت: درخصوص پوشش، ما  باید ذهن جوانان بخصوص دانشجویان را به سمتی سوق دهیم که علاوه بر مسائل دینی و وحیانی، در خصوص حجاب  و پوشش که اجرا وانجام آنها واجب قطعی است ، بحث حجاب و پوشش را  از یک رویکرد جامعه شناختی و روانشناختی  مورد توجه قرار دهند در این صورت متوجه خواهیم شد که پوشش با ارتقاء کیفیت زندگی رابطه متقابل و تنگاتنگی دارد .لباس علاوه بر اینکه از نظر بعد ظاهری آدمی را در برابر سرما، گرما  وسایر آلودگی ها محافظت می کند، بلکه خود باعث افزایش اعتماد به نفس فردی و عزت نفس اجتماعی وهمچنین سبب تقویت روحیه معنوی و تقویت حیای فردی و اجتماعی می شود.

رضا حیدری، دانشجوی کارشناسی روانشناسی یکی از دانشگاه های قم گفت: به نظر بنده داشتن حجاب چه برای دختران و چه برای پسران در دانشگاه ها به خود آنها کمک می کند تا غیر از درس به دنبال چیز دیگری نباشند.

وی ادامه داد:حجاب مانع برای افراد نیست بلکه برای خود آنها اعتماد به نفس و راحتی می آورد.

عماد نعمتی، دانشجوی رشته کامپیوتر با سخنان حیدری موافق است و گفت: حجاب دانشجویان در دانشگاه ها باعث راحتی کار آنها و پیشرفت خود دانشگاه می شود.

وی گفت: اگر مسئولان دانشگاه ها از دانشجویان خود حجاب را در حد عرف بخواهند سطح علمی دانشگاه ها بالا  می رود، چراکه دانشجو به چیزی جز کسب علم فکر نمی کند.

زهره محمدی، یکی از دانشجویان رشته عمران دانشگاه آزاد اظهار داشت: در دانشگاه های آزاد بی حجابی و بد حجابی بی داد می کند و هیچ کسی به فکر این مسئله مهم که دانشگاه ها و دانشجویان را به خطا می کشاند نیست

نمایندگان سنای دانشجویی دانشگاه میشیگان شرقی امریکا در جلسه روز چهار شنبه ۱۵سپتامبر سال ۲۰۰۴مقررات پوشش اجباری را تصویب کرده اند و آنها براین عقیده اند که وقتی دانشجو از درب دانشگاه خارج می شود باید در درجه اول، وجهه دانشجویی داشته و نماینده قشر دانشجو باشد.

یکی از اساتید دانشگاه های کشور در گفتگویی با یکی از خبرگزاری ها اظهار داشت: دانشجویان کشور ما در زمان  ورود از فضای دبیرستان به دانشگاه و تحصیل در دانشگاه اینگونه می پندارند که در این فضای هرگونه بخواهند می توانند رفتار کنند و قوانینی وجود ندارد.

وی پوشش لباس دختران و پسران  در دانشگاه های معتبر غرب که دم از بی حجابی می زنندرا بخشی از قوالنین آنجا دانست و گفت: پوشیدن لباس مذهبی وفرهنگی (مثل یقه های مذهبی ،حجاب ،روسری)توسط دانشگاه استقبال می شود ونباید با آن برخورد شود.  تمامی افراد دانشگاه باید از پوشیدن تی شرت یا دیگر لباس هایی که موضوعی را به هرزبانی نمایش می دهند خودداری کنند چرا که ممکن است قانون ملی را نقض کند.

وی در خصوص دانشگاه ویرجینیای جنوبی آمریکا گفت: از دانشجویان انتظار می رود تا درتمامی اوقات  به نوعی لباس بپوشند که نشان دهنده عزت نفس آنها و احترام به دانشگاه باشد . پوشیدن پیراهن دکمه دار یا شلوار راحت و مناسب الزامی است (جین نامناسب است)پوشیدن جوراب به همراه کفش ضروری است.  از ورود دانشجو به کلاس در صورت پوشیدن لباس نا مناسب و یا موی بلند نا مناسب جلو گیری می شود. تکرار نقض قانون پوشش لباس ممکن است  منجر به تنبیه انضباطی ،تعلیق یا اخراج دانشجو شود والدین نیز راجع به هریک از این مسائل مطلع خواهند شد.

وی قوانین دانشگاه ایالتی لویزیانا آمریکا را این چنین توصیف کرد: در این دانشگاه پوشیدن هیچگونه پیراهن بدون آستین (اندامی ) مجاز نیست.  لباس های رکابی و یقه باز ممنوع است .پوشیدن هیچ نوع شلوارک و لباس های کشی مجاز نیست  واستفاده از لباس های نازک وبدن نما ممنوع است.

وی همچنین قوانین پوششی دانشگاه آکسفورد انگلیس که حد اعتدال را تاکید می کند،گفت: آقایان باید ظاهری مناسب و تمیز داشته باشند. لباس، باز وبدن نما نباشد، مو باید رنگ طبیعی داشته باشد و از مدل های افراطی پرهیز شود. خانم ها باید ظاهری آراسته ومناسب داشته باشند،  لباس زنان نباید پشت بازیا بدون آستین ،تنگ وبالای زانو باشد. مدل مو باید ساده،تمیزومرتب وبدورازمدلهای افراطی ورنگ های غیرمتعارف باشد.

در دانشگاه ایالتی فلوریدای آمریکا، پیراهن مردانه و زنانه پشت باز ،هرگونه پوشش بدن نما ،شلوارهای افتاده وآویزان ،دامن های کوتاه یا زیرشلواری قابل قبول نمی باشد.

وی پوشش در دانشگاه ایالتی آرکانزاس آمریکا دربخشی از قوانین پوششی این دانشگاه پوشیدن لباس های لی مجازاست ولی نباید خیلی کوتاه ،سوراخ دار ،خمره ای ،بد نما، ویا دارای رنگ های غیر عادی و نا متعارف باشند .پیراهن ، دامن وسایر لباس های دارای رنگ تند ونقش ونگار متعدد نباید مورد استفاده قرا ربگیرد  کفش ها بیاد از نوع جلو بسته  وپاشنه کوتاه باشند دمپایی و کفش های راحتی و امثال آن مجاز نیست.

همچنین دانشگاه باب جونز آمریکا، قوانین پوششی دانشجویان خود را این چنین قرار داده است: موها باید به سبک مرسوم وسنتی باشد، تراشیدن ، خط انداختن و آشفته و درهم وبرهم کردن موها مجاز نیست.همچنین رنگ کردن وهایلایت کردن موها ممنوع است. تمامی پیراهن ها، دامنها،شلوارها  وپیراهن های مردانه باید به میزان مناسب گشاد باشند. داشتن آستین الزامی بوده واندازه دامن نباید کوتاه باشد.

حال در شرایط کنونی که می‌توان بدحجابی را در جای جای کشور مشاهده کرد، دانشگاه‌ها نیز از این معضل در امان نمانده‌اند و پوشش نامناسب در میان قشر دانشجویان نیز رواج یافته است باید چه کرد؟ چرا دانشگاه های غرب با تمام آزادی ها خود این چنین در محیط دانشگاه برخورد می کنند؟ چرا مسئولان دانشگاه ها در دنیا این چنین به پوشش دانشجویان خود اهمیت می دهند و داشتن پوشش مناسب برای دانشجویان برای آنها مهم می باشد؟ و هزاران سوال دیگر که با جواب دادن به آنها به این موضوع می رسیم که معظل در پوشش، اتفاقات بیشماری را به بار می آورد که خیلی موارد را زیر سوال می برد.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب