پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:14:31 - چهارشنبه 28 آبان 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اقتصاد رابر در دست کارخانه فرآوری عسل در رابُر/ محصولات رابر در حسرت برند سازی
عسل شهرستان رابر به عنوان بهترین و مرغوبترین عسل استان کرمان در حالی بی نام و نشان به استانهای همجوار ارسال می شود که نبود صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول سبب شده عسل رابربا برند سایر استانها به نقاط محتلف کشور و حتی جهان صادر شود و حسرت زنبورداران رابربرای برند سازی این محصول ادامه داشته باشد.

به گزارش” صبح رابر” در انتهای رشته کوههای زاگرس و۱۸۰ کیلومتری جنوب استان زرخیز کرمان شهرستانی بسیار زیبا و سرسبز به نام رابر وجود دارد که به دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا وییلاق زیبا بهترین منطقه جنوب شرق ایران برای پرورش گردو و زنبور عسل است به دلیل وجود گیاهان داروی و گل و گیاه فراوان در کوهها و مزارع شهرستان رابر در فصل بهار و تابستان عسل بهاره این منطقه از کیفیت خیلی خوبی برخوردار است و به دلیل نزدیکی منطقه گرم و حاصلخیز جیرفت و کهنوج به شهرستان رابر کندوهای زنبور در فصل زمستان به این منطقه گسیل می گردد که این مهم باعث تولید عسل بی نظیر بهار نارنج می گردد ،چهار فصل بودن استان زر خیز کرمان منتج به تولید عسل با رایحه های گیاهی در چهار فصل سال شده است .

عسل شهرستان رابر به عنوان بهترین و مرغوبترین عسل استان کرمان در حالی بی نام و نشان به استانهای همجوار ارسال می شود که نبود صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول سبب شده عسل رابربا برند سایر استانها به نقاط محتلف کشور و حتی جهان صادر شود و حسرت زنبورداران رابربرای برند سازی این محصول ادامه داشته باشد.

شهرستان رابر به واسطه داشتن آب و هوای مساعد و رویش انواع گیاهان دارویی یکی از مهمترین قطب‌های تولید عسل مرغوب در سطح کشور و استان کرمان به شمار می‌رود.

images

شهرستان رابربا داشتن مواهب طبیعی، تنوع آب و هوایی، چشمه ساران پرشمار و سراب های خروشان، دشتهای پوشیده از انواع گیاهان دارویی و باغات پر از گل و گیاه دارای ظرفیت بالقوه ای برای توسعه صنعت زنبورداری و تولید عسل درسطح کشور و هم اکنون نیز شهرستان رابر، ۳۰ هزار کلونی زنبور عسل دارد و ۲۵۰ نفر بطور مستقیم در این حرفه فعالیت دارند و امسال از این تعداد کلونی در دو فصل برداشت بهاره و پائیزه ۴۰۰ تُن عسل برداشت شد که بخش قابل توجهی از این تولیدات به کشورهای مصرف‌کننده صادر شده است.

رابُر که موقعیت طبیعی و جلوه های بی نظیر خدادادی آن در کنار آب و هوایی معتدل، خاک حاصلخیز و سرچشمه های فراوان و استعدادهای بی شمار و بالقوه در بخش کشاورزی، زراعت، دامداری، باغات و گیاهان دارویی دارد و پای افراد زیادی را برای دیدن این ظرفیت و پتانسیل به این شهر باز می کند بارها  استعداد و ظرفیت بی نظیر خود را در تولید عسل طبیعی بر همگان نشان داده است.

اما سنتی که در سالهای اخیر جان گرفته برگزاری جشن تولیدات کشاورزی است که در همین زمینه جشن تولید عسل رابُر در شهرستان برگزار خواهد شد.

عسل رابُر به عنوان بهترین و مرغوبترین عسل استان کرمان و رتبه دوم کشور می تواند از سوغاتی های معروف استانکرمان و به ویژه شهرستان رابُر باشد تا مسافران و گردشگرانی که در طول سال از شهرستان رابُر و جاذبه های مختلف آن دیدن می کنند را به خود جذب کند اما متأسفانه تا کنون بعلت اینکه برند معرفی برای آن مشخص نشده و از وجود صنعت بسته بندی محروم است ناشناخته مانده و عسل مرغوب رابُر به شهرستانها ی همجوار منتقل می شود تا توسط آنها از برند برخوردار و در قالب بسته بندی شیک به فروش برسد.

این در شرایطی است که شهرستان رابُر دارای پتانسیل های بالا برای تولید عسل طبیعی بوده و در صورت احداث صنایع جانبی می تواند اولین قطب تولید عسل استان باشد.

فرماندار شهرستان رابُر در این خصوص با بیان اینکه عسل رابر را نجات‌بخش اقتصاد رابر عنوان کرد و افزود: رابر منطقه‌ای با تنوع آب و هوایی مختلف است که از ظرفیت زیادی در حوزه‌های کشاورزی و دامی ایلات و عشایر و معادن برخوردار است که با استفاده درست از این ظرفیت‌ها تحول عظیمی در شهرستان رابر به ویژه در حوزه اشتغال جوانان جویای کار ایجاد می‌شود.

علیجان سلیمانی برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و حضور زنبورداران را در این مکان‌ها در سطح استان و کشور راه‌حلی برای معرفی عسل رابر برشمرد و در همین راستا از برگزاری جشنواره عسل در فصل برداشت عسل بهاره در شهرستان رابر خبر داد.

خواص دارویی عسل

اثرات ضد باکتری و ضد قارچی، ضد اسهال ،عسل در ترمیم زخم و بهبود التیامات،ضد سرفه و خلط آور …

متأسفانه تا کنون در معرفی و شناسایی عسل طبیعی رابُر کوتاهی شده است و دست رنج زنبورداران رابُری به شهرستانها و استانهای همجوار با قیمت کمتری فروخته می شود با توجه به پتانسیل شهرستان در پوشش گیاهی و باغات و شرایط توپوگرافی رابر و وجود گونه های مهم زراعی و باغی و گلهای فراوان در این منطقه ، عسل مرغوب از کندوهای شهرستان برداشت می شود که این مهم لزوم احداث صنایع تبدیلی و بسته بندی عسل را در منطقه بیان می کند.

مناطق مستعد تولید عسل شهرستان رابراز مهم ترین مناطق استان کرمان است که در فصل گرما پذیرای شمار زیادی کندوی عسل زنبورداران بومی و حتی کندوهای عسل میهمان از استان های مختلف  کشوراست.

وجود طبیعت مملو از گل و شکوفه ، بهار مفرح مناطق و طبیعت شهرستان سرسبز شهرستان رابر  بویژه درفصل تابستان به بستر مطلوبی برای حرفه شیرین تولید عسل در این شهرستان  زیبا تبدیل شده است.

عسل تولیدی شهرستان رابُر به دلیل تنوع گیاهی ، وجود گونه های گیاهان دارویی و همچنین غالب بودن مراتع به اراضی کشاورزی و ارگانیک بودن شهد گیاهان مرتعی به دلیل عدم استفاده از کود و سم، مرغوب و کیفیت بالای دارد.

با توجه به موقعیت بی نظیرشهرستان رابر برای تولید عسل،  این شهرستان دارای استعداد بالقوه ای در زمینه پرورش زنبور عسل است که با اتخاذ تدابیر مناسب می توان آن را گسترش داد

وجود یک کارخانه فرآوری عسل در رابُر ضروری است

وجود یک کارخانه فرآوری عسل دررابر با توجه به تولید خوب عسل و وجود گونه های گیاهان دارویی و همچنین غالب بودن مراتع به اراضی کشاورزی و ارگانیک بودن شهد گیاهان مرتعی به دلیل عدم استفاده از کود و سم، مرغوب و کیفیت عسل رابر به عنوان یکی از شهرستان های برتر در زمینه تولید عسل در استان کرمان و کشور ضروری است.

عسل تولیدی  شهرستان رابر به دلیل نبود صنایع دسته بندی و فن آوری و برند مشخص در دیگرشهرستان ها و استان همجوار بسته بندی و به فروش می رسد جای تأسف است ایجاد صنایع تبدیلی و فن آوری عسل در استان برای گسترش فعالیت زنبورداری در استان از ضروریات بدیهی است.

index

رئیس سازمان جهاد کشاورزیرابُر نیز مرغوب ترین و خالص ترین عسل های موجود در استان کرمان را عسل های تولیدی شهرستان رابر ذکر می کند که به دلیل پایبندی زنبورداران به عدم استفاده از شکر در فصل وجود شهد طبیعی به رغم استفاده غذایی می تواند در درمان بیماری ها نیز موثر باشد.

در شهرستان رابر شرایط آب و هوایی، کوهستان‌های بلند، میزان بارندگی بالا، مراتع مناسب و زراعت عمده محصولاتی نظیر، یونجه، شبدر، کلزا و سایر محصولات و همچنین امکان کوچ‌های قشلاق و ییلاق در بیشتر ایام سال و از همه مهتر بالا بودن کیفیت عسل تولیدی زمینه مناسبی برای توسعه زنبورداری را فراهم کرده است این صحبت های مسئول امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی شهرستان رابر است که اعتقاد دارد عسل رابر ناشناخته مانده است

نبود صنایع فرآوری و برند از مشکلات زنبورداران این شهرستان است و این کمبودها موجب شده است تا تشخیص عسل تقلبی از عسل‌های واقعی برای مردم مشکل باشد.

فروش عسل با بسته‌بندی‌های مطمئن مصرف سرانه عسل را در بین مردم افزایش خواهد داشت اما  در حال حاضر تولیدکنندگان، عسل‌ها را در ظرف‌های دست ساز با سلیقه‌های شخصی می‌فروشند در حالیکه  برای بازاریابی و تجارت عسل رابر  که کارشناسان به کیفیت بسیار بالای آن آشنایی کامل دارند، اقدامات گسترده نیاز است و کارهای کنونی مطلوب نیست.

مصرف روزانه یک قاشق عسل طبیعی برای سلامتی انسان بسیارمفید بوده و در بسیاری مواقع عسل طبیعی می تواند برای درمان برخی از بیماریها موثر باشد.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب