پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:02:54 - شنبه 27 مهر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
موانع حماسه اقتصادی شهرستان رابر چیست ؟(قسمت دوم )
به گزارش ” صبح رابر ” ادامه موانع اقتصادی (قسمت اول ) ،رابر در فاصله ۱۸۰کیلومتری جنوب غربی مرکز استان کرمان قرار دارد، شهرستان رابر در استان کرمان آب و هوایی کاملا متمایز از مناطق کویری دارد . وجود رودخانه های پرآب کوهستانهای سرسبز و جنگلهای انبوه این شهرستانها را به یکی از بکر ترین […]

به گزارش ” صبح رابر ” ادامه موانع اقتصادی (قسمت اول ) ،رابر در فاصله ۱۸۰کیلومتری جنوب غربی مرکز استان کرمان قرار دارد،

شهرستان رابر در استان کرمان آب و هوایی کاملا متمایز از مناطق کویری دارد . وجود رودخانه های پرآب کوهستانهای سرسبز و جنگلهای انبوه این شهرستانها را به یکی از بکر ترین مناطق استان کرمان تبدیل کرده اند وجود این پتانسیلها وظرفیت های منحصر بفرد طبیعی در شهرستان رابر به قطب تولید عسل، قطب تولید گردو  جنوب شرق کشور شهرت دادو می تواند قطب تولید آب معدنی ،‌قطب تولید گیاهان دارویی، قطب تولید ماهی قزل آلا و … با توجه به گلزارها و گلستانهای وسیع دشتها و کوهستانهای رابر زمینه را برای توسعه صنعت  کشاورزی و زنبور داری و تولید عسل، تولید گردو ، تولید آب معدنی، تولید زعفران ، گیاهان دارویی  صادرات این محصولات را  فراهم کرده ولی طی سالهای اخیر  کارخانه گردو آن هم در حد یک حرف باقی ماند و تا بحال با توجه به طبیعت خدادادی شهرستان رابر هیچ اقدامی انجام نشده است ، جای تأسف است  .

واقعاً چه موانعی  برای خط تولید کارخانه گردو ، عسل ، و گیاهان دارویی و ( زعفران ، زیتون ، بنه ، زیره، ….)  وجود دارد؟ آیا مسئولین به فکر هستند ؟

چرا از برکتهایی که خداوند به ما اعطا نموده است  ،استفاده نکردیم ؟ از قبیل چشمه عروس،چشمه و آبشار عشق آباد ، گردو در کار، تخت سرتشتک، بندر هنزا، چشمه علی چهرن ، آبسر….

اقتصادرابر بر پایه ی کشاورزی – باغداری – دامداری – پرورش زنبور عسل – پرورش ماهی – صنایع دستی و … استوار است . بیش از ۱۲ هکتار از اراضی بسیارمرغوب و حاصلخیز زیر کشت محصولات کشاورزی نظیر گندم – جو – زعفران- علوفه دام قرار دارد . میزان گندم صادر شده به سیلو های استان در سال قریب به ۲۰۰۰۰ تن گندم می باشد .۶۵۰۰هکتار اراضی تبدیل به باغستان های مشجر بسیارزیبا و دیدنی و عموماً درختان اصلاح شده ی گردو در آن غرس گردیده است . سایر درختان میوه عبارتند از سیب – گلابی –گیلاس- زیتون و غیره بیش از ۳۰۰۰تن برداشت محصول گردوی این بخش می باشد که به سایر شهرستانها و مرکز استان صادر می گردد و همین دلیل دومین مرکز تحقیقات گردوی کشور در این بخش درزمینی به مساحت ۵۰۰۰۰ هکتار شروع به فعالیت نموده است .بیش از ۶۰۰۰۰۰ رأس دام (گوسفند –بز و بزغاله)و ۲۵۰۰رأس گاو شیری و گوشتی در شهرستان رابرپرورش می یابد.

این شهرستان یکی قطب های مهم تولید گردو در استان کرمان محسوب می شود، کیفیت بالا و سفید بودن مغز گردو از ویژگی های منحصر به فرد  این محصول شهرستان رابراست که رتبه اول استانی و رتبه دوم کشوری رابه خود اختصاص داده است ولی برای توسعه و صنعتی شدن آن اقداماتی صورت نگرفته است و در حد یک حرف باقی مانده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رابر با بیان اینکه ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار درخت گردوی بارور در این منطقه وجود دارد ، گفت: با توجه به بارندگیهای به موقع امسال شاهد افزایش دو برابری محصول گردو و با کیفیت بسیار بالا درشهرستان رابر هستیم.امسال از هر هکتار گردو ۲۵۰۰ کیلوگرم و درمجموع ۱۵ هزار تن محصول برداشت و روانه بازارشود.  برداشت گیاه دارویی تخم خرفه از ۳۰ هکتار مزارع زیر کشت در این شهرستان از هر هکتار مزرعه یک و نیم تن محصول برداشت شود. امسال ۵ هزار هکتار از مزارع شهرستان رابر به کشت گندم وجو اختصاص داده شده بود که از این میزان سطح زیر کشت ۳هزار هکتار مربوط به کشت گندم و۲ هزار هکتار مربوط به کشت جو است. – وی امسال از هر هکتار مزرعه ۳ تن محصول برداشت گردید .

مدیر جهاد کشاورزی رابراز آغاز برداشت زعفران از ۸ هکتار مزارع زیر کشت این محصول خبردادوی برداشت وی متوسط برداشت زعفران خشک در این شهرستان را در هر هکتار حدود سه و نیم کیلو گرم اعلام کرد و گفت: در شهرستان رابر بیشترین میزان زعفران از روستای اسکر بخش مرکزی است وبرداشت زعفران در این شهرستان از اواسط آبان‌ماه‌ آغاز شده و تا دهم آذر‌ماه سال جاری ادامه دارد.

شهرستان رابر به لحاظ استعدادهای بالقوه از نظر کشاورزی محل مناسبی برای زراعت محصول زعفران بوده که کشت آن از سال ۷۵ در این شهرستان آغاز شده ‌و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

با توجه به اینکه شهرستان رابر یکی از مناطق گردو خیز است  از لحاظ تولید گردو ، رتبه‌ی اول استان را دارد. مرغوبترین گردو استان کرمان را در شهرستان رابر عنوان می کند و این شهرستان را قطب گردو  استان کرمان می نامد. یکی از مرغوبترین گردو کشور در استان کرمان تولید می شود .

باغات وسیع و پر محصول گردو در اکثر شهرستان رابر و سطح زیر کشت بالای این محصول با ارزش ارگانیک واشتغال جمعیت کثیری از مردمان این شهرستان  ، گردوکاری و نقش مهم این تولید در اقتصاد و معیشت مردم ، ضرورت برنامه ریزی دقیق و بهره مندی حداکثری از این ظرفیت ارزشمند اقتصادی را ایجاب می کند تاکنون شیوه های کاشت ، داشت و برداشت این محصول با روشهای سنتی با حداقل بهره وری و هدررفت بخشهای مهمی از تولید گردو همراه است بطوریکه از کل تولید میوه گردو فقط مغز آن از کشاورزان خریداری شده است و سایر قسمتهای محصول گردو نظیر پوست سبز ، پوسته چوبی و… بلااستفاده می باشد و حتی به گفته مسئولین خدمات شهری و روستایی رابر ، حجم زیادی از زباله های شهری و روستایی در ایام برداشت گردو مربوط به پوست سبز و پوسته چوبی گردوست که درب منازل مردم یا درب باغات گردو جمع آوری می شود

گردو شاهرگ حیات اقتصادی همه  مردم مناطق ماست لیکن بهره مندی مطلوب از این موهبت و نعمت بی بدلیل الهی صورت نمی گیرد و حداکثر بهره وری امروز ما همانند قرنها قبل فقط تولید مغز گردو آن هم به شیوه سنتی و قدیمی است

کارشناسان  کشاورزی و اقتصادی حدود ۳۰٪ ارزش اقتصادی محصول گردو ، مغز گردوست و ۷۰٪ مربوط به فرآورده های پوست سبز گردو نظیر ماده شیمیایی و صنعتی تانن که در رنگ سازی و صنایع شیمیایی کاربرد دارد و قشر(پوسته) چوبی میوه گردو است که به عنوان دیرساب ترین ماده اولیه در تهیه پارگت و… مورد استفاده قرار می گیرد لذا با یکی از فرزندان توانمند شهرستان رابر  مهندس حسینی بعد از نیم قرن مهاجرت از رابر و سکونت در تهران برای این سرمایه گذاری مهم اعلام آمادگی نمود . پیمانکار شرکت کوشکین مهر کرمان مسئول این پروژه بود  ولی هیچ اقدامی انجام نشد،  چه چیزسد راه ساخت کارخانه گردو شده است ؟  آیا کوتاهی از مسئولین بود  یا پیمانکار ؟، ساخت کارخانه گردو خیلی حائز اهمیت است .،در ساخت کارخانه کوتاهی شد در حد یک حرف باقی مانده است پروژه گردو طرح بزرگی است که تاثیر شگرفی در تمام مناطق گردوخیز بر جا می‌گذارد.

پیوند مردم با درخت گردو سابقه ای چند هزار ساله دارد و وجود درختان بیش از هزار ساله در شهرستان رابر بویژه در منطقه گردو دره کار و سایر مناطق گردوخیز شهرستان نشان از این واقعیت است ،

با اجرای این طرح و تأسیس کارخانه فرآوری گردو تحول بنیادین در شکوفایی اقتصادی منطقه و عمران و آبادانی آن ایجاد شود زیرا که با وجود سطح زیر کشت بالای گردو در شهرستانهای رابر ، سایر شهرستانهای استان و وجود مواد اولیه فراوان برای طرح ، صرفه اقتصادی طرح پایان خواهد یافت و شاهد رونق آنها خواهیم بود.

تنها به حرف نمیتوان از یک صنعت حمایت کرد،کشاورزان  تلاش خود را می کنند در این میان باید پرسید تاکنون چه برنامه مدونی از سوی مسئولان برای افزایش تولید محصول ارائه شده است.

هرچند نبود ساز و کار مناسب، عدم بسته‌بندی گردو، نبود صنایع بالادستی، خلاء وجود خوشه صنعتی، عدم وجود برند مناسب و نبود سرمایه گذاری هنوز نتوانسته‌است این صنعت را به جایگاه حقیقی خود برساند

سومین محصول صادراتی در بخش کشاورزی کرمان محسوب می‌شود که اقتصاد خانوار بسیاری از کشاورزان  رابر به آن وابسته است.

استان کرمان  در زمینه تولید محصول گردو در کشور رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌است تا جایی که در شهرستان‌های شمالی استان از جمله رابر که شرایط برای رویش و ثمردهی درختان گردو مناسب است، در مجموع ۱۲ هزار هکتار سطح زیر کشت گردو وجود دارد که از این میزان ۹ هزار هکتار آن بارور است.در کنار تناژ بالای این محصول، کیفیت گردوی تولید شده در رابر مثال زدنی است، چرا که این محصول به طور طبیعی و بدون استفاده از سموم و کودهای شیمیایی تولید می‌شود.اما با وجود این مزیتها، تولید گردو نیز همچون سایر محصولات کشاورزی در رابر با مشکلات بسیاری روبرو شده‌است؛ خشکسالی، کشت سنتی، کهنسال بودن درختان، وجود آفت خراط در کنار نبود کارخانه‌های فرآوری گردو، از جمله مسایلی است که گردوکاران شمال استان کرمان را گرفتار خود کرده است.

مانع های توسعه و صنعتی شدن گردو با توجه به رتبه های برتر استانی و کشور این محصول چیست ؟

آیا اقداماتی صورت گرفته است و تا چه میزان پیشرفت داشته است ؟

موانع کارخانه فرآوردهای گردو  چیست ؟و تاکنون چه برنامه مدونی از سوی مسئولان برای افزایش تولید محصول ارائه شده است؟

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب