پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

13:54:16 - پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
معاون هماهنگ کننده سپاه ثارلله استان کرمان مطرح کرد؛
سپاه ناجی دسترنج یک ساله کشاورزان از چنگال دلالان/ خرید ۹۰۰ تن پیاز از کشاورزان برای تعدیل قیمت ها در بازار
سیاوش مسلمی گفت: در ارتباط با فروش پیاز وضعیت به گونه ای است که حجم بالای برداشت محصول و عدم صادرات آن سبب دپوی این محصول و عدم فروش آن شده، با توجه به اینکه سپاه وظیفه دارد هر جا که مردم دچار مشکل شدند، برای کمک به مردم وارد شود از این رو این بار در عرصه کشاورزی وارد شده تا از نابودی دسترنج کشاورزان جلوگیری کند.

به گزارش “صبح رابر”؛ به نقل از راه آرمان، با فرا رسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان، باز هم دلالان دسترنج یک ساله کشاورزان را مورد چپاول قرار دادند به گونه ای که کشاورزان مجبور به فروش محصولات خود با قیمت بسیار اندکی شدند.

در حالیکه قیمت پیاز در میوه فروشی های سطح شهر کمتر از ۳ هزار تومان نیست، کشاورزان مجبور هستند محصول خود را با قیمت بسیار ارزان و غیر قابل باور به دلالان بفروشند، ممانعت از فروش با این قیمت ارزان، دپوی محصولات و فساد آن ها را به دنبال دارد.

سپاه استان با ورود به این مسئله در جهت کاهش آلام کشاورزان و جلوگیری از نابودی دسترنج یک ساله آن ها به دنبال بازدیدهای میدانی از مزارع و میدان تره بار شهرستان جیرفت اقدام به خرید این محصولات با قیمت مناسب کرده است.

سیاوش مسلمی معاون هماهنگ کننده سپاه ثارلله استان کرمان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: چند روزی است که اخبار متعددی با عنوان مشکلات فروش محصولات کشاورزی در جنوب کرمان از رسانه های مختلف منتشر شده است، با تدبیر فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان، این نهاد انقلابی برای رفع مشکلات کشاورزان وارد عمل شد.

وی افزود: در جریان بررسی های صورت گرفته مشخص شد فروش دو محصول گوجه و پیاز به دنبال ورود دلالان با مشکل مواجه شده است و محصولات کشاورزی را با ارزان ترین قیمت از کشاورز خریداری می کنند.

سپاه ناجی دسترنج یک ساله کشاورزان از چنگال دلالان

معاون هماهنگ کننده سپاه ثارلله استان کرمان ابراز کرد: به دنبال بررسی های کارشناسانه و حضور مسئول بسیج مهندسین کشاورزی در منطقه، هماهنگی هایی با مسئولان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، جهاد کشاورزی جنوب استان و امام جمعه شهرستان جیرفت انجام شد و در نتیجه آن سپاه برای خرید محصولات کشاورزی اقدام کرد.

مسلمی عنوان کرد: در ابتدا قرار بود دو محصول گوجه و پیاز که بیشترین سطح تولید کشت در منطقه داشتند را خریداری کنیم، به دنبال بررسی بازار مشخص شد که قیمت گوجه مناسب است و ضرورتی برای خرید آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: در ارتباط با فروش پیاز وضعیت به گونه ای است که حجم بالای برداشت محصول و عدم صادرات آن سبب دپوی این محصول و عدم فروش آن شده، با توجه به اینکه سپاه وظیفه دارد هر جا که مردم دچار مشکل شدند، برای کمک به مردم وارد شود از این رو این بار در عرصه کشاورزی وارد شده تا از نابودی دسترنج کشاورزان جلوگیری کند.

معاون هماهنگ کننده سپاه ثارلله استان کرمان تصریح کرد: سپاه ثارالله تاکنون موفق شده است که حدود ۸۰ تن از محصول پیاز را در یک روز بارگیری کرده و از منطقه خارج کنیم، این محصول در سطح شهرستان های استان برای فروش عرضه شده است.

مسلمی بیان کرد: نکته قابل توجه این است که پیاز  با همان قیمتی که از کشاورزان خریداری شده، در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته است، سپاه در نظر دارد این اقدام را تا به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا در بازار و سود حاصل از فروش محصول برای کشاورزان ادامه دهد.

وی یادآور شد: روز گذشته قبل از ورود سپاه به بازار پیاز قیمت این محصول بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو بود که پس از ورود سپاه قیمت این محصول در مجموعه میدان میوه و تره بار شهرستان جیرفت به هزار تومان بود، سود حاصل از فروش این محصول به کشاورزان می رسد.

خرید ۹۰۰ تن پیاز از کشاورزان برای تعدیل قیمت ها در بازار

معاون هماهنگ کننده سپاه ثارلله استان کرمان اظهار کرد: تلاش ما این است که برای کمک به کشاورزان، رفع مشکلات آن ها و جلوگیری از خرید محصولات آن ها با قیمت اندک، محصولات آن ها را خریداری می کنیم و تا زمانی که قیمت به تعادل نرسد این عمل ادامه خواهد داشت.

مسلمی تاکید کرد: پیش بینی می شود سپاه بتواند حدود ۹۰۰ تن پیاز را از کشاورزان خریداری کرده و از منطقه خارج کنیم.

وی تشریح کرد: لازم به ذکر است بلافاصله پس از خرید محصول کشاورزان هزینه آن به صورت نقد به حساب کشاورزان واریز می شود و به هیچ عنوان پیاز از دلالان خریداری نمی شود.

معاون هماهنگ کننده سپاه ثارلله استان کرمان افزود: خرید پیاز از ۲ سطح برداشت انجام می شود، در یک سطح خرید به صورت مستقیم از داخل مزارع کشت پیاز انجام می شود و در سطح دیگر خرید از کشاورزانی است که دارای زمین های کوچک بوده، محصول خود را برداشت کرده و به میدان آورده اند و فروشنده خود کشاورز است.

مسلمی در پایان خاطرنشان کرد: در این حالت دلال محصول را تا بعد از ظهر خریداری نمی کند و در نهایت کشاورز مجبور می شود محصول خود را با هر قیمتی که دلال می خواهد به فروش برساند.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب