پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

20:03:41 - چهارشنبه 17 مهر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ذوق زدگی انگلیسی ها از احیای رابطه با ایران
به نظر می رسد که انگلیس و همپیمانانش بیش از آنچه که قبلا تصور می شد مشتاق احیای رابطه با ایران هستند. به گزارش”صبح رابر” به نقل از  خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی دانا، با ابراز تمایل وزیر امور خارجه انگلستان برای بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اخیر با جواد ظریف در نیویورک […]

به نظر می رسد که انگلیس و همپیمانانش بیش از آنچه که قبلا تصور می شد مشتاق احیای رابطه با ایران هستند.

به گزارش”صبح رابر” به نقل از  خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی دانا، با ابراز تمایل وزیر امور خارجه انگلستان برای بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اخیر با جواد ظریف در نیویورک ، ویلیام هیگ در مجلس عوام انگلستان با بیان این موضوع که ما باید صداقت ایران را در عرصه بین المللی را بیازمائیم ،خواستار از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور می شود و از حضور کاردار غیرمقیم در تهران برای انجام وظایف دیپلماتیک خبر می دهد تا این اقدام سبب بازگشایی مجدد سفارتخانه کشورش در ایران شود.

حضور کاردار غیر مقیم بر این اساس مطرح شده است که جواد ظریف قبل از نشست عمومی سازمان ملل در پاسخ به خبرنگاران در ارتباط با آغاز روابط دو کشور ایران و انگلستان خاطر نشان کرده بود که طرف ایرانی با حسن نیت و با توجه به احترام متقابل حاضر به برقراری روابطی که خود انگلستان یک طرفه قطع کرده است می باشد، اما ما در چهارچوب قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران و تصمیمات و مصوبه ای که در مجلس شورای اسلامی اتخاذ شده است اقدام میکنیم.

مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح فعالیت دیپلماتیک بین دوکشور از سفیر به کاردار موافقت خود با شروع مجدد روابط بین دو کشور را مطرح و به دولتمردان اعلام کرده بود.

اما نکته جالب توجه بازتاب آغاز این روابط در برخی از رسانه های خارجی همچون ، گاردین ،بی بی سی ، الجزیره وجروزالم پست بود.

گاردین امروز خبری با عنوان ” بازگشایی سفارتخانه های ایران و لندن هموار شد ” را به عنوان تیتر خود بر گزید.

همچنین بی بی سی طی مطلبی با عنوان «لندن کانال های دیپلماسی حود با تهران را باز کرد» به بررسی روابط ایران و انگلستان پرداخت.

الجزیره هم امروز خبری با عنوان تبادل دیپلمات “تهران – لندن ” را روی خروجی خود قرار داد.
همچنین جروزالم پست در مطلبی از بهبود روابط ایران -انگلستان خبر داد.
همان طوری که مشاهده شد این رسانه ها به نوعی خوشحالی خویش از آغاز این روابط را ابراز کردند.

این در حالی است که شواهد نشان می دهد در این مدت یعنی از تاریخ ۶ آذرماه ۱۳۹۰ که با رای مثبت ۱۷۱ نماینده مجلس سطح روابط بین دو کشور ایران و انگلیس کاهش یافت ، جمهوری اسلامی ایران متضرر نشده است و در عرصه بین المللی و دیپلماتیک به فعالیت هایش ادامه داد و هیچ خللی در آن بوجو نیامد و از سویی دیگر دولت انگلیس با از دست دادن حضور مستمر در ایران خسارتهای متعددی در عرصه بین المللی را متحمل شد.

البته رهبر انقلاب بارها نسبت به شیطنت های دولت انگلیس تذکر داده اند؛ایشان در خطبه‏‌هاى نماز جمعه ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۷۳ با اشاره به جنایات متعدد دولت های انگلیس و آمریکا در ایران و منابع نامشروعی که طی سالیان متمادی در داخل کسب کرده بودند، تصریح کردند: انقلاب اسلامى، منافع انگلیس و امریکا را در ایران قطع کرد. در واقع، این دو، عمده کشورهایى بودند که در مملکت ما منافع گسترده نامشروع و غیرعادلانه داشتند.

ایشان در ادامه افزودند: البته ما رابطه‏‌مان را با دنیا حفظ کردیم و هنوز هم با انگلیس رابطه سیاسى داریم. منتها به نظر من، این رابطه از آن رابطه‏هاى متزلزل است؛ زیرا انگلیسیها نمى‏توانند از ابراز دشمنى خوددارى کنند و هر چندگاه یک بار، نیشى مى‏زنند. دولت انگلیس این گونه است. اما به نظر من، بهتر است دولت انگلیس در مقابل ایران، قدرى محتاطتر باشد؛ چون سابقه‏اش در ایران خیلى بد و سیاه است. حال که ملت و دولت ایران، رابطه سیاسى خود را با آن کشور حفظ کرده‏اند، آنها باید خیلى محتاطانه عمل کنند و حرفى نزنند که ملت ایران احساس کند همان اغراض پلید چند ده ساله را باز هم حفظ کرده‏اند.

همچنین ایشان در خطبه های تاریخی ۲۹ خرداد ۸۸ و روزهای آغازین فتنه ۸۸ هم در سخنانی عنوان کردند: دیپلماتهاى برجسته‌ى چند کشور غربى که تا حالا با تعارفات دیپلماتیک با ما حرف میزدند، نقاب از چهره برداشتند؛ چهره‌ى واقعى خودشان را دارند نشان میدهند؛ «قد بدت البغضاء من افواههم و ما تخفى صدورهم اکبر». دشمنى‌هاى خودشان با نظام اسلامى را دارند نشان میدهند؛ از همه هم خبیث‌تر دولت انگلیس.
اتخاذ مواضع خصمانه و پوشش خبری نادرست که در بخش های مختلف رسانه های این کشور به رهبری بی بی سی ،انجام میشد به نوعی بازیگردانی اصلی تحرکات فتنه گران بود همین باعث شد تا با خشم برخی دانشجویان و در سالگرد شهادت دانشمند هسته ای مجید شهریاری ،که به هدایت و حمایت تیم های اطلاعاتی غربی صورت پذیرفت ، روبه رو شوند و سفارتخانه شان اشغال گردد و به قطع کامل روابط بیانجامد.

البته انگلیسی ها هم خوب می دانند از نظر مذهبی ایران مرکزیت جهان شیعه با صدها میلیون جمعیت را عهده دار است و تنها با یک اشاره می تواند موجی از حرکت اسلامی را به راه اندازد.

همچنین دولت‌مردان این کشور به توان بالای ایران واقف هستند و می دانند موقعیت ژئوپلوتیک همراه با توان بالای نظامی آن، امکان استفاده از تهاجم نظامی از سوی آمریکا و تکرار سناریوی عراق و افغانستان را محال ساخته و نمی توانند مدت جنگ احتمالی، دامنه آن و خسارت وارده به خود را پیش بینی کنند.

انگلیس نیازمند داشتن برقراری رابطه با کشورهای با ثبات منطقه است و می داند سرمایه گزاری بر روی امثال مصر و عربستان سست و شکننده است. برقراری جلسه جنبش غیر متعدها و ریاست ایران بر آن شاهدی بر این امر می باشد.

همچنین روند کنونی باعث نزدیکی دو کشور دارای حق وتو یعنی چین و روسیه به ایران می شود و کشور‌هایی مثل انگلیس هرگز مایل نیستند که مثلث قدرتی در آسیا ایجاد شود، خصوصاً حمایت گسترده روسیه از سوریه را می توان به عنوان تلاش روس ها برای برقراری موازنه قدرت و احیای بلوکی با محوریت خود قلمداد کرد.

قطع طولانی ارتباط با یک کشور بزرگ، خسارت انگلیس را بیشتر می کند، بر این اساس هرچه کشوری منابع انسانی و فیزیکی بیشتری در اختیار خود داشته باشد بر اهمیت آن افزوده می شود. لذا چون ایران کشوری غنی از تمام جهات است، این قطع ارتباط هزینه بیشتری برای آنها خواهد داشت.

از سویی دیگر انگلیس هرچه بر ایران فشار آورد در بسیاری از حوزه ها نتیجه ای معکوس داشته و باعث شتاب دستاوردهای ایران شده است. نمونه بارز آن در تحریم ‌ها مشهود است که تکمیل چرخه سوخت هسته ای، پیشرفت های گسترده نظامی و خود کفایی در ساخت قطعات لازم در سکوها و پالایشگاه ها نمونه هایی از آن است.

در هر صورت از آنجایی که ارتباط بیشتر درعرصه بین‌الملل و روابط حسنه با کشورهای مختلف نیاز هر کشوری است ولی قطعا تا زمانی که در رفتار انگلیس تغییری ایجاد نشود نمی توان به برقراری روابط مجدد با این کشور فکر کرد، لذا انگلیسی‌ها هم باید بر اساس همین نیازرفتار خود را تغییر دهند.

دولت انگلیس باید از رفتارهای خصمانه خود علیه ایران کوتاه آید و اگر انگلیس از سیاست‌های تند خود علیه ایران دست بردارد این رابطه مجددا برقرار خواهد شد.

البته با پیروزی انقلاب اسلامی و هوشیاری و بیداری ملت ایران که از این انقلاب ناشی شد، اجازه دست درازی امپراطوری بریتانیا به منافع ملت ایران داده نشد و این موضوع  از زمان وقوع انقلاب اسلامی تا به امروز به خوبی مدیریت شده است.

در هر صورت چنانچه مقام های انگلیس مایل به ارتقای سطح همکاری ها و روابط هستند باید زمینه های آن را طوری فراهم کنند تا افکار عمومی ملت ایران حساسیت هایی را که نسبت به آنها در ذهن دارند با رویکرد درست آن ها، تغییر دهند چرا که احساس مردم ایران این است که اقدامات لندن در ادامه رویکرد اشتباه این کشور است.

به هر حال با روی کار آمدن دولت یازدهم و نگاه اعتدال محور دولت حسن روحانی ، امید سردمداران انگلستان برای باز گشت به کشور و بازگشایی مجدد سفارت خانه کشورشان بیشتر شده است و با تلاشهایی که وزیر امورخارجه این کشور انجام می دهد و پیامها و درخواست هایی که از طرف ایرانی داشته اند چشم امید به حضوری مجدد دارند.

لازم به ذکر است، پس از تجمع دانشجویان مقابل سفارت انگلستان در تهران در هشتم آذر ماه ۱۳۹۰ و ورود دانشجویان معترض به این سفارتخانه و باغ قلهک، روابط تهران و لندن به سردی گرایید و عمان و سوئد به عنوان حافظان منافع دو کشور تعیین شدند.

انتهای پیام/

بر چسب ها: ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب