پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:30:42 - شنبه 11 بهمن 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بازخوانی دستاوردهای انقلاب اسلامی از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)
حضرت امام (ره) به عنوان رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیان‌‌گذار جمهوری اسلامی ایران، در فاصله زمانی پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تا قبل از رحلت در خرداد ۱۳۶۸، به برخی از دستاوردهای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در قالب سخنرانی، صدور پیام و یا بیانیه اشاره کرده‌اند.

به گزارش “ صبح رابر” حضرت امام (ره) به عنوان رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیان‌‌گذار جمهوری اسلامی ایران، در فاصله زمانی پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تا قبل از رحلت در خرداد ۱۳۶۸، به برخی از دستاوردهای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در قالب سخنرانی، صدور پیام و یا بیانیه اشاره کرده‌اند. در این‌جا به اختصار به مواردی از دستاوردهای انقلاب از دیدگاه حضرت امام (ره) در چند حوزه اشاره می‌شود.

الف- احیای اسلام ناب محمدی (ص)

پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی برای احیای هویت دینی و نفی هر گونه خود باختگی بود، انقلاب اسلامی این باور را در میان ملت های مسلمان ایجاد کرد که می توان با تکیه بر فرهنگ اصیل اسلامی و هویت دینی به مجد و عظمت واقعی دست یافت.

منت خدای تبارک و تعالی را که شما جوانان برومند از هر کجا هستید توجه به اسلام کردید و اسلام را در این عصر، در این عصر ظلمانی، در این عصری که همه ارزش‌ها به باد رفته بود، اسلام را زنده کردید. (صحیفه نور، ج ۶، ص ۹۰)
این نهضت شما ثابت کرد که این‌که اسلام الانه متحرک و کوبنده است. (صحیفه نور، ج ۸، ص ۱۳۸)
یکی از برکات این نهضت و انقلاب همین اقامه نماز جمعه است. (صحیفه نور، ج ۱۷، ص ۵۳)
انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم‌داری حضرت حجت – ارواحنا فداء – است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. (صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۱۰۸)
ولایت فقیه برای شما یک هدیه الهی است. (صحیفه نور، ج ۱۰، ص ۸۸)

ب- ایجاد تحول روحی، معنوی و اخلاقی در جامعه

تحولات روحی عظیمی در ملت ایران با انقلاب اسلامی از خواب غفلت بیدار شده و در مسیر رشد و تعالی گام برداشتند.
یکی از برکات این نهضت، قضیه تحول روحی جامعه ما هست، که من مکرر این را گفته‌ام که این تحول روحی که در ایران پیدا شده است و این نهضت توانست این تحول روحی را ایجاد کند به خواست خدای تبارک و تعالی، از این پیروزی که نصیب ما شده است و دست اجانب را کوتاه کردیم و دست خیانت‌کارها را، اهمیتش بیش‌تر است. این تحولات روحی به این زودی برای یک شخصیت هم حاصل نمی‌شود تا برسد به سرتاسر یک کشور. (صحیفه نور، ج ۸، ص ۱۵)
الحمدلله تحول بزرگی در ملت ما پدید آمده است و این جوان‌ها که به عشرتکده‌ها و فساد و فحشا کشیده می‌شدند، الان به جبهه‌ها رفت و برای اسلام و مملکت پیروزی و افتخار می‌آفرینند و ما در برابر آنان مسئولیم. هیچ انقلابی تاکنون صورت نگرفته است که دو سه سال این‌قدر نتیجه داده باشد. (صحیفه نور، ج ۸، ص ۵۴)
ما اگر فایده‌ای از این جمهوری اسلامی نداشتیم، الا همین حضور ملت با همه قشرها در صحنه و نظارت همه قشرها در امور همه، این یک معجزه‌ای است که جای دیگر من گمان ندارم تحقق پیدا کرده باشد و این یک هدیه الهی است که بدون این‌که دست‌های بشر در آن دخالت داشته باشند، خدای تبارک و تعالی به ما اعطا فرموده است. (صحیفه نور، ج ۱۴، ص ۱۳۳)
یک تحول روحی پیدا شد در ایران، سرتاسر ایران یک تحول روحی پیدا شد و مردمی که فکر در امور مملکتی نمی‌کردند، حالا جوان‌ها، بچه‌ها، زن‌ها، مردها مسایلی که در مجالسشان مطرح می‌شود، مسائل روز است و قبلاً این مطلب هیچ نبود. (صحیفه نور، ج ۸، ص ۳-۱۸۲)
آن چیزی که به ملت ما خدای تبارک و تعالی عنایت فرموده است بسیار است، از آن جمله نجات از انحطاط فرهنگی و اخلاقی و وصول به مراتبی از مراتب اخلاق و فرهنگ و پیروزی در جبهه‌ها و بالاتر از آن پیروزی بر نفس که برای جوان‌های ما در قشر وسیعی حاص شده است. (صحیفه نور، ج ۱۷، ص ۲۱۴)
در ملت ما یک تحولی حاصل شد که آن تحول سابقه نداشت. آن تحول این‌طور بود که شهادت را برای خودشان و فوز عظیم می‌دانستن. جوان‌های ما الان هم پیش من می‌آیند – بعضی از آن‌ها – و می‌گویند که شما دعا کنید که ما شهید بشویم. این رمز پیروزی بود. (صحیفه نور، ج ۵، ص ۲۶)

ج- فروریختن نظام طاغوتی و سلطنتی مستبد و وابسته و استقرار نظام جمهوری اسلامی

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سیاست و حکومت است. انقلاب اسلامی به حکومت طاغوتی و سلطنتی ۲۵۰۰ ساله در ایران پایان داد و مبتنی بر خواست و آرای مردم، نظام مردم‌سالاری دینی را با عنوان «جمهوری اسلامی» برپا کرده. نظام مردم‌سالاری دینی استقلال ایران را تأمین و با نگه‌داشتن مردم در صحنه، آزادی‌های آنان و عزت ملی را پاس داشت. با انقلاب اسلامی، مسئولان با رای مردم به قدرت رسیدند و نهادهای مردمی برای حفظ انقلاب و پیش‌برد آرمان‌های آن تأسیس شد. این دستاوردهای ارزشمند در کلام حضرت امام (ره) با عبارت‌های زیر مورد توجه قرار گرفته است:
برکات این نهضت زیاد بود. بزرگ‌ترین برکات، شکستن سد بزرگ شاهنشاهی و راندن دزدها و چپاولگران از مملکت و قطع ایادی شرک و نفاق و قطع ایادی چپاولگران و نفت‌خواران بود. این‌ها برکاتی بود که به ما تاکنون رسیده است. امیدوارم انشاءالله که ما اگر هیچ پیروزی پیدا نکرده بودیم الا رفتن این طایفه، این سلسله، کافی بود برایمان. (صحیفه نور، ج ۵، ص ۴۰)
ما در این انقلاب پیروزی‌های فوق تصور داشتیم و مظلومیت‌های زیاد. بزرگ‌ترین پیروزی تحویل یک رژیم دوهزار و پانصد ساله مستکبر و ستمگر به یک رژیم اسلامی که در راه اسلامی می‌‌خواهد قدم بردارد و انشاالله بردارد. (صحیفه نور، ج ۱۳، ص ۳۴)
قانون اساسی یکی از ثمرات عظیم، بلکه بزرگ‌ترین ثمره جمهوری اسلامی است. (صحیفه نور، ج ۱۰، ص ۲۴۲)
این از برکات نهضت است، برکات اسلام است که همه نهادها اسلامی و مردمی است. (صحیفه نور، ج ۱۳، ص ۵)
من وقتی که متصدیان امور ایران را، همه، چه آن‌هایی که در خارج هستند، چه این‌هایی که در داخل هستند، می‌بینم و مقایسه می‌کنم با متصدیان امور در سابق، زمان قاجار، من آن وقت یادم هست و زمان رضا شاه و زمان شاه و این‌ها، احساس می‌کنم که واقعا یک تحول عظیمی پیدا شده است در ایران، یعنی کار از دست قلدرها به دست ملت افتاده است. آن‌هایی که از خود ملت‌اند. (صحیفه نور، ج ۱۸، ص ۲۰۷)
من گمان می‌کنم که بعضی از تحولاتی که بعد از انقلاب در ایران پیدا شد، این تحولات بود که ما را به مسائلی که تاکنون رسیده‌ایم رسانده است و منجمله از تحولات، این هماهنگی ملت با دولت است، این شاید در رأس سایر تحولات باشد. (صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۱۴)
امروز ایران اسلامی به برکت ایمان قوی و تعهد به اسلام و تحول عظیمی که در اقشار مختلفه حاصل شده است، دست شرق و غرب و انگل‌های منحرف را از کشور خود کوتاه و به هیچ قدرتی اجازه نمی‌دهد کوچک‌ترین دخالتی در کشور اسلامی ایران نمایند. (صحیفه نور، ج ۱۹، ص ۲۰۳)
امروز اگر رئیس‌جمهور آمریکا باید این‌جا بخواهد به یک نفر از کارمندهای‌ – اداره- دولت- ما یک درشتی بکند یک سیلی می‌خورد. (صحیفه نور، ج ۱۸، ص ۵۳)
الانه کشور شما با آن وقت چقدر فرق دارد، آن وقت همه این بودند که مستشاران بیایند چه بکنند، کارخانه‌های ما دست مستشارها بود، ارتشمان دست آن‌ها بود. همه‌ چیزمان دست آن ها بود. امروز شما بحمدالله خودتان هستید. ایستادید روی پایتان در مقابل آمریکا، شوروی نمی‌دانم سایر جاها، می‌گویید که ما اصلاً هیچ کاری به کسی نداریم. (صحیفه نور، ج ۱۹، ص ۲۶۰)
همان‌طور که بارها گفته‌ام مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند و هیچ فرد یا گروه و یا دسته‌ای حق تحمیل فرد و یا افرادی را به مردم ندارند. (صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۱۹۴)
نعمت آزادی بالاترین نعمتی است که بشر دارد. شما فاقد بودید این نعمت را نمی‌توانستید یک کلمه حرف بزنید. (صحیفه نور، ج ۸، ص ۴۹)
این آزادی که الان برای ملت ما هست، برای زن، برای مرد، برای نویسنده‌ها، برای چیزها، این آزادی، آزادی است در کلیه اموری که این امور به نفع شما هست.

شما آزادید بروید بیرون مطالب خودتان را بگویید، انتقاد از دولت بکنید، انتقاد از هر کس که پایش را کج گذاشت بکنید، هیچ‌کسی نیست که به شما بگوید چرا؟ (صحیفه نور، ج ۹، ص ۲۳۴)

د- شکل‌گیری نظام دفاعی با نیروهای مکتبی و مردمی برای کشور

از افتخارات هر ملتی، برخوردار بودن از نیروهای نظامی توانا برای امر دفاع است. ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی طی یک دوره ۲۰۰ ساله و در چند جنگی که بر آن تحمیل گردید حدود یک میلیون کیلومتر مربع از سرزمین خود را از دست داد. با انقلاب اسلامی، بر اساس آموزه‌های دینی، نیروهای مردمی و مکتبی در قالب سپاه، کمیته و بسیج سازمان یافتند و ارتش جمهوری اسلامی نیز رنگ مکتبی و مردمی پیدا کرد. نیروهای مسلح ایران با اقتدار جنگ تحمیلی را به دفاع مقدس تبدیل کرده و اکنون ایران کشوری دارای قدرت بازدارندگی نظامی است.
بعد از انقلاب یک گروه‌هایی پیدا شدند و یک جمعیت‌هایی که نظیر این‌ها در تاریخ گمان نداریم سابقه داشته باشد … از قبیل پاسدار، کمیته و امثال این‌ها، بسیج. این‌ها یک نوآوردهایی است که به برکت اسلام و تعهد ملت ما به اسلام پیدا شده است و بی‌سابقه است. بی‌سابقه است که به مجرد این‌که انقلابی می‌شود یک عده‌‌ای به نام پاسدار، یک عده‌ای به نام کمیته، یک عده‌‌ای به نام بسیج برای امنیت داخلی و مرزها از خود مردم جوشش کنند. … این‌ها برکات اسلام است. (صحیفه نور، ج ۱۷، ص ۲۴۵)
یکی از تحفه‌های بسیار باارزشی که این انقلاب به ما داده است، هدیه‌ای است که از جانب خدای تبارک و تعالی به ما عنایت فرموده است، همین است که دست قدرت‌های بزرگ از ارتش بریده شده و مستشارهای آن‌ها بیرون رانده شدند و شما الان خودتان هستید و فرماندهای خودتان … ارتش که باید ارتش مستقلی باشد و غرور ارتشی‌اش محفوظ باشد، الان بحمدالله این مطلب حاصل است. (صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۱)
ایران امروز به عنوان یک ایران بزرگ و نیرومند مطرح است. (صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۱۶۲)
هر روز ما در جنگ برکتی داشته‌‌ایم که در همه صحنه‌ها از آن بهره جسته‌ایم … تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آن‌چنانی برخوردار شد و از همه مهم‌تر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت. (صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۹۴)

ه- باز کردن دریچه نور و امید در دل مسلمانان به‌ویژه اقشار محروم و کم‌درآمد

انقلاب اسلامی نجات‌بخش بسیاری از اقشار آسیب‌پذیر و محروم جامعه شود. در دوران طاغوت درصد کمی از مردم ایران از خدمات گوناگون برخوردار بوده و بخش اعظم جامعه در شهرها و روستاها با فقر و محرومیت دست و پنجه نرم می‌کردند. انقلاب اسلامی در این وضعیت دگرگونی ایجاد کرد و سیاست اصلی جمهوری اسلامی محرومیت‌زدایی و کمک به اقشار آسیب‌پذیر و فاقد درآمد یا کم‌درآمد شد.
خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و روآوردن به حمایت از سرمایه‌دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیش‌تری برخوردار بشوند. (صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۱۲۹)
مسئولین محترم کشور ایران علی‌رغم محاصرات شدید اقتصادی و کمبود درآمدها، تمامی کوشش و تلاش خود را صرف فقرزدایی جامعه کرده‌اند و همه آرمان‌ و آرزوی ملت و دولت و مسئولین کشور ماست که روزی فقر و تهی‌دستی در جامعه ما رخت بربندد و مردم عزیز و صبور و غیرتمند کشور از رفاه در زندگی مادی و معنوی برخوردار شوند. (صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۱۲۹)
اگر چنان‌چه شما ملاحظه کنید که در این دو سال در کشور ما صنعت‌های زیادی که آن‌ها انجام می‌دادند خودشان انجام می‌دهند و باورتان باشد که خود ما هم می‌توانیم صنعتی داشته باشیم و می‌توانیم ابتکاری داشته باشیم همین باور توانایی، شما را توانا می‌کند. اساس این باور است که آن‌ها از ما گرفته بودند، آن‌ها ما را از همه چیز تهی‌ کرده بودند به طوری که افکار ما، باورهای ما همه وابستگی داشت. (صحیفه نور، ج ۱۴، ص ۱۹۴)
این بنیاد پر برکت (بنیاد پانزده خرداد) که در راه جامعه است، مورد تایید اینجانب است … امید است بنیاد شریف برای روستاهای محروم و دورافتادمان اولویت قائل شوند. خداوند تعالی توفیق خدمت همگانی را برای روستاهای محروم و دور افتادگان قائل شوند. (صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۱۸۳)
بعد از انقلاب یک گروه‌هایی پیدا شدند و یک جمعیت‌هایی که نظیر این‌ها در تاریخ گمان نداریم سابقه داشته باشد. همین گروه امداد و کمیته امداد، من شنیده‌ام که در یک کشوری یک همچو کمیته‌ای باشد که همشان صرف رسیدگی به فقرا و مستمندان و دهقانانی که در دور افتاده شهرها قرار گرفته‌اند و محرومات جامعه … اینها یک نوآوردهایی است که به برکت اسلام و تعهد ملت ما به اسلام پیدا شده است و بی‌سابقه است. (صحیفه نور، ج ۷، ص ۱۳۵)

شکستن ابهت ابرقدرت‌ها و دفاع از حقوق مستضعفین جهان در برابر ستمگران

انقلاب اسلامی و نظام دینی برخاسته از آن، مواضع مبنایی و اصولی روشنی در قبال نظام سلطه و مستضعفین دارد. بر اساس این مواضع انقلاب توانست ابهت قدرت‌های شیطان را در هم شکسته و فریادرس مسلمانان و مستضعفان عالم گردد.

این رویکرد انقلاب و جمهوری اسلامی دستاوردهای ارزشمندی چون بیداری اسلامی را به دنبال داشته و حضرت امام (ره) در بیانات گوناگون به این مواضع انقلاب و دستاوردهای آن اشاره داشته‌اند که به برخی از این بیانات پرداخته می‌شود:
امروز یکی از افتخارات بزرگ ملت این است که در برابر بزرگترین نمایش قدرت و آرامش ناوهای جنگی آمریکا و اروپا درخلیج فارس صف‌آرایی نمود. (صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۲۳۷)

جمهوری اسلامی ایران … این هنر را کرده که بت‌های عظیم تخیلی را شکسته و رعب و وحشت را از دل مظلومان برداشته و در دل ستمگران گذاشته است و این از یک ملت بی‌عده و عُده کافی معجزه‌ای است که به یه قدرت الهی تحقق یافته است. (صحیفه نور، ج ۱۸، ص ۲۲۸)
بحمدالله از برکت انقلاب اسلامی ایران دریچه‌های نور و امید به روی همه مسلمانان جهان باز شده است و می‌رود تا رعد و برق حوادث آن، رگبار مرگ و نابودی را در سر همه مستکبران فرو ریزد. (صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۲۳۷)
خداوند تعالی بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست توانای خود که قدرت مستضعفین است در هم پیچید و ملت عظیم ما را ائمه و پیشوای ملت‌های مستضعف نمود. (صحیفه نور، ج ۵، ص ۲۳۳)
ما اعلام می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران برای همیشه حامی و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان است و کشور ایران به عنوان یک دژ نظامی و آسیب نا‌پذیر نیاز سربازان اسلام را تامین و آنان را به مبانی عقیدتی و تربیتی اسلام و همچنین به اصول و روش‌های مبارزه علیه نظام‌های کفر و شرک آشنا می‌سازد. (صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۲۳۸)
شما در این مدتی که انقلاب کردید و قیام کردید، خودتان باورتان آمد و به دولت‌های مستضعف و ملت‌های مستضعف هم باوراندید که می‌شود در مقابل آمریکای جهان خوار و شوروی جهانخوار ایستادگی کرد. (صحیفه نور، ج ۱۴، ص ۱۹۴)
ما باید از مستضعفین جهان پشتیبانی کنیم. ما باید در صدور انقلابمان به جهان کوشش کنیم و تفکر اینکه ما انقلابمان را صادر نمی‌کنیم کنار بگذاریم. (صحیفه نور، ج۱۲، ص ۱۹)

آری فلسطین راه گم کرده و خود را از راه برائت ما یافت و دیدیم که در این مبارزه چطور حصارهای آهنین فرو ریخت و چگونه خون بر شمشیر بر کفر و فریاد بر گلوله پیروز شد و چطور خواب بنی اسرائیل در تصرف از نیل تا فرات آشفته گشت. (صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۲۳۴)
ما انقلابمان را در جنگ صادر نموده‌ایم. ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‌ایم. ما در جنگ پرده از چهره تزویر جهان‌خواران زدیم، ما در جنگ دوستان و دشمنانمان را شناختیم. ما در جنگ یاد گرفتیم که باید روی پای خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. ما در جنگ ریشه‌های انقلاب اسلامی‌مان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادری و وطن‌دوستی را در نهاد یکایک مردمان باور کردیم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصا مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها سالیان سال می‌توان مبارزه کرد. جنگ ما کمک به فتح افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما فتح فلسطین خواهد داشت، جنگ ما موجب شد که تمامی سردمداران نظام‌های فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند. جنگ ما بیداری پاکستان و هندوستان را به دنبال داشت. (صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۹۴)

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب