سرانجام هر دو اپراتور تلفن همراه تصمیم گرفتنند تا مبلغ اضافه دریافت آهنگ های انتظار را به مشترکان برگردانند.
یر ماه امسال بود که بعد از گذشت بیش از یک سال از جایگزینی آهنگ ها به جای بوق،رگولاتوری به این نتیجه رسید که هر دو اپراتور تلفن همراه به جای دریافت ۳۰۰ تومان از مشترکانشان ۵۰۰ تومان بابت فعال سازی این سرویس هزینه دریافت کرده اند .
بر اساس این گزارش تخلف همراه اول و ایرانسل در تبعیت از مصوبه سال گذشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (شهریورماه ۹۱) موجب شد که ۱۴میلیارد تومان پول اضافی از جیب مردم به حساب اپراتورهای اول و دوم واریز شود؛ رقمی که طبق گفته حسن رضوانی- معاون نظارت رگولاتوری- هشتمیلیاردش متعلق به آوای انتظار همراه اول و ششمیلیارد تومان آن نیز در ارتباط با آهنگ پیشواز ایرانسل است.
رگولاتوری در مصوبه سال گذشتهاش عنوان کرده بود که تعرفه آهنگهای پیشواز درنهایت ۳۰۰ تومان است و شرایطی را نظیر تغییر آهنگ به شکل رایگان در این مصوبه دیده بود که درنهایت بعد از تاخیر چهار و ۹ماهه توسط اپراتورهای ایرانسل و همراه اول از ۵۰۰ به ۳۰۰تومان رسید.
حال اگر رقم ۱۴میلیاردتومانی را که اضافه به جیب اپراتورها واریز شده بر مابهالتفاوت ۲۰۰تومانی تقسیم کنیم، میزان آهنگهای فعالشده در بازه زمانی حداکثر ۹ماهه به دست میآید.
بر این اساس، اپراتورها ۷۰میلیون آهنگ پیشواز را از سال گذشته و بعد از مصوبه شهریورماه رگولاتوری فعال کردهاند که سهم همراه اول از این میزان، فعالسازی ۴۰میلیون آوای انتظار خارج از تعرفه و ایرانسل نیز فعالسازی ۳۰میلیون آهنگ پیشواز ۵۰۰تومانی بوده است.
به نظر میرسد هر دو اپراتور با تاکیدات رگولاتوری در نظر دارند که این اضافه دریافتیها را به مشترکان خود بازگردانند. شیوه بازگرداندن اضافه دریافتیها نیز بعد از بررسی میزان حق مشترکان از این سرویس مشخص میشود که به گفته مدیرعامل همراه اول قطعا پرداختها به شکل نقدی نیست و به مشترکان اجازه استفاده از آوای انتظار رایگان داده میشود.
اما معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ارائه گزارش تخلف دو اپراتور تلفن همراه به سازمان تعزیرات حکومتی مبنی بر اضافه دریافت از مشترکان بابت سرویس «آهنگ پیشواز» خبر میدهد.
حسن رضوانی در این خصوص گفت: این اضافه دریافتها باید به مشترکان بازگردانده شود. درواقع براساس نامه و دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این مبالغ باید به مشترکان برگردانده شود. او ادامه داد: در اینباره طی مذاکرات صورتگرفته با اپراتور ایرانسل، این اپراتور متعهد شده است که این مبلغ را بازگرداند و اپراتور همراه اول نیز تاکنون تضمینی در این زمینه ارائه نکرده است. به همین دلیل گزارش این تخلف به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات در تاریخ ۵/۶/۱۳۹۱ مصوبهای داشت که براساس آن سقف تعرفه خرید هر آوای پیشواز با مدت اعتبار ۳۰ روز ۳۰۰ تومان تعیین شده است. اما همراه اول هر آوای انتظار خود را با مدت اعتبار ۳۰ روزه، ۵۰۰ تومان ارائه میکند که برخلاف دستورالعمل رگولاتوری و بیشتر از سقف مصوب است.
در زمان مطرح شدن این موضوع مسئولان دولتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مدیران خصوصی همراه اول هر یک توجیهاتی برای خود داشتند. آنها برای تعیین تکلیف این موضوع منتظر یکدیگر بودند و این انتظار آنقدر طولانی شد که سرانجام با ورود دیوان محاسبات کشور، کار برای مسئولان رگولاتوری و مدیران همراه اول بسیار گران تمام شد. روابط عمومی دیوان محاسبات کشور، نیز براساس گزارش بهدستآمده اقدام شرکت همراه اول در افزایش تعرفه آوای پیشواز از مبلغ سههزار ریال به پنجهزار ریال را برخلاف مصوبه ۱۴۷ تاریخ پنج شهریور ۱۳۹۱ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات دانست و پرونده گرانفروشی ۱۰ماهه را بست. نکته قابل توجه این بود که دیوان محاسبات مسئولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را به کوتاهی در انجام وظیفه متهم و پرونده آن را به دادسرای دیوان ارسال کرد.
با جدی شدن موضوع صدوقی مدیرعامل همراه اول اعلام کرده که قصد بازگرداندن این اضافه دریافت به مشترکان را دارند.
صدوقی با اعلام توضیحاتی در خصوص اینکه معتقد است قضیه اضافه دریافت نبوده است، گفت: همراه اول پس از ابلاغ رگولاتوری تعرفه را به ۳۰۰ تومان کاهش داد و برای بازپرداخت مابهالتفاوت تعرفه ۵۰۰ و ۳۰۰ تومانی مقرر شده که کسانی که در طول یک سال گذشته از آوای انتظار همراه اول استفاده کردهاند این مبلغ را بستانکار شوند و بتوانند در یک سال آینده از این سرویس استفاده کنند.
اما رضوانی در خصوص این گفته صدوقی، تاکید کرد که حتی این نحوه بازپرداخت مورد پذیرش نخواهد بود. شاید برخی مشترکان فعلا نخواهند آوای انتظار را فعال کند، در این صورت تا چه زمانی این مبالغ باید دست اپراتور بماند؟
*۳میلیارد تومان اضافه دریافتی به حساب مشترکین برگردانده شد
در همین راستا اپراتور دوم زودتر از رقیب برای حل این موضوع چاره اندیشی و اعلام کرد: مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات برای کاهش از قیمت از ۵۰۰تومان به ۳۰۰ تومان در مهر ماه سال ۹۱ تصویب و ابلاغ شد در همان زمان برای ماههای مهر، آبان و آذر تمام تعرفه های پیشواز ایرانسل نه تنها ۳۰۰ تومان بلکه کمتر از تعرفه مصوب به مبلغ ۲۵۰ تومان بود و ایرانسل به عنوان اولین اپراتوری است که این مصوبه را اجرا کرد.
اضافه دریافتی ایرانسل از مشترکان فقط در فصل زمستان بود و تمامی مشترکین که در آن زمان، اضافه دریافت از آنها صورت گرفته ما به التفاوت به حساب آنها برگشت داده شده است.
از طریق SMS تمامی مشترکین که از آنها اضافه دریافتی صورت گرفته اطلاع رسانی شده و این اضافه دریافتی برای سیم کارت های اعتباری شارژ و سیم کارت دائمی بستانکاری در قبض مهر ماه صادر خواهد شد.
درست بعد از این اعلام رضوانی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هفته گذشته به خبرنگار باشگاه خبرنگاران اعلام کرد: اپراتور اول تنها یک هفته برای بازگرداندن پول به مشترکانش فرصت دارد در غیر اینصورت موضوع با جدیت بیشتری در مراجع قضایی دنبال خواهد شد .
در همین راستا همراه اول هم سرانجام از بازگرداندن این پول خبر داد و اعلام کرد : ما به التفاوت پرداختی سرویس آوای انتظار مشترکین همراه اول بازگردانده می شود .
ما به التفاوت پرداختی مشترکین همراه اول درخصوص سرویس آوای انتظار، به ایشان بازگردانده می شود.
اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیارایران اعلام کرد: بدنبال مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات با موضوع کاهش تعرفه سرویس آوای انتظار اپراتورها از ۵۰۰۰ ریال به ۳۰۰۰ ریال، همراه اول مبالغ دریافتی ما به التفاوت این دو نرخ در بازه زمانی ۱۶ آبان ۹۱ تا ۱۹ تیر ۹۲ را به مشترکین خود باز می گرداند.
براساس این گزارش، مبالغ مابه التفاوت ازابتدای آبانماه سال جاری برای مشترکین اعتباری بصورت شارژ بستانکاری و برای مشترکین دائمی بصورت اعمال بستانکاری در دوره چهارم صورتحساب امسال اعمال می شود.