پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:03:15 - سه شنبه 12 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تورم هیچگاه به صفر نمی رسد/ اصل تورم در حوزه مواد غذایی است
نائب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نرخ تورم هیچ زمان صفر نخواهد بود بیان کرد: بانک مرکزی و مرکز آمار هر ماه اعداد و ارقام را اعلام می کند و آخرین نرخ اعلام شده ۱۵٫۲ و ۱۶٫۲ می باشد.

به گزارش ” صبح رابر” محمد رضا پور ابراهیمی، نائب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با ناب نیوز، در رابطه با صحبت های رییس جمهور مبنی بر به صفر رسیدن تورم در جامعه ابراز کرد: اعداد و ارقام در اقتصاد کاملا مشخص است وآمار هر ماه اعلام می شود و مقایسه  به صورت ماهانه صورت می گیرد، صحبتی که رئیس جمهور کرده اند در رابطه با تفاضل افزایشی تورم در دو ماه است که برابر با صفر می باشد.

وی افزود: به عنوان مثال تورم ماه بهمن برابر با ۱۵ درصد و در دی ماه نیز این عدد نیز ۱۵ درصد بوده است و در نتیجه افزایش وجود نداشته است.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه نرخ تورم هیچ زمان صفر نخواهد بود بیان کرد: بانک مرکزی و مرکز آمار هر ماه اعداد و ارقام را اعلام می کند و آخرین نرخ اعلام شده ۱۵٫۲ و ۱۶٫۲ می باشد.

نائب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در محاسبات نرخ تورم اقلام بسیار زیادی را شامل می شود و یکی از اقلام مورد محاسبه، مسکن است که در این مورد مردم در رکود می باشند.

وی در ادامه گفت: توده های مردم از تورم ناشی از هزینه های جاری رنج می برند و آثار ناشی از این هزینه ها کاملا در زندگی اثر گذار شده و مردم بهتر متوجه می شوند منشا تورم کجاست.

پورابراهیمی با بیان اینکه بیشترین اصل تورم در حوزه مواد غذایی می باشد اظهار کرد:  تفاوت ملموسی بین کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه وجود دارد که در کشورهای توسعه یافته حدود ۲۰% هزینه های خانوارها را هزینه های مواد غذایی تشکیل می دهد و در کشورهای در حال توسعه مانند کشور ایران، این هزینه ها حدود ۷۰% است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تورم بسیار بالا بوده و در ماه های گذشته کاملا مشهود است، میانگینی که در محاسبات لحاظ می شود محاسبه اعدادو ارقام مربوط به مسکن است که به ۱۵ می رسد.

نماینده مردم کرمان و راور بیان کرد: اگر بخش عمده سبد مصرفی خانوارها را هزینه مواد غذایی و هزینه جاری آنها در نظر بگیریم ، قاعدتا این تورم بیشتر خواهد شد و عدد صفر موجودیت ندارد.

وی در پایان گفت: معمولا در دنیا تورم تک رقمی وجود دارد و در بعضی از کشورها این عدد به ۴ و ۳ درصد نیز می رسد که سیاست ها، تورم را مدیریت می کنند و از لحاظ اقتصادی مورد بررسی قرار میگیرد.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب