پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

19:33:17 - چهارشنبه 10 اردیبهشت 1399
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در گفت و گو با رزمنده عملیات بیت المقدس مطرح شد؛
بازخوانی بخشی از حماسه کرمانی ها در عملیات بیت المقدس/ مدیریت هوشمندانه «حاج قاسم» برای حفظ جان رزمندگان
سردار مهدی ابوالحسنی که در آن زمان جانشین گردان شهید باهنر تیپ ۴۱ ثارالله بود از جمله کسانی است که در مرحله اول عملیات بیت المقدس به اسارت دشمن درآمد، بازخوانی بخشی از عملیات از زبان این رزمنده و نقش فرماندهی حاج قاسم سلیمانی خواندنی است.

به گزارش “صبح رابر”؛ به نقل ازراه آرمان، ۱۰ اردیبهشت ماه، سالروز آغاز عملیات غرورآفرین بیت المقدس است، عملیاتی که در سال ۶۱ با رمز « یا علی ابن ابیطالب» با هدف آزادسازی خرمشهر با تدبیرشهید سپهبد صیاد شیرازی و با فرماندهی مشترک سپاه و ارتش آغاز شد و یکی از مهمترین و بزرگترین عملیات‌های نیروهای مسلح ایران در جنگ تحمیلی محسوب می شود.

تیپ ۴۱ ثارالله با ۳ هزار نیرو به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی از جمله نیروهای فعال و تاثیر گذار در این عملیات بود و شهدای زیادی را در این عملیات تقدیم انقلاب کردند، عملیاتی که حدود ۲۳ روز به طول انجامید و در چهار مرحله انجام شد.

سردار مهدی ابوالحسنی که در آن زمان جانشین گردان شهید باهنر تیپ ۴۱ ثارالله بود از جمله کسانی است که در مرحله اول عملیات بیت المقدس به اسارت دشمن درآمد، بازخوانی بخشی از عملیات از زبان این فرمانده می تواند شنیدنی باشد که در ادامه به آن اشاره می شود.

جانشین گردان شهید باهنر تیپ ثارالله در عملیات بیت المقدس اظهار کرد: بعد از عملیات فتح المبین که در فروردین سال ۶۱ انجام شد صدام ملعون در جلسه ای که با اعضای شورای مجلس ملی عراق داشت با توجه به شکست سنگینی که در فتح المبین متحمل شده بود اعلام کرد که باید از بخش هایی از خاک ایران عقب نشینی کنیم.

ابوالحسنی افزود: ایران با اطلاع از این مسئله، عملیات بیت المقدس را طراحی کرد و تصمیم گرفت قبل از اینکه دشمن از خاک ایران عقب نشینی کند ضربه کاری به ان ها وارد کند لذا این عملیات در چهار مرحله طراحی شد.

وی به تدبیر شهید صیاد شیرازی در توجیه فرماندهان سپاه و ارتش برای آغاز این عملیات اشاره کرد و گفت: شهید صیاد شیرازی بسیار زیبا از پذیرش فرماندهان در خصوص این عملیات صحبت می مکند و می گوید من وقتی ماجرا را برای فرماندهان سپاه و ارتش مطرح کردم برای آن ها بسیار سنگین بود چرا که حدود ۲۰ روز قبل عملیات فتح المبین انجام شده بود و نیروهای آن ها خسته بودند و با شهیدان و اسیرهایی که رد این عملیات داده بودند یگان ها نیاز به سازماندهی داشت ولی به هر حال طرح عملیات پذیرفته شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس خاطر نشان کرد: در تاریخ ۱۰ اردیبهشت سال ۶۱ مرحله اول عملیات در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد آغاز شد و تیپ ثارالله استان کرمان با ۵ گردان با ماموریت اختلال در پشتیبانی دشمن، انهدام یکی از لشکرهای روبه روی تیر وارد این عملیات شد و محل عملیات شهرستان حمیدیه فعلی در روستاهای سیدجابر و محمدخشن و کوهه بود.

ابوالحسنی می گوید: تیپ ثارالله با تیپ مستقل ۵۸ تکاور ذوالفقار ارتش ادغام شد و بعد از شناسایی ها و توجیهات کامل نیروها، عملیات آغاز شد و شب عملیات نماز مغرب و عشا را پشت سر مرحوم آیت الله حقیقی خواندیم، وقتی ما جلو رفتیم برخی از دوستان گفتند که آیت الله حقیقی بعد از رفتن شما محاسن خود را در خاک جای پای رزمنده مالید و برای ما دعا می کردند.

وی بیان کرد: من و شهید اصغر ایرانمنش هر دو جانشین گردان بودیم لذا تقسیم کار کردیم و قرار شد که من در خاکریز دوم دشمن را هدف قرار دهم لذا با نیروهای خود به سمت دشمن حرکت کردیم و ۴ کیلومتر از خاکریز اول سمت دشمن رفتیم و حدود ۱۲ اسیر از دشمن گرفتیم و در خاکریز دوم دشمن مستقر شدیم.

جانشین گردان شهید باهنر تیپ ثارالله در عملیات بیت المقدس ادامه داد: در این خاکریز ما باید منتظر می ماندیم تا تیپ نور از اهواز و تیپ بیت المقدس شمال کشور به ما می رسیدند و با ان ها الحاق می شدیم ولی متاسفانه تیپ نور به دلیل اینکه پل رودخانه کرخه را آب برده بود و تیپ بیت المقدس هم به دلیل برخورد با باتلاق موفق نشد به ما برسند و ما انجا رد وسط دشمن تنها مانده بودیم.

ابوالحسنی اضافه کرد: با توجه به اینکه منطقه وسیعی را از دست دشمن آزاد کرده  و شهدای زیادی را در این عملیات داشتیم تدبیر فرماندهی این بود که انجا بمانیم تا نیروهای کمکی برسد، بنابراین تا ساعت ۱۱ صبح در همان خاکریز با دشمن درگیر بودیم و من از ناحیه شکم مجروح شدم.

وی عنوان کرد: در نهایت دشمن با تلفات زیادی که از ما گرفته بود به سمت ماامد و من و نیروهایم به اسارت دشمن درآمدیم و شهید ابراهیم نجفی یک پیرمرد ۵۹ ساله از استان هرمزگان بود وقتی محاصره کامل شدیم و هیچ فشنگی هم نداشتیم اسلحه خود را به زمین نینداخت و وقتی یکی از نیروهای بعثی به او گفت که دستان خود را بالا بگیر باز هم این کار را نکرد و از کلوخ های خاکریز برداشت و در سر دشمن پرتاب می کرد که همانجا ایشان را به رگبار بستند و شهید شد و بقیه نیروها به اسارت دشمن درآمدیم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: مراحل بعدی این عملیات اغاز شد و در نهایت منجر به آزاد سازی خرمشهر شد و تیپ ثارالله با ۲۰۲ شهید و ۷۰ اسیر در عملیات بیت المقدس یکی از یگان های موفق در منطقه بود و موفق شد تعداد زیادی از نیروهای دشمن را به اسارت درآورد و نفربرها و تجهیزات زیادی را از دشمن به آتش بکشد.

سردار حاج قاسم سلیمانی در آن زمان فرماندهی تیپ ثارالله را به عهده داشت، از این رزمنده در خصوص نقش و رشادت های حاج قاسم در عملیات بیت المقدس سوال کردیم که رد پاسخ گفت: عصر عملیات من نیروهای خود را در نمازخانه جمع کرده بودم و برای آن ها از منطقه عملیاتی که شناسایی کرده بودیم صحبت می کردم و مشغول توجیه، تشویق و ترغیب نیروها بودم.

ابوالحسنی افزود: وقتی که صحبت های من تمام شد و می خواستم زا نمازخانه بیرون بروم، سردار سلیمانی را دیدم که بین نیروها نشسته و سرش را پایین انداخته بود و همه صحبت ها را گوش می کرد و هیچ کسی متوجه حضور او نشده بود.

وی خاطر نشان کرد: حاج قاسم در عملیات ها بسیار دقیق، محتاط و جدی بودو این نشستن در جلسه توجیهی من با نیروهای زیرمجموعه برای ارزیابی فرماندهان گردان ها و نیروها بود و در همه عملیات ها نیروهای خود را در شناسایی ها، اطلاعات عملیات ها، امکانات دادن و گرفتن بررسی می کرد.

جانشین گردان شهید باهنر تیپ ثارالله در عملیات بیت المقدس بین کرد: سرانجام از ۲۶ هزار نیرویی که دشمن در خرمشهر داشت ۱۹هزار نفر به اسارت ایران درآمدند و شهید صیاد شیرازی در این خصوص می گوید طول صف نیروهای دشمن به سمت اهواز ۲۰ کیلومتر بود و چون نیروی زیادی برای هدایت آن ها نداشتیم به صورت پراکنده و دشتبانی آن ها را محافظت می کردند.

ابوالحسنی استحکامات دشمن در خرمشهر را بسیار زیاد و قوی عنوان کرد و گفت: دشمن گفته بود اگر ایرانی ها موفق شوند خرمشهر را بگیرند ما کلید بصره را به آن ها می دهیم و بسیاری از کارشناسان نیز معتقد بودند که ایران با فتح خرمشهر استراتژی جنگ را تغییر خواهد داد و نظر ان ها این بود که این مسئله نمی تواندبه سرانجام برسد.

وی  اظهار کرد: خرمشهر قهرمان آزاد شد و امام خمینی(ره)  اینجا بود که گفتند خرمشهر را خدا آزاد کرد چرا تعداد نیروهای ما در مقابل دشمن خیلی کم بود و شهید صیاد  شیرازی می گوید من ۲۳ روز خواب درستی نداشتم و اضطراب داشتم که شهید خرازی با من تماس گرفت و گفت من به زحمت ۷۰۰ نیرو آماده کردم، اجازه می دهید به خرمشهر حمله کنیم که یک جرقه الهی در ذهن من زده شد و گفتم به خرمشهر بزنید و این گونه بود که ۷۰۰ نیروی ایرانی به ۶ هزار نیروی عراقی حمله کردند و موفق شدند این شهر را از چنگال آن ها آزاد کنند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس می گوید:اعتماد به خدا و وعده ها و نصرت های الهی بود که ما را در خرمشهر پیروزی کرد و رهبری دینی،جوانان شجاع، وحدت و یکپارچگی خرمشهر برای همیشه خرمشهر کرد و به ما این درس را داد که هر زمان پشت سر رهبر خود باشید، اطاعت کنید و منسجم باشید خداوند شما را یاری می کند.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب