پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:06:48 - پنجشنبه 27 آذر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شب یلدا امسال شب اندیشیدن است
امسال آخرین شب پاییز و نخستین شب زمستان، با ارتحال پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) متقارن شده و فرصت شب زنده‌داری و راز و نیاز با خداوند مهربانی‌هاست؛ شب اندیشیدن بر مردم ایران رفع کدورت‌ها و نزدیک شدن قلب‌هاست .یلدا، روایت هم‌دلی مردمانی‌ست که در شادی‌ها و غم‌ها همواره یاور دل‌های یکدیگرند.

به گزارش  ” صبح رابر” برگزاری آیین شب یلدا؛ فرصت هم‌دلی و مهربانی و بلندترین شب سال ایرانیان مهرپرور، مهربان و روشن‌ضمیر که آداب و سنت‌های کهن ایرانی که به بهانه بلندترین شب سال، خانواده ها و بستگان با جمع شدن دور سفره‌ محبت و یک‌رنگی زنده نگه می ‌دارندو با برگزاری جشن و آیین های خاص سنت صله ارحام که در اسلام بسیار به آن سفارش شده را به جا می آورند.

رسول اکرم صلى‏ الله ‏علیه ‏و ‏آله : لَیسَ شَىْ‏ءٌ اُطیعَ اللّه‏ُ فیهِ اَعجَلَ ثَوابا مِن صِلَهِ الرَّحِمِ وَ لَیسَ شَىْ‏ءٌ اَعجَلَ عِقابا مِنَ البَغىِ وَ قَطیعَهِ الرَّحِمِ؛

هیچ طاعتى نیست که پاداشش زودتر از صله ‏رحم برسد و مجازاتى سریع‏تر از مجازات ظلم و قطع ‏رحم نیست. (نهج الفصاحه ص ۶۶۱ ، ح ۲۳۹۸)

اسلام دین رأفت، عطوفت و مهرورزی است از نمادهای مهرورزی صله رحم و سرکشی از خویشاوندان است که امامان معصومین علیهم‌السلام همواره بر این مسئله تاکید و عواقب ترک آن را متذکر شده‌اند.

امسال آخرین شب پاییز و نخستین شب زمستان، با ارتحال پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) متقارن شده و فرصت شب زنده‌داری و راز و نیاز با خداوند مهربانی‌هاست؛ شب اندیشیدن بر مردم ایران رفع کدورت‌ها و نزدیک شدن قلب‌هاست .یلدا، روایت هم‌دلی مردمانی‌ست که در شادی‌ها و غم‌ها همواره یاور دل‌های یکدیگرند.

بر همین اساس و با توجه به اعتقاد راسخ ایرانیان به ائمه و حرمت داری این ایام، بسیاری از مردم شب یلدای خود را یا برگزار نمی کنند و یا کمی متفاوت تر به گونه ای که شادی بخش نبوده و جنبه صله ارحام شود برگزار می کنند.

منظری توکلی نماینده مردم شهرستانهای بافت ، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی درگفتگو با خبرنگار مابا بیان اینکه شب یلدا را کجا و چگونه می گذرانید  گفت : ما چله نشین شب یلدای حسینیم. ماتم زدگان غم عظمای حسینیم.

وی ادامه داد: چون شب یلدای امسال مصادف با دهه آخر صفر و همین طور ایام رحلت رسول گرامی اسلام و شهادت امام حسن مجتبی (ع) هست در این ایام در واقع مسلمانان به حرمت پیامبر گرامی اسلام و امام حسن (ع) یعنی آداب شب یلدای را احتمالا به جا نخواهند آورد .

منظری توکلی یکی از ویژگی های شب یلدا دور هم جمع شدن خانواده و فامیل دانست و ابراز داشت : این سنت حسنه ای است که باید همواره به آن توجه شود و من احتمال می دهم شب یلدای امسال را در بزم و محفل شهدای گمنام که قرار است مهمان مردم شهرستان بافت باشند در این محفل خدایی طی کنم

و ی گفت : با متوسل شدن به آنان، پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام حسن (ع) و شهدا را واسطه قرارمی دهم به درگاه خداوند مشکلات جهان اسلام و مردم ایران اسلامی مخصوصاً مشکل بیکاری جوانان با تدبیر دولتمردان و مسئولین حل شود .

نماینده مردم شهرستانهای بافت ، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت : در محفل شهدا از خداوند می خواهم دل های مردم ایران به هم نزدیک تر شود و به همه ما توفیق دهد صله رحم کنیم در رعایت حرمت بزرگترها همواره موفق باشیم ..

جعفری امام جمعه شهرستان رابردر گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت : برگزاری شب یلدا مصادف با عزاداری حضرت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) به عزاداری درحسینیه جامع شهرستان و بعد از عزاداری با دورهم جمع شدن ، صله رحم و دید و بازدید سرکشی داشته باشیم .

 

جعفری با بیان اینکه هدف صله رحم و دورهم بودن است که با توجه به شام رحلت پیامبر بسیار مناسب است این دورهمی به یاد ائمه برگزار شود افزود : از این فرصت استفاده کنیم برای معاشرت دوستانه با فامیل خصوصاً سرکشی و بازدید در یک کلمه انسان صله رحم انجام دهد و فرصت خوبی است بعد از عزاداری در این شب با دور هم جمع شدن و صله رحم به مباحث علمی یعنی انسان وقتش را بگذارد برای مباحث علمی ، تحقیق و پژوهش در این زمینه هاو به مکارم اخلاقی پیامبران  اندیشیم.

 

امین مهدی پور هم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شب یلدا یکی از طولانی ترین شبهای فصل زمستان است که در آن طی رسم و قدیمی ها مردم در کنار همدیگر این شب را به پایان می رسانند .

وی ادامه داد: اما شب یلدای امسال که همزمان شد با رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) از آن جا که مردم رابر قبل از پرداختن به هر مراسم قدیمی به دلیل عشق نسبت به اهل بیت (ع) در طول سالیان گذشته حتی مراسم عید نوروز این عشق و محبت را بر هر برنامۀ دیگری ترجیح داده اند .

فرمانده سپاه رابر تصریح کرد: در این شب ضمن برگزاری مراسمات مختلف در این زمینه و حضور در مراسمات متعدد شهرستان از ساحت مقدس ربوبیت به واسطه رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع)مسألت می نمایم که ان شالله فرج امام زمان (عج)را نزدیک و نایب آقا امام زمان (ع) را حفظ و روزی را شاهد باشم که در این کشور ولایی روز به روز عطش و عشق همۀ عزیزان نسبت به علی و اولاد علی(ع) و فاطمه زهرا (س)افزون تر گردد .

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب