پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

17:56:32 - جمعه 29 مرداد 1400
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
افغانستان آیینه عبرت برای دلباختگان داخلی باشد
آمریکا به بهانه اعمال دموکراسی وارد افغانستان شد و این امر با تحویل کشور به طالبان پایان یافت.تحولات پرشتاب نظامی و سیاسی در افغانستان از زمان آغاز آن با توجه به ویژگی و اهمیت ژئوپلوتیک و پیچیدگی بافت جمعیتی این کشور و تاثیرگذاری آن بر سایر حوزه ها، مورد توجه محافل منطقه ای و بین المللی قرار داشته است.

به گزارش صبح رابر ، رحیم رضاخانی-تحلیلگر مسائل روز در یادداشتی نوشت؛ بعد از حدود بیست سال که نیروهای امریکایی و ناتو به این کشور که با هدف سرنگونی طالبان و به روی کار آوردن حکومتی دموکراتیک که موتور توسعه این کشور را روشن کند، به این کشور لشکرکشی کردند، اکنون شاهدیم که همه چیز می رود تا به نقطه اول بازگردد. توافقاتی که میان گروه های سیاسی برای افغانستان بعد از ۲۰۰۱ حاصل شده بود عملا معلق هستند و طالبان با قدرت شهر به شهر و ولایت به ولایت قدرت را تصاحب کردند. این همه در حالی است که بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در حال برنامه ریزی در افغانستان برای فردای خروج نیروهای خارجی از این کشور هستند. ترکیه، روسیه، پاکستان، چین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اروپا و امریکا همه در حال برنامه ریزی برای نفوذ در افغانستان هستند. در این میان به نظر می رسد قدرت های خارجی فعلا ایران را دور زده اند، اگرچه بازیگران بین المللی می دانند بدون در نظر گرفتن منافع ایران نمی توانند هیچ بازی ای را در افغانستان پیش ببرند و همین امر نیز باعث شده که ایران نیز برای سروسامان دادن به اوضاع افغانستان و کمک به حل بحران و برقراری ثبات در این کشور وارد عمل شوند.
قابل توجه است که گفت امریکا بعد از بیست سال صرف هزینه های هنگفت در افغانستان و عدم رسیدن به تفاهم با طالبان در دوره ترامپ که همه معادلات گذشته را به هم زد و رسما با این گروه به مذاکره نشست، اکنون وضعیت به جایی رسیده که ایالات متحده می بیند نمی تواند بیش از این برای افغانستان هزینه کند. برای همین قصد دارد افغانستان را با معضلات حل نشده اش رها کند، مسئولیت خود را واگذار کند و همه امکانات خود را از آنجا خارج کند. و سیاست جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در حال حاضر حضور فیزیکی و نظامی حداقلی در سراسر کشورهای جهان با هدف تمرکز بر قدرت گرفتن چین و روسیه است. واشنگتن برای رسیدن به این هدف قصد دارد پرونده های مزاحم را واگذار کند یا کنار بگذارد.
قابل توجه نفوذی های و دلباختگان معدود داخلی اگر چشمان و گوشهای مشکل دار خود را به کار ببرند و ببینند که آمریکا ۲۰ سال پیش برای مقابله با تروریسم که خود طلایه دار تروریسم جهانی هست به افغانستان حمله کرد تا کشور افغانستان را متحول نماید و همین کوردلان داخلی بودند که اظهار می کردند در سال های آینده برای کار باید به افغانستان بریم .حال می بینند که آمریکا بعد از ۲۰ سال با همان گروه به گفته خود تروریسم به توافقاتی رسیده و کشور افغان را به اداره آنها گماشته است و به یک شکست برزگ جهانی تن داده است.و آمریکا دیگر بین کشورهای جهان بی اعتبار شده است.
آنچه درس عبرت برای کشورهای گوناگون دنیا و برای نفوذی های بزدل داخلی باید توجه نمایند این است که هر گاه در برابر زورگویان ایستاده گی نمایند پیروز خواهند شد. همان گونه که در تاریخ اسلام گواه آنست که سید وسالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در سال ۶۱هجری در مقابل طاغوت و زورگویان ایستاد و خود و خانواده خود را فردای دین و اسلام برای تحقق آزادی و جوانمردی نمود و ملت عزیز ایران اسلامی هم با تاسی از آرمان های امامام معصوم (ع) راه پیروزی را پیش گرفته اند و به حول قوه الهی ملت های آزادی خواه دیگر کشورها هم همسو با ملت ایران بر دشمنان دین و اسلام و انسانیت پیروز خواهند شد./

یادداشت تحلیلی رحیم رضاخانی-تحلیلگر مسائل روز
۲۹/مرداد/۱۴۰۰

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب