پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

22:53:05 - شنبه 25 بهمن 1399
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ویروس کرونای انگلیسی در کشور چرخیده است/ خیز سهمگینی در پیش داریم
نمکی گفت: ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور چرخیده و این زنگ خطری جدی برای مدیریت کروناست.

سعید نمکی، وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ضمن قدردانی از مدافعان سلامت که ١٣ ماه در مبارزه با کووید ١٩ همراه همه بودند، اظهار کرد: در روز‌های سختی که دنیا متاسفانه مرگ‌های سنگینی را تجربه کرد، ما به مرگ زیر ۶٠ نفر رسیدیم.

او افزود: شاید سخت‌ترین ایام مدیریت کرونا در کشور شروع شده است، اگر مردم ما را همراهی نکنند و در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کوتاهی شود، همه گرفتار خواهیم شد.

نمکی ادامه داد: باوجود اینکه انگلیسی‌ها گفتند که ٣٠ تا ٧٠ درصد قدرت سرایت بالاتر رفته است، من گفتم که قدرت سرایت و مرگ و میر ویروس بیش از آن چیزی است که گفتند و تازه به آن اعتراف کردند. تمام تلاش ما این بود که مرز‌ها را به دقت رصد کنیم.

وزیر بهداشت گفت: گزارش دو روز پیش مرگ خانمی در خیابان وحدت اسلامی و یک نفر در آبیک را دریافت کردم و این ٢ مورد اثبات کرد که ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور چرخیده است و این زنگ خطری جدی برای مدیریت کروناست؛ روز‌های سختی در پیش داریم.

وزیر بهداشت گفت: سخت‌ترین آخر هفته در طول ١٣ ماه گذشته ،در هفته گذشته بود و روز‌های سخت و دردناکی  را سپری کردیم ، چراکه من ملوانی کشتی طوفان زده را به عهده گرفته ام و در این مدت دیده ام که متاسفانه فراز و نشیب‌ها چگونه می‌تواند ما را درگیر کند.

نمکی ادامه داد: ویروس کرونای جهش یافته با اقتدارترین نظام‌های بهداشتی را در دنیا به زانو آورده است، البته این را نمی‌گویم تا دل شما سربازان قدرتمند را خالی کنم، اما باید بگویم روز‌های سخت در حال آغاز شدن است.

نمکی تصریح کرد: ما هر چه التماس کردیم و خواهش کردیم و هر چه گفتیم و در هفته‌های گذشته مرتب در صحبت‌هایی که با مردم و مسئولان داشتم، خواهش کردم که رعایت کنید. روش مبارزه با ویروس کرونای انگلیسی، فرقی با ویروس قدیم ندارد و روش مقابله با آن تشدید فاصله گذاری و مراقبت‌ها و رعایت بیشتر دستورالعمل هاست.

نمکی با اشاره به خیز کرونا بیان کرد: متاسفانه در خوزستان که شادگان اولین کانون آلودگی ماست، رعایت دستورالعمل‌ها به زیر ۱۰ درصد و حتی صفر رسیده بود و ما به همین میزان آسیب دیدیم. هر جا که رعایت دستورالعمل‌ها ضعیف شد، نقطه آسیب پذیری ما آغاز می‌شود.

کرونای انگلیسی سرایت و بیماری زایی بیشتری دارد

وزیر بهداشت خطاب به روسای دانشگاه‌ها گفت: به هر حال کرونای انگلیسی، ویروسی مهاجم، سرکش و با قابلیت سرایت و بیماری زایی بالاست و همچنین مرگ و میر به مراتب بالاتر از ویروس‌های قبلی است و باید فکر کنید که این ویروس همه جا چرخیده است.

اطلاعات مطب‌ها رصد شود

نمکی با اشاره به رصد مطب‌ها گفت: برای مطب‌های خصوصی نیز معاونت‌های درمان و بهداشت برنامه گذاشتند و حتما باید بتوانیم اطلاعات این مطب‌ها را به عنوان اولین محل که بیماران مراجعه می‌کنند، ثبت و بیماران را رصد کنیم.

از کوچکترین قصور نگذرید

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه از کوچکترین قصوری نگذرید، گفت: اگر هم در استان حریف نیستید، به من اعلام کنید. حتما روی بستن جا‌هایی که باید ببندید، بایستید و حتما بر روی مرز‌های استان خود و استان همجوارتان دقت کنید.

قرنطینه‌ها را جدی بگیرید

نمکی خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تصریح کرد: قرنطینه‌ها را جدی بگیرید و اگر یک مورد مثبت موتاسیون یافته پیدا کردید، حتما در قرنطینه‌هایی که دکتر کولیوند آماده کرده بودند، بیماران را قرنطینه کنید و با کمیته واکنش سریع در ارتباط باشید و مراتب را مستمر گزارش کنید. کمربند‌ها را سفت‌تر ببندید، چشم‌ها را بیش از قبل باز کنید و قدم‌ها را تندتر بردارید. متاسفانه آهنگ گرفتاری این ویروس ممکن است تندتر از گام‌هایی باشد که ما برمی داریم. امیدوارم با دیده بانی بیشتر و رصد مستمر بر این مشکل جدید هم فائق آییم.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب