پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

22:07:38 - شنبه 20 اردیبهشت 1399
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در یازدهمین منبر مجازی مطرح شد؛
قیمت هر انسانی به نیکویی و احسان اوست
امام جمعه رابرگفت: امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)فرمودند: «قِیمَهُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ»(نهج‌البلاغه/ حکمت۸۱)- تعبیر این روایت بسیار لطیف و زیباست، نفرموده که ارزش هر کس به معلومات یا صرفاً به عمل اوست بلکه فرمود: ارزش هر کس بستگی به احسان او یعنی مجموعه معرفت صحیح و عمل به آن دارد. قیمت هر انسانی به نیکویی و احسان اوست.

به گزارش “صبح رابر”؛  سخنرانی معرفتی وبصیرتی  حضرت حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی امام جمعه شهرستان رابر در یازدهمین منبر مجازی به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم[ الحمدلله رب العالمین والصلاه والسلام علی اشرف الانبیاء والمرسلین ابی القاسم المصطفی محمد وعلی اهل بیته والعن الدائم علی اعدائهم اجمعین]

میلاد با سعادت مبشر رحمت مصلح بشریت امام مجتبی(علیه السلام)رابه عزیزانم تبریک عرض می کنم۰
پیامبر(صلی الله علیه و آله)فرمودند: «حسن، حسن نامیده شد چون با احسان خدا آسمان‌ها و زمین‌ها به پا ایستاده است و حسین از احسان مشتق شده است و علی و حسن دو اسم از اسمای خداوند است و حسین مصغّر حسن است.»
«با حسن، احسان داده شدید و با حسین به سعادت می‌رسید و به وی متوسل می‌شوید، بدانید که حسین دری از درهای بهشت است؛ هر که با وی عناد ورزد خداوند باد بهشت را بر او حرام خواهد کرد.»
در این دو روایت، که از غرر احادیث ماست، پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله)، وجود مبارک امام حسن(علیه‌السلام) را مرتبط با وصف الهی «احسان» معرفی می‌کنند، به این معنا که این اسم مبارک:
اولاً: تجلی عینی اسم الهی «احسان»، وجود مبارک امام حسن(علیه‌السلام) است.
ثانیاً: اسم الهی «احسان» تا بدانجا مُعظَم است که برپادارنده عالم هستی است: «بِإِحْسَانِ اللَّهِ قَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ».
ثالثاً: اسماءالله، برای جریان و سریان در عالم و همچنین استفاضه‌ی همه آفرینش از آنها، مَجرا و طریق افاضه دارند و مجرای افاضه احسان الله، حضرت امام حسن(علیه‌السلام) است. هر چند همه ائمه اطهار علیهم السلام، چنین خصوصیتی دارند (وَ عَادَتُکُمُ الْإِحْسَانُ(زیارت جامعه کبیره)) اما تصریح پیامبر(صلی الله علیه و آله) به اینکه «احسان‌های الهی به واسطه امام حسن(علیه‌السلام) به شما می‌رسد»(بِالْحَسَنِ أُعْطِیتُمُ الْإِحْسَانَ) به این معناست که اصل جریان افاضه احسان الله، امام حسن(علیه‌السلام) است، تا آنجا که حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) که مظهر اسم الهی «محسن» است، به بیان پیامبر(صلی الله علیه و آله): «اشْتُقَّ الْحُسَیْنُ مِنَ الْإِحْسَانِ… وَ الْحُسَیْنُ تَصْغِیرُ الْحَسَنِ».
امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)فرمودند: «قِیمَهُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ»(نهج‌البلاغه/ حکمت۸۱)- تعبیر این روایت بسیار لطیف و زیباست، نفرموده که ارزش هر کس به معلومات یا صرفاً به عمل اوست بلکه فرمود: ارزش هر کس بستگی به احسان او یعنی مجموعه معرفت صحیح و عمل به آن دارد. قیمت هر انسانی به نیکویی و احسان اوست. به همین دلیل در دعای روز یازدهم این ماه عزیز داریم: «اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ…».همین جا لازم می دانم از عزیزانی که در طرح احسان ومواسات کمک کردندتشکرکنم،ازهمه ی عزیزانی که در تهیه ی ۴۰۰۰هزاربسته کمک کردند تاعزیزانی که با زبان روزه درمسجد مصلی حضرت زهرا(س)کار بسته بندی را انجام کردند تاعزیزانی که این بسته های معیشتی رابه در منازل افراد آسیب پذیررساندند صمیمانه تشکرکنم.

در ماه مبارک رمضان، قضیه ‌ای اتفاق افتاد که ابعاد آن قضیه و ماهیت آن، برای ما الی الابد در ابهام مانده است و آن نزول قرآن است. کیفیت نزول قرآن بر قلب رسول الله(ص) در لیله القدر را غیر از رسول اکرم(ص) و آنهایی که در دامن رسول اکرم(ص) بزرگ شدند، کسی نمی‌داند.
قرآن نعمتی است که پیغمبر(ص) در ضیافتی که از ایشان شده، از آن برخوردار گشته است و مقدمات آن، این بود که سالهای طولانی ریاضت معنوی کشیده، تا به آن ‌جایی که لایق این ضیافت شده، رسیده است. مهم، قضیه اعراض از دنیا است. آن چیزی که انسان را به ضیافت‌گاه خدا راه می‌دهد، این است که غیر خدا را کنار بگذارد.
قرآن سرّی است بین حق و ولی ‌الله اعظم که رسول خدا است، به ‌تبع او نازل می‌ شود تا می ‌رسد به این‌ جایی که به ‌صورت حروف و کتاب در می‌آید که ما هم از آن استفاده ناقص می‌ کنیم.
اگر سرّ لیله القدر و سرّ نزول ملائکه را در شب های قدر- که الآن این معنا برای ولی ‌الله الاعظم حضرت صاحب (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم امتداد دارد- بدانیم، همه مشکلات آسان می‌ شود. تمام مشکلاتی که داریم برای این است که ما محجوبیم از این‌ که واقعیت را آن‌ طور که هست و نظام هستی را به آن ‌طوری که تنظیم شده، مشاهده کنیم.

از خدای متعال عذرخواهی کنید
شب قدر، فرصتی برای مغفرت و عذرخواهی است. از خدای متعال عذرخواهی کنید. حال که خدای متعال به من و شما میدان داده است که به سوی او برگردیم، طلب مغفرت کنیم و از او معذرت بخواهیم، این کار را بکنیم، والّا روزی خواهد آمد که خدای متعال به مجرمین بفرماید: «لایؤذن لهم فیعتذرون». خدای نکرده در قیامت، به ما اجازه عذرخواهی نخواهند داد. به مجرمین اجازه نمیدهند که زبان به عذرخواهی باز کنند؛ آن‌جا جای عذرخواهی نیست. این‌جا که میدان هست، این‌جا که اجازه هست، این‌جا که عذرخواهی برای شما درجه می آفریند، گناهان را می شوید و شما را پاک و نورانی می کند، از خدای متعال عذرخواهی کنید.

این‌جا که فرصت هست، خدا را متوجّه به خودتان و لطف خدا و نگاه محبّت الهی را متوجّه و شامل حال خودتان کنید. «فاذکرونی اذکرکم»؛ مرا به یاد آورید، تا من شما را به یاد آورم.
دلهایتان را با مقام والای امیر مؤمنان آشنا کنید
مناسبت شب قدر، یکی مناسبت دعا و تضرع و توجه به پروردگار است که ماه رمضان بخصوص شبهای قدر، بهار توجه دلها و ذکر و خشوع و تضرع است. ثانیاً بهانه و مناسبتی است برای اینکه دلهایمان را با مقام والای امیر مؤمنان و سرور متقیان عالم قدری آشنا کنیم و درس بگیریم. هر چه که در فضائل ماه رمضان و وظائف بندگان صالح در این ماه بر زبان جاری شود و بتوان گفت، امیرالمؤمنین (علیه الصّلاه و السّلام) نمونه‌ی کامل آن و برجسته‌ترین الگو برای آن خصوصیت است.
۹۹/۲/۱۹

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب