پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:30:02 - چهارشنبه 26 آذر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کارخانه ی گردو رابر که از آن تابلویی به یادگار گذاشت
طرح جامع فرآوری گردو از شهریور ماه سال ۹۱ در جهت احداث کارخانه گردو در رابر اقدام شده که با گذشت سه سال از آن فقط تابلویی به جای ماند .

به گزارش” صبح رابر”استان کرمان قطب تولید گردو در کشور است ، باغات وسیع و پر محصول گردو در اکثر شهرستانهای استان و سطح زیر کشت بالای این محصول با ارزش ارگانیک و اشتغال جمعیت کثیری از مردمان این استان ، گردوکاری و نقش مهم این تولید در اقتصاد و معیشت مردم ، ضرورت برنامه ریزی دقیق و بهره مندی حداکثری از این ظرفیت ارزشمند اقتصادی را ایجاب می کند تاکنون شیوه های کاشت ، داشت و برداشت این محصول با روشهای سنتی با حداقل بهره وری و هدررفت بخشهای مهمی از تولید گردو همراه است بطوریکه از کل تولید میوه گردو فقط مغز آن از کشاورزان خریداری شده است و امروزه هم خود کشاورزان به صورت سنتی از سایر قسمتهای محصول گردو نظیر پوست سبز ، پوسته چوبی موردااستفاده قراردادند.

کارخانه گردو

به گفته مسئولین خدمات شهری و روستایی رابر ، حجم زیادی از زباله های شهری و روستایی در ایام برداشت گردو مربوط به پوست سبز و پوسته چوبی گردوست که درب منازل مردم یا درب باغات گردو جمع آوری می شود.

دغدغه مسائل و مشکلات گردوکاران و چشم انداز توسعه اقتصادی شهرستان ، خوشبختانه پس از پیگیری ها و نشست های متعدد مسئولین استانی شهرستانی ، مؤسسه بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) آمادگی خود را برای تأسیس کارخانه جامع فرآوری گردو در شهرستان رابر اعلام کرد.

با توجه به اهمیت فوق العاده این پروژه و نقش مسئولین در راه اندازی این کار مهم اقتصادی سرمایه ها و حمایت های ویژه ای می طلبد . وضعیت گردوی استان کرمان در مقایسه با پسته، نیازمند حمایت جدّیتری از سوی مسئولان است.

یکی از نعمتهای بی بدلیل خداوند مهربان به مردم مؤمن ، نجیب و سخت کوش مناطق رابر درخت ارزشمند و اقتصادی گردو است . پیوند مردم با درخت گردو سابقه ای چند هزار ساله دارد و وجود درختان بیش از هزار ساله در شهرستان رابر بویژه در منطقه گردو دره کار و سایر مناطق گردوخیز شهرستانهای رابر و بافت و ارزوئیه نشان از این واقعیت است تا جائیکه یکی از عوامل استعداد و تیزهوشی و ذکاوت فرزندان تحصیل کرده این دیار را از فسفر مغز گردو می دانند ، گردو شاهرگ حیات اقتصادی بخش کثیری از مردم این مناطق است لیکن بهره مندی مطلوب از این موهبت و نعمت بی بدلیل الهی صورت نمی گیرد .

با اجرای این طرح و تأسیس کارخانه فرآوری گردو تحول بنیادین در شکوفایی اقتصادی منطقه و عمران و آبادانی آن ایجاد شود زیرا که با وجود سطح زیر کشت بالای گردو در شهرستانهای رابر ، بافت و ارزوئیه و سایر شهرستانهای استان و وجود مواد اولیه فراوان برای طرح ، صرفه اقتصادی طرح پایان خواهد یافت و شاهد رونق آنها خواهیم بود.

نبود کارخانه ی فرآوری گردو را یکی از مشکلات بخش کشاورزی است متأسفانه در این راستا تاکنون اقدام پررنگی در استان صورت نگرفته است.

با توجه به اینکه گردوی شهرستان رابر در مقایسه با گردوی دیگر استانها از نظر طعم و مزه بی نظیر است.انتظار این نهاد غیر دولتی این است که در جهت بالندگی وپویایی این نهاد با بهره گرفتن از توان کارشناسان جوان وتحصیل کرده کاری کنند که انجمن گردوی استان با برنامه ها وخدمات بهتری در جهت رشد وتوسعه استان گام بردارد.

 

گردو یکی از مهمترین محصولات شهرستان سردسیر و کوهستانی رابر و یکی از سرمایه های  مهم این شهرستان در جهت اقتصاد مقاومتی به حساب آید .

محصولی که علاوه بر اهمیت اقتصادی و کشاورزی در صورت برداشت و عرضه صحیح می تواند رونق بخش اقتصاد کشاورزان و باغداران این شهرستان باشد.

اهمیت اجرایی این پروژه زمانی دو چندان خواهد شد اگر بدانیم فقط ۳۰٪ ارزش اقتصادی محصول گردو مغز آن است و ۷۰٪ مربوط به فراورده های پوست سبز گردو، نظیر ماده شیمیایی و صنعتی تاتن که در رنگ سازی و صنایع شیمیایی کاربرد دارد و قشر (پوسته چوبی) میوه گردوست که به عنوان دیر ساب ترین ماده اولیه در تهیه پارکت و… مورد استفاده قرار می گیرد.
لازم به ذکر است این کارخانه (با همکاری بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)) درکیلومتر ۱۵ جاده رابردرمحدوده دهستان اسکر شهرستان رابر در سفر مهندس نجّار استانداراسبق استان کرمان به شهرستان شهید پرور رابر کلنگ زنی شده است. که این کارخانه فقط تابلویی به یادگار گذاشت و  تا کنون اقدام مؤثری صورت نگرفت .

با وجود این کارخانه فرآوری محصول گردو بصورت بسته بندیمغزچهارپر،مغزدوپر،کنسروگردو،روغن گیری در خود شهرستان انجام و به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.که هزاران نفر در بخشهای مختلف این صنعت اعم از تولید ، فرآوری و بازرگانی می توانند  شاغل شوند.

 

چرا  از سرمایه های این شهرستان در خود شهرستان  حمایت جدی صورت نگرفته است . امیدواریم امسال که به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است با همت مسئولین استانی و شهرستانی ، اقتصاد مقاومتی را  در این منطقه محروم  شاهد باشیم .

 

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب