پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:57:43 - جمعه 10 بهمن 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
باوجود هر نوع انعطاف دولت تحریم‌ها بیشتر شد/ مسئولین بدانند وعده‌ای که می دهند، وعده نظام است
عضو شورای انقلاب فرهنگی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اظهار داشت: باوجود هر نوع انعطاف دولت در سال گذشته تحریم‌ها بیشتر شد/ امام در تحریر الوسیله مبارزه با زیاده خواهی غرب را بر همه مسلمین واجب دانست

به گزارش” صبح رابر” به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه نماز جمعه پایگاه انقلاب و دماسنج افکار عمومی مؤمنین است گفت: این پایگاه همیشه زنده است و اگر عرایضی در این باب می شود هدف بحث طوفانی و جنجالی نیست.

رحیم‌پور افزود: بحث همین است که در فرهنگ اسلام و در مکتب انقلاب، مسئله امر به معروف و نهی از منکر، انتقاد و پیشنهاد و نظارت عمومی از ابعاد وظیفه شرعی است و نماز جمعه خط مقدم است؛
باید انتقاد کنید و به ارزشها و مبارزه با ضد ارزش‌ها دعوت کنید وگر نه خدا افراد پلید و شرور را بر شما مسلط می کند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پیامبر فرمودند اگر در یک جامعه نظارت و نقد نباشد آن جامعه دعایش هم به درد نخواهد خورد گفت: فرمودند جامعه بد جامعه‌ای است که انتقاد در آن صورت نمی‌گیرد و حاکمان، مدیران و مسئولان از آن نمی‌ترسند.

وی افزود: گروهی حتماً باید باشند که به ارزش‌ها دعوت کنند و به تعبیر امیر المؤمنین تمام احکام اسلام یک طرف و امر به معروف و نهی از منکر یک طرف است.

رحیم‌پور با بیان اینکه تمام اعمال عبادی و احکام اسلام مثل تاثیر یک فوت کردن در برابر یک اقیانوس است گفت: امر به معروف و نهی از منکر یعنی همه مراقب حرکاتمان باشیم و انتقاد داشته صادقانه باشیم و اخلاق و ادب رعایت شود و شجاعانه باشد.

وی تاکید کرد: تمام احکام اسلام یک طرف، هم انتقاد و نظارت یک طرف؛ اسلام را درست بشناسیم، اگر از حب اهل بیت می‌گوییم بفهمیم که اهل بیت چه می گویند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه خداوند توده مردم را به خاطر گناهان خواص عذاب نمی‌‌کند گفت: مگر اینکه آن مردم ببینند که یک عده فساد و ظلم می‌کنند و می توانند مبارزه کنند اما هیچی نمیگویند.

وی با بیان اینکه مسئولین همه باید حواسشان باشد که هر دولتی و مجلسی وعده‌ای داده باید پای وعده اش بایستد گفت: حتی اگر دولت قبل یک وعده ای داده و نتوانستند مسئولین باید به آن عمل کنند، چون نظام به مردم وعده داده و پای باید وعده ها بایستند

رحیم‌پور با بیان اینکه معمولاً در انتخابات پول و زور گره می‌خورند گفت: ما اگر نتوانیم اینجا اصلاح کنیم مرز مردمسالاری دینی مخدوش خواهد شد؛ دیدیم که چگونه حزب و روزنامه می سازند و فضا ایجاد می‌کنند و کار خود را پیش می‌برند.

وی با مقایسه فضای امروز با زمان امام خمینی تصریح کرد: الآن چطور توهین کردند به پیغمبر و مذاکرات انجام می‌شود و تحریم ها هم در این یک سال بیشتر شده است؛ هرچند دولت خیلی انعطاف نشان داد ولی تحریمها بیشتر شده است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این ها می‌گویند ما توهین می‌کنیم و شما به خاطر اقتصاد نگاه کنید؛ عین این مسئله زمان امام اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه امام فرمود بعد از اینکه در رابطه با سلمان رشدی حکم داده ام بعضی‌ها می گویند ولش کن افزود: امام می‌گویند چرا بعد از اینکه من حکم شرعی که مورد اجماع همه بود و آنقدر جهانخواران افروخته شدند و به تکاپو افتادند اینگونه رفتار می‌شود؟ غیر از این نیست که سران استکبار از قدرت عملی ما در شناخت توطئه شوم آنها و از اینکه فضای شرارت آنها را خنثی کردیم به تکاپو افتادند.

رحیم‌پور با بیان اینکه زمان امام ما بحث هسته‌ای نداشتیم گفت: امام می‌گوید اینها تمام این تحریم ها را می‌آورند تا ما نگوییم که اسلام جوابگوی جامعه است و حتما از آنها اجازه بگیریم؛ ما نباید غفلت کنیم باید به سمتی حرکت کنیم تا تمام رگه‌های خودمان را از اینها قطع کنیم.

وی افزود: امام می فرماید استکبار غرب تصوب کرده اگر از بازار مشترک و تحریم اقتصادی نام ببرد ما جا می‌زنیم و از اعدام سلمان رشدی ما عقب‌نشینی می‌کنیم و اسم این فاجعه را دموکراسی می‌گذارند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه به گفته امام غرب از ما کینه دارد گفت: ما با آنها دشمنیم و ما کینه دنیای غرب را با جهان اسلام از همین نکته‌های قضیه حمایت از جریان ضد اسلامی متوجه می‌شویم که خودشان را روبه روی جهان اسلام قرار دادند.

وی افزود: امام می فرماید ضرورتی نیست که در چنین شرایطی ما با اینها دنبال ایجاد روابط باشیم چون دشمن ممکن است تصور کند که ما به وجود آنها وابسته شده‌ایم.

رحیم‌پور خاطر نشان کرد: آنها که هنوز در این باورند و تحلیل می‌کنند که ما در سیاستمان تجدید نظر کنیم و اشتباهات گذشته را تکرار کنیم امام می‌گوید اینها را ببینید تا از ساده اندیشی به در آئید.

وی با بیان اینکه با تمام وجود باید درک کنید که مشکل ما با غرب مسئله اشتباه ما نیست گفت: ما تندروی نکردیم مسئله این است که جهانخواران تعمدا دارند به دشمنی با جهان اسلام می‌پردازند و می‌گویند بر همه مسلمین واجب است که با این نوع روابط مبارزه کنند و این روابط حرام است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: بدانید مبانی دهه فجر مبانی‌اش در حوزه اقتصادی و رابطه‌اش با داخل و خارج چیست؟

وی با بیان اینکه چند اصل قانون اساسی اقتصادی و مالی است گفت: از مسئولین باید مطالبه کرد؛ قانون اساسی صریحا می‌فرماید ضوابط و مبنای اقتصادی در جمهوری اسلامی اصولی دارد، اصل ۴۳، ده اصل را ذکر کرده و براساس اینها باید از سه قوه مطالبه شود.

رحیم‌پور با اشاره به اینکه همه پول و بودجه و همه چیز دست دولت‌ها است گفت: اینها مسئولند که نیازهای اساسی جامعه را تامین کنند که همه امکان تشکیل خانواده داشتنه باشند

وی افزود: اگر گروهی از مردم کار تولیدی، اقتصادی و تولید علم می‌کنند حکومت باید وسایل کار و اشتغال را فراهم کند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مسئولین دولت‌ها موظفند جوری برنامه اقتصادی کشور را تنظیم کنند که شکل کار، محتوای کار و ساعات کار در بازار اسلامی طوری باشد که هر کسی علاوه بر اینکه تلاش شغلی‌اش را می‌کند فرصت و ظرفیت کافی برای فعالیت سیاسی عبادی و صله رحم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شغل‌های مشروع و مفید همه آزادند گفت: هیچ کاری نباید باعث بهره کشی از کسانی به کسانی شود و هر شغل، کار و کسبی که باعث اضرار به غیر می‌شود یعنی تو سود می کنی و به کسانی ضرر می دهید ممنوع است.

رحیم‌پور خاطرنشان کرد:هر شغلی که انحصار ایجاد می‌کند و طرف وصل می‌شود به رانت های حکومتی و نمی‌‌گذارد رقابت سالم باشد ممنوع است.

وی تصریح کرد: قانون اساسی می‌گویدن بازار و اقتصاد یعنی محلی که احتکار، ربا و معاملات باطل در آن حرام باشد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هر نوع کار اقتصادی در بازار که به اسراف در جامعه دامن می زند در همه شئون ممنوع و حرام است گفت: حکومت باید مدیریت کند؛ اقتصاد و بازار باید مجهز به علوم و فنون شود و از سر بی‌علمی و بی‌سوادی دو باره کاری نشود.

وی خاطرنشان کرد: هر نوع معامله اقتصادی که باعث سلطه اقتصادی یا نفوذ اقتصادی کشورهای بیگانه به ویژه دشمن در بازار ما شود حرام و ممنوع است؛ اگر بازارهای ما تحت سلطه کالاهای جهان سرمایه‌داری و صهیونیستی قرار بگیرد و مالیات به طوری باشد که تولیددات داخلی ضربه بخورد خلاف قانون اساسی است

رحیم‌پور با بیان اینکه قانون اساسی تاکید بر افزایش تولید کشاورزی دامی و صنعتی دارد که نیازهای عمومی را تامین کند گفت: بازار اسلامی یعنی بازاری که باید طوری برنامه‌ریزی شود که کشور در کشاورزی، امور دامی و صنعتی و نیازهای عمومی مردم مربوط است به خودکفایی برسد و هیچ نوع وابستگی نه به غرب و نه به شرق نداشته باشد.

وی با بیان اینکه اصل ۵۵ قانون اساسی نحوه نظارت بر دولت و بودجه کل کشور را بحث می کند گفت: پس ما عرض کردیم چند اصل مهم در قانون ناظر بر اقتصاد و بازار اسلامی است که دهه فجر دانشگاه ها و حوزه ها باید روی این مسائل کار کنند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مقداری مسئولین این دو نهاد افراد صالحی هستند اما به نظر می‌رسد به حفظ وضع موجود تصمیم دارند اظهار داشت: رهبری هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی تشکیل داند و مسئله شخصی شد

وی افزود: قرار بود در عرصه‌های مختلف برای نقد و مناظره جریان سازی شود؛ رهبری چند بار بدون نقشه گفتند جامع ما سرگردان است؛ باید حوزه، دانشگاه و بخش‌های پژوهشی توضیح دهند که جای مدیریت صحیح اقتصادی کشور در در این کرسی‌ها کجاست؟

رحیم‌پور با بیان اینکه بیماری مدرک دادن در دانشگاه داشتیم که در حوزه هم وارد شده است گفت: مسئله این است که چند میلیون مدرک دادند و به فکر شغل اینها نیستند؛ اقتصاد ایا به این تخصص‌ها نیاز دارند یا خیر؟

وی افزود: دانشگاه دولتی، آزاد و پیام نور باید طبق نقشه جامع عمل کنند؛ الآن چند میلیون تحصیلکرده داریم که شغلی ندارند باید این شیوه را تغییر دهید و در علوم انسانی و توزیع رشته ها باید انقلاب کنید.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید به اینکه کرسی‌ها آزاد اندیشی مسئول بحث در مورد مسئله تورم را و واردات و صادرات است گفت: ما الآن بازار سنتی نداریم؛ الآن ما بازارهایی داریم که نه اصالت سنتی دارند و نه حتی نظم سکولار غربی را که قیمت‌ها شفاف و یکسان باشد و دولت پاسخگو باشند؛ یک بازار بلبشوی مصرفی، دلالی و مدزدگی داریم.

رحیم‌پور با اشاره به اینکه نیاز به تولید علم و اندیشه دینی برای ساختن تمدن دینی داریم گفت: حوزه ودانشگاه مسئول اینها هستند؛ دانشگاه ما مسئول این امر است و وقتی موفق هستند که دانشگاه اقتصاد ما فرمول بیاورند که کشور ما را چگونه نجات بدهیم اگر این نباید این کار را انجام دهند پس دانشگاه ما فایده‌ای ندارد.

وی با اشاره به نامه رهبری در سال ۸۱ که از همه فضلا و علما خواستند پیشنهادات خود را درباره فقه حکومتی بدهند گفت: ۱۲ سال پیش مدیریت حوزه اعلام کرد که از همه محققان می‌خواهیم پیشنهاداتشان را بدهند و هنوز پاسخی ندادند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: رهبری می‌گویند اگر می‌خواهید بازار اسلامی و اقتصاد مقاومتی ایجاد کنید به لحاظ تئوریک مسئول آن حوزه و دانشگاه است؛ ما مشکلات زیای در عرصه مباحث نظری داریم.

وی با بیان اینکه اگر حریت و آزادی فکر در حوزه ما طبق خواسته اهل بیت برقرار می بود و اگر مصیبت اخباری‌گری وارد حوزه ما نشده بود الآن فقه ما بر اساس فقه اسلامی بنا می‌شد گفت: برخی در مسائل فرعی اجتهادی کارهای خوب می‌کنند اما در مسائل تمدن سازی دست و پایشان می‌لرزد؛ چه باعث شد حکومت اشعری گری داخل حوزه ما شد؟

رحیم‌پور در پایان تاکید بر اینکه عراق، افغانستان، سوریه و لبنان و همه جا زنجیره شکست صهیونیست‌ها شده شروع شده است گفت: نخستین طلعیه تمدن اسلامی در این دهه فجر متولد شد.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب