پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:54:16 - چهارشنبه 4 فروردین 1400
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
موج سواری ضدانقلاب برای ایجاد آشوب در شهرهای قومیتی/ روایت کامل از ماجرای تعرض نگهبان سد به دو دختر بچه گنبدی
در پی انتشار شایعه اثبات نشده تعرض نگهبان سد گلستان به دو دختر بچه گنبدی موجی از واکنش‌ها و اظهارات شکل گرفت که منجر به تحریک افکار عمومی و خسارت به بیت‌المال شد؛ در حالی که هنوز صحت این شایعه اثبات نشده است و طبیعتا هر حادثه‌ای باید از طریق مراجع قانونی پیگیری شود.

به گزارش صبح رابر، به نقل از گلستان ما، شب اول سال ۱۴۰۰ در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی  گنبدکاووس خبری که حاکی از آزار  اذیت دو کودک روستای “عرب سورنگ” توسط نگهبان سد گلستان بود، منتشر شد.

البته هیچ منبع رسمی این خبر را تایید نکرد و مقام رسمی نیز واکنش نشان نداد اما موضوع خیلی زود در فضای مجازی بازتاب یافت و موجی از اظهار نظرها و واکنش ها نسبت به این رفتار انزجازآمیز شکل گرفت.

«عرب سورنگ» روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان گنبد کاووس در استان گلستان است، این روستا در دهستان آق‌آباد قرار دارد و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، نزدیک به هزار و پانصد نفر جمعیت دارد.

در موج اول دهیار و اهالی محل و خانواده بعد از اطلاع از این موضوع به طرف سد گلستان و اتاق نگهبانی رفته و فرد مورد نظر را مورد ضرب و شتم قرار دادند و خساراتی نیز به تاسیسات سد وارد کردند.

به دنبال این حادثه دادستان گنبد کاووس مظنون و افرادی که به سد گلستان خسارت وارد کرده را بازداشت کرد.

 ورود دادستانی به موضوع تعرض در گنبدکاووس

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گنبدکاووس گفت: با شکایت خانواده‌ها، امروز برای متهم، پرونده تشکیل شد، به گفته خانواده‌ها، متهم به کودکان آنان تعرض کرده است.

سید خسرو خلیلی افزود: متهم همان روز اول به دادستانی احضار و پس از اخذ اظهارات، اتهام آدم ربایی به او تفهیم و با صدور قرار بازراشت موقت، فعلا روانه زندان شد.

وی اضافه کرد: برای بررسی موضوع تجاوز هم، این دو کودک که ۷ و ۸ ساله هستند به پزشکی قانونی فرستاده شدند که پزشکی قانونی پس از بررسی، موضوع تجاوز را رد کرد.

خلیلی وی اظهار نظر و ارائه جزئیات بیشتر در این باره را به تکمیل تحقیقات موکول کرد و به مردم اطمینان داد: تعرض به کودکان و آدم ربایی از جرایمی است که دادستانی با حساسیت آن را دنبال می‌کند و برای مجرمان اشد مجازات را دنبال دارد.

بازداشت عامل کودک ربایی در گنبد کاووس

علی یزدانی گفت: عامل کودک ربایی دو کودک هفت و هشت ساله در یکی از روستا‌های گنبدکاووس بازداشت و روانه زندان شد.

رئیس دادگستری گنبد کاووس افزود: موضوع تجاوز تایید نشده است.

امجد آخوندنظری: جوانان و مردم خویشتن داری کرده و از هیجانات پرهیز کنند

علمای اهل سنت نیز به این ماجرا واکنش نشان دادند.

امجد آخوند نظری استاد حوزه علمیه قره بلاغ که شامگاه دوشنبه در یک برنامه زنده اینستاگرامی گفت: خداوند متعال در قرآن کریم فرمایش کرده است، اگر هرکسی خبر یا موضوعی را به شما اطلاع داد باید اول از درستی و یا نادرستی آن خبر، مطمئن شد.

وی افزود: وقتی خبری یا موضوعی را به اطلاع می رسانند باید در اولین مرحله از درست و یا دروغ بودن آن خبر مطلع گردید که اگر اقدامی صورت بگیرد و بعدا مشخص شود که خبر کذب است، این مساله جهالت محسوب می شود و لازم و ضروری است برمبنای علمی و اثبات آن اقدام شود.

امجد آخوند نظری در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه، تخریب و آسیب زدن خودسر به اموال در اسلام جایز نیست، گفت: جوانان و مردم خویشتن داری کنند و از هیجانات پرهیز کنند، بلکه اول شفاف سازی شود و سپس آن را باید به نیروهای امنیتی و قضایی واگذار کرد تا آن عزیزان رسیدگی کنند.

وی ضمن گلایه از جوانان منطقه، افزود: جوانان بدون اینکه به ما و یا علما و یا بزرگان منطقه اطلاع دهند پشت سر ما حرف می زنند که آخوندهای ما وارد نمی شوند و رسیدگی نمی کنند، در حالی که ما خبر نداریم اصلا موضوع چی هست.

امجد آخوند نظری با بیان اینکه جوانان ما دچار هیجانات می شوند و فرهنگ استفاده صحیح و مثبت از گوشی و فضای مجازی مهم است گفت: باید فرهنگ استفاده از فضای مجازی خود را بالا ببریم و با هر خبری و مطلبی زود هیجان زده نشویم و از آن برای تخریب و هیجانی شدن استفاده نکنیم.

وی با تاکید براینکه موضوع اول باید شفاف سازی بشود و سپس برخورد گردد، گفت: جوانان بایستی اینطور مسائل را به بزرگ منطقه و یا علما خبر بدهند تا ما هم بتونیم با بررسی و اطلاع یافتن از ماجرا و صحت و یا نادرستی آن بتوانیم موضع بگیریم و یا بیانیه بدهیم و از نیروهای امنیتی کمک بگیریم.

استاد امجد آخوند نظری در خاتمه سخنان ضمن محکومیت شدید این اقدام غیر اخلاقی، از مراجع قضایی و نیروهای امنیتی درخواست نمود که به این موضوع رسیدگی کنند.

آدرس غلط برخی نخبگان ترکمن صحرا

اما در این میان عملکرد برخی نخبگان ترکمن صحرا نیز دور از انتظار بود.

 عبدالغفار رادمهر دبیر مجمع همدلان صحرا بدون سند و مدرک، قومیت سیستانی را مورد اتهام قرار داد و گفت: عامل این حادثه یک پیرمرد زابلی ۵۴ ساله بوده است ، با این حرکت نادرست موجی از واکنش ها علیه قومیت سیستانی فزونی گرفت تا وقتی که معلوم شد مظنون احتمالی اصلا از قوم سیستانی نبوده است که بلافاصله این موضوع اطلاع رسانی شد.

بیانیه ائمه جمعه تسنن و تشیع گنبد کاووس

در عین حال ائمه‌ جمعه اهل تشیع و تسنن شهرستان گنبد کاووس در پی ماجرای آزار و اذیت دو کودک گنبدی، با تاکید بر حفظ وحدت در منطقه بر پیگیری جدی موضوع توسط مراجع قانونی تاکید کردند.

در بیانیه ائمه جمعه تسنن و تشیع آمده است: گنبدکاووس و استان گلستان همواره در طول تاریخ مهد برادری و وحدت اقوام و مذاهب بوده و بی تردید در سالی که همگان منتظر چیدن میوه این اتحاد در بستر پیشرفت اقتصادی و تحقق گشایش اقتصادی هستند بسیاری از دشمنان قسم خورده ملت تصمیم دارند تا به هر بهانه ای از حرکت پرشتاب مردم این خطه به سمت توسعه و آبادانی و نفی تفرقه ها به عنوان بزرگترین مانع پیشرفت و توسعه بکاهند.

متاسفانه این بار انتشار خبری مبنی بر آزار و اذیت دو کودک توسط احدی ، دست مایه نقشه های تفرقه افکنانه دشمنان شده و به خیال باطل خود گمان کرده اند می توانند از غیرت و حمیت مردمان ترکمن این منطقه سوء استفاده کرده و با تشویش اذهان عمومی آب را گل آلود کرده و از آن ماهی خود را بگیرند.

مردم عزیز و شریف گنبدکاووس بدانند مدیران اجرایی، دستگاه قضایی، نهادهای امنیتی و انتظامی با دقت و حساسیت موضوع آزار و اذیت این کودکان مظلوم را (که بنا به گواهی و اعلام رسمی پزشکی قانونی هیچ گونه تجاوزی صورت نگرفته) بررسی و پیگیری کرده و با قاطعیت با فرد خاطی که اقدام به آزار کرده برخورد خواهند کرد.

صمیمانه از مردم فهیم و بصیر شهرستان گنبدکاووس تقاضا داریم با پرهیز از دامن زدن به شایعات و اخبار کذب و غیرموثق مراقب توطئه های دشمنان برای اختلاف افکنی قومی و مذهبی بوده و نگذارند مسیر بررسی موضوع از فرآیند طبیعی خود خارج شود.

بدون تردید دستگاه قضایی ضمن برخورد جدی با افرادی که قصد تشویش اذهان عمومی را دارند، گزارش کامل، شفاف و به دور از هیجان و هیاهوی این موضوع را به سرعت به اطلاع مردم شریف خواهند رساند.

تجمع عصر روز سه شنبه و خسارت به اموال عمومی

اما این پایان کار نبود، روزگذشته سه شنبه سوم فروردین ماه نیز عده ای با سوء استفاده از فضای مجازی و هدایت افراد معلوم الحال از کشور ترکیه که جزو بقایای خلق ترکمن و عامل ضد انقلاب در ایجاد تفرقه بین امت اسلامی هستند، فراخوان تجمع دادند و عده ای به اموال عمومی خسارت وارد کردند که بنا به گفته دادستانی عاملین این کار شناسایی و دستگیر شدند.

دادستان گنبد کاووس که به جمع معترضین رفته بود قول داد با متهم پرونده بعد از اثبات جرمش به صورت جدی برخورد کند ، وی همچنین دستور داد دهیار و دو تن از بازداشت شدگان روز اول ، آزاد شوند.

به گزارش گلستان ما؛ ماجرای تعرض احتمالی نگهبان سد دانشمند به دو کودک خردسال از دو روز پیش دستمایه یک جریان خاص شده است. البته در ساعات ابتدایی سال نیز بحث اهانت یک فرد یه یکی از قومیت‌های استان داغ شد که با دستگیری فرد مورد نظر فروکش کرد اما همزمانی این حوادث که نهایتا منجر به تجمع عصر دیروز در گنبد کاووس و تخریب بخشی از اموال عمومی شد، نمی‌تواند صرفا برای یک موضوع احتمالی باشد و خلاصه کردن آن در این موضوع ساده انگاری است. لازم است مردم، دستگاه‌ها و مدیران ذی‌ربط نسبت به تحرکات نفوذی‌ها و مزدوران ضدانقلاب هشیار باشند.

در اینکه اگر کسی غلطی مرتکب شود باید مجازات شود و حکم شرع مقدس اعمال شود، هیچ شکی نیست ولی اینکه صحبت مراجع پزشکی و قانونی رد شود و عده‌ای به دلایل خاص، صرفا روایت خود را حقیقت بدانند، معلوم می‌شود این موج سواری عادی نیست و دست نامحرمی در میان است. همانگونه که در دیگر حوادث مشابه ماههای اخیر در مناطق اهل سنت‌نشین مشهود بود.

همین چند وقت پیش در ماجرای سوخت‌بران سراوانی، چیزی نگذشت که دست تکفیری‌ها نمایان شد و ماهیت خود را با پایین کشیدن پرچم “محمد رسول الله” و بمب گذاری در میادین نمایان ساخت.

لذا باید هوشیار بود تا در میدان تفرقه‌افکنی دشمن بازی نکنیم؛ دشمنی که آرامش این سرزمین کابوس هر روز و شب اوست.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب